İNSAN DAVRANIŞINI İNCELEYEN YAKLAŞIMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gelişim Psikolojisi temel kavramlar ve ilkeler
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Psikolojinin Konuları
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
1. Psikolojiye Giriş Psikolojinin Tanım ve İçeriği
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
Davranış Bilimleri Hafta I.
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
PSİKOLOJİYE GİRİŞ.
Arş. Gör. Ceyhun OZAN Eğitim Programları ve Öğretim
Psikoloji.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Gelişime Giriş.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Kişilik Gelişimi.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
1.PSİKOLOJİ BİLİMİNİN DOĞASI
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDE KURAMLAR VE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ψ ÖĞRENME.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım çağdaş bir psikoloji akımıdır
İNSAN DAVRANIŞI VE PSİKOLOJİ
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
Psikolojinin Konusu ve Amacı
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
My Life Psikoloji Psikolojiye Giriş 1.Psikolojinin Tanım ve İçeriği 2.Psikolojinin Tarihçesi 3.Psikolojide Temel Yaklaşımlar * Davranışçı.
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar
DAVRANIŞÇILAR.
Hümanistik Yaklaşım Maslow.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Tasarımı Analiz.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
PSİKOLOJİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

İNSAN DAVRANIŞINI İNCELEYEN YAKLAŞIMLAR Nörobiyolojik Yaklaşım Davranışsal yaklaşım Bilişsel yaklaşım Psikoanalitik yaklaşım Fenomenolojik(Hümanistik) yaklaşım

Nörobiyolojik Yaklaşım (D.O. Hebb) Davranış kalıtım, duyu organları, beyin, sinir-hormon sistemleri ve kaslar gibi temel elemanlarla incelenir. Kişinin salgı bezlerinin çalışmasını, kanın kimyasal yapısını ve bireyin beslenme düzenini de açıklamalarında etken olarak alırlar. Örneğin; Bahar yorgunluğu: havanın basıncındaki, ısısındaki veya nemindeki değişikliklerin vücuttaki nörokimyasal değişiklilkler meydana getirmesi ile açıklanması Örneğin; Depresyon: beyinde üretilen ve sinir hücreleri arasındaki iletişimi sağlayan nörotransmitterlerin salgılanmasındaki anormalliklere bakarak açıklar. Yöntem: DENEY ve GÖZLEM

Davranışsal yaklaşım (Watson, Skinner…) Uyarıcı-Davranış psikolojisi… Bireyin gözlenebilen (dolayısıyla ölçülebilen) davranışlarını incelemeyi amaçlar. Amacı çevredeki uyarıcı koşullarla (uyarıcının cinsi, şiddeti ve tekrarı), ortaya çıkan davranışın (türü, kuvveti ve frekansı) arasındaki ilişkiyi inceler. Öğrenme süreci, çevredeki ödüllendirme koşullarıyla açıklanır. Yöntem: DENEY ve GÖZLEM

Pavlov un köpeği Skinner ın faresi Thondike’ın kedisi

https://youtu.be/xsQiYlMeSDM

Bilişsel yaklaşım (Piaget, Bruner…) Davranışçılık basit davranışların açıklanmasında işe yarar fakat karmaşık davranışlarda tepki verilmeden önce bireyin içinde neler oluyor? Bilişselciler bir problemi çözmek için insanın uyarımı nasıl algıladığı ve bilinenleri nasıl ilişkilendirdiğini, yeni bilgileri nasıl işlediğini ve gene ihtiyaç duyduğunda geri çağırmak üzere hafızasında nasıl sakladığını araştırır. İnsan pasif alıcı konumda değildir, olayların ve uyarıcıların etkin katılımcısıdır(uyarıcıları algılar, işler ve anlamlandırır) .

Bilişsel yaklaşım deyince akla algılama, bellek ve düşünme gibi zihinsel bilgi işleme süreçleri gelir. Bireyin davranışı; onun toplumu ve kendini algılama şekli, inançları, tutumları ile açıklanır. Bireyin algılaması fiziksel ve sosyal çevreyi belirler. İçsel motivasyon ön plandadır. Örneğin sevdiği dersin sınavına çalışmak= yorgunluk, açlık, uykusuzluk hissetmemek. Çünkü birey amacı doğrultusunda içsel dürtü ile hareket etmektedir. Yöntem: DENEY ve DOĞAL GÖZLEM

Psikoanalitik yaklaşım (Freud) Birey doğuştan itibaren Cinsellik ve Saldırganlık dürtülerinin etkisi altındadır. Ve bu duygular toplum tarafından hoş karşılanmadığı için bilinçaltına itilirler. Fakat farkında olmasak da bu iki dürtü davranışlarınızı etkilemeye devam eder. Dil sürçmesi, unutma vb. bilinçaltındakinin yansımasıdır. Örneğin bir kişinin adını hatırlamakta zorluk çekiyorsanız –ona ilişkin bilinç altında olumsuz yaşantınız var demektir. Yöntem: VAKA ÇALIŞMASI, HİPNOZ, SERBEST ÇAĞRIŞIM

Fenomenolojik(Hümanistik) yaklaşım (Carl Rogers, Maslow) Kişinin “öznel deneyimi” önemlidir (biricik, tek). Bireyin davranışlarını anlayabilmek için, onun kendine özgü algılayışını ve yaşantısını bilmemiz gerektiğini savunur. Birey Freud daki gibi toplumla çatışma dürtüsü altında değil, kendini gerçekleştirme arzusundadır. Yöntem: İÇE BAKIŞ

Bilişsel ve Fenomenolojik yaklaşım arasındaki fark: Bilişsel “deneysel” yolla incelemeyi amaçlar. (düzenli ve deneysel gözlemlerle insan zihninin işlevsel modelini oluşturmaya uğraşır.) Fenomenolojik bireyin öznel yaşantısı dışında veri tanımaz. Deneysel yöntem bir davranışın nedeninin anlamak için (tümünü görebilme yeteneğinden uzak olması sebebi ile) çok sınırlı olarak görülür.

Birey Kendine özgü nitelikleri yitirmeden bölünemeyen tek varlık, fert. Doğa bilgisinde türü oluşturan tek varlıklardan her biri Mantık: Bir türün kapsamı içine giren somut varlık Ruh bilimi: İnsan topluluklarını oluşturan, insanların benzer yanlarını kendinde taşımakla birlikte, kendine özgü ayırıcı özellikleri de bulunan tek can, fert Toplum bilimi: Toplumları oluşturan ve düşünsel, duygusal, iradeyle ilgili nitelikleri toplum içinde belirlenen insanların her biri, fert

«Birey» kavramının ilişkili olduğu alanlar Felsefe, Psikoloji, Biyoloji, Hukuk, Din, Sosyoloji, Sosyal psikoloji… Eğitim

İnsanların değişkenliği/farklılığı İnsanlar kişilik, zihinsel, genetik, eğitim, gelir durumu, yaşam kalitesi vb. belirli bir aralıkta farklılık/değişkenlik gösterir. Bu farklılıklar önemli ya da önemsiz, isteğe bağlı ya da değil, geçici ya da kalıcı, doğuştan ya da sonradan edinilmiş, genetik ya da çevresel nedenlere dayalı olabilir. Bu farklılıklar kişinin yaşamının diğer alan/zamanlarını önemli derecede etkileyebilir ya da etkilemez.

Her bireyin kendi kapasitesi veya potansiyelleri ölçüsünde eğitim alma hakkı vardır Her birey kendine özgüdür. 

İnsanların değişkenliği/farklılığı Genetik miras Kültürel ve sosyal çevre Doğal seçilim Aile özellikleri ve yetiştirme Doğum öncesindeki koşullar İhmal ve istismar Yapay ve kültürel seçilim Kazalar, yaralanmalar, sakatlık, özürlülük Beslenme Vücuttaki değişiklikler, Yaşam kalitesi Değerler, Sağlık koşulları İnançlar, Çevre kirliliği Ekonomik durum, Stres kaynakları … Eğitim

Benzerlikler Farklılıklar Değişmeyen Bireyler arasında genellikle benzer olan özellikler; genel sağlık durumu, benzer yaşta olanların algılama kapasiteleri, bilgi işleme süreçleri Zaman içinde değişmeyen ancak toplumdaki bireyler arasında değişen… Irkları, cinsiyetleri, zeka türleri/kapasiteleri, psiko-sosyal özellikleri Değişen Bireyde zaman içinde değişebilen toplumun genelinde benzer… Ahlaki gelişim, dil gelişimi, zihinsel gelişim Hem bireyde hem toplumda zaman içinde değişebilen… Ahlaki gelişim düzeyleri, dil gelişim düzeyleri, zihinsel gelişim düzeyleri