RAYMOND B. CATTELL FAKTÖR ANALİZİ VE KİŞİLİK YAPISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
ÖĞRENME STİLLERİ.
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
HANGİ AYDA DOĞDUNUZ.
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
Entelektüel Sermaye ve Firma Performansı İlişkisi Üzerine Bir Çalışma
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
Meta Analizinde Son Gelişmeler
YETKİNLİK NEDİR? Yetkinlik; mükemmel performansın elde edilmesinde ayırt edici bilgi, beceri ve tutumları kapsayan gözlemlenebilir davranışlardır. Yetkinlik;
Zekâ zihinsel bir gücü, bir genel yeteneği ifade etmektedir.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
BÖLÜM 13 SOSYAL PSİKOLOJİNİN KÖKENLERİ Bilimsel psikoloji yaklaşık 100 yıllık bir girişimdir Sosyal psikolojideki ilginç ve karmaşık olguların incelendiği.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
LUCID GRUBU Ekim YAPAR Hilal Nur CAN. ROMANTİK İLİŞKİLERDE KALIP YARGILARIN İLİŞKİ İSTİKRARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
BÖLÜM 3 Üçüncü Bölüm Konuları DENEY NEDİR? DEĞİŞKENLER DENEYSEL DESENLER PROBLEMDEN DENEYE: İŞİN ÖZÜ VERİ.
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Öğr. Grv. MEHMET ALİ ZENGİN
KİŞİLİK KURAMLARI BİYOLOJİK YAKLAŞIM HANS JÜRGEN EYSENCK.
BÖLÜM 10 EBBINGHAUS’UN KATKISI—BELLEK HENÜZ GENÇKEN Ebbinghaus, öğrenme ve bellek üzerine sistematik bir şekilde çalışan ilk psikologdu. Hatırlanamayan.
Faktör Analitik Ayırıcı Özellik Kuramı RAYMOND CATTELL
 Meslek seçimi konusunda gerçekçi ve doğru karara ulaşabilmek için öncelikle kendinizi tanımalısınız.
Psk. Doğan YILMAZ Zeka kavrami.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Endüstri ve Örgüt Psikolojisi Nedir?
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
İstatistiksel Analizler
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
PSİKOLOJİK TESTLER.
MADDE TEPKİ KURAMI: İlk adımlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞÇILAR.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bireysel Farklar ve Öğretime Yansıması
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
Zeka Dr. Ege Akgün.
OLUMLU ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇALIŞMA YAŞAMINDA DUYGULAR VE KİŞİLİK
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Psikolojik yapılar ve özellikler
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUK RUH SAĞLIĞI VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

RAYMOND B. CATTELL FAKTÖR ANALİZİ VE KİŞİLİK YAPISI

RAYMOND B. CATTELL Mutlu bir çocukluk dönemi, İngiltere’nin 1. Dünya Savaşı’na katılmasıyla Cattell kendini savaş zamanı kurulmuş bir hastanede yaralı askerleri tedavi ederken bulur Londra üniversitesinde okumak için burs kazanan Cattell, ailede üniversiteye giden ilk insan olur. Kimya bölümünden onur derecesi ile mezun olmasına kısa bir süre kala , gözünün önünde yaralı askerlerin görüntüleri canlanmaya başlar ve fen bilimlerinde çalışma isteği birden kaybolur. Cattell , ünlü psikolog Cyril Burt’un bir dersine katılır ve Burt’un psikolojinin toplumun sorunlarını çözmek için en umut verici bilim dalı olduğunu söylemesinden çok etkilenir.

Faktör Analitik Ayırıcı Özellik Kuramı Cattel tümden gelimci akıl yürütme yerine ampirik araştırma yöntemlerine dayalı tümevarımcı bir yaklaşımı benimsemiştir Cattell’in temel hedefi faktör analizi tekniğini kullanarak kişiliğin temel özelliklerini keşfetmekti

Faktör Analizi Faktör analizi, aynı yapıyı ölçen çok sayıda değişkenden, az sayıda ve tanımlanabilir nitelikte anlamlı değişkenler elde etmeye yönelik çok değişkenli bir istatistiktir. Davranış bilimlerinde duyuşsal bir özelliği, kişilik ve gelişim gibi pek çok özellikleri ölçmek amacıyla geliştirilen araçların yapı geçerliği, faktör analizi kullanılarak incelenebilir

ÖRNEK GRUP A İsteklilik Kararlılık Dayanıklılık Israrcılık Üretkenlik GRUP B Merhamet İşbirlikçilik Sıcakkanlılık Nezaket Hassaslık

İnsanın doğası Cattell’e göre yeterli bir kişilik kuramının, kişiliği oluşturan birçok özelliği, bu özelliklerin ne ölçüde kalıtımla ya da çevreyle belirlendiğini ve kalıtım- çevre etkileşiminin davranışı nasıl etkilediğini ele alması gerekir

Kişiliğin incelenmesinde faktör analizi metodunu tercih etmiştir. Cattell faktör analizi çalışmalarında üç farklı veri kaynağı kullanmıştır L verisi Q verisi T verisi

L verisi: akademik performans, yaşıtlarla ilişkiler gibi günlük yaşam durumlarındaki gerçek davranışları, ya da kişiyi gerçek yaşamda yakından tanıyan kimselerin onunla ilgili değerlendirmelerine dayanan veriler

Q verisi: kişinin kendine ilişkin gözlemlerinin, içgörülerinin ve kendi davranışları hakkındaki değerlendirmelerinin kendini ifade ölçekleri aracılığıyla ölçülmesiyle elde edilen veriler

T verisi: kişinin zekasının, yeteneklerinin ya da farklı alanlardaki performansının objektif testler aracılığıyla ölçülmesiyle elde edilen veriler Bu farklı kaynaklardan elde edilen veriler üzerinde defalarca yinelenen faktör analizi sonuçları Cattell’in kişiliğin evrensel boyutları olduğunu düşündüğü 16 temel ayırıcı özelliği ortaya çıkarmasını sağlamıştır.

D=f ( U, K) Cattell’a göre kişilik, bir kimsenin belli bir durumda nasıl davranacağını yordamamıza yarayan araçtır. Kişiliğin matematiksel analizi yaklaşımına paralel olarak Cattell, davranışın yordanması için bir de denklem geliştirmiştir. Davranışı kestirmek için Cattell tarafından kullanılan genel formül: şeklindedir. Bu formül kişinin belirli bir davranışının (D), o andaki uyarıcı durum (U) ve varolan kişilik yapısının (K) bir fonksiyonu (f) olduğunu belirtmektedir.

Kişiliğin yapısı: Ayırıcı Özelliklerin Sınıflandırılması Cattell’e göre ayırıcı özellikler, bir durumdan diğer duruma ya da bir andan diğerine tutarlı davranışlar göstermeye yönelik oldukça sürekli eğilimlerdir

16 kişilik özelliğini ölçmek üzere de (16PF Kişilk Envanteri- 16 Personality Factor Questioannaire) geliştirmiş olan Cattell davranışın yordanmasında önemli role sahip olanın kaynak özellikler olduğunu iki ya da daha fazla kaynak özelliğin etkileşimi neticesinde ortaya çıkan yüzeysel özelliklerin ise bu anlamda önemli olmadıklarını belirtmiştir.

Kaynak özellikler de kökenlerine göre yapısal özellikler , çevresel özellikler, olmak üzere ikiye ayırabilir

Kaynak özellikler ifade ediliş tarzlarına göre de mizaç özellikler, (hızlı ya da yavaş çalışma) yetenek özellikleri (zeka, müzik yeteneği) ve dinamik özellikler ( hırslı olma) olmak üzere üçe ayrılır dinamik özellikler yaptığımız şeyi neden yaptığımızı belirlerken, mizaç özellikleri nasıl yaptığımızı, yetenek özellikleri ise o şeyi ne denli iyi yaptığımızı belirlemektedir

Cattell ortak (genel) ve bireysel (özel) ayırıcı özellikler arasında ayrım yapmaktadır

Cattell, Allport’un listelediği 5000’e yakın kişilik özelliğini faktör analizine tabi tutarak kişiliğin yapısını oluşturan temel faktörleri (kaynak özellikleri) keşfetmeye çalışmıştır.

Cattell’in 16 Kişilk Faktörü Yüksek Puan Faktör Adı Düşük Puan Cana yakın, sevgi dolu, yumuşak başlı SICAKLIK Uzak, eleştirel, soğuk, ilgisiz Daha zeki, soyut düşünebilen AKIL YÜRÜTME Daha az zeki, somut düşünen Sakin, duygusal açıdan kararlı, gerçekçi DUYGUSAL KARARLILIK Duygusal açıdan daha az kararlı, çabucak sinirlenen ya da üzülen, gerçekçi olmayan Atılgan, yarışmacı, inatçı BASKINLIK Uysal, alçakgönüllü, hahcup Kaygısız, neşeli, hevesli CANLILIK Ciddi, ağırbaşlı, suskun Kurallara bağlı, ahlakçı, sorumlu KURALLARA BAĞLILIK Kural tanımaz, ihmalkar, hercai Cüretli, gözü pek, maceraperest SOSYAL GİRİŞKENLİK Ürkek, uzak, utangaç İnatçı, kendine güvenen, bağımsız HASSASLIK Bağımlı, hassas, alıngan

Başkalrına güvenen, kabul edici İHTİYATLILIK Şüpheci tedbirli Hayal gücü kuvvetli, unutkan, sanatçı DALGINLIK Geleneksel,ayakları yere basan, pratik Kurnaz, gösterişli, abartılı İÇTENLİK Doddoğru, yapmacıksız, sosyal açıdan beceriksiz Avhamlı, kendini suçlayıcı, sıorunlu ENDİŞE Kendinden hoşnut, güvenli, kendinden emim Tutucu, geleneksel DEĞİŞİKLİĞE AÇIKLIK Özgür düşünceli, açık fikirli, liberal Kendine güvenen, becerikli, kendi kararlarını tercih eden KENDİNE YETME Katılımcı, takipçi,gruba bağlı Kontrollü, kompülsifi düzenli MÜKEMMELİYETÇİLİK Disiplinsiz, savsak, düşüncesizce davranan Gergin, engellenmiş, güdülenmiş GERGİNLİK Rahat, sakin, dingin

Warmth |||||||||||||||||| 54% Intellect 58% Emotional Stability Aggressiveness Liveliness Dutifulness ||||||||||||||||||||| 66% Social Assertiveness 62% Sensitivity Paranoia ||||||||| 30% Abstractness Introversion ||||||||||||||| 50% Anxiety Openmindedness Independence 42% Perfectionism Tension