DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM 6-14 YAŞ GRUBU ÇOCUKLUK DÖNEMİ PSİKOLOJİSİ
6-14 YAŞ DÖNEMİ Kişiliğin gerçek anlamda gelişip oluştuğu,yetişkinlik özelliklerinin oluştuğu dönemdir. Bedensel Zihinsel Sosyal ve Psikolojik açıdan hızlı bir gelişim ve değişim yaşanmaktadır. Çocuğun ilk kez aileden(anneden) kopup, dış dünyaya açıldığı,kurumsal sosyalleşme dönemidir. Temel akademik bilgilerin edinildiği dönem olup,bu akademik temel geleceğini şekillendirecektir.
6-14 YAŞ ARASI KRİTİK DÖNEMLER(HASSAS) -OKULA BAŞLAMA -AİLEDEN KOPMA -SOSYAL DIŞA AÇILMA 2)11-12 YAŞ -ERİNLİK DÖNEMİ -ÜST OKULLARA YÖNELME
6-9 YAŞ ÇOCUKLARININ DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ •Herkesçe sevilip,beğenilmek ve değer verilmek isterler. •Evde ve okulda ilgi merkezi olmak için çaba harcarlar. •İyi,kötü,doğru-yanlış kavramları gelişmiştir. •Sorumluluk duygusu gelişmeye başlamıştır. •Çok çeşitli duyguların etkisi altındadır. •Korku ve endişe en etkin duygulardır. •Grup halinde oyun oynamayı severler. •Oyun grubunda kendi cinslerinden olan arkadaşları ile oynamayı tercih ederler. •Arkadaşlara fazlaca önem verme,onlar gibi olmaya özenme başlar. •Bağımsız olma çabalarının yanı sıra çevrenin sevgi ve ilgisi hala daha çok önemlidir. •Öğretmene hayranlık duyarlar.
Duygusal Ve Sosyal Gelişim Ortaya Çıkardığı Temel Gereksinimler •Sevmek,beğenilmek,takdir edilmek. •Özellikle ilk yılda okula uyum konusunda yardım görmek. •Çevresindeki büyüklerden sabır ve anlayış görmek. •Kendi gelişim hız ve düzeyine göre değerlendirmek. •İyi-kötü,doğru-yanlış gibi kavramları geliştirmek için olumlu örneklerle karşılaşmak. •Çeşitli konularda sorumluluk almak. •Duygularını kontrol etmeyi öğrenmek. •Korku ve endişelerden arınmak. •Arkadaşlarca kabul görmek •Öğretmenlerden ilgi ve anlayış görmek. •Bağımsız davranmak konusunda beceri kazanmak.
9-14 YAŞ ÇOCUKLARININ DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ •Duygusal yönden oldukça dengelidir. •Korku ve endişe halleri oldukça azalmıştır. •Sevilmek,beğenilmek,kendini güven içinde hissetmek yine temel özelliklerdir. •Büyüklerden çok yaşıtların fikirleri önem taşır. •Bir arkadaş grubunun üyesi olmak büyük zevk verir. •Bu çağın sonuna doğru büyüklerden yardım görmekten hoşlanmaz. •Karşı cinsi küçümseme ve kendi cinsinden olanlara karşı aşırı bağlılık gösterir. •Kendini yetişkin olarak kabul ettirme çabası içindedir. •Öğretmenden tüm öğrencilere eşit davranması beklenir. •Hem rekabet hem de iş birliği yapmaktan hoşlanır. •Çeşitli roman,film kahramanları ile sporcu,atlet ve güreşçilere hayranlık duyar. Karşı cinse ilgi artmıştır.
Duygusal ve Sosyal Gelişim Özelliklerinin Ortaya Çıkardığı Temel Gereksinimler •Kendini sevgi,beğeni ve güven içinde hissetmek. “Ben Kimim” sorusu cevaplar bulmak. •Yaşıtları ile bir arada bulunmak. •Katıldığı arkadaş grubunun etkin bir üyesi olmak. •Rekabet ve işbirliği duygularını dengeli bir şekilde geliştirmek. •Kendisine olumlu örnek olarak seçebileceği kahramanları tanımak. •Çocuk değil yetişkin olarak seçebileceği kahramanları tanımak. •Bağımsız davranmak. Karşı cinsi tanımak
ÖZGÜVEN (KENDİNE GÜVEN) Bireyin,kendine yönelik iyi duygular geliştirmesi sonucu kendisini iyi hissetmesi demektir. Kendisi olmaktan memnun olması ve bunun sonucu olarak kendisi ve çevresiyle barışık olmasıdır.
ÖRNEĞİN: -Öğrencinin bildiği halde sınıfta parmak kaldıramaması -Parmak kaldırıpta soruyu cevaplayamaması -Duygu ve düşüncelerini ifade edememesinin -Sık sık çevresinden kopya çeken
KENDİNE GÜVEN = HAYAT BAŞARISI Çevresi tarafından; Sevgi gören Beklediği ilgi ve yakınlığı gören Fikirlerine değer verilen Gösterdiği çabaları övülen Yaptıklarında hataya yer verilen öğrencinin KENDİNE GÜVEN = HAYAT BAŞARISI
KENDİNE GÜVEN == HAYAT BAŞARISI Çevresi tarafından; Sürekli eleştirilen, Olduğu gibi kabul edilmeyen Önemsendiğini hissetmeyen Fikirlerine değer verilmeyen Beklediği ilgiyi ve yakınlığı görmeyen KENDİNE GÜVEN == HAYAT BAŞARISI
KENDİNE GÜVENİ ZAYIF OLAN ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ DUYGUSAL TEPKİLER -Çekingenlik -Sık Sık ağlamalar -Öfke patlamaları -Umutsuzluk -karamsarlık -Utangaçlık DAVRANIŞSAL TEPKİLER -Okul korkusu -Saldırganlık -Yalan söyleme -Çalma davranışı FİZİKSEL TEPKİLER -Altını ıslatma -Kekeleme -Karın Ağrısı -Tırnak Yeme -Parmak Emme -Kusmalar AKADEMİK TEPKİLER -Öğrenme güçlüğü -İsteksizlik -İlgisizlik -Başarısızlık -Mücadelelerden kaçma
ÖĞRETMEN NE YAPABİLİR? Öğrencilerin gösterdikleri çabayı destekleyin. İlgi ve yetenekleri doğrultusunda kendilerini ifade edebilecekleri görev ve sorumluluklar verilmeli Olumlu davranışlarını ve üstün yönlerini destekleyin Grup içerisinde aşağılanmamalı,küçümsememeli,lakap takmamalı. Öğrencilerin birbirleri ile kıyaslanmamalı Sözsüz ve sözlü olarak sevgi gösterilmeli Sen değerlisin mesajı vermeli. -Gözle temas-Saygıyla dinleme-kendini ifade etme fırsatı Sosyal etkinliklere yönlendirilmeli
Elimden gelenin en iyisini yapacağım… Sana güveniyorum elinden gelenin en iyisini yapabileceğine inanıyorum … sen başarabilirsin Elimden gelenin en iyisini yapacağım… Ben başarabilirim