Son Dönem -devam 11. Ders.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
- Hz. Muhammed Çalışmayı Severdi
Advertisements

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
Salim SELVİ.
İSLAM’ DİNİNDE FIKHİ MEZHEPLERE NEDEN İHTİYAÇ DUYULDU?
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DUA: Allahım benim, ailemin, yakınlarımın ve sana inanan bütün müslüman kardeşlerimin ve ahiri aleme göçmüş bütün akrabalarımın ve onlar gibi bütün.
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
Malların Zekât Miktarları Kimlere Zekât Verilmez?
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
Son Dönem 9. Ders.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
Son Dönem -devam 10. Ders.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
DİN ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR NİÇİN ZENGİNLİKTİR
İSLAM TARİHİ VE UYGARLIĞI İSLAMİYET’İN DOĞUŞU VE HZ. MUHAMMED DÖNEMİ
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
KELİME-İ TEVHİT VE KELİME-İ ŞAHADET
Hint Alt Kıtasında Sünnet
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
Bugün neler öğreneceğiz?
YUNUS EMRE HAYATI.
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
DİN VE DEVLET İLİŞKİLERİ BAĞLAMINA KAVRAMSAL NETLİK AÇISINDAN BAKIŞ
İSLAMIYET ÖNCESI ARAP YARıM ADASıNDA HANGI INANÇLAR BULUNUR. Putperestlik,hanifilik,Yıldızlara tapma,Mecusilik,hıritiyanlık.
Müçtehit öncelikle dinin temel kaynakları olan Kur’an ve sünneti bilmelidir… Müçtehit Kur’an ve sünneti anlayabilecek derecede Arapçayı da bilmelidir.
Programdan Sorular.
KUR’ÂN’A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
Sunum transkripti:

Son Dönem -devam 11. Ders

Arap Dünyasında Hadis Çalışmaları Son dönemde Arap dünyasında hadis çalışmalarının en önemli merkezi Mısır olmuştur. Hadisleri reddedenler: Muhammed Tevfik Sıdki (ö. 1920): Menar Gazetesi’nde 1906 yılında yayımladığı el-İslam hüve’l-Kur’an adlı makalesinde, İslam’ın tek kaynağının Kur’an olduğunu ileri sürmüştür. Gerekçelerini şöyle sıralayabiliriz: Eğer dinin kaynaklarından olsaydı, Hz. Peygamber ona gerekli özeni gösterir ve yazdırırdı. Kur’an’da Hz. Peygamber’e itaati emreden ayetler, Kur’an’daki emirlerle sınırlıdır. İbadetlerle ilgili Kur’an’da bulunmayıp sünnette yer alan detaylara uymak ihtiyaridir.

Sünnet, geçici ve değişkendir. Hz Sünnet, geçici ve değişkendir. Hz. Peygamber’in sünneti, yasama faaliyetinin başlangıcı hükmündedir. Hz. Peygamber’in sünneti, yalnızca kendi çağı için geçerlidir. Hz. Peygamber’e nispet edilen rivayetlerin yalnızca az bir kısmı gerçekten ona aittir. Tevfik Sıdki, başta derginin sahibi Reşid Rıza olmak üzere birçok alim tarafından eleştirilmiştir.

Mahmud ebu Reyye (ö. 1970): Edva ala’s-Sünne adlı eserinde sünnetle ilgili görüşlerini açıklamıştır. Hadisleri reddedenlerin görüşlerini paylaşmış, özellikle Ebu Hüreyre ile ilgili iddiaları çok tartışılmıştır. Bu kitaba birçok reddiyeler yazılmıştır. Ahmed Emin ve Taha Hüseyin gibi tarihçi/edebiyatçılar da hadisleri tenkit eden kişiler arasındadır. Hadisleri savunanlar: Mustafa Sibai (ö. 1964): es-Sünne ve mekânetüha... isimli eserinde oryantalistler ve bazı Müslüman araştırmacılar tarafından dile getirilen eleştirilere cevap vermiştir. Muhammed Ebu Şehbe de Difa ani’s-sünne adlı eserinde hadisleri savunmuştur.

İhyacı/Islahatçılar Muhammed Abduh’un (1905) öncülüğündeki ıslahatçıların görüşlerini şöyle özetleyebiliriz: Din yeniden hayatın merkezinde yer almalıdır. Dinin mezhep bağımlılığından kurtulması gerekir. Alimler Kur’an ve sünnetten hareketle yeni durumlar için yeni içtihatlar yapmalıdır. İçtihat yaparken akla ve maslahata önem verilmelidir. Akıl ile nakil çelişmez. Çelişme varsa nakil tevil edilir. Batı’nın bilgisi ve teknolojisi alınmalı, ancak ahlak ve değerleri alınmamalıdır. Muhammed Abduh, Reşid Rıza, Muhammed Gazzali, Yusuf el-Karadavi gibi alimler de benzer görüşleri paylaşmışlardır.

Türkiye’de Hadis Çalışmaları Babanzade Ahmed Naim (ö. 1934): Tecrid-i Sarih Tercümesini başlatmış, bu kitabın mukaddimesinde hadis ilimleriyle ilgili bilgiler vermiştir. İsnad tenkidinin hadisçiler, metin tenkidinin ise fakihler tarafından yapıldığını ifade etmiştir. Musa Carullah (ö. 1949): Kitabü’s-sünne adlı kitabını, hadisleri reddedenlere karşı yazmıştır. Carullah’a göre sünnet, Kur’an’ı da içine alan bir medeniyettir. İbadetlerle ilgili uygulamalar sünnetle başlatılmış, Kur’an ayetleri daha sonra bunları teyit etmiştir. Tarih boyunca İslam ümmeti sünnet-i hasene oluşturmaya ehildir ve bu sünnetler Hz. Peygamber’in sünneti gibi bağlayıcıdır. Sened tenkidi hadislerin sıhhatini belirlemek için yeterli değildir.

Muhammed Tayyib Okiç (ö Muhammed Tayyib Okiç (ö. 1977): Türkiye’de akademik hadis çalışmalarının kurucusudur. Bazı hadis meseleleri üzerine tetkikler adlı eseri bulunmaktadır. Mehmet Said Hatiboğlu ve Talat Koçyiğit onun talebeleridir. Fuad Sezgin: Buhari’ni kaynakları üzerine araştırmalar adlı doktora tezi, Türkiye’de doktora alanında yapılmış ilk akademik çalışmadır. Hadislerle İslam: Diyanet tarafından hazırlanan bu kitapta, çeşitli kitaplardan seçilmiş hadisler konularına göre sıralanmış ve her bir konu özet biçimde açıklanmıştır. Açıklamalarda, konuyla ilgili birçok hadise de mealen yer verilmiştir.

Son Dönemin Genel Özellikleri Bu dönemin karakteristik özelliği, oryantalistlerin hadis alanında yaptıkları çalışmalardır. Hindistan başta olmak üzere İslam dünyasının çeşitli bölgelerinde, dinin kaynağının yalnızca Kur’an olduğunu iddia eden hareketler ortaya çıkmıştır. Ehl-i hadis, ehl-i rey ve ıslahatı savunan kimseler, çeşitli hareketler başlatmıştır. Hadis ve hadis kaynaklarıyla ilgili hararetli tartışmalar yapılmıştır. Hadisi reddedenler, onu İslam’ın modern hayata uyumuna engel görmüş; onu savunanlar ise onu İslami yaşamın bozulmasına karşı en önemli kale olarak kabul etmişlerdir.

İçtihat hareketleri canlanmıştır. İslami yenilenme / ıslahat akımları ortaya çıkmıştır. Modern hayatta problem teşkil eden hadislerin metinleri üzerinde araştırmalar çoğalmış ve bu tür hadislerdeki problemlerin giderilmesi için çalışmalar yapılmıştır. Mustafa Ertürk’ün Hadis Çözümlemeleri bunlardan biridir.