TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİRİŞLER M.FERİDUN DENGİZEK.
Advertisements

BASİT ELEMANLARDA GERİLME ANALİZİ
ATALET(EYLEMSİZLİK) MOMENTİ
MUTO METODU İLE DEPREM HESABI
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
MUKAVEMET I Doç. Dr. Naci ÇAĞLAR
EŞDEĞER SİSTEMLER İLE BASİTLEŞTİRME
Makina Elemanlarının Mukavemet Hesabı
BASİT EĞİLME ALTINDAKİ KİRİŞLERİN TAŞIMA GÜCÜ
ÇERÇEVELER ve MAKİNALAR
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
KUVVET SİSTEMLERİNİN İNDİRGENMESİ
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
SONLU ELEMANLAR DERS 4.
SONLU ELEMANLAR DERS 3.
Ödev 7 Şekilde gösterilen kablolarda 0.5 kN’un üzerinde çekme kuvveti oluşmaması için asılı olan kovanın ağırlığını (W) bulunuz. W.
STATİK-MUKAVEMET 5. Atalet Momentleri
BETONARME YAPILARIN PROJELENDİRİLMESİ DERSİ
Yrd. Doç. Dr. Hüseyin KASAP
Kablolar & Kemer yapılar
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİNE. GİRİŞ. BÖLÜM 3. köprüler prof. dr
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER Betonarme Çalışma Grubu
MEKANİK Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN Yrd. Doç. Dr. Tahir AKGÜL.
prof. dr. ahmet celal apay
B E T O N A R M E Y A P I E L E M A N L A R I
Yrd.Doç.Dr.Rifat Reşatoğlu
Makine Mühendisliği Mukavemet I Ders Notları Doç. Dr. Muhammet Cerit
Basit Eğilme Tesirindeki Prof. Yük. Müh. Adil ALTUNDAL
5.4 KESİT HESABI (BOYUTLANDIRMA VE DONATI HESABI)
BETONARME YAPILARIN PROJELENDİRİLMESİ
Kesme Kuvvet Tesirindeki Kesitler Prof. Yük. Müh. Adil ALTUNDAL
BASİT EĞİLME ALTINDAKİ KİRİŞLERİN TAŞIMA GÜCÜ
ÖRNEK KİRİŞ TASARIMI.
B E T O N A R M E Y A P I E L E M A N L A R I
B E T O N A R M E Y A P I E L E M A N L A R I
Zeminlerde Kayma Mukavemeti Kayma Göçmesi Zeminler genel olarak kayma yolu ile göçerler. Dolgu Şerit temel Göçme yüzeyi kayma direnci Göçme yüzeyi.
B E T O N A R M E KESME KUVVETİ TESİRİNDEKİ KESİTLER.
BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
YAPI STATİĞİ 1 KESİT TESİRLERİ Düzlem Çubuk Kesit Tesirleri
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
Bölüm 4 – Kuvvet Sistem Bileşkeleri
Mühendislik Mekaniği: Statik
DÜZLEM KAFES SİSTEMLER
BASINÇ ÇUBUKLARI 4.1. Burkulma
F5 tuşuna basıp tıklayarak devam ediniz.
B E T O N A R M E KESME KUVVETİ TESİRİNDEKİ KESİTLER.
MUTO METODU İLE DEPREM HESABI
YAPI STATİĞİ I Yrd. Doç. Dr. Tahir AKGÜL Yrd. Doç. Dr. Elif BORU.
F=hA BATMIŞ YÜZEYLERE GELEN HİDROSTATİK KUVVETLER
Genel Fizik Ders Notları
BASİT EĞİLME TESİRİNDEKİ TRAPEZ KESİTLER
5.4 KESİT HESABI (BOYUTLANDIRMA VE DONATI HESABI)
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
MESNETLER 5.1. Mesnetler ve Düğüm Noktaları
GERBER KİRİŞLER YAPI STATİĞİ 1.
Tek Doğrultuda Çalışan Plak Döşemeler
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 3.hafta
RİJİT CİSMİN İKİ BOYUTTA DENGESİ
KİRİŞLER 3.1. Tanım Kirişler uçlarından mesnetlenmiş, tek eksenli genellikle boylamasına (eksenine) dik yük taşıyan elemanlardır. Döşemeden aldığı yükü.
STRÜKTÜR ANALİZ II MESNETLER Hazırlayan: Yard.Doç.Dr.Kıvanç TAŞKIN.
MİMARLIK BÖLÜMÜ STATİK DERSİ BASİT YAYILI YÜKLERİN İNDİRGENMESİ
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ MOHR DAİRESİ DERS NOTLARI M.Feridun Dengizek.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MESNETLER 5.1. Mesnetler ve Düğüm Noktaları
BETONARME YAPI TASARIMI
MECHANICS OF MATERIALS Eğilme Fifth Edition CHAPTER Ferdinand P. Beer
Sunum transkripti:

TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER Normal Kuvvet (N) Kesme kuvveti (V) Eğilme momenti (M)

Yapıların ağırlık ve dış yüklerini, yere aktaran sisteme taşıyıcı sistem adı verilir. Taşıyıcı sistem, boyutunun oranları bakımından tek boyutlu, iki boyutlu ve üç boyutlu yapılar olarak sınıflandırılabilir. Eğer, taşıyıcı sistemin iki boyutu üçüncü boyutu yanında küçükse bunlara çubuk adı verilir. (Örnek: yapılardaki kolon, kiriş gibi.) Yapı statiği derslerinde sadece tek boyutlu çubuklardan oluşan yapılar incelenecektir. Çubukların geometrisi, çubuğun iki elemanı tarafından belirlenir: Çubuk ekseni Çubuk kesiti.

Mesnet Tipleri

Basit bağlı taşıyıcı sistemler Çıkmalı kirişler

Ekonomik ve yapısal açıdan efektif bir tasarım yapılabilmesi için şekilde görülen kirişler açıklık boyunca farklı kesitlerde üretilmiştir. Çünkü kirişin ortasına kıyasla mesnetlerinde oluşan moment değeri daha büyük olacaktır. Kirişler, eksenlerine dik uygulanan yükleri taşımak için tasarlanan elemanlardır. Genelde, kirişler sabit enkesit alanına sahip uzun, doğrusal çubuklardır. Mesnetlenme durumlarına göre sınıflandırılırlar. Örn: basit mesnetli kiriş (bir ucunda pimli diğerine kayar mesnet), ankastre kiriş (bir ucundan ankastre mesnetle sabitlenmiş, diğer ucu serbest) vb.

Etki-Tepki prensibine göre, sol ve sağ parçalara etkiyen kesit tesirleri birbirine EŞİT şiddette ve TERS yöndedir.

Düzlemi içindeki kuvvetlerin etkisindeki düzlem sistemlerde kesit tesirleri: 1. Normal Kuvvet (N) : σ normal gerilmelerin toplamıdır. 2. Kesme kuvveti (T) : τ kayma gerilmelerin toplamıdır. 3. Eğilme momenti (M) : σ normal gerilmelerinin, kesitin ağırlık merkezinden geçen ve sistem düzlemine dik olan eksene göre statik momentleri toplamıdır.

Düzlemi içindeki kuvvetlerin etkisindeki düzlem sistemlerde kesit tesirleri: 1. Normal Kuvvet (N) : σ normal gerilmelerin toplamıdır. 2. Kesme kuvveti (V) : τ kayma gerilmelerin toplamıdır. 3. Eğilme momenti (M) : σ normal gerilmelerinin, kesitin ağırlık merkezinden geçen ve sistem düzlemine dik olan eksene göre statik momentleri toplamıdır. Uzay çubuk sistemlerde kesit tesirleri 6 tanedir. • N : Normal kuvvet • Vx, Vy : Kesme kuvvetleri • Mx, My : Eğilme momentleri • Mb : Burulma momenti

Kolon ve kirişlerden oluşan yapı sistemlerinin boyutlandırılmasında esas olan, a. Kesme kuvveti [V] b. Moment [M] c. Eksenel kuvvet [N] kesit tesirleri yapı elemanının dolaysıyla sisteminin, a. Kesit ve fiziksel [b,h] b. Mesnet [sabit, ankastre] c. Yük [q, P] özelliklerine göre belirlenir. Literatürdeki mevcut kaynaklarda eksenel kuvvet işaretinde bir farklılık olmamakla birlikte moment ve kesme kuvvetlerinin çizimlerinde değişik işaret kabullerine rastlamak mümkündür.

Bir kirişin tasarımı, kirişin ekseni boyunca her bir noktada etkiyen iç kesme kuvvetinin (V) ve eğilme momentinin (M) değişiminin detaylı olarak bilinmesini gerektirir. Normal kuvvetin değişimi kirişlerin tasarımında dikkate alınmaz. Çünkü, genelde kuvvetler kiriş eksenlerine dik doğrultuda etkir ve bu kuvvetler sadece kesme kuvveti ve moment oluşturur. Ve tasarım açısından kirişlerin kesmeye ve eğilmeye karşı dayanımları eksenel yüke dayanımından çok daha önemlidir.

Yükün şiddeti, q Kesme kuvveti, V Eğilme momenti, M

Eğilme etkisindeki basit kiriş Ç

Yük şiddeti Sabit Doğrusal Kesme Parabol E.Moment Kübik

Soru: Aşağıda verilen yapı sisteminin kesit tesirlerini x’e bağlı bir fonksiyon olarak yazınız. Açıklık 9 m dir.

Problem: Aşağıda verilen kirişin Kesme kuvveti ve Moment diyagramlarını çiziniz. Kritik değerleri gösteriniz.