DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARINDA TANI VE TEDAVİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ORAL MUKOZİT OLUŞAN HASTALARIN BAKIMINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ
Advertisements

UYKU APNE SENDROMU KLİNİĞİ Olgunun Değerlendirilmesi
Operasyon Öncesi Hazırlık
I. Uluslararası Geriatri Kongresi
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
GERİLİM TİPİ BAŞ AĞRISI
ALZHEİMER HASTALIĞI HAZIRLAYAN Prof Dr. Işın Baral Kulaksızoğlu
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DOWN SENDROMU VAKA VE KONU SUNUMU
KÜTAHYA HALK SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Cilt Bütünlüğünde Bozulma ve Hemşirelik Yaklaşımı
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
TİK BOZUKLUKLARI.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
Cerrahi Skarda Ortaya Çıkan Nodül
GUATR.
Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Tedavisi
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA AKUT KONVÜLZİYONA YAKLAŞIM
TIPTA UYGULAMA REHBERLERİ
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
YaşlılıkPsikiyatrisi
Klinik soru oluşturma Dr. Güzel Dişcigil.
YAŞLILARDA LABORATUVAR TESTLERİNİN YORUMLANMASI
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
OLGU 8 Prof. Dr. Hidayet SARI.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
İLAÇ UYGULAMASIYLA İLGİLİ TEMEL KURALLAR
KÜTAHYA HALK SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Yazdırma: Yazıcınız bizim yazıcılarımız gibi yazdırmayabilir; bu nedenle birkaç deneme baskısı yaptığınızdan emin olun. Hizalama yeterince doğru olmuyorsa,
KUMLUCA RAM’DA TANILANAN ENGEL TÜRLERİ VE YÖNLENDİRME
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
TEDAVİ HAREKETLERİNDE TEMEL DEĞERLENDİRME PRENSİPLERİ
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
VAKA SUNUMU: AĞRISIZ KIRMIZI GÖZ
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
DEMİR EKSİKLİĞİ ANEMİSİ
Yrd.Doç.Dr.Özgür ALDEMİR TIBBİ GENETİK AD.
GÖRME TARAMA GKD ANNE SÜTÜ.
HASTA KİMLİĞİNİN DOĞRULANMASI
Aile Hekimliğinde Anamnez ve Genel Muayene Zekeriya AKTÜRK Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD 28 Eylül 2015
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
FRAJEL-X
Sekonder Hipertansiyon
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Kekemelik.
Zeka Gerilikleri.
KAS İSKELET YARALANMALARINDA AKUT TEDAVİ
Eğitim-Öğretim Yılı Doç.Dr. Mustafa AYDIN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
RADYOCERRAHİ UYGULANAN AKROMEGALİ HASTALARININ KLİNİK VE LABORATUVAR İZLEMİ 
 MELİHA MELİN UYGUR1, DİLEK GOGAS YAVUZ1, DİLEK DERELİ YAZICI1, OĞUZHAN DEYNELİ1,
NÖROLOJİK HASTAYA YAKLAŞIM
Arş.Gör.Dr.Kevser Ayar KTÜ Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD

Kadınlar İçin Sosyal Hizmet Önleyici Hizmetler Müdahale Hizmetleri
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
Mezunlarımızın İş İmkanları Nelerdir?
BASINÇ YARASI PREVALANSI. Basınç yarası, kemik çıkıntılarının dış yüzeylerindeki deri ve subkütan dokunun uzun süreli basınca maruz kalması ve sürtünmenin.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Preoperatif değerlendirme
ARŞ. GÖR. DR. HAVVA ŞEN KTÜ TIP FAKÜLTESİ AİLE HEKİMLİĞİ AD
VAKA SUNUMU Arş. Gör. Dr. Kevser AYAR KTÜ Tıp Fakültesi
Kronik Diz Ağrısı Hastalarına Yapılan Diz Eklem İçi Steroid Enjeksiyonu ve Diz Eklem İçi Steroid Enjeksiyonu Yanında Yapılan Geniküler Sinir Bloğunun.
Sunum transkripti:

DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARINDA TANI VE TEDAVİ

Konuşma Bozuklukları Konuşma Bozuklukları Üç Büyük Kategoriye ayrılabilir: 1. Artikülasyon Hastalıkları 2. Akıcılık Hastalıkları 3. Dil Bozuklukları

Konuşma Bozukluklarının Tedavisi Konuşma ve Dil Bozuklukları Öykü ve Fizik Muayene Başlanılan Tedavi Daha önceki hastalıklar Genetik/Kalıtımsal hastalıklar Daha önceki fonksiyon seviyesi Travma/Doğum travması Aile öyküsü İşitme Alınan ilaçlar Laboratuar Odyometri Konuşmayı ayırt etme

Tıbbi Değerlendirme Çocuklar Genetik Faktörler Doğum Defektleri Gelişimsel gecikme Erişkinler Nörolojik Hastalıklar İnme Alzheimer ALS Parkinsonizm

Çocuk Lisan Değerlendirmesi Peabody Resim Kelime Testi Ross Bilgi İşlemleme Değerlendirmesi Wechsler Zeka testi Konuşmanın Değerlendirilmesi Formal Artikulasyon Testi Oral Motor Muayene Drowrkin Oral Motor Muayene

PEABODY RESİM KELİME TESTİ Kelime gelişimi ve sözsel yeteneği geliş-tirmek için dizayn edilmiştir. Şekiller gösteri-lerek çocuktan bu şekillerin isimlerini söylemesi istenir

Wechsler Zeka Testi Çocuklarda yaralan-ma veya hastalık ön-cesi ve sonrası entel-ektüel fonksiyonların değerlendirilmesinde kullanılır İdrak yeteneği puan-lanır

Formal Artikulasyon Testi Artikulasyondaki farklılıkları saptamak için kullanılır Hasta eline bir kağıt verilir ve üstünde yazan kelimeleri teker teker okunması istenir Video veya teybe kaydedilerek skorlama uygulanır

Dworkin Oral Motor Muayene Hastanın verilen komutlardaki gramer ayrıntılarını saptayıp saptayamadığını belirlemek için kullanılır. Birbirinden farklı şekil, renk ve boyuttaki 5 adet nesne kullanılır ( Ör:Kırmızı daire, sarı kare ). Kırmızı daireyi sarı karenin üstüne koy gibi örneklerle hasta değerlendirilir

Erişkin Konuşmanın Değerlendirilmesi Formal Artikulasyon Testi Oral Motor Muayne Dworkin Oral Motor Muayene Lisan Değerlendirilmesi Serebrovaskuler Hastalık Western Afazi Testi Boston Tanı Testi Nöromuskuler Hastalık Dizartri Testi için Zeka Değerlendirmesi Motor Konuşma Bozuklukları Testi Hafızanın Değerlendirilmesi için Nöropsikolojik Testler

Yeniden Değerlendirme Tanı Konuşma Terapisi Tedavi Planı Yeniden Değerlendirme Lisan Terapisi

Çocuklarda Artikülasyon Bozuklukları Tedavisi Tedavinin dört ana basamağı şunlardır: Konuşmacının algılama kabiliyetini eğitmek Yeni cevabı oturtmak ( Düzgün ses oluşumu ) Doğru ses üretimini yaygınlaştırmak veya kuvvetlendirmek Yeni cevabı, klinik içi ve dışında, sohbet konuşmasına taşımak

Çocuklarda Artikülasyon Bozuklukları Tedavisi Tedavinin profesyonel konuşma lisan patoloğu tarafından yönlendirilmesi gerekir Ailelerin konuşma sırasında devamlı olarak çocuğu düzeltme eğilimlerinde olmaları gerekir Tedavinin amacı kusurlu sesleri belirlemek ve düzeltmektir.

Motor Konuşma Bozuklukları Tedavisi Medikal tedavi ( Nedeni azaltmak ) Davranışsal Tedavi ( Nöromuskuler veya aerodinamik olayları değiştirmek ) Palyatif tedaviler ( Davranış ve aynı zamanda reaksiyonu daha ılımlı hale sokmak ) Bir başka tarzda konuşma stratejileri ( Değişik iletişim sitemleri sağlamak )

Akıcılık Bozuklukları Tedavisi Kekeleme başlangıcındaki çocuklar doğrudan konuşma terapisine yönlendirilmemeli Aile, konuşma-lisan patoloğunun gayretlerini pekiştirir veya zorlaştırır Tedavi, genelde kekeleyenin davranışını, konuşma metodu ve/veya çevresini değiştirmeyi kapsar

Lisan Bozukulukarı Tedavisi Afazik Çocuklarda Tedavi Afazik Erişkinlerde Tedavi

Afazik Çocuklarda Tedavi Afazinin çeşitli uzmanlar ( otolog, pediatrist, nörolog, vs. )tarafından en kısa sürede saptanmalı ve uygun bir eğitim programına alınmalıdır Yaygın reziduel sorunları olan çocuklar sadece özel rehabilitasyon merkezlerine veya okullarına yönlendirilmeli Uygun donanımlar ile linguistik, ırksal ve fiziksel kabiliyetlerin onarılması primer amaçtır

Afazik Erişkinlerde Tedavi Travmatik dönemden sonra mümkün olan en kısa zamanda rehabilitasyon programına başlanılmalıdır. İlk birkaç ayda spontan bir iyileşme görülebilir Tedavide lezyonun büyüklüğü ve yayılımı, yaş, eğitim düzeyi, meslek vs. göz önüne alınmalıdır