HALKLA İLİŞKİLER VE İLETİŞİM Dr.Fehmi ÇALIK
Birkaç önemli söz… DÜŞÜNCELERİNİZE DİKKAT EDİN DAVRANIŞINIZ OLURLAR.. DAVRANIŞINIZA DİKKAT EDİN ALIŞKANLIKLARINIZ OLURLAR.. ALIŞKANLIKLARINIZA DİKKAT EDİN KAREKTERİNİZ OLURLAR.. KAREKTERLERİNİZE DİKKAT EDİN KADERİNİZ OLURLAR..
ÜŞENME! ERTELEME! VAZGEÇME! Birkaç önemli söz… ÜŞENME! ERTELEME! VAZGEÇME! Prof. Dr. Ali Fuat BAŞGİL
Birkaç önemli söz… BİLGİ, BÜYÜK ADAMI ALÇAK GÖNÜLLÜ YAPAR.. NORMAL ADAMI ŞAŞIRTIR.. KÜÇÜK ADAMI İSE KİBİRLENDİRİR..
HALKLA İLİŞKİLER KAMU HİZMETİ Kamu görevi Vatandaş memnuniyeti
Şeyh Edebali’nin Osman Bey’e tavsiyelerinden HALKLA İLİŞKİLER Vatandaş Memnuniyeti Ey oğul, bundan sonra öfke bize, uysallık sana..Güceniklik bize, gönül almak sana..Suçlamak bize, katlanmak sana..Geçimsizlikler, çatışmalar, uyumsuzluklar bize, adalet sana.. Üşengeçlik bize, uyarmak, gayretlendirmek sana.. Ey oğul, sabretmesini bil. Vaktinden önce çiçek açmaz. Şunu da unutma! İnsanı yaşat ki, devlet yaşasın. Ey oğul! Yükün ağır, işin çetin, gücün kıla bağlı. Allah yardımcın olsun. Şeyh Edebali’nin Osman Bey’e tavsiyelerinden
HALKLA İLİŞKİLER KAVRAMI HEDEF KİTLE; Tanıtmak Tanımak Kendini yenileme Kendini uyarlama Varlığını sürdürme
HALKLA İLİŞKİLER
İLETİŞİM İletişim Kavramı Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. İletişim iki yönlü bir süreçtir. Amaç anlaşılmaktır.
İletişim köprü kurmaktır İnsanlar köprü kuracaklarına duvar ördükleri için yalnız kalırlar
İletişim tekniklerini iyi bilmek gerekli ama yeterli değildir. İletişim kurmayı becermenin arkasında gönül zenginliği, sevgi, anlayış ve hoşgörü vardır.
İletişimin öğeleri ve süreci
İletişim Çeşitleri Kişinin kendisiyle Kişiler arası – gruplar arası Sözlü – yazılı – görsel Beden dili Yüz yüze – yüz yüze olmayan
Birkaç önemli söz… KENDİ KENDİSİNİ YÖNETEMEYEN BAŞKALARINI YÖNETEMEZ
Yazılı İletişim Örneği..
ETKİLİ İLETİŞİMİN FİZİKSEL TEMELLERİ Beslenme Beyin ve Sinir Sistemimiz Mekan ve Mesafe
GENEL ALAN 250 CM.den Sonrası İLETİŞİM İLETİŞİM MESAFESİ MAHREM ALAN 0-25 CM KİŞİSEL ALAN 25-100 CM SOSYAL ALAN 100-250 CM GENEL ALAN 250 CM.den Sonrası
Kime, Ne söylemek istiyorum? İLETİŞİM Kime, Ne söylemek istiyorum? Ne zaman söylersem, karşımdaki kişinin iletişim kaynakları açık olur? iletişim kaynakları açık olur? Nerede, hangi ortamda iletişimi başlatmam yerinde olur?
Etkili İletişim İLETİŞİM Önyargılı olma İsteklerini öğren Soru sor Dikkatli dinle Önyargılı olma İsteklerini öğren Soru sor Açık konuş Doğru bilgi ver Tebessüm et
İki insan arasındaki en kısa iletişim gülümsemektir. Bize gelin! Ucuzluk bizde!! En iyi kalite! Hayır, bizden! Biz iyiyiz! Bizden alın! Süper şirket İyi fiyatlar Biz en iyiyiz! Biz süperiz! 1A’yız! Bize bir uğrayın
İletişim Yanlışları Tartışmak Söz kesmek İlgisizlik Sabırsızlık Şartlanmışlık
Birkaç önemli söz… GÖRÜŞLERİNDE FAZLA ISRAR EDENLER, ANLAŞABİLECEK ÇOK AZ KİŞİ BULURLAR.
Etkin Konuşma İLETİŞİM Açık konuş, ses tonuna dikkat et Göz teması kur El–kollara dikkat et Tebessüm et Kısa cümle kur, canlı ol Eee, ııı, aaa deme Yaslanma, kollarını kavuşturma
İLETİŞİM Yüz Yüze Konuşurken Mesai arkadaşlarına karşı ölçülü, zarif, kibar davranmak Sorulara doğru cevap vermek Temiz giyim Samimiyet – laubalilik sınırı İnsan psikolojisi Güler yüz Sorunlara etkin çözüm
Yalın ve Sade İletişim kurun: Ääh... HAYIR. Hmmm.. Öhööhö... (Yutkun!) Düşünüyorum.. Aslında... EVET. Onun dışında. Belki.. ...olabilir
Sihirli Kelimeler Teşekkür ederim Rica ederim Af edersin Lütfen İLETİŞİM Sihirli Kelimeler Teşekkür ederim Rica ederim Af edersin Lütfen Özür dilerim Efendim
İLETİŞİM Dinlemek Çoğu insan, iletişim kurarken karşısındaki kişiyi etkilemeye çalışır. Halbuki karşımızdakini etkilemenin yolu dinlemekten geçer. Bunun için etkilemek ve ilgi çekmek yerine “etkilenen” ve “ilgilenen” olmak daha doğru bir davranıştır.
Eşler, çocuklar, iş arkadaşları ve dostlar hep böyle kaybedilir. İLETİŞİM Dinlemek Eğer insanları dinlemezseniz dinleyecek birilerini bulurlar ve sizden uzaklaşırlar. Eşler, çocuklar, iş arkadaşları ve dostlar hep böyle kaybedilir. Psikolojik bir kural: İnsanlar kendilerini dinleyen insanların çekim alanına girer.
Dinlemek Sözü kesmeme Göz teması Katıldığını göstermek İLETİŞİM Dinlemek Yüreğinle, dikkatli Sözü kesmeme Göz teması Katıldığını göstermek Karşı çıkmadan itiraz (Sevimsiz olmayacak şekilde ayrı fikirde olmayı öğren)
Hizmet alan – Hizmet veren Hizmet veren – Hizmet alan İLETİŞİM EMPATİ Hizmet alan – Hizmet veren Hizmet veren – Hizmet alan
CEVİZ KABUĞUNU KIRIP ÖZÜNE İNEMEYEN, CEVİZİN HEPSİNİ KABUK ZANNEDER.. Birkaç önemli söz… CEVİZ KABUĞUNU KIRIP ÖZÜNE İNEMEYEN, CEVİZİN HEPSİNİ KABUK ZANNEDER..
Olumlu Davranışlar Nazik olma Mantıklı düşünme İLETİŞİM Olumlu Davranışlar Nazik olma Mantıklı düşünme Dedikodu yapmama, sır saklama İnisiyatif, açık fikirlilik Yardımcı olma isteği Mesleğini sevme
İLETİŞİM BEDEN DİLİ
BEDEN DİLİ NEDİR? İLETİŞİM Beden dili konuşulmaz, hissedilir. Beden dili asla yalan söylemez. Sözlü iletişimin olmadığı ortamlarda beden dili ile konuşuruz.
BEDEN DİLİ GÖNLÜN DİLİDİR İLETİŞİM BEDEN DİLİ GÖNLÜN DİLİDİR Aklınızdan veya gönlünüzden geçenler siz farkında olmadan bedeninize yansır. Her karşılaşmada insanlar birbirlerine kısa bir göz atarlar. Bu esnada sadece beden duruşu veya jest ve mimikler değil, aynı zamanda kılık-kıyafet de beden dilinin bir parçası olarak yorumlanır.
İLETİŞİM En etkili mesajlar, jest ve mimiklerle, göz ve baş hareketleri ve yüz ifadeleri ile verilir.
İLETİŞİM BEDEN DİLİ Söz %7 Ses Tonu %38 Jest ve mimikler %55
Olumsuz Tipler İddiacı: Sabırlı ol Şüpheci: Bilgi ver İLETİŞİM Olumsuz Tipler İddiacı: Sabırlı ol Şüpheci: Bilgi ver Sinirli: Hoşgörülü ol Dikkatli: Ayrıntı ver Kararsız: Güven ver
O KADAR ŞİDDETLE MÜDAFAA EDERSİNİZ. Birkaç önemli söz… NE KADAR AZ BİLİRSENİZ, O KADAR ŞİDDETLE MÜDAFAA EDERSİNİZ. B. Russel
Davranış Tipleri: İtaatkar İLETİŞİM Davranış Tipleri: İtaatkar Ses: ağlamaklı, monoton, alçak Konuşma: tereddütlü, hızlı Yüz:sahte gülümseme, kaşlar havada Göz teması: kaçamak, yere bakar Beden dili: eller kavuşturma, omuz düşük, kollar korumalı
Davranış Tipleri: Saldırgan İLETİŞİM Davranış Tipleri: Saldırgan Ses: sert, alaycı, yüksek Konuşma: akıcı, suçlayıcı, hızlı Yüz: alaycı, kızgın, şaşkın Göz teması: dik Beden dili: dik durma, el yumruk, baş havada
Davranış Tipleri: Kendini Kabul Ettiren İLETİŞİM Davranış Tipleri: Kendini Kabul Ettiren Ses: ciddi, sakin,samimi, normal Konuşma: akıcı, ciddi, düzgün Yüz: normal tavır Göz teması: tatlı sert Beden dili: eller açık, mimikler ölçülü, baş rahat ve dik
İLETİŞİM İyiyim☺ İyisin☺ İyiyim☺ İyi Değilsin☻ İyi Değilim☻ İyisin☺ İyi Değilim ☻ İyi Değilsin☻
Birkaç önemli söz… KÖTÜMSER YALNIZ TÜNELİ GÖRÜR, İYİMSER TÜNELİN SONUNDAKİ IŞIĞI GÖRÜR. GERÇEKÇİ TÜNELLE BİRLİKTE IŞIĞI VE DE GELECEK TRENİ GÖRÜR.
Üstler ve Yöneticilerle İlişkiler İLETİŞİM Üstler ve Yöneticilerle İlişkiler Amirlere saygı Amirlere bilgi ve rapor Amirlere öneri sunmak Yaratıcı olmak Çalışma yerini düzenli tutma İşe bağlılık
Senin için başkalarının ne kadar ağır yük taşıdığını görmelisiniz İLETİŞİM Senin için başkalarının ne kadar ağır yük taşıdığını görmelisiniz
İyi yönetici, kibarlıkta da liderdir. İLETİŞİM İyi yönetici, kibarlıkta da liderdir. Hayırlı sabahlar, Osman Bey. Günaydın.
Ekiple çalışan ise çarpar İLETİŞİM Yalnız çalışan, sadece toplar Ekiple çalışan ise çarpar
Birkaç son söz… Zeka ve beceri bakımından, bir Türk beş Japon’a bedeldir. Fakat bir araya geldiklerinde, beş Japon elli Türk eder.
Ev işlerini yoluna koymak için, kendilerine çeki düzen verirlerdi. Birkaç son söz… Eskiler, erdemin ışığıyla ortalığı aydınlatması için, önce devlet işlerini yoluna koyarlardı. Devlet işlerini yoluna koymak için, önce ev işlerini yoluna koyarlardı. Ev işlerini yoluna koymak için, kendilerine çeki düzen verirlerdi. Kendilerine çeki düzen vermek için, önce düşüncelerini yoluna koyarlardı. Düşüncelerini yoluna koyabilmek içinse önce, bilgi eksikliklerini giderirlerdi. Konfiçyus
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ TEŞEKKÜRLER Uzm. Ahmet KILIÇ