TÜRK DESTANLARINDA MOTİFLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DESTAN.
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
DESTAN.
HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
ÜNİTE 5 İPEK YOLUNDA TÜRKLER KONU: Destan Yazan Türkler
YAZILI EDEBİYAT Türklerin GÖKTÜRK alfabesini kullanmasıyla başlayan dönemdir. Daha eskilere ait maalesef herhangi bir eserimiz yoktur. Tarihi bilinen en.
Ünite:1 İpek Yolunda Türkler.
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
OĞUZ KAAN DESTANI "ALTIN YAY" VE "ÜÇ GÜMÜŞ OK" "Oğuz-Kağan'ın altı oğlu hükümdarlık sembolü olan, 'altın bir yay" ile ""üç gümüş ok"u, avda bulup getirmişlerdi":
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
1 ) İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
TÜRKLERDE EĞİTİM.
MASAL.
MASAL MASAL.
OZAN KAYA 156 3/A ARKADAŞLIK ÖDEVİ.
TÜRK DESTANLARINDAKİ MOTİFLER
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
ÖNYARGI Hazırlayan : F.Büşra ÖZGÜN Değerler Eğitimi Merkezi.
Bayraklar Bilgi Bayrak, bir ülkeyi veya kurumu temsil eden renkli kumaş. Genellikle uzun bir sopa veya direğin ucunda salınırlar. Her ülkenin bağımsızlığını.
ESKİ TÜRK TOPLULUKLARINDA DEVLET YÖNETİMİ
ANADOLU MEDENİYETLERİ
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
NARDUGAN Çam Süsleme Geleneği: Nardugan  Hıristiyanların İsa'nın doğuşu olarak kutladığı Noel bayramı, eski Türklerin yeniden doğuş bayramıdır.
Erdoğan GÜL Sosyal Bilgiler Öğretmeni
SANAT TARİHİ.
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ Hazırlayan ve Sunan: Yusuf URHAN-Psikolojik Danışman BEYŞEHİR ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ.
İslam’da Bilginin Kaynakları
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (OGES) YEŞİLGİRESUN İLKÖĞRETİM OKULU PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ Psikolojik Danışman FİDAN YILDIZ.
2013 SBS ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıfta olacak öğrenciler, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
AHİLİK KÜLTÜRÜ HAFTASI ( EKİM)
İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
İLK TÜRK DEVLETLERİNDE DİN
DEDE KORKUT HİKAYELERİ.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Olay çevresinde oluşan metinler DESTAN
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıfta olacak öğrenciler, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
A İLK TÜRK DEVLETLERİ İLKÇAĞ UYGARLIKLARI.
SOSYAL BİLGİLER ÜNİTE HEP BİRLİKTE. Bu amaçları gerçekleştirmek için gerekli teşkilatın oluşturulmasını, yasaların çıkmasını sağlamak ve gönüllü kuruluşların.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
MUTLUCAN1 AD(isim) AD(isim) Ali MUTLU Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
 Bir Uygur destanıdır. Büyük Türk İmparatorluğunu Göktürkler' den devralan Uygur Türkler' i, Türeyiş Destanı ile soylarının vücut buluşunu anlatırken.
Zerdüştlük.
Cumhuriyet Döneminde Öykü ( Hikaye )
ÇANAKKALE SAVAŞI. ATATÜRK VE SİLAH ARKADAŞLARI SEYİT ONBAŞININ GÜLLEYİ KALDIRMASI.
TÜRKLERİN İSLAMİYETİ BENİMSEMESİ TÜRK İSLAM DEVLETİ.
DEDE KORKUT Maltepe Askerî Lisesi.
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal’in Şehirleri
İSİMLER: Varlıklara Verilişine Göre Adlar:
Türklerin anayurdu Orta Asya'dır.
Tarihin Belirleyicisi Olarak Ulusların Karekterinin Rolü
Müzik Nedir?.
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
DEDE KORKUT. DEDE KORKUT KİTABI Kitabın asıl adı "Kitab-ı Dede Korkut Ala Lisan-ı Taife-i Oğuzan" dır. Anlamı Oğuzların Diliyle Dede Korkut Kitabı’dır.
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM
DEDE KORKUT Maltepe Askerî Lisesi. DEDE KORKUT KİTABI Kitabın asıl adı "Kitab-ı Dede Korkut Ala Lisan-ı Taife-i Oğuzan" dır. Anlamı Oğuzların Diliyle.
DEDE KORKUT Maltepe Askerî Lisesi. DEDE KORKUT KİTABI Kitabın asıl adı "Kitab-ı Dede Korkut Ala Lisan-ı Taife-i Oğuzan" dır. Anlamı Oğuzların Diliyle.
Anadolu Türk kültürünün yüzlerce yıllık mirası 1930 yılından beri faaliyet gösteren Etnografya Müzesi'nde, Türk Sanatının Selçuklu Devrinden günümüze.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
MASAL Bu slayt 10.sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersinin 1.dönem 2.yazılı sınavına hazırlık olması amacıyla oluşturulmuştur. Slaytta yer alan konulardaki.
神道 JAPONLARIN MİLLİ İNANCI ‘ŞİNTOİZM’ HAZIRLAYAN: Ahmet Uğur YILDIZ.
Sunum transkripti:

TÜRK DESTANLARINDA MOTİFLER

KÖK-BÖRİ (BOZKURT Totem devri yaşayan Türklerin totemi bozkurt, destanlarda hayat ve savaş gücünü temsil eder. Bozkurt, destanlarda Tanrı kurt ,anne kurt, ordular önünde yürüyen kumandan olarak geçer.Türkler bozkurta önce Tanrı diye tapmışlar, sonra kendilerinin bozkurt soyundan geldiklerine, böylelikle birer bozkurt olduklarına inanmışlardır. Totem devri yaşayan Türklerin totemi bozkurt, destanlarda hayat ve savaş gücünü temsil eder. Bozkurt, destanlarda Tanrı kurt ,anne kurt, ordular önünde yürüyen kumandan olarak geçer.Türkler bozkurta önce Tanrı diye tapmışlar, sonra kendilerinin bozkurt soyundan geldiklerine, böylelikle birer bozkurt olduklarına inanmışlardır.

IŞIK Bu motif destanların kuruluşunda kutsiyetten kaynaklanan hayat verici bir özelliğe sahiptir.Destanların büyük kahramanları; bu kahramanlara kadınlık ve mukaddes Türk çocuklarına annelik yapan kadınlar ilahî bir ışıktan doğarlar.Şamanist inanca göre yerden on yedi kat göğe doğru gittikçe aydınlanan bir nur âlemi vardır ki bunun on yedinci katında bütün göz kamaştırıcı ışığıyla Türk Tanrısı oturur.Yeryüzünde iyilik yapan ruhlar da bir kuş şeklinde bu nur âlemine uçarlar.

RÜYA Destanın bütününü etkileyen ve destan kahramanlarının hareket alanını belirleyen bir motiftir.Bir mücadele üzerine kurulu destanlarda kazanılacak başarı veya yaşanacak bir felaket düş yoluyla önceden öğrenilir. Kadercilik anlayışı düş motifiyle destanlarda işlenir.

AĞAÇ Destanlarda ağaç motifi üç yönüyle yer alır: Sığınak (Oba), Ana ya da Ata, varlığı, devleti temsil eden sembol.İnsanlığın yaratılışı hakkındaki Türk düşüncesine göre Tanrı, yeryüzündeki dokuz insan cinsini, bu insanlardan önce yarattığı dokuz dallı ağacın gölgesinde barındırmıştır.

KIRKLAR Bu motif, kahramanlar etrafındaki gücü temsil eder.Kırk sayısı bazı eşya ve davranışları sınırlar.Oğuz Kağan’ın kırk günde yürümesi, konuşması gibi.Kırk sayısı görünmez aleminden gelen koruyucu, güç verici kutsiyete erişmiş şahısları da simgeler.

AT At destanlarda önemli bir konuma sahiptir. Bunun temelinde göçebe kültürün yarattığı zorlayıcı koşullar vardır.Ata bir tür dinsel totem özelliği kazandıran şamanist inançtır. At, kahramanın başarıya ulaşmasında en etkin güçtür.Sahibini korur, ona yol gösterir, tehlikelere karşı uyarır.

OK -YAY Destanlarda maden isimlerinin sıkça geçmesi Türklerin savaşçı bir ulus oldukları kadar savaş aracı üretmede de usta olduklarını gösterir.Destanlardaki maden isimleri tamamiyle Türkçe’dir.Bu da Türklerin çok eskiden beri madencilikle uğraştıklarının delilidir.Ok- yay motifi destanlarda sadece savaş aracı olarak geçmemiş,Türk üstünlüğünü ifade etmiş, hukuki bir sembol haline gelmiştir.

MAĞARA Bu motif destanlarda sığınak ve ana karnını temsil eder.Bazen de ilahî buyruğun tebliğ edildiği yer olarak karşımıza çıkar.

AK SAKALLI İHTİYAR Destanlarda hakanların akıl danışıp öğüt diledikleri gün görmüş yaşlılar vardır.Derin tecrübeli bu kimseler, geç hakanlara yol ve iz gösterirler.Bu, Türklerin alimlere mukaddes insan gözüyle bakıp ilme değer verdiklerini gösterir.

YADA TAŞI Bu taş destanlarda millî birlik ve bütünlüğü, halkın mutluluğunu ve devletin idealini temsil eder.Bu taş ülkeden çıkarıldığında birlik ve bütünlük bozulur ve kıtlık baş gösterir.

HAZIRLAYAN YAKUP ÇÖPOĞLU TİRE ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ www.edebiyatogretmeni.net