Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi Sistemi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEB bu sene Orta Öğretim Kurumlarına geçişte yeni bir sistem uygulayacağını, yeni sistemde SBS’nin kaldırılacağı ve yerine yeni bir sınav konmayacağını.
Advertisements

YENİ ORTA ÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi EYLÜL 2013.
TEOG 10 YIL NASIL GEÇT İ ?  LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ TAM 4 KEZ DEĞİŞTİ …  2004’ E KADAR LGS  2005’ E KADAR OKS  2007’ DE SBS  2010’ DA YENİDEN OKS 
e ğ itim - ö ğ retim yılından ba ş layarak altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak yapılan sınavlardan bir tanesi.
YENİMAHALLE GAZİ ORTAOKULU MÜDÜRLÜĞÜ. TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ.
HOŞGELDİNİZ GÜNYÜZÜ ORTAOKULU.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ
SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SINAV SİSTEMİ (SBS)
ortaöğretİme geçİş sİstemİ
MODELİN AMACI  Eğitim sürecinde öğretmenlerin ve okulun rolünü daha etkin kılmak  Ülke çapında müfredatın eş zamanlı uygulanmasını sağlamak  Sınav.
MEHMET EMİN YURDAKUL ORTAOKULU
İŞGİR ORTAOKULU Rehberlik Servisi.
8 inci sınıfta öğretmen tarafından dönemsel olarak yapılan sınavlardan bir tanesi ortak olarak gerçekleştirilecektir eğitim-öğretim yılından.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME (MERKEZİ ORTAK SINAV SİSTEMİ)
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından açıklanan yeni sistem, SBS’nin kaldırıldığı ve yerine 6 derse yönelik toplam.
KEPEZ İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ. TEMEL E Ğİ T İ MDEN ORTAÖ Ğ RET İ ME GEÇ İ Ş S İ STEM İ E ğ itimin do ğ asında var olan de ğ işim ve gelişime paralel.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ
TÜRK TELEKOM ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Eğitimin doğasında var olan değişim ve gelişime paralel olarak, ortaöğretime geçiş modelinin işlevsel, sürdürülebilir.
MUHAMMED YILDIRIM Psikolojik Dan ış man YENİ SINAV SİSTEMİ.
MARDİN-ARTUKLU REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
YENİ ORTA ÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ. NEDİR? Millî Eğitim Bakanlığı tarafından açıklanan yeni sistem, SBS’nin kaldırıldığı ve yerine 6 derse yönelik toplam.
8.Sınıf teog neden önemli?
Adres:Fevzipaşa Cad. Tlf: Elektronik Ağ:erzincan.meb.gov.trTwitter:erzincanmem.
ÖĞRETİM YILI 8.SINIFLAR ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ ORTAK SINAVLARI ATKARACALAR İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ.
Yıldırım milli eğitim müdürlüğü ortak sınavlar komisyonu
Herkese ihtiyacı olan eğitim…. TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Eğitimin doğasında var olan değişim ve gelişime paralel olarak, ortaöğretime.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (TEOG) 2014
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Eğitimin doğasında var olan değişim ve gelişime paralel olarak, ortaöğretime geçişe dair yeni uygulamanın işlevsel,
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ. MODELİN AMAÇLARI Öğrenci öğretmen ve okul ilişkisini güçlendirmek Sınav kaygısını sürece yayarak azaltmak.
Yeni Sınav Sistemi, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi Sınav hakkında merak ettiğiniz her şey… Tunahan ÇETİN l Psikolojik Danışman ve Rehber.
YENİ ORTA ÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Sema TÜRKMEN Rehber Öğretmen.
Özgül DEMİRTAŞ.
ORTAK SINAVLAR.
Sistemin temel niteliği, öğrenci başarısını anlık bir performansa dayalı olarak değil, geniş bir zaman dilimine yayarak belirlemektir.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Bu sistemin temel niteliği, öğrenci başarısını anlık bir performansa dayalı olarak değil, geniş bir zaman dilimine.
GKV ÖZEL OKULLARI.
Eğitimin doğasında var olan değişim ve gelişime paralel olarak, ortaöğretime geçiş modelinin işlevsel, sürdürülebilir ve esnek bir nitelik göstermesi.
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Modeli (TEOG) Süphan İŞNEL Psikolojik Danışman SİLVAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
MERKEZİ SINAV SİSTEMİ 2014 İsabey Atatürk Ortaokulu & İlkokulu.
MODELİN AMAÇLARI ÖĞRENCİ ÖĞRETMEN VE OKUL İLİŞKİSİNİ GÜÇLENDİRMEK.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ
2014 ORTA ÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ. Milli Eğitim Bakanı Nabi AVCI, yeni sınav sistemi modeli adının 'Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Modeli'(TEOG) olduğunu.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİNİ TANIYALIM! YUNUS EMRE ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
SBS SİSTEMİ NASIL OLACAK?????. HANGİ DERSLERDEN SINAVA GİRİLECEK Türkçe Matematik Fen Bilgisi ve Teknoloji Yabancı Dil Din Kültürü ve Ahlak.
MERKEZİ SINAV SİSTEMİ 2014 TEOG
2015 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ TEOG
Herkese ihtiyacı olan eğitim…. TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Eğitimin doğasında var olan değişim ve gelişime paralel olarak, ortaöğretime.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Aykut Yiğit Ortaokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi KASIM 2014 ? ? ?
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (TEOG)
REHBER ÖĞRETMEN. FAYDALI MI ? ZARARLI MI ? Yeni sistem amaçları HANGİ OKULDA GİRİLECEK PUANLAMA VE YAZILILAR NASIL OLACAK ? UYGULAMASI ÜCRET VERİLECEK.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SINAV SİSTEMİ TANITIMI
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Eğitimin doğasında var olan değişim ve gelişime paralel olarak, ortaöğretime geçiş modelinin işlevsel, sürdürülebilir.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YUNUS EMRE ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
Saliha SERDAR ---Cüneyt KILIÇ Rehberlik Öğretmeni ve Psi.Danışman
Adnan Menderes Ortaokulu Rehberlik Servisi Eylül 2013.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ 8.SINIF VELİ BİLGİLENDİRME SUNUSU
TEMEL EĞİTİMDEN ORTA ÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Arman Polat Ortaokulu Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi.
FEVZİ KUTLU KALKANCI ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
Temel eğİtİmden ortaöğretİme geçİş sInavI
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ TEOG 10 YIL NASIL GEÇTİ ? LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ TAM 4 KEZ DEĞİŞTİ … 2004’ E KADAR LGS 2005’ E KADAR OKS 2007’ DE SBS.
Öğretim Yılında 8. sınıfta okuyan öğrenciler, Ortaöğretime (Liseye) yeni sınav sistemi olan TEOG ile yerleştirileceklerdir.
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Modeli (TEOG) NECİP FAZIL KISAKÜREK İMAM HATİP ORTAOKULU.
eğitim - öğretim yılından başlayarak 6 temel ders için 8. sınıfta öğretmen tarafından dönemsel olarak yapılan sınavlardan bir tanesi ortak.
SBS 2014 "Bir hayal inşa edin, daha sonra o hayal de sizi inşa eder.”Robert Schuller.
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME (MERKEZİ ORTAK SINAV SİSTEMİ)
Öğretim Yılında 8. sınıfta okuyan öğrenciler, Ortaöğretime (Liseye) TEOG ile yerleştirileceklerdir.
Sunum transkripti:

Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi Sistemi

Yeni modelin temel özelliği; öğrencinin anlık performansına göre değerlendirme yapmak yerine, öğrencinin performansını geniş bir zamana yayarak belirlemektir. Yeni modelin amaçları *Öğrenci, öğretmen ve okul ilişkisini güçlendirmek *Eğitim sürecinde öğretmenlerin ve okulun rolünü daha etkin kılmak *Ülke çapında müfredatın eş zamanlı uygulanmasını sağlamak *Sınav kaygısını sürece yayarak azaltmak

*Okul dışı eğitim kurumlarına yönelik ihtiyacı azaltmak *Öğretim programlarının uygulanmasını ve öğrenci kazanımlarını objektif bir şekilde izlemek ve değerlendirmek *Başarı değerlendirmesini sürece yaymak telafi imkanı sağlayarak tek sınavdan kaynaklanan olumsuzlukları azaltmak *Öğrencilerin okula devamsızlığını en aza indirmek *Orta ve uzun vadede öğrencinin ders dışı sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklerini değerlendirmek

MODELİN UYGULANMA ŞEKLİ eğitim - öğretim yılından başlayarak altı temel ders için 8. sınıfta öğretmen tarafından dönemsel olarak yapılan sınavlardan bir tanesi ortak olarak gerçekleştirilecek. Ortak Değerlendirme Kapsamındaki Dersler Fen ve Teknoloji Matematik Türkçe Yabancı Dil Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük

*Ortak değerlendirmeler, her dönem 2 yazılısı olan derslerden birincisi, *3 yazılısı olan derslerden ise ikincisi olmak üzere, akademik takvime göre işlenen müfredatı kapsayacak şekilde yapılacak Ortak değerlendirmeler her dönem iki okul gününe yayılarak yapılacak, o günlerde okullar tatil edilecek Sorular çoktan seçmeli (4 seçenekli) olacak Yanlış cevaplar doğru cevapları etkilemeyecek Ortak değerlendirmeler orta ve uzun vadede açık uçlu soruları da içerecek hale dönüştürülecek Öğrenciler ortak sınavlara olağanüstü haller dışında kendi okullarında girecek

Geçerli bir mazereti sebebiyle ortak sınava giremeyen öğrenciler için önceden belirlenen bir haftasonunda mazeret sınavı yapılacak Mazeret sınavı, belirlenen sınav merkezlerinde Yapılacak Ortaöğretime Yerleştirmede Esas Alınacak Puanın Hesaplanması Öğrencinin 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasının %30’u ile 8. sınıf ağırlıklandırılmış merkezi sınav puanının %70’inin toplamı, yerleştirmeye esas puanı oluşturacaktır.

Yılsonu başarı puanının hesaplanması Yılsonu başarı puanı, not ile değerlendirilen tüm derslerin ağırlıklı yılsonu puanlarının o dersin haftalık ders saati sayısı ile çarpımının o sınıfa ait haftalık ders saatleri toplamına bölümünden elde edilen puanı ifade eder. Ağırlıklandırılmış merkezi sınav puanı Ağırlıklandırılmış merkezi sınav puanı, öğrencinin altı temel dersten girdiği merkezi sınavların ağırlık katsayılarına göre hesaplanan puanını ifade eder. Yerleştirmeye Esas Puanın Hesaplanması 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasının %30’u ile 8. sınıf ağırlıklandırılmış merkezi sınav puanının %70’inin toplamı, yerleştirmeye esas puanı oluşturacaktır.

Ortaöğretime Geçiş Nasıl Gerçekleşecek? Yerleştirmeye esas puan, öğrencinin bir sonraki eğitim kademesinde devam edeceği okulun belirlenmesinde kullanılacak Öğrencilerin yaptıkları okul tercihleri puan esasına göre değerlendirilecek ve yerleştirmeler merkezi olarak elektronik ortamda gerçekleştirilecek Puan Eşitliği Halinde Ortaöğretime Yerleştirme Nasıl Gerçekleşecek? Yerleştirmeye esas puanların eşit olması durumunda aşağıdaki öncelik sıralamasına göre yerleştirme yapılacaktır. 1. Tercih önceliği, 2. Sırasıyla 8, 7 ve 6. sınıf lardaki yılsonu başarı puanı yüksekliği, 3. Okula özürsüz devamsızlık oranının azlığı.

BU SİSTEME GÖRE NASIL DERS ÇALIŞILMALIYIM??

Amacını belirle Hedefini seçin Önceliklerini sırala Başaramama korkunu yen Ön yargılarını kır

ALİCE bir gün harikalar diyarında dolaşırken bir kediyle karşılaşır ve ona: Hangi yolu izlemem gerektiğini bana söyler misiniz? -Gitmek istediğiniz yere göre izleyeceğiniz yol da değişmektedir.Bu yollardan her biri değişik yerlere gider. Gideceğiniz yeri söylerseniz hangi yolu izlemeniz gerektiğini o zaman söyleyebilirim, dedi kedi -Gideceğim yer herhangi bir yer olabilir Benim için fark etmez,dedi Alice -O zaman o yollardan herhangi birine gidebilirsin dedi kedi GİDECEĞİNİZ YOL BELLİ OLSUN, HER YOL SİZİ İSTENEN MENZİLE ULAŞTIRMAYABİLİR

BAŞARISIZ OLMAKTAN KORKMAYIN UNUTMAYIN YAPABİLECEĞİNİZ ŞEYLERİ YAPMAYA BAŞLARSANIZ KENDİNİZİ HAYRETLER İÇİNDE BIRAKACAK SONUÇLARA ULAŞABİLİRSİNİZ BEN YAPAMAM

. BİR Hasta VAR ne konuşuyor, ne de söylenenleri anlıyor. Bazen saatlerce anlaşılmaz şeyler geveliyor.Zaman yer ya da kişi kavramı yok. Yalnız nasıl oluyorsa, kendi adı söylendiğinde tepki veriyor. Son altı aydır onun yanındayım, ne görünüşü için bir çaba sarf ediyor, ne de bakım yapılırken yardımcı oluyor.

Onu hep başkaları besliyor, yıkıyor ve giydiriyor. Dişleri yok, yiyeceklerin hep püre biçiminde verilmesi gerekiyor. Üstü hep salyalar içinde. Yürüyemiyor. Uykusu sürekli düzensiz. Gece yarısı uyanıp çığlıklarıyla herkesi uyandırıyor. Çoğu zaman mutlu ve sevecen, fakat bazen ortada sebep yokken sinirleniyor. Biri gelip onu yatıştırıncaya kadar feryat figan bağırıyor.”

Biraz düşünüp ondan sonra karar veriniz sonra karar veriniz

YETERİ KADAR DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ? CEVABINIZ EVET İSE ŞİMDİ HASTAYLA TANIŞALIM

TANIŞTIRALIM

Hayalinizde düşündüğünüz kişinin böyle sevimli bir çocuk olabileceğini tahmin etmemiş olabilirsiniz. Hiçbir şeye karşı katı bir önyargınız olmamalı. ÖNYARGILARINIZI KIRMAK İÇİN KENDİNİZE BİR ŞANS VERİN ÇÜNKÜ İYİ BİR GELECEK İÇİN BİR TAKIM FAALİYETLERE GİRME KONUSUNDA CESUR VE KARARLI OLMALISINIZ

Sen neye hazırsan, o da senin için hazırdır. Marc Victor Hansen

“İnsan bir şeyi ciddi olarak istemeye görsün; hiçbir şey aşılamayacak kadar yüksekte değildir.” Anderson

ÖNCE EN İYİ NASIL ÖĞRENDİĞİNİ KESFET ZORLANDIĞIN DERSLERE AĞIRLIK VER ASLA PES ETME EĞER ÇÖZÜMÜ OLMASAYDI SORU OLMAZDI!!! GÜNÜ GÜNÜNE ÇALIŞ HER HAFTA TEKRAR YAP HER KONU İÇİN TEST ÇÖZ ÖĞRENEMEDİĞİNİ FARK ETTİĞİNDE ARA VER DİNLENİNCE ÇALIŞMAYA TEKRAR BAŞLA.

Sınav başarısında ailenin rolü Sınava şeklen giren bir kişi olmasına rağmen sınava hazırlanan tüm aile fertleri de bu sınav sürecini yaşamakta maddi ve manevi olarak etkilenmektedirler. Öğrenciyle birlikte etkilenen anne-baba davranışlarıyla ve tutumlarıyla aynı zamanda öğrenciyi de etkilemektedir. Her anne-baba sınava hazırlanan çocuğuna destek olmak ister. Önemli olan doğru ve başarıyı artıracak destekte bulunmaktır. Hangi sınava girerse girsin bunun bir son olmadığını öğrencilere hissettirmek gerekir. Hayatlarındaki önemli olan bu dönemde yanlarında olduklarını hissettirin. Başarılı öğrencilerle yapılan görüşmelerde “ailelerinin onlara destek olduklarını, ailelerinin başarılarında önemli bir paya sahip olduklarını” söylediklerini görüyoruz.

Sınava hazırlık bir takım oyunudur ve anne-baba bu takımın bir parçasıdır. Sınavlarda başarılı olmak öğrencinin sadece sınava hazırlanmasına, ders çalışmasına bağlı olmadığı gibi sınavlara hazırlamak sadece ders çalıştırmakta değildir. Moral ve motivasyon desteğinin de aile tarafından verilmesi gerekmektedir. Sınava hazırlık dönemi öğrencilerin anne-babalarına en fazla ihtiyaç duyduğu dönemdir. Bu dönemde fazla mükemmeliyetçi bir tutum sergilenmemesi uygun olur. Sınavlarda başarılı olmanın yanında başarısız olmanın da sonuçlar arasında yer aldığı unutulmamalıdır. Çocukların ruh sağlığı hiçbir sınavdaki başarıya değiştirmez. Başarı için aile içi iletişim ve olumlu diyalog önemlidir. Çalışmalarını sağlıklı bir şekilde yürütebilmesi için uygun koşulları sağlamak anne-babanın görevidir. Anne-baba ne kadar destek olsa da sınava hazırlanmak öğrencinin görevidir. Her bireyin yetenekleri ve kapasitesi farklıdır. Anne-babalar çocukları arasındaki farkı daha iyi gözlemleyebilirler. Anne-babalar öncelikle çocuklarını iyi tanımalılar ve onun kapasitesinin farkına varmalıdır. Öğrenciler arkadaşları, kardeşleri,akraba çocukları v.s ile kıyaslanmak istememektedirler. Aslında sadece öğrenciler değil kimse kıyaslanmaktan hoşlanmaz. Anne-babaların çocuklarını hırslandırmak, motive etmek amacıyla başkaları ile kıyaslamasının veya başkalarını örnek göstermesinin öğrenci için hiçbir motive edici özelliği yoktur. Çocukları olumsuz bir şekilde etiketlemek, hem başarısını düşürecek hem de aşağılanma, yetersizlik duygusunu artıracaktır.

Anne-baba sınavın kazanılması gereken bir savaş, hayatın tek amacı olarak düşünmez, çocuklarına lise kazanmak için geçilecek bir basamak olduğunu hissettirirse çocuk daha güvenli bir şekilde sınava girecektir. Kaygı bulaşıcı bir durumdur, hızla yayılır. Aile bireylerinden herhangi birinin kaygısı arttığında diğerleri de bundan etkilenecektir. Anne-baba ne kadar kaygılı ise öğrencide en az o kadar kaygılıdır. Anne-babanın sınava hazırlık sürecinde mantıklı düşünmesi, kaygısını kontrol altına alması gerekir. Ailenin yapması gerekenler *Çocuklarının motivasyonunu hep yüksek tutar. *Sınavın sadece bilgi düzeyini ölçtüğünü bilir ve öğrencisine bunu hissettirir *Çocuklarında güven duygusunu artırır. *Sorumluluk duygusu kazandırmaya çalışır *Çocuklarının çalışması için uygun fiziksel ortamı sağlar *Okulda ve dershanedeki öğretmenleriyle öğrencisi ile ilgili bilgiler alır. *Aile içi huzuru ve sevgi ortamını hazırlar *Ders çalışmanın dışında dinlenmesini sağlar, sosyal aktivitelere katılmasını sağlayarak stres atmasını sağlar.

*Onun kapasitesinden fazlasını istemez. Öğrencisini tanır neleri yapıp yapamayacağı ile ilgili fikir sahibi olur *Öğrencisi ile nitelikli zaman geçirir *Yaşıtlarıyla ve başkalarıyla öğrencisini kıyaslamaz *Her zaman yanında olduğunu hissettirir ve bunun sınav sonucuna bağlı olmadığını belirtir *Bazı derslerde birlikte çalışır *Onu ders ve sınavlar konusunda paniğe sevk etmez *Onu arkadaşlarıyla rekabete sürüklemez *Ona her zaman cesaret verir destekler *Çocuğunuzla olabilecek problemleri erteleyin, hemen çözmek yerine zamana bırakarak sağlıklı çözüm bulur *Çelişkili mesajlar vermez, olumsuz ve kaygı artırıcı mesajlardan kaçınır *Ev ortamında huzurlu bir hava oluşturur *Hayatta amaçlar belirlemesini sağlar. Sınavı kazanamazsa planını öğrenir *Sevginizi şartsız gösterir