Bölüm 9 Otizm Spektrum Bozukluğu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ABLLS Nicky Nükte Altıkulaç
Advertisements

OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
OTİZM.
TİK BOZUKLUKLARI.
Gelişimi Farklı Olan Çocuklar
OTİZM-YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK VE OTİZM: TANI KOYMA VE DEĞERLENDİRME
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
Asperger Sendromu ve Benzer Durumlarda Okul Psikolojisi Uygulamaları
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
YEME BOZUKLUKLARI.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
OTİZM.
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK VE OTİZM
Bölüm 8 Depresif Bozukluklar, Bipolar Bozukluklar ve Okul Çağındaki Çocuk ve Gençlerde İntiharın Önlenmesi.
Otizmin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK VE OTİZM
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
Otizm Spektrum Bozuklukları
UNUTMAK ya da UNUTMAMAK işte bütün mesele bu... DEĞİL.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU PROF.DR.AYŞE AVCI GAZİANTEP 21.Mart
GELİŞİMSEL YETERSİZLİKLER: TEORİDEN UYGULAMAYA
OTİSTİK BOZUKLUK DR. HATİCE AKOVA 2014.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI

Öğretim Tasarımı Analiz.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
KONUŞMA BOZUKLUKLARI.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Sunum transkripti:

Bölüm 9 Otizm Spektrum Bozukluğu

OTİSTİK BOZUKLUKLARIN KLİNİKSEL ÖZELLİKLERİ Sosyal Etkileşimde Bozukluklar BAKIŞMA SOSYAL KONUŞMA ORTAK DİKKAT TAKLİT OYUN BAĞLANMA AKRANLARLA İLİŞKİLER DUYGUSAL GELİŞİM

Dil ve İletişim ÜSTÜN BECERİ: Bireyin genel zekâ düzeyine zıt bir şekilde belli bir alanda yetenek, uzmanlık ve zekâ parlaklığı göstermesi NEOLOGİZM: Yeni karmaşık kelime veya ifade kullanımı. Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler başkaları için hiçbir anlam ifade etmeyen yeni kelimeler kullanabilirler.

Sterotipik, Tekrarlayan ve Ritüelleşmiş Davranışlar EGOSİNTONİK: Bireyin duygu ve davranışları egosunun ve kendilik imajının Gereksinimleriyle tutarlıdır. Okul Uyumu ve Akademik Başarı

ASPERGER SENDROMU Asperger Sendromunun Özellikleri

OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞUNUN YAYGINLIĞI

OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞUNUN ETİYOLOJİSİ Genetik Etkiler KALITSALLIK İNDEKSİ: Belli bir özelliğin kalıtsal etkisini tanımlayan bir sayı FENOTİP: Bir organizmanın gözlemlenen veya gözlemlenemeyen genetik temelini tanımlayan genotipe zıt şekilde bir organizmanın gözlemlenen nitelikleri

Nörokimyasal Risk Faktörleri NÖROTRANSMİTERLER Serotonin Dopamin Norepineprin HİPOTALAMİK–PUTİTORY FONKSİYONU (HPF) Kortizol Hipotiroidizm Cinsiyet Hormonları

Nörolojik Risk Faktörleri Beyin Fonksiyonu DİL/İLETİŞİM BOZUKLUKLARI SOSYAL BOZUKLUK Yüz Algısı Sosyal Biliş Çevresel Faktörler

OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Görsel Ölçümler OTİZM DAVRANIŞ KONTROL LİSTESİ (ABC) (KRUG, ARICK, & ALMOND, 1980a, 1980b) ÇOCUKLUK DÖNEMİ OTİZM DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ (CARS; SCHOPLER, REICHLER & RENNER, 1988) GİLLİAM OTİZM DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ (GARS; GILLIAM, 1995) SOSYAL DUYARLILIK ÖLÇEĞİ (SDÖ; CONSTANTINO, 2002) ÇOCUKLARIN SOSYAL DAVRANIŞ SKALASI (CSBQ; LUTEIJN, LUTEIJN, VOLKMAR, JACKSON, & MINDERAA, 2000)

Tanılayıcı Mülakatlar ADI-R (LORD, RUTTER, & LECOUNTER, 1994) DISCO 9 (WING, LEEKAM, LIBBY, GOULD VE LARCOME, 2002)

Gözlem Ölçekleri OTİZM KONTROL GÖZLEM TABLOSU (ADOS; LORD, RUTTER, DILAVORE, &RISI 1999) PSİKOEĞİTİMSEL PROFİL–GELİŞTİRİLMİŞ (PER-R; SCHOPLER, REICHLER, BASHFORD, LANSING & MARCUS, 1990):

Asperger Sendromu için Araçlar ASPERGER’İN SENDROMU (VE YÜKSEK FONKSİYONLU OTİZM) TANI MÜLAKATI (ASDI; GILLBERG, RASTAM, & WENTZ, 2001) ASPERGER SENDROMU İÇİN AVUSTURALYALI ÖLÇEĞİ (ASAS; GARNETT & ATTWOOD, IN ATWOOD, 1997)

TEDAVİ STRATEJİLERİ Sapkın Davranışlar için Davranışsal Müdahaleler ÖNCÜLLER SONUÇLAR Pekiştireç Cezalandırma

Daha İyi Öğrenme İçin Davranışsal Müdahaleler YAPILANDIRILMIŞ DAVRANIŞSAL MÜDAHALELER DOĞALCI DAVRANIŞSAL MÜDAHALELER VİDEO YÖNERGESİ GÜNÜMÜZDEKİ EĞİLİMLER

Yüksek Fonksiyonlu Otizm ve Asperger Sendromu: Sosyal Yeterliliği Arttırma

KİŞİLER ARASI DESTEK ÖĞRENME VE EĞİTİMSEL DESTEKLER

Psikofarmakolojik Tedavi AÇIK İSİMLENDİRME: Sağlık çalışanları ve hastaların ilaçtan ya da verilen tedaviden haberdar oldukları bir çalışma biçimi. ATİPİK ANTİPSİKOTİKLER Klozapin Risperidon SSRI’lar Fluxetine Fluvoxamine Diğer SSRI’lar UYARICILAR

OKUL TEMELLİ MÜDAHALELER Problemi Değerlendirme: Carmen Etkili Bir Müdahale Planı Geliştirme: Carmen HEDEF 1: RUTİNLERDEKİ DEĞİŞMEYLE ALAKALI ÖFKE NÖBETİ HEDEF 2: ÖZNELERARASILIK VEYA ORTAK DİKKATLE ÇAKIŞMA HEDEF 3: İLETİŞİM KURMAYA ÇALIŞAN BİRİYLE GÖZ TEMASI EKSİKLİĞİ HEDEF 4: BİR SOHBETİ BAŞLATMADA VEYA DEVAM ETTİRMEDE YETERSİZLİK HEDEF 5: EL ÇIRPMA GİBİ KENDİNİ UYARICI DAVRANIŞLARLA VE NESNELERİN ÜRETKEN OLMAYAN MANİPÜLASYONU VE STEROTİPİK DAVRANIŞLARLA İLGİLENME

Problemi Değerlendirme: James Öğrenmeye ve sosyalleşmeye engel olan laf kalabalığı ve benmerkezci odaklanma Sosyal arkadaşların görüşlerini değerlendirmede yetersizlik Başkalarının duygularıyla ilgili zayıf sezgi sonucunda empati eksikliği

Etkili Bir Müdahale Planı Geliştirme: James HEDEF 1: DENEĞİN TAKINTISIYLA VE KARŞILIKLI OLARAK İLGİ DUYULMAYAN BEN MERKEZCİ KONUŞMAYA ODAKLANMA HEDEF 2: DEPRESYON VE İNTİHAR DÜŞÜNCESİ HEDEF 3: SÖZEL VE FİZİKSEL SALDIRGANLIK KULLANARAK HUYSUZLUK YAPMA

Özet Bu bölümde, otistik bozukluk ve Asperger sendromunu temel alarak, otizm spektrum bozukluğunu inceledik. Bu bozuklukların özelliğinin ve etiyolojisinin incelenmesi üç ana göstergeyi ortaya çıkardı: (1) Sosyal etkileşimde bozulmalar, (2) iletişimde bozulmalar ve (3) kısıtlı tekrara dayalı ve sterotipik davranış örüntüleri.