Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ YÖNTEM SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
REHBERLİK.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğretim Durumlarını Planlama
Yard. Doç. Dr. Talip Can Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
MERHABA.
MERHABA.
Okula uyum konusunda: Öğretmen ve velilere müşavirlik
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
Rehberlik Servisi Tanıtımı
Etkili Öğretim Modeli.
SINIF REHBER ÖĞRETMENLERİNİN YAPABİLECEKLERİ ÇALIŞMALAR
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
Türkiye de Bir İlk “OKULUM DESTEKLENİYOR HAYALİM GERÇEKLEŞİYOR” OKUL GELİŞİM PROGRAMI Nisan 2010 Uygulama Toplantısı Mustafa YÜRÜK OGP Koordinatörü.
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
WİLLİAM GLASSER. WİLLİAM GLASSER Bir psikiyatrist olan William Glasser özellikle psikolojik sorunları olan insanların davranışlarından sorumlu tutulamayacakları.
Rehberlik Servisi Tanıtımı
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK VE SINIF YÖNETİMİ
SINIF YÖNETİMİ.
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
OTMG KAPSAMINDA YAPTIĞIMIZ ETKİNLİKLER GELİŞİM ALANLARI EYLÜLEKİMKASIMARALIKOCAKŞUBATMARTNİSAN MESLEKİ GELİŞİM KİŞİSEL VE MESLEKİ GELİŞM Öğrencilerin.
SINIF YÖNETİMİ.
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
İÇİNDEKİLER Kural nedir?
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Aile katılımının artırılması
YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE POWER POINT SUNUMLARININ ETKİSİ
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
Rehberlik Servisini Tanıyalım
Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Rehberlik Servisini Tanıyalım
Öğretmen bir otorite veya patron olmamalı, LİDER olmalıdır.
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi Sınıfta istenmeyen davranışların değiştirilmesi konuları ele alacağız.

İstenmeyen Davranış Sınıf düzeninin kurulması ve sürdürülmesi sınıf yönetiminin ana alanıdır. Öğretmenin görevi, sınıf düzenini sağlamak ve böylece sınıfı davranış değişikliği için uygun ortamı hazır hale getirmektir. Eğitsel çabaları engelleyen her türlü davranışa istenmeyen davranış adı verilir. Bu davranışlar, sınıfta disiplini bozar.

Sınıf Yönetiminin İşlevleri Demokratik bir sınıf ortamı oluşturmak Beklenen davranışları pekiştirmek Düzenli bir öğrenme ortamı oluşturmak Öğretime ayrılan zamanı verimli kullanmak

a. Sınıf ortamındaki öğrenme engellerini en aza indirmesi b a. Sınıf ortamındaki öğrenme engellerini en aza indirmesi b. Öğretim zamanını uygun kullanması c. Öğretme-öğrenme sürecine öğrencilerin katılımını sağlaması

İstenmeyen davranışın istendik davranışa dönüşmesinde etkili faktörler Sınıf içi iletişim Oturma düzeni Zaman Ders içeriği ve etkinlikler Disiplin ve kurallar Öğretmen rolü Sınıf organizasyonu

Öğretmen rol ve görevleri Sabırlı olmak Hoşgörülü olmak Sorunu anlamak Yönetici ve lider Olumsuz pekiştirmeden çok, olumlu pekiştirmeleri kullanmak Öğretimi engelleyici faktörleri ortadan kaldırmak

Öğretim niteliğini düşüren faktörler Fiziksel koşullar Öğretmen tutumu Dersin niteliği ve uygulanışı Sınıf içi iletişimin akışı

İstenmeyen davranış kaynakları İstenmeyen davranışların oluşmasına sebep olan birtakım yaşanmışlıklar vardır. Bir davranışın oluşumuna birden çok faktör sebep olduğu gibi davranış kaynaklarının bilinmesi ve önlemler alınması gerekmektedir.

Sınıf içinde istenmeyen davranışların önlenmesi Sınıfta istenmeyen davranışlara sebep sınıf içi ve sınıf dışı etkenler olabilir. Sınıf içi etkenler, öğretmen, öğrenci ve fiziksel koşullar kaynaklı olabilir. Sınıf dışı etkenler ise, aile, okul, çevre olarak gruplandırılabilinir.

Sınıf yönetimi kapsamında istenmeyen davranışların önlenmesi için birtakım stratejiler uygulana bilir. Bunlar: Ders dışı etkinliklerin artırılması Öğrencilere sorumluluk verilmesi Okul-aile işbirliğinin artırılması Öğrencilerin derse katılımı ve motivasyonun artırılması

Açık, anlaşılır kuralların belirlenmesi Araç, gereç ve yöntem seçiminde farklılık yapılması Rehberlik hizmetlerinin etkili yapılması Okul yönetimi ve öğretmenlerin her koşulda demokratik davranması Öğretim programında öğrencilerin özelliklerinin dikkate alınması

İstenmeyen davranışların önlenmesi için istenen davranışlara vurgu yaparak kullanılan stratejiler vardır. İstenen davranış istenmeyen davranışın önlenmesinde en temel kaynaktır.

Strateji 1: İsteneni Çağrıştırıcı Davranmak Konuşmak isteyenler parmak kaldırarak söz almalı Öğrenciye istenen davranışın ne olduğu ile ilgili mesaj vermek

Strateji 2: İstenen Davranışa İnandırmak İzin almadan konuşmanız beni üzüyor Öğretmenin istenmeyen bir davranış karşısında ikna edici, inandırıcı konuşması

Strateji 3: İstenen Davranışı Güçlendirmek Öğrenciyi destekleyen, cesaret veren uyarıcıların kullanılması Öğretmenin istenmeyen davranış sergileyenlerin istenen davranış yaptıklarında onlara yönelmesi

Strateji 4: İstenen Davranışı Kolaylaştırmak Öğrencinin sürece katılımın olacağı ve söz alarak konuşacağı ortam yaratmalı (Derste soru cevap ve tartışma yöntemi) İstenen davranışın oluşacağı ortamlar yaratmak

Sınıf içinde İstenmeyen Davranışların Değiştirilmesi Sınıf dinamik, sosyal bir ortamdır. Sınıfta her ne kadar da plan ve program çerçevesinde yürütülen etkinlikler olsa da istenmeyen davranışların da gözlemlenmesi doğaldır. Sosyal ve psikolojik etkenler öğrenci davranışlarında değişikliklere neden olur.

Farklı geçmiş yaşantılar Farklı ilgi ve yetenekler öğretim faaliyetleri sırasında istenmeyen davranışların oluşumuna sebep olur.

Bu noktada, öğretmenler tecrübe ve deneyimlerini de dikkate alarak istenmeyen davranış karşısında empatik bir tavır sergilemelidirler. Çözüm getirmeyen müdahaleler sorunun büyümesine sebep olabilir.

İstenmeyen davranışların değiştirilmesi sürecinde, öğrenciye istenmeyen davranışın, bunun nedenini ve istenen davranışın ne olduğunun açıkça ifade edilmesi gerekir. Öğretmen, istenmeyen davranışın kaynağını, sıklığını, şiddetini ve öğrencinin gelişim düzeyini temel alarak bir çözüm yolu geliştirmelidir.

Strateji 1: Sorunu Anlamak Sorunun ne olduğunun en iyi ve en doğru şekilde anlaşılması çözüm için yapıcı bir koşul oluşturur. Davranışı anlamak, gelecekte yapılabilecek istenmeyen davranışları da kestirebilmek açısından çok önemlidir.

Strateji 2:Görmezden Gelmek Anlık oluşan davranışların gelip geçiciliği dikkate alınarak görmezden gelinebilinir. Görmezden gelinen davranış kesinlikle pekiştirilmemelidir. Görmezden gelinen davranış tekrar edilirse bir kez daha görmezden gelinmesi sorunlara yol açabilir.

Strateji 3: Uyarmak Öğrenciye istenmeyen davranışın kabul edilemez olduğu hissettirilmelidir.

Strateji 4: Derste Değişiklik Yapmak Dersin yöntem ve tekniklerinde değişiklik yapılması öğrencilerin dikkatini derse yoğunlaştırmalarını sağlayacaktır. Araç-gereç seçimi ve değişikliği de etkili bir yaklaşım olabilir.

Strateji 5: Sorumluluk Vermek Öğrencilerin dikkati toplamak, aktif katılımı sağlamak için öğrencilere sorumluluk vermek önemlidir.

Strateji 6:Öğrenciyle Konuşmak Tüm uyarılara rağmen davranış tekrarlıyorsa veya istenmeyen davranış yapılıyorsa öğrenciyle konuşmak gerekecektir. Sorunu daha iyi anlamak, öğrenciye doğru ve yanlışı açıklamak için konuşmada fayda olacaktır.

Strateji 7: Okul Yönetimi, Aile ve Rehber Uzmanla İşbirliği Bazı sorunlar ve sorunlu davranışlar öğretmenin tek başına üstesinden gelebileceği nitelikte olamayabilir. Bu durumda öğretmen, öğrenci için okul yönetimi, aile ve rehber öğretmenin desteğine başvurmalıdır.

Strateji 8: Ceza Vermek Gösterilmesi gereken en son tepki ceza vermektir. Ceza, istenmeyen davranışı yeniden gerçekleştirmemek için verilmeli, öğrenci kendisine verilen cezanın neden verildiğini bilmelidir.

Etkili bir sınıf yönetiminde cezanın yeri olmamalıdır. Ceza verilirken sorunun ortadan kalkacağı düşünülürken, birçok sorunun da beraberinde oluşacağı da unutulmamalıdır.

Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi Sınıfta istenmeyen davranışların değiştirilmesi konuları ele aldık.