Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Advertisements

YARATICI ÖĞRENCİ YETİŞTİRME Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Problem Çözme.
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
Yaratıcı Drama.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yaratıcı Düşünme.
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
Düşünme Türleri ve Becerileri
Problem Çözme Becerileri
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Düşünme Biçimleri Eleştirel Düşünme Problem Çözme Yaratıcı Düşünme.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öykü Tabanlı Öğretim The Storyline Method
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
E Kitap Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. E kitaplar, bilgisayar, tablet, telefon, okuyucu gibi elektronik araçlarla görüntülenebilir kitaplardır.
Uzm.Psk.Dan. Elvan Ucur 15 Ekim 2006 Seminer Özeti ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE BİLİŞSEL GELİŞİM Z. Elvan UCUR Uzman Psikolojik Danışman Altis Nöroloji ve.
Sayısal Öyküleştirme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
Düşünme Türleri ve Becerileri
Mesajların Netleştirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
“21.Y.Y. Araştırmalarını, bilgi, iletişim ve teknoloji ile bütünleştiren, stratejik hedeflerini halkına benimsetebilmiş ve bunları ciddiyetle uygulamaya.
Probleme Dayalı Öğrenme
Düşünme Becerileri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi
Problem Çözme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Orijinallik. Orijinallik; ilk defa ortaya konma, özgün olma anlamlarına gelmektedir. Orijinal olanı düşünebilme, yaratıcı düşünmenin temel bileşenlerinden.
Probleme Dayalı Öğrenme
Esneklik. Esneklik, karşılaşılan bir duruma farklı bakış açılarından bakabilmektir.
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Akıcılık.
Bilişşsel Yük Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Altı Şapkalı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
Örnek olayda asıl olan yaşanmış gerçek olaylardan hareket etmektir. Öğretmen planladığı öğretim faaliyetine uygun olarak, öğrencilerin davranışlarını değiştirmek.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Sizce Teknoloji Nedir?.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
TEKNOLOJİ VE TASARIMIN TEMELLERİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
Yakınsak düşünme ve Iraksak düşünme
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Yaratıcı düşünme Yaratıcı düşünme, yeni, özgün ürün ve çözümler ortaya koymaya yönelik yapılan düşünmedir. Yaratıcılık esnek, akıcı, özgün, alışılmışın dışında düşünmektir.

Yaratıcı bireylerin en önemli özelliği; bir durumun farklı yönlerini görerek alternatif fikirler üretebilmeleridir.

Yaratıcılık, ilerlemenin ve değişimin önemli bir etmenidir Yaratıcılık, ilerlemenin ve değişimin önemli bir etmenidir. Günümüz dünyasında sanayiden sanata, mimariden hizmet sektörüne kadar her alanda farklı tasarım ve fikirler talep edilmektedir.

Yaratıcı ürünler genellikle yoğun bir istek ve hazırlığın sonucunda ortaya çıkmaktadır. Yalnızca hayal ederek yaratıcı bir ürün ortaya koymak olası değildir.

Bireyin sınırlayıcı kalıp düşüncelere sahip olmaması da yaratıcı ürünler ortaya koyabilmesi için gereklidir. Güdülenmiş olma da yaratıcılığın ortaya çıkmasında etkilidir.

Yaratıcı düşüncelerin üretilmesi genellikle bir süreç gerektirmektedir Yaratıcı düşüncelerin üretilmesi genellikle bir süreç gerektirmektedir. Diğer bir deyişle, insanlar her istediği zaman yaratıcı düşünceler üretememektedir.

Jacques Hadamard ve Graham Wallas adlı bilim insanlarına göre yaratıcı düşünme süreci dört adımdan oluşmaktadır: Hazırlık Kuluçka Aydınlanma Doğrulama

Hazırlık Hazırlık döneminde bir durum, güçlük ya da problemle karşı karşıya gelinir. Durumla ilgili bilgi edinilerek durumun anlaşılmasına çalışılır. Durumla ilgili bilgi toplama işi araştırma yapma, diğer insanlarla görüşme, yeni yerler gezme, kitap okuma, toplantılara katılma, gözlem yapma gibi farklı biçimlerde yapılabilmektedir. Bu dönemde karşılaşılan durumun farklı boyutlarıyla ele alınması gerekmektedir.

Kuluçka Kuluçka dönemi zihnin beklemede olduğu, orijinal bazı düşüncelerin ortaya çıktığı dönemdir. Kuluçka döneminde günlük yaşama devam edilir, hayal kurma, sorun üzerinde düşünme gibi çeşitli zihinsel etkinlikler yapılır. Bu aşamada birey, durumla ilgili doğrudan çalışma yapmasa bile bazı bilişsel süreçleri durum üzerinde çalışmaya devam etmektedir.

Aydınlanma Aydınlanma dönemi çözümün zihinde canlandığı dönemdir. Aydınlanma döneminde yaratıcı bir fikrin birden bire insanın aklına gelivermesi sık karşılaşılan bir durumdur.

Doğrulama Doğrulama döneminde bulunan çözüm incelenip değerlendirilir, diğer insanlarla paylaşılır ve düzeltilir.

Yaratıcı düşünme günümüz dünyasında sahip olunması beklenen bir özellik olmasın karşın bireylerin yaratıcı düşünmeleri önünde bazı engeller bulunmaktadır. Bu engeller birey ya da toplum kaynaklıdır.

Örneğin utangaçlık, heyecan kaygı gibi duyuşsal özellikler bireyin yaratıcı düşünmesine engel olabilmektedir. Yaratıcı düşünmenin önündeki engeller toplumun yeniliklere kapalı olması gibi kültürel de olabilmektedir.

Diğer taraftan alışkanlıklarımız da yenilikleri denememizi zorlaştırabilmektedir. İşleve takılma yani nesneleri hep alışılagelmiş biçimde kullanma eğilimi de yaratıcılığı engelleyen diğer bir etmendir.

Yaratıcı düşünme yeni fikirlerle ilgili olmasına karşın her yeni fikir yaratıcı olmayabilir. Yaratıcı düşünmenin temel boyutları şunlardır: Esneklik (farklı bakış açılarından bakabilme) Akıcılık (farklı çözüm ve alternatifler üretebilme) Orijinallik (özgün düşünceler ortaya koyma)

Kaynaklar Akbaş, O. (2014). Eğitim Bilimlerinde Yeni Yönelimler. Eğitim Bilimlerine Giriş (Ed. Emin Karip). PEGEM Akademi, Ankara. Emir, S. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Düşünmenin Erişiye ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.