Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Öğretimde Kullanılan Teknikler (2)
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Öğrenci Merkezli Eğitim
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ROL OYNAMA.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
Yaratıcı Düşünme.
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
Öğretim Teknikleri - III
ÜNİTE 2 : İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM KAZANIM: İbadetlerin davranışlar üzerindeki etkisini fark eder. TARTIŞMA YÖNTEMİ.
YETKİNLİK NEDİR? Yetkinlik; mükemmel performansın elde edilmesinde ayırt edici bilgi, beceri ve tutumları kapsayan gözlemlenebilir davranışlardır. Yetkinlik;
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
ÖĞRETİM İLKELERİ ÖZCAN PALAVAN.
Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını açıklayabilme, Strateji, yöntem ve teknik kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme,
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
ARCS Modeli.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Teknoloji ve tasarım dersi
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
İş Fikri Nedir? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
AİLE, ÇOCUK, ÖĞRETMEN İLETİŞİMİNİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Yapılandırmacı Öğrenme
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Başşliyoouu... Başlıyor....
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
21. YY BECERİLERİ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi Oğuzcan Yavaş

Eski Bilgiler ve İlişkileri Yaratıcılık Nedir? Yaratıcılık Zeka Eski Bilgiler ve İlişkileri Üretimde Orijinallik Düşünce ve Hayal Gücü

Yaratıcılık Nedir? Soru: Yeni fikirler nereden geliyor? Cevap: Eski fikirlerden! Normal tel. Cep tel. Akıllı tel.

Yaratıcı Düşünme Yaratıcılık ile yaratıcı düşünme bazen aynı kavram olacak algılanır. Yaratıcı düşünme, zihinsel bir süreçken; yaratıcılık, zihinsel sürecin yanında performans sürecini de içerir. Yaratıcı Düşünme Yaratıcılık

Yaratıcılık Doğuştandır, Eğitim ile geliştirilebilir, Sağ yarım küre ile alakalıdır, Alıştırmalar: Oyun oynama, resim çizme/boyama yapma, şarkı söyleme, hayal kurma…

Yaratıcı Eğitimin Amacı Nedir? Bilgiyi kullanıp, yeni şeyler üretebilen bireyler yetiştirmek, Bireysel gelişim, toplumsal ilerleme ve daha yaşanabilir bir dünya için gereklidir.

Yaratıcı Düşünme Süreci Hazırlık Kuluçka Aydınlanma Değerlendirme

Yaratıcı Düşünme Süreci 1 - Hazırlık -Problemin farkına varma, -Okuma yapma, -Anahtar kişilerle görüşme, -Not alma, -Gerçekleştirmek istenilene karar verme

Yaratıcı Düşünme Süreci 2 - Kuluçka Problemden uzaklaşma, Sosyalleşme, Düzenli uyuma, Satranç, dama gibi oyunlar oynama. Bu sırada bilinçaltında problemin çözümünü gerçekleşir.

Yaratıcı Düşünme Süreci 3 - Aydınlanma Rahat ortamda çalışma, Arada dinlenme, Bilgileri kaydetme, Düşünce üretme Çözümlerin zihinde canlandığı dönemdir. Çözüm bu aşamada bulunur ve anlıktır.

Yaratıcı Düşünme Süreci 4 - Değerlendirme Motivasyon arttırma, Bilgileri paylaşma, Önerileri dikkate alma, Çözümü uygulama, Eksiklikleri saptama, Eksiklikleri giderme, Çözümü değerlendirme.

Yaratıcılıkla İlgili Özellikler Esneklik, Çabuk ve çok yönlü düşünmek, Akıcılık, Probleme duyarlılık, Orijinallik, Merak, Eleştiriye açıklık, Değişik sonuçlara ulaşabilmek

Yaratıcılığı Etkileyen Faktörler Zeka Yetenekler Güdülenme Düzeyi Benlik Algısı

Yaratıcı Bireylerin Özellikleri Merak Hayal gücü Farklı Girişimci Güçlü sezgi Risk alabilme Kuşkucu olma Özgünlük Olumlu benlik algısı Sıra dışı bağlantılar kurmak Sorgulayan Empati kurabilir Odaklanabilir Bütün ve parça arasında farkı görebilme

Yaratıcı Düşünmenin Önündeki Engeller Algısal engeller Duygusal engeller Kültürel engeller Öğrenilmiş engeller Yüklü program engelleri

Sınıfta Yaratıcılığı Neler Engeller ve Sağlar? Özgüven, Özgür, demokratik ortam, Dürüstlük ve empati, Öğrenci ilgi ve ihtiyaçlarına önem verme, İlgi çekici ve motive edici etkinliklere yer verme. Öğrenci cesaretini kırma, Güvensiz, otoriter, aşırı eleştirici ortam, Sınıf dışında etkinlik yapılmaması, Kalabalık sınıflar, Ekonomik zorluklar.

9 Nokta

Soru 1 Adamın biri elindeki tahtayı bırakıyor. Tahtaya ne olur?

Soru 2 Bir kadın 1972’de doğmuş, 1992’de ölmüştür. Öldüğünde 30 yaşındadır. Böyle bir şey mümkün mü? Nasıl?

Yaratıcılığın Gelişmesi İçin Öğretmenin Sahip Olması Gereken Özellikler Değişime açık, Olumlu model, Demokratik, Yenilikçi, Teknolojiyi etkili kullanan, Kıyaslama yapmayan, Sabırlı Yapıcı, destekleyici Motive edici, Yeni ve farklı materyal geliştiren/kullanan, Gözlem, gezi, deney olanağı sağlayan, Uygun öğretim-öğrenme tekniklerini kullanan.

Yaratıcı Düşünmeye Uygun Teknikler 7. Beyin fırtınası/Ters BF 8. Gezi, gözlem, deney 9. Analojik düşünme 10. Iraksak düşünme 11. Altı şapkalı düşünme 12. Not alma Buluş Yolu Araştırma-İnceleme Problem çözme Örnek olay Rol Oynama Eleştirel Düşünme

Analojik Düşünme Benzerlikler Andırma yapma İki olgu A B Kuşun uçağa, benzetilmesi Kan dolaşımının, trafiğe benzetilmesi…

Iraksak Düşünme Varolan bilgilerden hareketle gelecekle ilgili düşünme, Çok yönlülük esastır, Özgün ve yaratıcıdır, Yeni fikir ve çözümler getirir

Beyin Fırtınası Uygulanması Özellikleri Problem belirleme Çözümle ilgili akla geleni söyleme Söylenenleri yazma Sınıflandırma, ilişkilendirme ve değerlendirme Özellikleri Çok fikir içeri, Eleştiri dışarı, Kısa süre, Küçük grup, Her görüşten yeni görüş

6 Şapkalı Düşünme Tekniği Bir konu/problem hakkında çok yönlü görüş geliştirmek Problem belirle, Şapkaları dağıt, Görüş paylaş, Farklı düşün, Değiştir, Sonuçlandır.

Yaratıcı Düşünce Eğitimi İçin Kullanılabilecek Materyaller Yapı oyuncakları Sanat malzemeleri Bul-yap ve masa oyunları Fen malzemeleri Kitap/CD/TV Drama malzemeleri

Yaratıcı Düşünmeyi Arttıran Etkinlikler Soru sormayı özendirme, Çevre ile etkileşim imkanı sağlama, Hayal kurmayı teşvik etme, Problem çözmeye yöneltme Kendini ifade etmesini sağlama, Merak uyandırma, Eleştirel düşünmeyi destekleme, Demokratik, güvenli ve özgür ortam oluşturmak

Kaynaklar Orhon, G. (2011). Yaratıcılık. Ankara: Pegem. Demirel, Ö. (2011). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: Pegem. Özerbaş, M.,A. (2011). Yaratıcı Düşünme Öğrenme Ortamının Akademik Başarı ve Bilgilerin Kalıcılığa Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 675-705. Murat Yayınları. Öğretim Metotları. Yaratıcı düşünme teknikleri sunum – Volkan Türker http://www.volkanturker.com.tr/tekyyders/05-Yaratici-Dusunme-Teknikleri-1.pdf 10 Creative Thinking Puzzles. http://www.slideshare.net/ohteikbin/10-creative-thinking-puzzles-presentation Lau, J., Y., F. (2011). An Introduction to Critical Thinking and Creativity. New Jersey: Wiley