SUNUMDA SORU SORMA ve SORULARA CEVAP VERME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
PowerPoint & Etkili Sunum Teknikleri
Etkili Sunum Teknikleri
ZOR İNSANLARLA BAŞA ÇIKMA
Resimlerin Kullanımı.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ
ETKİLİ SUNUM TEKNİKLERİ
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
Etkili Sunum Teknikleri. 2 İnsan beyni harika bir organ; doğduğumuz anda çalışmaya başlar ve asla durmaz, ta ki bir topluluk önünde konuşmamız gerekene.
İnteraktif eğitim anlayış bakış yöntem değişikliğidir.
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
Nasıl Öğreniriz?. Hepimiz vücudumuza dışarıdan gelen etkileri içsel olarak ifade etmek amacıyla kullandığımız beş duyuya sahibiz.
İLETİŞİM.
SÖZLÜ SUNUM Zeynep DOĞAN - Müge ALNIAÇIK.
‘Eğiticilerin Eğitimi’ Eğitici becerileri 3. Gün 1. Oturum Nisan 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
Sunum Araçlarının Kullanımı
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
GÖRSEL İŞİTSEL ARAÇLARI HAZIRLAMA VE KULLANMA
POWERPOINT SUNUM İLKELERİ
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
TOPLULUK KARŞISINDA KONUŞMADA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER Mahmut AÇIL Zirve Üniversitesi Öğretim Görevlisi
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Öğretmen Davranışları
YARDIM ETME Amaç : Öğrencilerin yardım etme duygularının geliştirilmesi Düzey : 1. sınıf ve üstü Materyal: Yazı tahtası,kalem,fon kağıdı Süre.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Doğru Çalışma Yöntemleri
Doğru Çalışma Yöntemleri
SUNUM TEKNİKLERİ.
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Sosyal Bilgiler İletişim
İLETİŞİM VE EMPATİ.
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
Etkili Sözlü Sunu/bilimsel sunu HazIrlama teknikleri
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
DİL ANLATIM SLAYT SUNUM&SÖYLEV.
SLAYT GEÇİŞLERİ İÇİN… LÜTFEN TIKLAYINIZ… SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER… Sesli İzleyiniz.
Sunum Yapanın Adı-Soyadı Kurumu Telefon
SUNUMUN KAPANIŞI KONUŞMANIN SONUÇ BÖLÜMÜ
SUNUM / SUNUŞ.
ETKİLİ SUNUM. SUNUM NEDİR Bir konunun, bir bildirinin, bir araştırma sonucunun dinleyicilere aktarılmasına sunum denir. Sunumda bir çalışma sonucunu açıklama,
ETKİLİ SUNUM NASIL YAPILIR?
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
Sunum ile iilgil bilgiler. Sunumda Yapılması Gerekenler İnsan hayatı, bir toplumun içinde mevcuttur. Bu toplumda her an insanlarla iletişim içindeyiz.
Etkili Sunum Teknikleri
SUNUM TEKNİKLERİ.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
CANSU AYDIN CANSU AYDIN Etkili Sunum Teknikleri Şubat
Eğitim Sunusunun Başlığı
ÖZGEÇMİŞ İŞ ARAMA MÜLAKAT İŞ HAYATI VİDEO KARİYER KAMPÜSTE ARA Ana SayfaAna Sayfa İş hayatı Etkili konuşmanın 7 yoluİş hayatı Etkili konuşmanın 7 yolu.
2 AMAÇ Etkili sunum teknikleri konusunda bilgi kazandırmak Etkili sunum teknikleri konusunda tutum oluşturmak.
Sunum Teknikleri - Prof.Dr. Durmuş Dündar Arş.Gör. Nurten Çalışkan
Doğru Çalışma Yöntemleri
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
ÖZGEÇMİŞ-MÜLAKAT işsizlik KUYUMCU -TASARIMCI tezgahtarlık
SUNUM TEKNİKLERİ.
Eğitim Sunusunun Başlığı
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
İLETİŞİM NEDİR??.
Etkili Sunum Teknikleri
ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ. Dinle beni Bulursun bir bilmediğini Konuş benimle Bulurum bir bilmediğimi.
Sunum transkripti:

SUNUMDA SORU SORMA ve SORULARA CEVAP VERME Bir sunum sırasında sorulardan yararlanmak konuşmacının dinleyicileri konuşma içerisine dahil etmesini, harekete geçirmesini, görüşlerini aktarmalarını sağlayarak aktif hale getirmesi için kullanılan en önemli yöntemlerden birisidir. 1

Konu/olay üzerinde yoğunlaştırır İlgi ve dikkatin korunmasını sağlar Soru Sorma; Düşünmeye sevk eder Konu/olay üzerinde yoğunlaştırır İlgi ve dikkatin korunmasını sağlar 2

Soru Tipleri Kapalı Uçlu Sorular Açık Uçlu Sorular Ekstra Sorular İfade Biçimi Avantajları Kapalı Uçlu Sorular Sen ….. düşünür müsün? Yapabilecek misin? Evet ya da Hayır denilebilir. Gerçekleri oluşturabilir. Tartışmalara odaklanılabilir. Anlayışı kontrol edilebilir. Fikir aramaya yardım edebilir. Açık Uçlu Sorular Bu noktada …. düşünüyorsun? Ne zaman? Tam olarak…? Doğrudan tartışmaya açılır. Konudan konuya atlamayı engeller. Uzmanlık alanları doğrultusunda yanıt verilmesini sağlar. Dinleyicileri konuşmaya davet eder. Dikkatin yoğunlaşmasını sağlar. Ekstra Sorular Bu konuda başka ne düşünüyorsun? Grubu işaret etmek Huzursuzluğun ortaya çıkmasını engellemek Yeni gelenlerin yanıt vermeleri için uyarılmasını sağlamak Düzenleyici Sorular Teşekkürler Ayşe Hanım, Ahmet Bey siz ne dersiniz? Bir konuşmacıdan diğerine geçiş yapılmasını sağlamak Fikirleri karşılaştırmak Konuşmayı belirli bir düzende tutmaya çalışmak 3

Tüm gruba sorma, - Yanıtı gönüllülere bırakma Soru Sorma Teknikleri Tüm gruba sorma, - Yanıtı gönüllülere bırakma Soruyu bir kişiye yöneltme - Önce kişiyi belirleme sonra sorma - Önce sorma sonra kişiyi belirleme İsimle yöneltme 4

Soru Yanıtlandığında; Yanıt doğru ise tekrarlanmalı Doğru yanıtta olumlu geribildirim vermeli Kısmen doğru yanıtta, yanlış bölüm düzeltilmeli Yanıt hatalı ise, eleştirmeden doğru yanıta yöneltme Konuşmacının mutlaka sorusuna ilişkin doğru yanıtı kendisinin vermesi gerekir. 5

Soru Yanıtlandığında; “çok iyi”, “en doğru yanıt bu”, “hayır bu değil” şeklindeki yaklaşımlardan ve müdahalelerden kaçınmalı, “olabilir”, “bu da bir yaklaşım”, “başka fikirler de vardır” gibi ucu açık bırakılmış ifadeler kullanılması dinleyiciler tarafından yanlış anlaşılma olasılığını azaltır. 6

ÖNEMLİ Dinleyicilerin ne zaman soru sorabilecekleri sunumun başında söylenmelidir. Aksi takdirde dinleyicilerin sunum sırasında akıllarına gelen ilk soruyu sormaları durumunda sunum akışı bozulabilmekte, dinleyiciler konuyla ilgili doğrudan ilgili olmayan sorular ya da kendi özel ilgi alanları ile ilgili sorular yöneltebilirler.

Katılımcılar sadece bilgi edinmek için değil; Ne kadar bilgili olduğunu göstermek, Takdir görmek, Kaygı dile getirmek, Konuyu saptırmak, Söylediklerinizi çürütmek, gibi nedenlerden dolayı da soru sorabilirler.

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Hipotetik/varsayım soruları Yönlendirici sorular Kayıt dışı sorular Evet/hayır soruları Kazanan yok soruları Olumsuz sorular

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Hipotetik/varsayım sorular Bu sorular genellikle “ya…. olursa?”, “eğer….. ne olur?” gibi olasılıkların değerlendirildiği ve aynı zamanda konuşmacının konu ile ilgili görüşlerinin ve böyle bir durum karşısındaki yaklaşımının öğrenilmesine yönelik sorulardır.

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Hipotetik/varsayım soruları Yönlendirici sorular Kayıt dışı sorular Evet/hayır soruları Kazanan yok soruları Olumsuz sorular

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Yönlendirici sorular Konuşmacının gerçek düşüncesini öğrenmek için dolaylı ifadeler kullanılarak sorulmakta, konuşmacının soruya yanıt verip vermemesine göre, verdiği yanıtın değerlendirilmesi ile elde edilen sonuca göre bir yargıya varılmaktadır.

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Hipotetik/varsayım soruları Yönlendirici sorular Kayıt dışı sorular Evet/hayır soruları Kazanan yok soruları Olumsuz sorular

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Kayıt dışı sorular Bu sorular konuşmacının konu ya da başka kişiler ile ilgili fikirlerini ya da yaklaşımını açığa çıkarmak için sorulmaktadır. Tamamıyla kişisel bilgilerin açıklanmasını gerektirdiği için bu tür soruları yanıtlamaktan kaçınılması gereklidir.

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Hipotetik/varsayım soruları Yönlendirici sorular Kayıt dışı sorular Evet/hayır soruları Kazanan yok soruları Olumsuz sorular

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Evet/hayır soruları Bu tür sorulara evet ve hayır diye yanıt vererek açıklama yapmamak daha yerinde olur.

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Hipotetik/varsayım soruları Yönlendirici sorular Kayıt dışı sorular Evet/hayır soruları Kazanan yok soruları Olumsuz sorular

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Kazanan yok soruları Bu sorular konuşmacıyı zor bir durumda bırakmayı amaçladığı gibi, verilecek yanıt dinleyici için bilgisini tamamlamak ya da doğru anlamayı sağlamak için bir katkı da sağlamamaktadır.

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Hipotetik/varsayım soruları Yönlendirici sorular Kayıt dışı sorular Evet/hayır soruları Kazanan yok soruları Olumsuz sorular

Sunum sırasında konuşmacıya yöneltilen sorular Olumsuz sorular Bu sorulara saldırgan sorular adı da verilmektedir. Soruluş amacı konuşmacıya karşı bir tavır sergilemektir. Olumsuz sorular, konuşmacının gerginlik hissetmesine, kendini savunmasına hatta tartışmasına neden olabilir. Bu sorular karşısında konuşmacının yanıt vermek istemediğini belirtmesi ya da daha sonraki bir süreçte birebir görüşmede soruya yanıt verebileceğinin belirtilmesi uygun olmaktadır.

Soruları cevaplarken Soruyu dikkatle dinleyin ve tekrar edin Soruyu yanıtlarken dinleyiciye doğru bakarak konuşun ve hemen yanıt verin Konuşmanızın belirli bölümlerini referans gösterin Arkadaşça yaklaşın ve kızgın bir tavır takınmayın Doğruyu söyleyin. Soruya soruyla yanıt vermeyin. Özetleyin.

Soru Zor Durumda Bırakmak Amacıyla Sorulduysa… Soru için teşekkür edin Tartışmaya girmeyin Cevabınızı uzatmayın Sözünü kesmeyin İyice anlamadan cevap vermeyin Cevaplandırmadan önce bekleyin Cevabı bilmiyorsanız söyleyin SAKİN OLUNNN!

SUNUMUN KAPANIŞI KONUŞMANIN SONUÇ BÖLÜMÜ Konuşmanın başlangıç bölümü nasıl ki dinleyicilerin dikkatini çeken bir öneme sahipse, konuşmanın kapanışı ya da sonuca varılması da konu ile ilgili önemli noktaların akıllarında kalması açısından dikkate alınmalıdır. Kapanış, dinleyiciye konu hakkında son bir kez daha bilgiyi iletme şansını sunmaktadır. 23

Konuşmanın sonuç bölümü, dinleyicilerin bir konuşmaya ilişkin hatırlama yapabilmesinde en etkili bölümüdür. Dinleyicinin hafızasında kalan bölüm olması açısından da etkileyici bir nitelik taşımalıdır. 24

Bir konuşmanın en çok hatırlanan kısmı BAŞI ve SONUDUR.

Sunum Kapanış Biçimleri Özetlemek Motive / Teşvik etmek Etki yaratmak Giriş ile bağlantı kurmak

Özetlemek Konuşmacının sunum süresince ele alınan konuları, ana ve yardımcı noktaları ile açıklamaya yönelmeden birkaç başlık altında ve kısa cümleler ile aktarmasıdır. Özetleme, bir anlamda konuşmada neyin, neden söylendiğinin belirtilerek konuşmanın alt başlıkları arasında bir bütünleştirme bağlamaktadır.

“sunum süresince aktarılanları özetleyecek olursak” “özetleme yapmak istiyorum” “tüm konuları özet bir biçimde toparladığımızda”

Motive / Teşvik etmek Konuşmacı sunum sonunda dinleyicilerin konu ile ilgili bir davranışta bulunmalarını istiyorsa, sunumu gerçekleşmesini istediği davranışı ifade ederek, bu konuda öğütler vererek ya da öneride bulunarak sunumu sonlandırabilir.

“yapacaklarınız” “yapacağımız” “amaçladığımız” “bizden beklenilen”

Etki Yaratmak Konuşmacı sunum sonunda dinleyicilerin akıllarında bir cümle kalmasını ya da etki yaratmayı amaçlıyorsa, bu tür sonuçlarda bir özdeyiş, deyim, atasözü, bir örnek, bir karşılaştırma kullanabilir.

Göster bana, hatırlayayım; Kat beni, anlayayım” “Söyle bana, unutayım; Göster bana, hatırlayayım; Kat beni, anlayayım” Çin Atasözü “Duyarsam, unuturum; Görürsem, hatırlarım; Yaparsam, anlarım”

Giriş ile bağlantı kurmak Konuşmacı konuşmanın sonunda bir alıntı ya da anekdot ile konuşmanın giriş bölümü ile bağlantı kurarak dinleyicilere konuşma süresince ilgili konuların aktarıldığını hissettirebilir.

Olumsuz etki yaratabilecek sonuç biçimleri Konuşmayı aniden bitirmek Konuşmayı bitirememek Sözü dolandırmak

Konuşmayı aniden bitirmek Hiçbir işaret vermeden bir cümle ile dahi açıklama yapmadan “söyleyeceklerim bu kadar”, “tüm söylemem gereken bunlardı”, “benim size aktaracaklarım bunlardı” gibi sözlerle sunumu bitirmesi 35

Sunumu bitirememek Konuşmacının; “konuşmamı burada noktalıyorum”, “son olarak söylemek istediğim”, “sunumu kapatırken” şeklinde ifadelerin kullanmasının ardından “daha önce söylediğim şu noktaları hatırlayacak olursak” biçimindeki bir başka ifade ile başka bir konuya geçerek anlatmaya devam etmesi… 36

Sözü dolandırmak “aslında anlatmak istediğim…” “hatırlarsanız geçen gün…” “aynı zamanda şunu da belirtmek isterim ki…” 37

Sonuç bölümü Sunumunuzda ele alınanları ve mesajınızın önemli noktalarını dinleyiciye hatırlatmalıdır. Önemli konuların kısa bir özetini içermelidir. Giriş ile arasında bağlantı bulunmalıdır. Özür ya da itiraf içermemelidir. Kapanış kısa, etkileyici ve hoş olmalıdır.

SUNUMUN DEĞERLENDİRMESİ Sunuşları değerlendirmek amacıyla konuşmacıların kullanabileceği birkaç araç bulunmaktadır. Birincisi, sunuşu teybe ya da videoya çekmek dinleyicilerin önündeki haliyle kendinizi görmeniz ve duymanız için bir fırsat yaratır. En yararlı olanı videoya çekmektir. Böylece kendi sözlü ve sözsüz davranışlarınız kadar, bu davranışların dinleyiciler üzerindeki etkisini de eleştirebilirsiniz. 39

Sunuşları değerlendirmek amacıyla İkinci değerlendirme tekniği, sunuş sırasında değerlendirmeci işlevini görecek bir ya da birkaç kişiden veya dinleyicilerin tamamından yararlanmadır. Sunum sonrasında dinleyicilere değerlendirme formu dağıtılarak görüş ve öneriler toplanır. 40

Giriş: İlk cümle dikkat çekici miydi? Dinleyiciye, sizi dinlemelerinin getireceği avantajı belirttiniz mi? Bu konuda konuşmak için neden yetkili kişinin siz olduğunuzu söylediniz mi? Konuşma yapınızı verdiniz mi? İlk veya ikinci dakikada, dinleyicilerinizin tavırlarını ve bilgi seviyelerini anladığınızı belli ettiniz mi? Daha önceden dinleyicileriniz hakkında bilgi topladınız mı? 41

Gelişme: İlk vurgulamak istediğiniz noktayı açıkça belirttiniz mi? Ana fikirlerinizi desteklemek için istatistik, kısa hikaye, fıkra ve benzetmelerden yararlandınız mı? Düzenli bir şekilde özet yaptınız mı? Bir diğer konuya geçmeden önce, bir öncekini tekrarladınız mı? Jargon ve kısaltma kullanmaktan sakındınız mı? Sıkıcı bir anı hareketlendirmek veya karmaşık bir konuyu aydınlatmak için görsel yardımcı kullandınız mı? Konular arasında bağlantılar yeteri kadar açık ve mantıklı mı? 42

Sonuç: Konuşmanızın sonuna gelmekte olduğunuzu belirttiniz mi? Üzerinde durduğunuz ana konuları özetlediniz mi? Dinleyicilerden bir tepki/hareket/eylem istediniz mi? Konuşmanızı yüksek bir ses tonuyla bitirdiniz mi? Konuşmanızı süresinde tamamladınız mı? 43

Özet: Sunumlarda Yapılması Gerekenler Konuşmanızı düzenli ve tutarlı bir şekilde düzenleyin Konuşmanızı en az üç kez prova edin Adınızı, soyadınızı ve konumunuzu vererek kendinizi tanıtın Görsel malzemelerinizle sözlü anlatımınız arasında denge olmasına dikkat edin Dinleyicileriniz ile göz teması içinde bulunun ve beden dilinize dikkat edin. Sunumunuzun ana hatlarını öğretim üyesi/ uzman kişiye sunum öncesi verin Zamanınızı iyi kullanın Sesinizin vurgularında ve tonlamada önem ve tekrarlama için içeriğe uygun değişiklikler yapın Her bölümün başlığının yeterince açıklayıcı olmalıdır

Özet: Sunumlarda Yapılmaması Gerekenler Gösterilen slaytta yazılı olan metindeki cümlelerin tıpatıp aynısını konuşmanızda kullanmayın Sunum boyunca kartlar üzerindeki notlarınızdan okumayın Çok hızlı, çok yavaş, ya da okuma biçiminde monoton bir şekilde konuşmayın. Dinleyicilere sırtınızı dönmeyin Görsel malzemeyle ilgili olmayan bir konudan bahsetmeyin Görsel malzemeyi çok fazla yazılı metinle, resimlerle veya çok farklı renklerle doldurmayın Kolay okunmayan görsel malzeme kullanmayın

Ne Anlatacağınızı Anlatın Ne Anlattığınızı Anlatın Son Söz Ne Anlatacağınızı Anlatın Anlatın Ne Anlattığınızı Anlatın 46

Ne Anlatacağınızı Anlatın Ne Anlattığınızı Anlatın Son Söz Ne Anlatacağınızı Anlatın Anlatın Ne Anlattığınızı Anlatın 47

Öğr.Gör.Fikret CEYLAN SHMYO Teşekkür Ederim… Öğr.Gör.Fikret CEYLAN SHMYO