Yapı Dinamiği Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ 1. GİRİŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Deprem Muhendisliği Yrd. Doç. Dr. AHMET UTKU YAZGAN
Advertisements

DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
ATALET(EYLEMSİZLİK) MOMENTİ
Hidrolik Hesaplamalar
MUTO METODU İLE DEPREM HESABI
Lineer Sistemlerin Deprem Davranışı
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
ZORLANMIŞ TİTREŞİMLER
Bölüm 5 HAREKET KANUNLARI
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
ÇERÇEVELER ve MAKİNALAR
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
TİTREŞİM PROBLEMLERİNİN DOĞRUSALLAŞTIRILMASI
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
TRAFİK SORUNU Çözüm.
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
MEKANİK SİSTEMLERİNİN TEMEL ELEMANLARI
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
SONLU ELEMANLAR DERS 7.
1. Eylemsizlik Prensibi(Fnet = 0)
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
DALGIÇ POMPA MİL DİZAYNI
TCE381 Yapı Analizi I DERSİN AMACI
Mesnet Tepkileri – Kesit Tesirleri
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİNE. GİRİŞ. BÖLÜM 3. köprüler prof. dr
ÇERÇEVELERİN DÜŞEY YÜKLERE GÖRE ANALİZİ
Giriş, Temel Kavramlar, Yapı Sistemleri
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
MKM 311 Sistem Dinamiği ve Kontrol
MEKANİK Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN Yrd. Doç. Dr. Tahir AKGÜL.
TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER
YAPI DİNAMİĞİ (İNS 307) Y.Doç.Dr. Yusuf SÜMER.
prof. dr. ahmet celal apay
Yrd.Doç.Dr.Rifat Reşatoğlu
Makine Mühendisliği Mukavemet I Ders Notları Doç. Dr. Muhammet Cerit
BETONARME YAPILARIN PROJELENDİRİLMESİ
BASİT EĞİLME ALTINDAKİ KİRİŞLERİN TAŞIMA GÜCÜ
Mesnet Tepkileri – Kesit Tesirleri
Yapı Statiği I ( B ) 5. Hafta İzostatik Sistemlerde
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
Giriş, Temel Kavramlar, Yapı Sistemleri
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
Çakmaklı Cumhuriyet Anadolu Lisesi
BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ.
YAPI STATİĞİ 1 KESİT TESİRLERİ Düzlem Çubuk Kesit Tesirleri
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARISIRAKATKI YÜZDESİ Ara Sınav160 Kısa Sınav230 Ödev110 Toplam 100 Finalin Başarıya Oranı 50 Yıliçinin Başarıya Oranı 50 Toplam 100.
Eşdeğer Noktasal Kütleler Teorisi Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki
HİPERSTATİK SİSTEMLER KUVVET YÖNTEMİ
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
Yapı Denetimi Bölümü 1. Sınıf
AKIŞKANLARIN STATİĞİ (HİDROSTATİK)
DEPREM HESABI.
MKM 308 Makina Dinamiği Makinalarda Kütle ve Atalet Momenti İndirgemesi Prof. Dr. Recep Kozan Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki Sakarya Üniversitesi.
YAPI-ZEMİN DİNAMİK ETKİLEŞİMİ
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
MESNETLER 5.1. Mesnetler ve Düğüm Noktaları
GERBER KİRİŞLER YAPI STATİĞİ 1.
YAPI-ZEMİN DİNAMİK ETKİLEŞİMİ
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
STATİĞİN TEMEL PRENSİPLERİ
Seyir teli için ivmelenme izleme sistemi
KİRİŞLER 3.1. Tanım Kirişler uçlarından mesnetlenmiş, tek eksenli genellikle boylamasına (eksenine) dik yük taşıyan elemanlardır. Döşemeden aldığı yükü.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MESNETLER 5.1. Mesnetler ve Düğüm Noktaları
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
BETONARME YAPI TASARIMI
Sunum transkripti:

Yapı Dinamiği Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ 1. GİRİŞ Ofis: M-8 Bina; 8203 nolu Oda http://www.ecelebi.sakarya.edu.tr/tr Erkan Celebi @ecelebi1970 ecelebi@sakarya.edu.tr

Yapı Dinamiği’nin konusu: Zamana bağlı olarak değişen yükler altında taşıyıcı sistemdeki gerilmelerin ve yerdeğiştirmelerin incelenmesini kapsar. Dinamik Çözüm Statik çözüm gibi tek çözümden ibaret değil zamana bağlı çözüm ailesi Dinamik yerdeğiştirme sırasında atalet kuvvetleri oluşur Dinamik yükleme Statik yükleme

Dinamik problemde dikkate alınan kuvvetler: Harekete sebep olan dış Yükler P(t) (1) Kiriş sistemin kütle bileşenlerine etkiyen kuvvetler (mxdx). ivme (2) Kirişe zıt yönde etki eden kuvvetler (hareketin ivmelenmesine karşı duran atalet kuvvetleri) (3) Kiriş iki tür yükün etkisi altında [(1) + (3)] düşünülür. Kiriş kesitlerinde bu iki etkiye karşı duracak KESİT TESİRLERİ meydana gelir. P(t) yayılmış kütle mx x dx

Mesnet yerdeğiştirmesiyle harekete başlıyabilir. İç kuvvetlerin hesaba edilebilmesi için: Atalet kuvvetlerinin belirlenmiş olması gerekir. Atalet kuvvetleri ise yerdeğiştirmelere dolayısıyla iç kuvvetlere bağlıdır. Kapalı devreyi (birbirine bağlı çözüm) çözüp hesap yapabilmek için yazılacak diferansiyel denklemin uygun sınır ve başlangıç koşulları altında çözülmesi ile mümkündür. Taşıyıcı sistemin dinamik etkiler altındaki davranışını gösteren diferansiyel denklemin çözümü için: Başlangıç koşullarının bilinmeli. Sistem sükunetten dış kuvvet etkisiyle, Mesnet yerdeğiştirmesiyle harekete başlıyabilir. Sınır koşullarının bilinmeli Sistemin mesnetlenme şekline bağlı

Bazı Dinamik Yük Kaynakları: Yapı üzerinde veya içinde bulunan ağır makinalar Ulaşım trafiğinin yapılar üzerindeki dinamik etkileri (Yüksek hız trenlerinin yoğun yerleşim bölgelerindeki güzergaha yakın yapılarda tekrarlı dinamik yük etkileri) Patlamalar Rüzgar darbeleri Su dalgalarının çarpma etkileri Mesnet hareketleri (depremler gibi) Sığınaklar üzerinde bomba etkileri Enerji iletim hatları ve asma köprülerde aerodinamik etkiler

Dinamik Yük Kaynakları Periyodik Dönerek titreşen ağır makinelerin yapıda dinamik etkisi Gemide dönen pervane kuvvetleri Periyodik olmayan: Binada ani bomba patlaması Su deposu kulelerinde deprem etkileri

MATEMATİK MODEL kurulduktan sonra, Dinamik çözümleme için hareket denklemlerinin yazılması Modelin davranışının belirlenmesi SERBEST TİTREŞİM ve ZORLANMIŞ TİTREŞİM taşıyıcı sistemin önemli olan iki davranışıdır. SERBEST TİTREŞİM, başlangıç koşullarının etkisiyle meydana gelir. ZORLANMIŞ TİTREŞİM, dış yüklerden veya mesnet hareketlerinden ortaya çıkar.

İdealleştirme ve yapılan Varsayımlar Taşıyıcı sistemde kütlenin sürekli dağılımı Atalet kuvvetleri sistemin her noktasının ivmesinin (dolayısıyla yerdeğiştirmesinin) bilinmesiyle bulunabilir. BÜYÜK HESAP HACMİ Sistemin tüm yerdeğiştirmeleri bazı seçilmiş noktaların yerdeğiştirmeleri HESAP HACMİ kabul edilir bir düzeye indirgenir Sistemin kütlesi söz konusu seçilen noktalarda toplanmasına toplu kütleli yaklaşım denir

Bu durumda, Taşıyıcı sistemin tüm yerdeğiştirmesi seçilen bazı noktaların yerdeğiştirmesiyle ortaya çıkmaktadır. Bu noktaların sayısı serbestlik derecesi olarak adlandırılır. Sistemin tüm yerdeğiştirme durumu serbestlik derecesi kadar noktanın yerdeğiştirmesine bağlıdır. Sistemin serbestlik derecesinin artması Yapı davranışının daha hassas bir şekilde elde edilmesi Hesap hacmi ile çözüm için harcanan zamanın artması (sonuçların yorumlanmasını zorlaştırabilecek dalgalanmalar, sayısal hataların büyümesi)

Yüksekliği boyunca kütlesi düzgün yayılı olan bir BACA’ nın yatay titreşim probleminde, tek Serbestlik dereceli sistem hassas bir yaklaşım değildir. Bir SU KULESİ’nin veya ağır çatılı bir ENDÜSTRİ yapısının Yatay titreşimlerinde tek serbestlik dereceli sistem yeter yaklaşım sağlayabilir. Kısaltmalar: Tek Serbestlik Dereceli Sistem = TSDS Çok Serbestlik Dereceli Sistem = ÇSDS

TSDS ÇSDS Serbestlik Dereceleri Doğrusal Diferansiyel Denklem Çözümü Doğrusal Diferansiyel Denklem Takımının Çözümü (Bağlaşık denklem sistemi) İki serbestlik dereceli sistem

Yapılar ve Ayrık Modelleri (toplu kütle yaklaşımı) Baca Su deposu Köprü

Kemer yapısı Çerçeve sistem

Döşemenin rijit diyafram davranışı