PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ. Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
Advertisements

Atasözünün tanımını yapmayı üstlenmek, altından kalkılması güç bir vaatte bulunmaktır.
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
=>PARAGRAFTA ANLAM<=
Ders:Türkçe Konu: BAĞLAÇLAR
PARÇADA ANLAM.
HAZIRLAYAN : EBRU ÖZÇİFTÇİ NO: 1257 SINIF: 6-B
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
->Tiyatro Nedir? ->Tiyatronun Geçmişi
Tiyatro yaşamın aynasıdır
ZEHRA ÇETİN
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
PARÇADA ANLAM Paragrafın Yapı Yönü
Uzaktan Eğitim Kuramları
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
CÜMLEDE ANLAM.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
YAPI(PLAN).

TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
BEN BİR KÜÇÜK KİLİMİM.
Aşağıdakilerden hangisinde mecaz anlamlı sözcük kullanılmamıştır?
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
BAĞLAÇ Cümleler veya eşit görev ve türdeki kelimeler arasında anlamca bağ kuran kelimelere bağlama edatı (bağlaç) denir. Bağlaçlar yapım ve çekim eki almaz,
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 1
CÜMLE ÇEŞİTLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE 2) ÖĞELERİNİN DİZİLİŞİNE GÖRE
Rüyamda yaratıcı ile bir konuşma geçti aramızda
1. Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
=>CÜMLEDE ANLAM<=
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
“Öfke”.
BAĞLAÇLARIN YAPISI.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Sözcükte Anlam/ Mecaz Anlam
BİR KİTAP BİR DOST.
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Batuhan Avcı.  Bilim; do ğ ada bulunan her ş eyin deney ve gözlemler sonucu mantıklı ve tutarlı bir biçimde yorumlanması sonucu elde edilen çalı ş malar.
Merve ÖZEL Türkçe Ö ğ retmenli ğ i.
BETÜL GÜTLEK TÜRKÇE Ö Ğ RETMENL İĞİ 2. SINIF WEB 2.0.
VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM
NUR KOTA Ş TÜRKÇE Ö Ğ RETMENL İĞİ Sözcükte Anlam Konusunda Eğitsel İçerikli Siteler.
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
ANLATIMIN VE ANLATICININ AMACI
ANLATIMA HAZIRLIK.
PARAGRAFIN ANLATIM BİÇİMLERİ. PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ: Anlatım Biçimleri: Yazarın herhangi bir dü ş ünceyi, konuyu anlatma ş ekline o paragrafın anlatımı.
DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI. DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI Açıklama, tartı ş ma, betimleme ve öyküleme anlatım biçimleri kullanılarak yapılan.
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Kelimenin ek almamı ş hali KKÖ LER Çokluk bildiren eklerden biri.
Metinlerin Sınıflandırması
DESEN.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ÇEVRE KAVRAMI 1. Çevre, bugünkü anlamıyla bir çok dilde yeni bir terimdir. Yakla ş ık 50 yıl önce üretilen bu yeni sözcükler dünyanın büyük bir bölümü.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Sunum transkripti:

PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ

Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın giri ş bölümü: Giri ş cümlesi, paragrafın ilk cümlesidir. Giri ş bölümü genellikle bir cümleden olu ş ur. Bu bölümde paragrafta i ş lenecek konu belirtilir. Kendisinden sonraki cümleler, hem dil hem de dü ş ünce bakımından bu cümleyle ilgilidir. Giri ş cümlelerinde bu cümleyi önceki cümleye ba ğ layan “ba ğ layıcı ö ğ eler” bulunmaz. “ ş öyle ki, halbuki, kısacası, ama, fakat, oysa, bundan dolayı, yine de, bu nedenle, ne var ki, bunun için…” gibi. “Bazı yazarlar, yazdıklarını anlayabilmek için okurların çaba harcamasını isterler.” cümlesi bir parçanın giri ş cümlesi olabilir. Çünkü bu cümle bir dü ş üncenin devamı özelli ğ i ta ş ımamaktadır. Bir dü ş ünceyi ba ş latan, bir konuya giri ş yapan bir cümle özelli ğ ini göstermektedir. Bu cümlede ele alınan dü ş ünce devam ettirilebilir. “Bence bu, kendini be ğ enmi ş liktir.” cümlesi ise giri ş cümlesi özelli ğ i ta ş ımaz. Çünkü bu cümle, yukarıda verdi ğ imiz cümlenin devamı niteli ğ indedir. “Bence bu” ifadesi ba ğ layıcı sözdür. Bu cümleyi kendinden önceki cümleye ba ğ lamakta, onun devamı özelli ğ ini ta ş ıdı ğ ını göstermektedir.

b. Paragrafın geli ş me bölümü: Bu bölüm, kendinden önceki dü ş üncenin devamı özelli ğ ini ta ş ımaktadır. Çünkü geli ş me bölümünde giri ş te verilen duygu ya da dü ş ünce daha anla ş ılır hâle getirilir. Bu yapılırken anlatım tekniklerinden ve dü ş ünceyi geli ş tirme yollarından da yararlanılır. Bu bölümü olu ş turan cümleler dil ve anlatım bakımından hem kendinden önceki hem de kendinden sonraki cümlelerle ilgilidir. c. Paragrafın sonuç bölümü: Paragrafta anlatılan dü ş ünce ile ilgili son sözün söylendi ğ i bölümdür. Bu bölümde ana dü ş ünce verilebilir ya da parçada i ş lenen dü ş ünceler özetlenebilir. Özetlendi ğ i ve bir sonuca gidildi ğ i için de bu bölümde yer yer “öyleyse, sonuç olarak, kısacası, demek ki, yani, böylece…” gibi özet niteli ğ i ta ş ıyan ba ğ layıcı sözlere yer verilebilir.

(I)Sanat, toplumdaki sayısız ileti ş im yollarından biridir. (II)Sanat eseri konu ş ursa, konu ş urken de bir dünya koyarsa ortaya, bunu hiç ku ş kusuz birileri için yapar. Sanatta güzellik, sanatçının, gerçe ğ in örtüsünü kaldırarak dü ş sel bir dünyayı bir biçim aracılı ğ ıyla görünür hâle getirmesinden do ğ ar. (III)Böylece sanat eseri de görünür kıldı ğ ı ş eyin birilerince algılanmasıyla i ş levini yerine getirmi ş olur. I numaralı cümle paragrafın giri ş cümlesidir. Bu cümle ile konuya giri ş yapılmı ş tır. Burada edebiyatın bir ileti ş im yolu oldu ğ undan söz edilmi ş tir. II numaralı bölüm ise paragrafın geli ş me bölümüdür. Burada giri ş cümlesinde verilen konu açıklanmı ş, daha anla ş ılır hâle getirilmi ş tir. III numaralı cümle ise paragrafın sonuç bölümüdür. Yazar burada “böylece” ifadesiyle bir sonuca gitmi ş, dü ş üncelerini özetlemi ş tir. Yazar, giri ş, geli ş me ve sonuç bölümlerinden hareketle bu paragrafta “Sanat eserlerinin birilerine seslenmek için var oldu ğ unu” anlatmı ş tır.

(I)Cimrilerin paraya dü ş künlü ğ ünde, temiz, katıksız bir sevginin niteliklerini görmü ş ümdür hep. (II)Neden derseniz cimriler paranın yalnızca acısını çekerler, Moliere’in eserindeki Harpogan gibi sa ğ layaca ğ ı iyiliklere, mutluluklara bo ş verirler. Cimriler zengin olmak için de ğ il paraya olan sevgilerini tatmin etmek için para biriktirir. Para kazanmayı amaç edinen ki ş i ile cimri arasındaki ayrım buradadır. (III)Kısacası cimri ki ş ilerde her zaman aracın gücü, amacın de ğ erini a ş maktadır. I. numaralı cümleyle paragrafa giri ş yapılmı ş, II. numaralı bölümde bir örnekten de hareketle giri ş cümlesinde verilen dü ş ünce daha anla ş ılır hâle getirilmi ş tir. III. numaralı cümlede ise paragrafta anlatılanlar özetlenmi ş, bu sözlerle esas dü ş ünce verilmi ş tir Yazar, parçada “cimrilerin sadece biriktirmek için para biriktirdi ğ i” dü ş üncesini anlatmı ş tır.