OKUL FOBİSİ VE OKULA UYUM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Okula yeni başlayan çocu ğ unuza nasıl destek olabilirsiniz?
Advertisements

SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
2 DERS – 3 İSTANBUL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ ORYANTASYON PROGRAMI 10EYLÜL2012.
ANNE – BABA BEN OKULA BAŞLADIM… SEN HAZIR MISIN?
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ÇOCUKLARIMIZ… Bizim en değerli varlıklarımız… Tüm çabalarımız
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
SINAV KAYGISI VE BAŞ ETME YOLLARI
Okul Rehberlik Servisi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
SINAV KAYGISI.
ÇOCUĞUMA NASIL YARDIMCI OLURUM?.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ – ORS-
OKULA UYUM VE OKUL FOBİSİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
O ŞİMDİ OKULLU Miyase ERİKÇİ.
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
HASAN TÜREK ANADOLU LİSESİ Uzman Psikolojik Danışman Murat AYDOĞDU Kasım, 2013.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
Hoş Geldiniz Hoş Geldiniz Sunum: Abdurrahman ÇIĞRIK İZMİR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Öğrencilerimizin başarısı için okul veli işbirliği Psikolojik Danışman Muzaffer KILIÇ.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Rehberlik Servisi.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
STRES YÖNETİMİ
AİLELER ÇOCUKLARINI NASIL DESTEKLEYEBİLİR?
Okula yeni başlayan çocu ğ unuza nasıl destek olabilirsiniz?
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

OKUL FOBİSİ VE OKULA UYUM REHBER ÖĞRETMEN SABRİYE AKGÜL

Okul fobisi nedir? Okul fobisi, okul çağına gelmiş çocuğun okula gitmekte zorlanması, gitmek istememesi, bunu psikolojik sosyal ve davranışsal sürecine yansıtmasıdır.

HEM ÇOCUĞUNUZ HEM SİZ BİR UYUM SÜRECİNDESİNİZ.

Öğrencilerin yaklaşık yüzde 12’ si okula başlama sürecinde okul fobisi yaşamaktadır. Bunların ailelerinin ve öğretmenlerinin desteğine ihtiyacı vardır.

Okul Fobisini Etkileyen Faktörler Aşırı koruyucu ve telaşlı aileler Okula başlayana kadar aile dışında bir sosyal hayat sunmamak Boşanma durumunda ailenin bir ebeveynine bağlı olarak yaşamak Yakın birini ölüm, hastalık, taşınma gibi bir sebeple kaybetmek

Kalabalık sınıflar Sert mizaçlı, ezberci sınıflar DEHB bozukluğu Özel öğrenme güçlüğü Zihinsel gerilik Davranım bozuklukları

Depresyon Sosyal Fobi Öz güven eksikliği Aile içi iletişim sorunları Kardeş evde kaldığından onu kıskanma Aile baskısı ve çocuğu yargılamak

ÇOCUKLAR MERAK EDER. Evime ne kadar uzaklıktayım. Annem beni alacak mı ÇOCUKLAR MERAK EDER ! Evime ne kadar uzaklıktayım? Annem beni alacak mı? Bu çocukları tanımıyorum, ne yapacağım? İhtiyaçlarımı kime söylerim yardım ederler mi? Kurallara nasıl uyacağım?

Büyük yaştaki çocuklar bana zarar verir mi? Ya bana sataşırlarsa? Okul ne zaman bitecek? Okulda ne yapılır? Ben istediklerini yapabilecek miyim? Ben yokken annem babam ne yapıyor?

Çocuğum okulda sıkılacak mı? Çocuğum gerekenleri başarabilecek mi? ANNE BABANIN ENDİŞELERİ Çocuğum okulda sıkılacak mı? Çocuğum gerekenleri başarabilecek mi? Öğretmeni çocuğumu sevip ilgilenecek mi? Çocuğum tuvaletini yapabilecek mi? Merdivenlerden düşecek mi? Mikrop kapacak mı?

Çocuğum eşyalarını koruyabilecek mi? Çocuğum okulunu, öğretmenini sevebilecek mi? Çocuğum arkadaş bulabilecek mi? Çocuğuma diğer çocuklar iyi davranacak mı?

Okul Fobisinin Belirtileri Nelerdir? Kusma, mide bulantısı, baş ağrısı, karın ağrısı İştah kesilmesi, enerjide düşüklük Gece uykuya dalmada zorluk ve uykudan sık aralıklarla uyanma Neşesiz ve mutsuz yüzsüz ifadesi

Altına kaçırma Aile bireyleri dışındaki kişilerle olan ilişkilerinde utangaçlık Başarı ve takdir kaygısı Öğretmenden ve evinin dışındaki yapıdan korkma Telaşlı, huzursuz ve içe dönük yaşamayı seçme

Okula gitmemek için herhangi bir fiziksel nedene dayanmayan hastalıklar ortaya atma Okul gereçlerine son derece itinasız davranma Arkadaş edinmezler. Depresyon, kaygı, panik bozukluk, sosyal fobi Aileden ayrılma endişesi

Çocukların Dayanakları Öğretmeninin kendisine kötü davrandığını ve ondan korktuğunu söyleyebilir. Arkadaşlarının kendisine kötü davrandığını söyleyebilir. Annesinden ayrılırsa onların başına bir şey geleceğinden endişe duyabilir.

SAKİN OLUN! Oyun döneminden çıkan çocuğun yeni girdiği sosyal çevreden korkması normaldir. Çocuğu en iyi tanıyan ailesidir. Onların kaygısını azaltmak için önce siz sakin olmalısınız. Onlar şu an sizi model alıyor.

Neler Yapılabilir? Vedalaşmalarınızı kısa tutun ve ayrılık sürecinin doğal olduğunu hissettirin. Okul çıkışı tam zamanında geleceğinizi söyleyin ve tam saatinde okulda olun. Eve geldiğinde çocuğunuzun okulda yaşadıklarıyla ilgili onunla konuşun. Anlatmak istemediğinde sabırlı olun.

Akşamları erken yatmasına özen gösterin. Kademeli yaklaşım. Çocuğun mutlaka okula gitmesini sağlayın bu konuda taviz vermeyin. Suçlamayın, korkusuyla ve göz yaşlarıyla alay etmeyin.

Bu sıkıntılı durumun geçici olduğunu, kendisiyle aynı durumda olan başka çocukların da olduğunu anlatın. Boş zaman ve oyun becerileri kazandırıp size olan bağlılığını azaltın. Beklenti düzeyinizi gerçekçi tutun ve çocuğa zaman tanıyın.

Günün değerlendirmesini yapın, endişelerini sıkıntılarını paylaşın, bunlar üzerine konuşmak hem kendisini rahatlatmasını sağlar hem de yalnız olmadığı hissini yaşatır. Okulla ilgili sohbetler yapın. Endişelerinizi çocuğa hissettirmeyin, yanında konuşmayın. Aksi takdirde çocuğun güvensizliği pekişir, kaygı düzeyi artar.

Çocuğun kendisini okulda yalnız hissetmesine yol açacak davranışlardan kaçının. Davranışlarını anlayışla karşılayın. (Numara yapıyorsun vb. şeyler söylemeyin.) Başarılı davranışlarını ödüllendirin, okula gitmesini değil. Çocuğa kaygılarını anladığınızı, zamanla geçeceğini ve okul hayatının sizin için de önemli olduğunu vurgulayın.

Çocuğun okula devam etmesini sağlayın Çocuğun okula devam etmesini sağlayın.( Böylece okul korkusunda yaşadığı fizyolojik belirtiler azalır.) Çocuğunuzu okula gitmeye devam ettiği sürece kendini daha iyi hissedeceği yönünde ikna edin. Okulla ilgili alışverişleri çocukla birlikte yapın. Okula geç kaldığında, servisi kaçırdığında mutlaka onu okula götürmek için başka çözümler geliştirin.

Çocuğunuzun öğretmenini konu hakkında bilgilendirin. Çocuğunuzu tam olarak neyin mutsuz ettiğini öğrenmeye çalışın. Olabilecek en kötü şeyin ne olabileceğini sorun ve yapabilecekleriniz varsa elinizden geleni yapacağınızı söyleyin. Çocuğunuzu akranları ile vakit geçirmesi için teşvik edin. Çeşitli aktiviteler gönderin, arkadaşlarını evinizde kalması için davet edin.

Korkutma, tehdit, şiddet, yargılama kullanmayın. Çocuğa sorunun sadece kendi sorunu olmadığını tüm aileyi ilgilendirdiğini hissettirin. Öğretmenle iş birliği içinde olun. Çocuğunuzu başka çocuklarla kıyaslamayın. Bu kendisini değersiz hissetmesine yol açar

Kendi okula başladığınız günleri olumlu örneklerle anlatın. Samimi, güven verici ve cesaretlendirici olun. Çok koruyucu olmayın. Rutinleri dışındaki yemekleri yemeye zorlamayın.

OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUKLARDA NE TİP SORUNLAR GÖRÜLEBİLİR?

Öğrenmede zorluk çekebilir: Mahcubiyet, öfke hatta suçlanma psikolojisine girmeyin. Görsel olmayan çalışmalardan sıkılabilir. Ona arada hareket imkanı sağlayın.

Tırnak yeme alışkanlığı olabilir: Taklit veya zorlanma ortamı sonucu Fazla ısrarcı olmayın. Farklı rahatlama yöntemleri öğretin. Zorlama varsa bunu azaltın. Öfke gibi duygularını ifade etmesine izin verin.

Saldırgan davranışlar gösterebilir: Sorunu kabullenin. Çocuğun kaygılarını azaltacak yollar bulmaya çalışın. Sabırla ve kararlılıkla çocuğun saldırgan davranışlarını durdurmaya çalışın.

Kendine güvensizlik duygusu yaşayabilir: İçe kapanıklık,kendini ifade etmekte zorlanma, kenarda kalma Çocuğun olumlu davranışlarını övün. Yüreklendirerek hafif itin. Onu ezmeyecek güveni iyi bir arkadaş edinmesini sağlayın.

Okuma yazmayı sökmüş çocuklar: Sıkılabilir, derse ve okula ilgisini kaybedebilir. Okuma becerisini abartmayın, yazma becerisini ihmal etmeyin. Öğretmenle işbirliği yaparak seviyesine uygun ödevler yapmasını sağlayın

Öğrenme bozukluğu: Sayı, harf, sembol tanıma ve birleştirmede zorlanma Çabuk sıkılma ve incinme Ödev yapmayı sevmeme Yardımsız iş yapamama Ezberlemekte zorlanma Dikkat dağınıklığı Ayrıntıları yakalamakta, hatırlamakta zorlanma

1.SINIF ÇOCUĞUNUN YETERLİLİKLERİ Gördüklerini, duyduklarını, duygularını doğru olarak ifade edebilmelidir. Dikkatini yeterli bir süre bir konunun üzerinde tutabilmelidir.Dikkati 6-8 dakikadır.Dikkatini yoğunlaştırabildiği oyunlara dikkat çekin ve kutlayın.

Çevresindeki varlıkların benzerliklerini ve farklılıklarını görebilmelidir. Sayfa üzerinde gözünü soldan sağa, yukardan aşağıya yorulmadan ve başını çevirmeden gezdirebilmelidir.Göz jimnastiği yaptırın. Başını çevirmeden parmağınızı takip etsin.

Ses benzerliklerini anlayabilmeli ve sesleri birbirinden ayırt edebilmelidir. Eli ve gözü arasında gerekli iş birliğini kurabilmelidir. Gördüklerini ve duyduklarını anlamlandırıp belleğinde tutabilmelidir

Kendi kendine giyinme becerisini kazanmış olmalıdır. Sırada dik ve belli bir mesafede oturma becerisini kazanmış olmalıdır. Tuvalet kontrolünü sağlama ve kendi temizliğini yapabilme becerisini kazanmış olmalıdır. Sırasını bekleme ve sabırlı olma davranışını kazanmış olmalıdır.

*Oyuncaklarını ve odasını toplamak *Kendi kendine giyinmek 1.SINIF ÇOCUĞUNUN ALABİLECEĞİ SORUMLULUKLAR *Oyuncaklarını ve odasını toplamak *Kendi kendine giyinmek *Sofra kurmaya yardım etmek *Proje ve ödevlerini yapmak *Temizlik alışkanlığı kazanmak

* Kardeşi ilgilenmek *Giysilerini seçmek akşamdan hazırlamak *Giysilerini dolabına kaldırmak *Kendi başına yemek *Yatağını toplamak

Kuş balık beslemek. Çantasını hazırlamak *Kuş balık beslemek *Çantasını hazırlamak *Okuldaki ve evdeki dolabını düzenlemek *Kirlileri kirliye atmak *Alışverişe yardım

*Yemek yediği tabağı götürmek *Telefonla bildiği yerleri aramak *Çiçekleri sulamak * Bulaşık yıkamak *Birlikte hediye hazırlamak

*Kitap okumak *Kendi hazırlanmak

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER 