KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Okumada Anlamaya Engeller (Metin)‏
Advertisements

Okumada Anlama Hazırlayan: Jocelyne GIASSON Böl. 2 : Okumada anlama öğretimi için bir model Belirgin öğretim. De Boeck, 1996 ve 2008.
 Doç.Dr. Şirin Karadeniz. Hedefler, görev analizine dayanır.
hazırlayan: Jocelyne GIASSON
PowerPoint Slayt Hazırlama
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Okumada Anlama Jocelyne GIASSON Böl. 1 : Okumada bir anlama modeli De Boeck, 1996 et 2008.
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ETKİLİ OKUMA.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Doğru Çalışma Yöntemleri
Doğru Çalışma Yöntemleri
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
12 - KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTLERİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
1.1 GİRİŞ Bu kitap, çevre psikolojisi (environmental psychology) konusunda temel bilgileri kazandırmak amacıyla hazırlanmıştır. Çevre psikolojisini,
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 14 Matematiğe Yönelik Bilişsel Yaklaşımlar.
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
ÜNİTE TANITIM SUNUSU HAZIRLAYAN SEDEN HACISÜLEYMAN.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
E ĞITIMDE P ROGRAM G ELIŞTIRME T EMEL K AVRAMLAR Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
MEDYA & MATERYAL VE GÖRSELLİK
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Doğru Çalışma Yöntemleri
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
21. YY BECERİLERİ.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

KISIM 4 Sınıfta Biliş

BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma

Okuduğunu Anlamanın İlk Modelleri Veri güdümlü (aşağıdan yukarıya) işlem, temel olarak dış uyarıcılar tarafından yönlendirilen işlem anlamına gelmektedir. Kavramsal güdümlü (yukarıdan aşağıya) işlem, tam tersine hafızada saklanan kavramsal çerçeveler tarafından yönlendirilen işlem anlamına gelmektedir. Etkileşimli işlem, bir taraft an metnin sağladığı veri; diğer taraftansa okuyucunun bilgi ve stratejileri tarafından harekete geçirilen otomatikleştirilmiş işlemler arasındaki bir etkileşimin yönlendirdiği işlem anlamına gelmektedir.

Gough’un Veri Güdümlü Modeli Veri güdümlü okuma modelleri, çözümlemeyi ve kelime anlamlarını vurgulamaktadır. Göz, sadece metnin bir noktasına odaklanır ve sonra hızlı bir şekilde diğer noktasına geçer. Bu hareket, sekme olarak adlandırılır.

Goodman’ın Kavramsal Güdümlü Modeli Bilgi güdümlü modellerin tersine kavramsal güdümlü okuma modelleri, anlamada bilginin rehber rolüne vurgu yapıyor.

Okuduğunu Anlamanın Güncel Modelleri Modern okuduğunu anlama modelleri, veri güdümlü ve kavramsal güdümlü işlemler üzerine yapılan ilk vurgulamaları yansıtmaya devam etmektedir; fakat şimdi rahatlıkla etkileşimli modeller sınıfına girmektedir.

Kintsch’in Yapı-Bütünleşme Modeli Güncel şekliyle model, yapı-bütünleşme (YB) modeli olarak adlandırılır. Bir metnin küçük ölçekli yapısı, metindeki her bir cümlenin oluşturduğu önermelerden ve okuyucuların uzun süreli hafızalarındaki bazı bilgilerden oluşur. Okuyucular, bir küçük ölçekli yapı oluşturdukları esnada, ayrıca metnin ana fikrine ve genel anlamına karşılık gelen bir büyük ölçekli yapı da oluşturuyorlar.

Oluşturmacı Modeller Graesser (ör. Graesser, 2007; Graesser ve diğerleri, 1994); önermeler yoluyla bilgi temsili, bilgi aktivasyonu ve otomatikleşmiş işlemlerin rolü gibi Kintsch’in modelindeki pek çok varsayımı paylaşan okuduğunu anlamayla ilgili bir oluşturmacı model önerdi.

Güncel Okuma Modellerinin Ortak Varsayımları Anlama, birden çok seviyede işlemi içerir Anlama, kısa süreli hafızanın yönetimini içerir Anlama, çıkarım oluşturmayı gerektirir Anlama, anlamın süregelen oluşumunu gerektirir

Güncel Okuma Modellerinin Özeti Okuma modelleri gelişmeye devam etmesine rağmen, bizim görüşümüz modern etkileşimli modellerin, veri ve kavramsal güdümlü işlemleri ortak noktada buluşturduğu yönündedir.

Okuma ve Öğretim Yoluyla Kelime Dağarcığını Geliştirme Kelimeler gücü belirtir, kelimeler eylemi sahiplenir ve kelimeler açık, güvenli ve mükemmel bir şekilde konuşmamıza, okumamıza ve yazmamıza imkan verir.

Doğrudan Kelime Öğretimi Üzerine Bir Görüş Kelime Bilgisi: Bir Kelimeyi Bilmek Ne Anlama Geliyor Bağlamsal Kelime Bilgisine Karşı Tanımsal Kelime Bilgisi Tanımsal bilgi, sözlük tanımında olduğu gibi bir kelime ve diğer kelimeler arasındaki ilişki anlamına gelmektedir Öğrencilerin Kelime Dağarcıklarını Geliştirmelerine Yardım Etme

Okuma Yoluyla Örgütlü Bilgi Oluşturma Ön Düzenleyiciler Ön düzenleyiciler, “… uygun, ilgili ve kapsayıcı giriş niteliğindeki kaynaklardır… öğrenim öncesi sunulur… ve daha sonraki öğrenilecek okuma kaynaklarından daha üst soyutlama, genelleme ve kapsama seviyesinde sunulu

Metin Belirtkeleri Metinle öğrenme araştırmasının ikinci önemli kısmı, okuma materyallerinin tutarlılığını geliştirmek veya bazı metin öğelerinin özellikle önemli olduğunu belirtmek için tasarlanan yazma taktikleri olan, metin belirtkelerine odaklandı.

Yerleştirilen Sorular Elli yıldan daha uzun bir süre önce, Ernst Rothkopf, tamamlayıcı sorular olarak adlandırılan bu tip soruların, açıklayıcı metindeki bilgiye yönelik okuyucuların hafızasını nasıl etkilediğini inceleyen etkili bir araştırma programını başlattı.

Anlamayı Artırmak İçin Kullanılan Soruların Ek Kullanımları Diğer bir soru temelli teknik olan detaylı sorgulama, öğrencilerin metinler hakkında çıkarım yapmalarını sağlamak için kullanılmaktadır

Okuma Becerilerini Geliştirme: Okuma Stratejileri Karşılıklı Öğretim Soru-Cevap İlişkileri (SCİ) Raphael ve arkadaşları (bk. Raphael & Au, 2005), araştırmalarında geliştirdikleri yöntemlerle soru-cevap ilişkileri (SCİ) adlı kapsamlı bir okuduğunu anlama yaklaşımı oluşturdular.

Etkileşimsel Stratejiler Öğretimi (ESÖ) Kapsamlı yaklaşımların en bilinenleri arasında etkileşimsel stratejiler öğretimi (ESÖ) vardır.

Kavram Odaklı Okuma Öğretimi (KOOÖ) Anahtar bir kavram okuma bağlılığıdır –öğrenciler doğal yoldan okumaya motive olurlar.

Okuduğunu Anlamayı Değerlendirme Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Yönelik İki Alternatif Yaklaşım Okuduğunu anlamaya yönelik çok farklı bir yaklaşımda diğer araştırmacılar, okuyucuların okudukları şeylere vermiş oldukları sözlü yanıtlar hakkında çalışmalara başladılar. Onların metodu, bu yanıtları analiz etmek için gizli anlamsal analiz (GAA) olarak adlandırılan bir istatistik yöntemini kullanmaktadır.

Öğretim İçin Öneriler Öğrencilerin etkin okuyucular olmasına yardımcı olun Öğrencinin önceki bilgileri üzerine inşa edin Öğrencileri etkin kelime öğrenenleri olmaya teşvik edin Anlama stratejilerini doğrudan öğretin Kapsamlı okumaya teşvik edin

Özet Bu bölüme üç okuduğunu anlama örneğini vererek başladık: veri güdümlü, kavramsal güdümlü ve etkileşimli. Veri güdümlü modeller, temel olarak okumayı açıklamak için otomatik algılama ve çağrışım işlemlerini ele alır. Tam tersine kavramsal güdümlü modeller, okuyucunun önceki bilgisine dayanan anlam oluşturmayı vurgular. Etkileşimli modeller, anlam oluşturmada etkileşim içinde olan ham veri hem de kavram güdümlü model işlemlerini öne sürer.