ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
Advertisements

İLİŞKİLERİ İNCELEMEYE YÖNELİK ANALİZ TEKNİKLERİ
UYGULAMA II
İstatistik Tahmin ve Güven aralıkları
R2 Belirleme Katsayısı.
Verilerin Değerlendirilmesi ve Sunulması
THY SPSS UYGULAMASI 1.SORU:Kİ-KARE ANALİZİ
Kİ-KARE TESTİ Uygulama amacına ve durumuna göre Ki-Kare Testi üç başlık altında incelenir; Ki-Kare Uygunluk Testi Ki-Kare Bağımsızlık Testi Ki-Kare Homojenlik.
ANOVA.
Hafta 01: Veri (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
Tıp alanında kullanılan temel istatistiksel kavramlar
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Tablo & Grafik Yapım Yöntemleri.
THY ANALİZLERİ Ki – Kare Testi
Korelasyon Analizi.
Tek ve İki Değişkenli Grafikler
PORTFÖY OPTİMİZASYONU
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Kİ-KARE TESTİ Uygulama amacına ve durumuna göre Ki-Kare Testi üç başlık altında incelenir; Ki-Kare Uygunluk Testi Ki-Kare Bağımsızlık Testi Ki-Kare Homojenlik.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
DOĞRUSAL OLMAYAN REGRESYON MODELLERİ…
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Yrd. Doç. Dr. Hamit ACEMOĞLU
Uygulama I.
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ.
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
İstatistik: 2. Hafta Böte Yüksek Lisans.
İki Değişkenli Tablo ve Grafikler
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
ÖĞRENME AMAÇLARI İkincil verileri nasıl kullanacağımızı ve içsel ve dışsal veri tabanlarından oluşan ikincil verileri nasıl sınırlandırabileceğimizi.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
ÖĞRENME AMAÇLARI Araştırma tasarımının ne olduğunu ve neden önemli olduğunu anlamak Araştırma tasarımındaki etik hassasiyet alanlarını kavramak.
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Kİ-KARE TESTİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Toplam hata ve örnekleme dışı hatanın bununla nasıl ilişkili olduğunu öğrenme Veri toplama hatalarının kaynaklarını ve bunların.
Bölüm 03 Sayısal Tanımlama Teknikleri
ÖĞRENME AMAÇLARI Pazarlama araştırma raporunun değerini anlamak (takdir etmek) Rapor yazmayı daha etkili yapmak için pazarlama araştırmacılarının.
İstatistik-4 Prof.Dr. Cem S. Sütcü Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D. cemsutcu.wordpress.com.
Değişkenler Arasındaki İlişkiler
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
Maliye’de SPSS Uygulamaları
ÖĞRENME AMAÇLARI Pazar segmentasyon kararları için farkların nasıl kullanıldığını öğrenmek t testinin ve z testinin ne zaman kullanılması gerektiği.
ÖĞRENME AMAÇLARI Olasılıklı örneklem ile örnek büyüklüğüne karar vermenin altında yatan sekiz aksiyomun anlaşılması Güven aralığı yaklaşımını kullanarak.
İKİ DEĞİŞKEN ARASINDAKİ İLİŞKİ VE İLİŞKİNİN ÖLÇÜLMESİ
Ki-kare testi BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
Korelasyon Analizi Yrd. Doç. Dr. İlknur KESKİN.
REGRESYON VE KORELASYON ANALİZLERİ
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Merkezi Eğilim Ölçüleri
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
VARYANS VE KOVARYANS ANALİZLERİ
Kategorik Veri İki Bağımsız Grup
Numerik Veri Tek Grup Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU.
Ünite 10: Regresyon Analizi
Hipotez Testinde 5 Aşamalı Model
UYGULAMA II.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY606 Araştırma.
Sunum transkripti:

ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı çapraz tabloların nerede ve nasıl uygulandığını anlamak

ÖĞRENME AMAÇLARI Korelasyonların kullanımı ve yorumlanmasına aşina olmak SPSS’te çapraz tabloların Ki-kare bulgularının ve korelasyonların nasıl elde edildiğini ve yorumlandığını öğrenmek

« NEREDEYİZ » Aşama 9 » Verilerin toplanması

Anlamlı İlişkiler Yöneticilerin Daha İyi Karar Vermesine Yardımcı Olabilir Bu bölüme iki değişken arasında olabilecek dört farklı ilişki türünün tanımlanması ile başlanmaktadır. Sonrasında, çapraz-tablolar açıklanmakta, iki değişken arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin varlığını belirlemek için çapraz tabloların nasıl kullanıldığı gösterilmektedir.

İki Değişken Arasındaki İlişki Çeşitleri İlişki iki metrik değişkenin düzeyleri ya da iki nominal değişkenin kategorileri arasındaki tutarlı ve sistematik bağlantıdır.

MONOTON OLMAYAN İLİŞKİLER İki değişken arasındaki ilişkinin monoton-olmayan, monoton, doğrusal ve eğrisel olmak üzere dört temel çeşidi vardır. Alt Başlıklar MONOTON OLMAYAN İLİŞKİLER

ŞEKİL 14.1 McDonald’s Restoranlarında ki İçecek Siparişleri ve Yemek Çeşitleri Arasındaki Monoton Olmayan İlişki Örneği

Alt Başlıklar MONOTON İLİŞKİLER DOĞRUSAL İLİŞKİLER EĞRİSEL İLİŞKİLER

Değişkenler Arası İlişkiyi Tanımlama Türüne bağlı olarak bir ilişki, çoğu zaman varlığına, yönüne ve gücüne göre üç şekilde tanımlanabilir. İki değişken arasındaki ilişki için kullanılan belirli istatistiksel analizleri incelemeden önce bunların açıklanması gerekmektedir.

İLİŞKİNİN YÖNÜ (ŞEKLİ) Alt Başlıklar İLİŞKİNİN VARLIĞI İki değişken arasındaki ilişkinin varlığı istatistiksel test ile belirlenir. İLİŞKİNİN YÖNÜ (ŞEKLİ) İlişkinin yönü ilişkinin pozitif ya da negatif olması anlamına gelirken, şekli ise ilişkinin genel yapısının bilindiği anlamına gelmektedir.

İLİŞKİNİN GÜCÜ Alt Başlıklar İlişkinin gücü, o ilişkinin ne kadar tutarlı olduğunu göstermektedir.

Çapraz Tablo Çapraz tablo her bir değişkenin kategorisini gösteren satır ve sütunlardan oluşmaktadır. Bu kısımda, iki kategorik değişken arasındaki monoton olmayan bir ilişkiyi değerlendirirken kullanılan çapraz tablolar ve onunla ilişkilendirilen ki-kare değeri açıklanmaktadır.

Alt Başlıklar ÇAPRAZ TABLO ANALİZİ ÇAPRAZ TABLODA FREKANS VE YÜZDE TÜRLERİ

Tablo 14.2A Michelob Light Bira Anketi için Çapraz Tablo (Frekanslar)

Ki-Kare Analizi Ki-kare analizi çapraz tablolardaki monoton olmayan ilişkilerin istatistiksel olarak anlamlılığını belirler.

GÖZLENEN VE BEKLENEN FREKANSLAR Alt Başlıklar GÖZLENEN VE BEKLENEN FREKANSLAR Beklenen frekanslar sıfır hipotezine yani incelenen iki değişken arasında ilişki olmamasına dayanarak hesaplanır.

Alt Başlıklar HESAPLANAN χ2 DEĞERİ Ki-kare istatistiği beklenen frekansların gözlenen hücre frekanslarından ne kadar saptığını özetler.

Alt Başlıklar Ki-KARE DAĞILIMI ŞEKİL 14.2 Ki- Kare Dağılımının Şekli Serbestlik Derecesine Bağlıdır

Kİ-KARE SONUCUNUN YORUMLANMASI Alt Başlıklar Kİ-KARE SONUCUNUN YORUMLANMASI Anlamlı bir Ki-kare sonucunda ilişki yapısını “görmek” için araştırmacı çapraz tablonun satır ve sütun yüzdelerine bakmalıdır Ki-kare analizi sonucunda SPSS’ten elde edilen önem düzeyi, analiz edilen iki değişken arasında hiç bir ilişki olmadığının ne kadar desteklendiği şeklinde yorumlanır.

Çapraz Tablo Sonuçlarının Müşterilere Raporlanması Monoton-olmayan ilişkileri “görmek” için çubuk grafikler kullanılabilir.

Korelasyon Katsayıları ve Kovaryans Korelasyon katsayısı iki metrik değişken arasındaki kovaryansın -1.0 ile +1.0 arasında değişen bir sayıya dönüştürülmesi ile elde edilir.

Korelasyonu yorumlamadan önce korelasyonun istatistiksel olarak sıfırdan farklı olduğunu belirlemek gerekmektedir. Bu kısımda ele alacağımız 3 alt başlık yer alır.

Alt Başlıklar KORELASYONUN GÜCÜ İÇİN PRATİK KURALLAR

KORELASYONUN İŞARETİ: İLİŞKİNİN YÖNÜ Alt Başlıklar KORELASYONUN İŞARETİ: İLİŞKİNİN YÖNÜ Korelasyon iki değişken arasındaki ilişkinin büyüklüğünü gösterir. Korelasyonun işareti (+ ya da -) ilişkinin yönünü gösterir. KOVARYANSIN SERPİLME GRAFİĞİ İLE GÖSTERİMİ Kovaryans, serpilme grafiği kullanarak incelenebilir.

ŞEKİL 14.5: Kovaryansı Gösteren Serpilme Grafiği

ŞEKİL 14.6: Farklı Türdeki İlişkileri Gösteren Serpilme Grafikleri

Pearson Çarpım Moment Korelasyon Katsayısı Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı iki değişken arasındaki doğrusal ilişkinin derecesini ölçer. Pozitif korelasyon artan bir doğrusal ilişkiyi gösterirken, negatif korelasyon azalan bir doğrusal ilişkiyi işaret eder.

DOĞRUSAL KORELASYON YÖNTEMLERİ İÇİN DİKKATE ALINMASI GEREKENLER Korelasyon neden-sonuç ilişkisi göstermez. Korelasyon değişkenler arasındaki doğrusal olmayan ilişkiyi belirleyemez.

Korelasyon Bulgularının Müşterilere Raporlanması Bizim deneyimlerimize göre pazarlama araştırması sektöründe anlamlı korelasyonların müşterilere nasıl sunulması gerektiği hakkında bir standart yoktur. Bu yüzden bizim önerimiz korelasyonların işaret ve büyüklüklerini inceleme yaklaşımı olacaktır.

ÖZET Bölüm özetini kitabınızda bölüm sonlarında bulabilirsiniz.