TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PLN.444 Mesleki Uygulama Esasları Sunum :Fadime Ballı
Advertisements

Rekabet hukuku, mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunması amacına yönelik olarak oluşturulan kurallar üzerine inşa edilmiş bir hukuk dalıdır.
ATAKÖY SAHİLİ Tarihi açıdan Planlama ve Mimari açıdan Jeolojik açıdan
PLN MESLEKİ UYGULAMA ESASLARI
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
İZMİR ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
Bakanlar Kurulunca tarihinde kararlaştırılan ve
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
ÇEVRE KANUNU Kanun Numarası : 2872 Kanun Numarası : 2872 Kabul Tarihi : 09 /08 / 1983 Kabul Tarihi : 09 /08 / 1983 Yayımlandığı R.Gazete : Yayımlandığı.
Yrd.Doç.Dr.Ahmet MUTLU OMÜ İİBF Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR Antalya, Haziran 2014
DENİZ ÇEVRESİNİN PETROL VE DİĞER ZARARLI MADDELERLE KİRLENMESİNDE ACİL DURUMLARDA MÜDAHALE VE ZARARLARIN TAZMİNİ ESASLARINA DAİR KANUN Kanun Numarası            
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
Kıyı Politikası.
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BİZİM OLDUĞU HALDE BİZİM OLMAYAN ŞEY NEDİR?
Korunan Alan Kavramı Doç. Dr. Nilgül KARADENİZ
Doç. Dr. Eyüp DEBİK ÇED ve ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ ( Tarih ve Sayı: 28784)
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
HAYAT BİLGİSİ PERFORMANS ÖDEVİ NUPELDA YÜKSEKOL 3/A
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ
TANIMLAR Patlayıcı Ortam : Yanıcı maddelerin gaz, buhar, sis ve tozlarının atmosferik şartlar altında hava ile oluşturduğu ve herhangi bir tutuşturucu.
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU
BİLECİK ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ İMAR VE PLANLAMA ŞUBESİ
ÇEVRE DENETİMİ HASAN AYAZ ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
ÇEVRE KİRLİLİĞİ Hadi!Anlatıma geçelim.
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
ÇEVRE İnsanların ve diğer canlıların yaşamları boyunca ilişkilerini sürdürdükleri ve karşılıklı olarak etkileşim içinde bulundukları fiziki, biyolojik,
SUNUM PLANI YASAL YAPILANMA KURUMSAL YAPILANMA ANAYASA
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
Adıyaman Güzel Sanatlar Lisesi
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
KİRALAMA-İRTİFAK HAKKI VE KULLANIM İZNİ(İNTİFA HAKKI)
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
TURİZMİN FİZİKSEL ÇEVRE ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ
GİRİŞGİRİŞ İ Ç İ NDEK İ LER TANITIM L İ STE Türkiye'deki Milli Parklar Dünyamızdaki gelişen teknolojilerin bilinçsiz ve kontrolsüz kullanımı nedeni ile.
ÇEVRE SAĞLIĞI VİZE ÖDEVİ
EKOLOJİK (= ORGANİK) TARIM TANIMI, İLKELERİ
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
İnceleme Dairesi Başkanlığı
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
KONULAR  Çevre kirliliğine neden olan bazı durumlar  Çevre kirliliğine sebep olan bazı maddeler  Hava kirliliği  Toprak kirliliği  su kirliliği.
BİTKİ ÖRTÜSÜ VE UĞRADIĞI ZARARLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ N ALTINEL HÜSEY İ N YILDIRIM DETAY YAYıNCıLıK

5. BÖLÜM: ÇEVRE ve TUR İ ZM Sayılı ÇEVRE KANUNU Amaç: Bütün canlıların ortak varlı ğ ı olan çevrenin, sürdürülebilir çevre ve sürdürülebilir kalkınma ilkeleri do ğ rultusunda korunmasını sa ğ lamaktır. (Madde 1) Tanımlar: Çevre korunması: Çevresel de ğ erlerin ve ekolojik dengenin tahribini, bozulmasını ve yok olmasını önlemeye, mevcut bozulmaları gidermeye, çevreyi iyileştirmeye ve geliştirmeye, çevre kirlili ğ ini önlemeye yönelik çalışmaların bütününü, Çevre kirlili ğ i: Çevrede meydana gelen ve canlıların sa ğ lı ğ ını, çevresel de ğ erleri ve ekolojik dengeyi bozabilecek her türlü olumsuz etkiyi, Sürdürülebilir çevre: Gelecek kuşakların ihtiyaç duyaca ğ ı kaynakların varlı ğ ını ve kalitesini tehlikeye atmadan, hem bugünün hem de gelecek kuşakların çevresini oluşturan tüm çevresel de ğ erlerin her alanda (sosyal, ekonomik, fizikî vb.) ıslahı, korunması ve geliştirilmesi sürecini, Sürdürülebilir kalkınma: Bugünkü ve gelecek kuşakların, sa ğ lıklı bir çevrede yaşamasını güvence altına alan çevresel, ekonomik ve sosyal hedefler arasında denge kurulması esasına dayalı kalkınma ve gelişmeyi, Alıcı ortam: Hava, su, toprak ortamları ile bu ortamlarla ilişkili ekosistemleri,

3 Atık: Herhangi bir faaliyet sonucunda oluşan, çevreye atılan veya bırakılan her türlü maddeyi, Katı atık: Üreticisi tarafından atılmak istenen ve toplumun huzuru ile özellikle çevrenin korunması bakımından, düzenli bir şekilde bertaraf edilmesi gereken kah atık maddeleri, Evsel katı atık: Tehlikeli ve zararlı atık kapsamına girmeyen konut, sanayi, işyeri, piknik alanları gibi yerlerden gelen katı atıkları, Tehlikeli atık: Fiziksel, kimyasal ve/veya biyolojik yönden olumsuz etki yaparak çevre dengesi ile insan ve di ğ er canlıların do ğ al yapılarının bozulmasına neden olan atıklar ve bu atıklarla kirlenmiş maddeleri, Tehlikeli kimyasallar: Fiziksel, kimyasal ve/veya biyolojik yönden olumsuz etki yaparak ekolojik denge ile insan ve di ğ er canlıların do ğ al yapılarının bozulmasına neden olan her türlü kimyasal madde ve ürünleri, Kirli balast: Duran veya seyir halindeki tankerden, gemiden veya di ğ er deniz araçlarından su üzerine bırakıldı ğ ında; su üstünde veya bitişik sahil hattında petrol, petrol türevi veya ya ğ izlerinin görülmesine neden olan veya su üstünde ya da su altında renk de ğ işikli ğ i oluşturan veya askıda katı madde/emülsiyon halinde maddelerin birikmesine yol açan balast suyunu, Çevresel etki de ğ erlendirmesi: Gerçekleştirilmesi plânlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek de ğ erlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaları,

4 Proje tanıtım dosyası: Gerçekleşmesi plânlanan projenin yerini, özelliklerini, olası olumsuz etkilerini ve öngörülen önlemleri içeren, projeyi genel boyutları ile tanıtan bilgi ve belgeleri içeren dosyayı, Çevre yönetimi: İ darî, teknik, hukukî, politik, ekonomik, sosyal ve kültürel araçları kullanarak do ğ al ve yapay çevre unsurlarının sürdürülebilir kullanımını ve gelişmesini sa ğ lamak üzere yerel, bölgesel, ulusal ve küresel düzeyde belirlenen politika ve stratejilerin uygulanmasını, Hassas alan: Ötrofikasyon riski yüksek olan ve Bakanlıkça belirlenecek kıyı ve iç su alanlarını, İ ş termin plânı: Atıksu ve evsel nitelikli katı atık kaynaklarının yönetmelikte belirtilen alıcı ortam deşarj standartlarını sa ğ lamak için yapmaları gereken atıksu arıtma tesisi ve/veya kanalizasyon gibi altyapı tesisleri ile katı atık bertaraf tesislerinin gerçekleştirilmesi sürecinde yer alan yer seçimi, proje, ihale, inşaat, işletmeye alma gibi işlerin zamanlamasını gösteren plânı, Risk de ğ erlendirmesi: Belirli kimyasal madde ya da maddelerin potansiyel tehlikelerinin belirlenmesi ve sonuçlarının hesaplanması yönünde kullanılan yöntemler bütününü,

Çevre Korunmasına İ lişkin Önlemler ve Yasaklar 5 Kirletme yasa ğ ı: Her türlü atık ve artı ğ ı, çevreye zarar verecek şekilde, ilgili yönetmeliklerde belirlenen standartlara ve yöntemlere aykırı olarak do ğ rudan ve dolaylı biçimde alıcı ortama vermek, depolamak, taşımak, uzaklaştırmak ve benzeri faaliyetlerde bulunmak yasaktır. Kirlenme ihtimalinin bulundu ğ u durumlarda ilgililer kirlenmeyi önlemekle; kirlenmenin meydana geldi ğ i hallerde kirleten, kirlenmeyi durdurmak, kirlenmenin etkilerini gidermek veya azaltmak için gerekli tedbirleri almakla yükümlüdürler. (Madde 8)

İ dari nitelikteki cezalar 6 Emisyon ölçümü yaptırmayan motorlu taşıt sahiplerine 500 Türk Lirası, yönetmeliklerle belirlenen standartlara aykırı emisyona sebep olan motorlu taşıt sahiplerine TL, Hava kirlili ğ i yönünden önemli etkileri nedeniyle kurulması ve işletilmesi yönetmelikle izne tâbi tutulan tesisleri, yetkili makamlardan izin almadan kuran ve işleten veya iznin iptal edilmesine ra ğ men kurmaya ve işletmeye devam eden veya bu tesislerde izin almaksızın sonradan de ğ işiklik yapan veya yetkili makamların gerekli gördükleri de ğ işiklikleri tanınan sürede yapmayanlara Türk Lirası idarî para cezası verilir. Bu tesislerde emisyon miktarları yönetmelikle belirlenen sınırları aşıyorsa Türk Lirası idarî para cezası verilir. İ zne tâbi tesisleri, aldıkları izin belgesinde veya yönetmeliklerde öngörülen önlemleri almadan veya yönetmeliklerde belirlenen emisyon standartlarına ve sınırlamalarına aykırı olarak işletenlere Türk Lirası idarî para cezası verilir.

7 Hava kirlili ğ i yönünden kurulması ve işletilmesi izne tâbi olmayan tesislerin işletilmesi sırasında yönetmelikle belirlenen standartlara aykırı emisyona neden olanlara Türk Lirası idarî para cezası verilir. Çevresel Etki De ğ erlendirmesi sürecinde verdikleri taahhütnameye aykırı davrananlara, her bir ihlal için Türk Lirası idarî para cezası verilir. Kurulması zorunlu olan atık alım, ön arıtma, arıtma veya bertaraf tesislerini kurmayanlar ile kurup da çalıştırmayanlara Türk Lirası idarî para cezası verilir.

8 Öngörülen bildirim ve bilgi verme yükümlülü ğ ünü yerine getirmeyenlere Türk Lirası idarî para cezası verilir. Öngörülen çevre yönetim birimini kurmayanlara Türk Lirası, çevre görevlisi bulundurmayanlara ya da Bakanlıkça yetkilendirilmiş firmalardan hizmet almayanlara Türk Lirası idarî para cezası verilir.

3621 Sayılı KIYI KANUNU 9 Amaç: Bu Kanun, deniz, tabii ve suni göl ve akarsu kıyıları ile bu yerlerin etkisinde olan ve devamı niteli ğ inde bulunan sahil şeritlerinin do ğ al ve kültürel özelliklerini gözeterek koruma ve toplum yararlanmasına açık, kamu yararına kullanma esaslarını tespit etmek amacıyla düzenlenmiştir. (Madde 1) Kapsam: Bu Kanun, deniz, tabii ve suni göller ve akarsu kıyılan ile deniz ve göllerin kıyılarını çevreleyen sahil şeritlerine ait düzenlemeleri ve bu yerlerden kamu yararına yararlanma imkan ve şartlarına ait esasları kapsar. (Madde 2 )

Genel Esaslar 10  Kıyılar, Devletin hüküm ve tasarrufu altındadır. Kıyılar, herkesin eşit ve serbest olarak yararlanmasına açıktır,  Kıyı ve sahil şeritlerinden yararlanmada öncelikle kamu yararı gözetilir.  Kıyıda ve sahil şeridinde planlama ve uygulama yapılabilmesi için kıyı kenar çizgisinin tespiti zorunludur.  Sahil şeritlerinde yapılacak yapılar kıyı kenar çizgisine en fazla 50 metre yaklaşabilir.  Yaklaşma mesafesi ve kıyı kenar çizgisi arasında kalan alanlar, ancak yaya yolu, gezinti, dinlenme, seyir ve rekreaktif amaçla kullanılmak üzere düzenlenebilir.  Taşıt yolları, sahil şeridinin kara yönünde yapı yaklaşma sınırı gerisinde kalan alanda düzenlenebilir.  Sahil şeridinde yapılacak yapıların kullanım amacına ba ğ lı olarak yapım koşulları yönetmelikte belirlenir. (Madde 5)

11 Kıyının Korunması, Yapı Yasa ğ ı ve Kıyıda Yapılacak Yapılar Kıyı, herkesin eşitlik ve serbestlikle yararlanmasına açık olup, buralarda hiçbir yapı yapılamaz; duvar, çit, parmaklık, tel örgü, hendek, kazık ve benzeri engeller oluşturulamaz. Sahil Şeridinde Yapılabilecek Yapılar  Uygulama imar planı bulunmayan alanlardaki sahil şeritlerinde, 4 üncü maddede belirtilen mesafeler içinde hiç bir yapı ve tesis yapılamaz.  Uygulama imar planı bulunan yerlerde duvar, çit, parmaklık, tel örgü, hendek, kazık ve benzeri engeller oluşturulamaz. Moloz, toprak, curuf, çöp gibi kirletici ve çevreyi bozucu etkisi olan atık ve artıklar dökülemez, kazı yapılamaz.  Ancak bu alanlarda; uygulama imar planı kararıyla altı ve yedinci maddede belirtilen yapı ve tesislerle birlikte toplum yararına açık olmak şartıyla konaklama hariç günü birlik turizm yapı ve tesisleri yapılabilir. (Madde 8).

2960 Sayılı BO Ğ AZ İ Ç İ KANUNU 12 Amaç: İ stanbul Bo ğ aziçi Alanının kültürel ve tarihi de ğ erlerini ve do ğ al güzelliklerini kamu yararı gözetilerek korumak ve geliştirmek ve bu alandaki nüfus yo ğ unlu ğ unu artıracak yapılanmayı sınırlamak için uygulanacak imar mevzuatını belirlemek ve düzenlemektir. (Madde 1)

KÜLTÜR VE TAB İ AT VARLIKLARINI KORUMA KANUNU 13 Amaç: Bu Kanunun amacı; korunması gerekli taşınır ve taşınmaz kültür ve tabiat varlıkları ile ilgili tanımları belirlemek, yapılacak işlem ve faaliyetleri düzenlemek, bu konuda gerekli ilke ve uygulama kararlarını alacak teşkilatın kuruluş ve görevlerini tespit etmektir. (Madde 1) Kapsam: Bu Kanun; korunması gerekli taşınır ve taşınmaz kültür ve tabiat varlıkları ile ilgili hususları ve bunlarla ilgili gerçek ve tüzel kişilerin görev ve sorumluluklarını kapsar. (Madde 2)

Tanımlar 14 Kültür varlıkları: Tarih öncesi ve tarihi devirlere ait bilim, kültür, din ve güzel sanatlarla ilgili bulunan veya tarih öncesi ya da tarihi devirlerde sosyal yaşama konu olmuş bilimsel ve kültürel açıdan özgün de ğ er taşıyan yer üstünde, yer altında veya su altındaki bütün taşınır ve taşınmaz varlıklardır. Tabiat varlıkları: Jeolojik devirlerle, tarih öncesi ve tarihi devirlere ait olup ender bulunmaları veya özellikleri ve güzellikleri bakımından korunması gerekli, yer üstünde, yer altında veya su altında bulunan de ğ erlerdir. Sit: Tarih öncesinden günümüze kadar gelen çeşitli medeniyetlerin ürünü olup, yaşadıkları devirlerin sosyal, ekonomik, mimari ve benzeri özelliklerini yansıtan kent ve kent kalıntıları, kültür varlıklarının yo ğ un olarak bulundu ğ u sosyal yaşama konu olmuş veya önemli tarihi hadiselerin cereyan etti ğ i yerler ve tespiti yapılmış tabiat özellikleri ile korunması gerekli alanlardır.

15 Ören yeri: tarih öncesinden günümüze kadar gelen çeşitli uygarlıkların ürünü olup, topo ğ rafik olarak tanımlanabilecek derecede yeterince belirgin ve mütecanis özelliklere sahip, aynı zamanda tarihsel, arkeolojik, sanatsal, bilimsel, sosyal veya teknik bakımlardan dikkate de ğ er, kısmen inşa edilmiş, insan eme ğ i kültür varlıklar ile tabiat varlıklarının birleşti ğ i alanlardır. Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları:  Korunması gerekli tabiat varlıkları ile 19 uncu yüzyıl sonuna kadar yapılmış taşınmazlar,  Belirlenen tarihten sonra yapılmış olup önem ve özellikleri bakımından Kültür ve Turizm Bakanlı ğ ınca korunmalarında gerek görülen taşınmazlar,  Sit alanı içinde bulunan taşınmaz kültür varlıkları,  Milli tarihimizdeki önlemleri sebebiyle zaman kavramı ve tescil söz konusu olmaksızın Milli Mücadele ve Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşunda büyük tarihi olaylara sahne olmuş binalar ve tesbit edilecek alanlar ile Mustafa Kemal ATATÜRK tarafından kullanılmış evler.

16 Korunması gerekli taşınır kültür ve tabiat varlıkları:  Jeolojik, tarih öncesi ve tarihi devirlere ait, jeoloji, antropoloji, prehistorya, arkeoloji ve sanat tarihi açılarından belge de ğ eri taşıyan ve ait oldukları dönemin sosyal, kültürel, teknik ve ilmi özellikleri ile seviyesini yansıtan her türlü kültür ve tabiat varlıkları;  Her çeşit hayvan ve bitki fosilleri, insan iskeletleri, çakmak taşları (sleks), volkan camlan (obsidyen), kemik veya madeni her türlü aletler, çini, seramik, benzeri kab ve kaçaklar, heykeller, figürinler, tabletler, kesici, koruyucu ve vurucu silahlar, putlar (ikon), cam eşyalar, süs eşyaları (hülliyat), yüzük taşları, küpeler, i ğ neler, askılar, mühürler, bilezik ve benzerleri, maskeler, taçlar (diadem), deri, bez, papirüs, parşümen veya maden üzerine yazılı veya tasvirli belgeler, tartı araçları, sikkeler, damgalı veya yazılı levhalar, yazma veya tezhipli kitaplar, minyatürler, sanat de ğ erine haiz gravür, ya ğ lıboya veya suluboya tablolar, muhallefat (religue'ler), nişanlar, madalyalar, çini, toprak, cam, a ğ aç, kumaş ve benzeri taşınır eşyalar ve bunların parçaları,