BBY 156 Bilgi Erişim Dizinleme 2012-2013 Dizinleme İrem Soydal ~ Yurdagül Ünal

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI MEZUNLARIMIZ 1 ÖĞRENCİMİZ TIP FAKÜLTESİ 1 ÖĞRENCİMİZ HUKUK FAKÜLTESİ 1 ÖĞRENCİMİZ MİMARLIK 1 ÖĞRENCİMİZ İNŞAAT MÜHENDİSLİK.
Advertisements

Nuray Demirkol Ziraat Yüksek Mühendisi Başuzman 13 Ekim 2009 Ankara TÜBİTAK-ULAKBİM CAHİT ARF BİLGİ MERKEZİ.
ULAKBİM VERİ TABANLARI: TVBVT ÖRNEĞİ Uzm. A. Nuray DEMİRKOL TÜBİTAK-ULAKBİM Akademik Bilişim Şubat Urfa.
ULAKBİM Veri Tabanları Uzm. Didem Aydan TÜBİTAK-ULAKBİM 22 Kasım 2008 Hacettepe Üniversitesi Ankara.
A. Nuray Demirkol Başuzman 9 Aralık 2009 Ankara TÜBİTAK-ULAKBİM ULUSAL VERİ TABANLARI.
ULAKBİM Vedat Mert Güneri Dursun Ali Çolak
YGS’de DERSLERE GÖRE SORU SAYILARI
DERS VE MESLEK SEÇİMİ MUSTAFA KAYNAK ANADOLU LİSESİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK SERVİSİ Mustafa Kaynak Anadolu Lisesi.
AKADEMİA SOSYAL BİLİMLER İNDEKSİ
T H O M S O N S C I E N T I F I C CAB ABSTRACTS ™ Comprehensive Agriculture & Applied Life Science Research.
CAHİT ARF BİLGİ MERKEZİ ULUSAL VERİ TABANLARI Uzman Didem AYDAN Uzman Sibel TABANLIOĞLU V. TÜBİTAK EKUAL Yıllık Toplantısı Mayıs 2009, Antalya.
A. Nuray DEMİRKOL Başuzman 13 Kasım 2009 Ankara SBVT: SOSYAL BİLİMLER VERİ TABANI.
SBVT: Tarihi, Gelişimi, Amaçları Uzm. A. Nuray DEMİRKOL 21 Kasım 2008 Ankara.
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
ULAKBİM Veri Tabanlarında Dizinleme Uzm. A. Nuray DEMİRKOL TÜBİTAK-ULAKBİM 10 Kasım 2007 İnet-Tr Ankara.
TÜBİTAK ULAKBİM ULUSAL VERİ TABANLARI
. Hülya SUFRACI PSi. Dan ve Reh. Öğr YGS- LYS 2015 Fahrettin Arar Çok Programlı Anadolu Lisesi.
SBVT’DE YENİLİKLER A. Nuray DEMİRKOL Başuzman 26 Kasım 2010 Ankara.
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
TÜBİTAK ULAKBİM ULUSAL VERİ TABANLARI
Sibel TABANLIOĞLU 9 Aralık 2009 Ankara ULAKBİM Ulusal Veri Tabanları Dergi Takip Sistemi.
Bilgiye Erişimin önemi ve Bilgi kaynakları
SINAV ADITARİHSAAT LYS LYS LYS LYS LYS
ULUSAL AKADEMİK LİSANS TOPLANTISI 6 Kasım 2006, İstanbul.
DERS SEÇİMİ NASIL YAPILIR?
 SINAV.  YGS’ de 6 çeşit puan türü vardır. YGS-1 ve YGS-2 eski sistemdeki Sayısal YANİ MF puan türleridir.  YGS-3 ve YGS-4 eski sistemdeki Sözel.
TÜBİTAK ULAKBİM Cahit Arf Bilgi Merkezi Araştırma Faaliyetleri ve Bilimsel İçeriğe Erişimde Cahit Arf Bilgi Merkezi & Dünden Bugüne TÜBİTAK EKUAL.
YGS - LYS Üniversite Girişte İki Aşamalı Sınav Sistemi.
SOSYAL BİLİMLER VERİ TABANI Uzm. A. Nuray DEMİRKOL 2-3 Kasım 2006.
TES-İŞ ADAPAZARI ANADOLU LİSESİ
2014 SINAV SİSTEMİ.
Bilimler Formal Bilimler (Matematik, Mantık, İstatistik, Bilgi Teorisi, Bilgisayar Bilimi) Fiziksel Bilimler (Fizik, Kimya, Biyoloji, Astronomi, Yerbilim)
“İSTEDİĞİNİZİ ELDE ETMENİN TEK YOLU NE İSTEDİĞİNİZİ BİLMEKTİR”
LYS - YGS SINAV SİSTEMİ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
YGS-LYS SUNUMU.
A. Nuray DEMİRKOL Başuzman 12 Nisan 2013 Ankara ULAKBİM VERİ TABANLARINDA İNDEKSLEME.
LYS ADAY BİLGİLERİ SINAV ADITARİHSAAT LYS LYS LYS LYS LYS
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Veri Tabanları (Uluslararası) Nazan Özenç Uçak Güz.
TÜBİTAK DESTEKLERİ.
Muaz Ayhan IŞIK Türkiye Büyük Millet Meclisi
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Giriş: Ders tanımı ve içeriği
ÖĞRETİM YILI LYS BAŞARI TABLOSU.
ALAN SEÇİMİ TM TS MF DİL TAŞOVA ANADOLU LİSESİ Gökhan GÜNAY.
LYS ADAY BİLGİLERİ SINAV ADITARİHSAAT LYS-1 ( MATEMATİK ) LYS-2 ( FEN BİLİMLERİ ) LYS-3 ( EDEBİYAT-COĞ. )
MESLEK SEÇİMİ ve MESLEKLERİ TANITMA
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
Sayılarla Yükseköğretim Akademik Arşiv Projesi (YAAP) ve Uluslararası Görünürlük Gültekin GÜRDAL İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Kütüphane ve Dokümantasyon.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
ALAN SEÇİMİ ÇALIŞMALARI Öğretmen görüşlerinin alınması Öğrenci sınav notlarının değerlendirilmesi Öğrencinin ilgilerinin göz önünde bulundurulması 10.Sınıf.
BBY 368 Bilimsel ve Teknik Bilgiye Erişim 2. Mühendislik ve Sanayi Genel veri tabanları Nazan Özenç Uçak.
Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) GÖLCÜK RAM REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA BÖLÜMÜ 2016.
İrem Soydal ~ Yurdagül Ünal
PROF. DR. SAİME İNAL SAVİ SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
Hafta 4: Dizinleme Süreçleri ve Dizinleme İşlemleri BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
LİTERATÜR İNCELEME Öğr. Gör. Funda Veren. LİTERATÜR İNCELEME ilgilendiğimiz konuya ilişkin bilgilere ulaşmamız içindir Benzer çalışmalara ulaşabiliriz.
ULUSAL AKADEMİK AĞ ve BİLGİ MERKEZİ
ALAN – DERS SEÇİMİ.
TERCİH.
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI
ÜNİVERSİTE SINAV SİSTEMİ
ÜNİVERSİTE SINAV SİSTEMİ
Structure of an IR System
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI
Y ÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI AKSARAY REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Sunum transkripti:

BBY 156 Bilgi Erişim Dizinleme Dizinleme İrem Soydal ~ Yurdagül Ünal

A. Nuray DEMİRKOL Başuzman 12 Nisan 2013 Ankara ULAKBİM VERİ TABANLARINDA İNDEKSLEME

İçindekiler ULAKBİM’in vizyonu ULAKBİM veri tabanları nelerdir? Veri tabanları neden yapılıyor? Veri tabanlarında dizinleme İçerik analizi İndeksleme

ULAKBİM-Vizyon Ulusal akademik ağı ulusal ve uluslararası bağlamda etkileşimli, yüksek hızlı, yeni teknolojilere açık ve dünya standartlarında tutmak, Bilgi hizmetlerini gelişen teknolojilere uyumlu şekilde ulusal çapta yaygınlaştırmak, Türkçe bilimsel bilgi ürünlerini içeren bilgi sistemleri geliştirmek ve bilimsel e-bilgi kaynaklarına uzun dönem erişime yönelik çalışmalar yapmaktır.

TÜBİTAK – ULAKBİM Veri Tabanları ULAKBİM, ülkemizde bilimsel araştırma faaliyetlerine temel oluşturmak amacıyla Türiye adresli akademik dergileri içeren ulusal veri tabanları oluşturma faaliyetlerini yürütmektedir. Ulusal veri tabanları ile araştırmacıların, uzmanlar tarafından indekslenen akademik bilgi kaynaklarına daha etkin ve hızlı bir şekilde ulaşmaları hedeflenmektedir. 1990’ların başından bu yana “Türk Tıp Veri Tabanı”, “TÜBİTAK Destekli Projeler Veri Tabanı”, “Mühendislik ve Temel Bilimler Veri Tabanı”, “Yaşam Bilimleri Veri Tabanı” (Eski Adı:Tarım, Veteriner ve Biyoloji Bilimleri Veri Tabanı), 2002 yılından itibaren “Sosyal ve Beşeri Bilimler Veri Tabanı” ile 2010 yılından sonra ise “Hukuk Veri Tabanı” çalışmalarını sürdürmekte ve bu veri tabanlarını Web üzerinden araştırmacıların erişimine açmaktadır.

Ulusal Veri Tabanları TÜBİTAK Destekli Projeler Veri Tabanı (1965- ) TÜBİTAK Araştırma Grupları tarafından desteklenmiş araştırma projelerine ait sonuç raporlarının bibliyografik veri ve özleri Mühendislik ve Temel Bilimler Veri Tabanı (1992- ) Temel ve Uygulamalı Bilimler ve Mühendislik alanlarında Türkiye'de yayınlanan süreli yayınlarda bulunan Türkçe ve diğer dillerdeki özgün araştırma/derleme makaleleri ve olgu sunumları

Ulusal Veri Tabanları Tarım, Veteriner ve Biyoloji Bilimleri Veri Tabanı (1992- ) Tarım, Ormancılık, Veterinerlik, Su Ürünleri, Gıda ve GıdaTeknolojisi ile Biyoloji bilim dallarında Türkiye'de yayımlanan süreli yayınlarda bulunan Türkçe ve diğer dillerdeki özgün araştırma/derleme makaleleri ve olgu sunumları Tıp Veri Tabanı (1996- ) Sağlık Bilimleri (Tıp, Dişhekimliği, Eczacılık, Hemşirelik vd.) alanında Türkiye'de yayımlanan süreli yayınlarda bulunan Türkçe ve diğer dillerdeki özgün araştırma makaleleri ve olgu sunumları

Ulusal Veri Tabanları Sosyal Bilimler Veri Tabanı (2002- ) Antropoloji, Arkeoloji ve Müzecilik, Beden Eğitimi ve Spor, Coğrafya, Dil Bilimi, Din ve İnanç Araştırmaları, Edebiyat, Eğitim Bilimleri, Ekonomi, Etik, Felsefe, Halkla İlişkiler, İletişim, İşletme, Kamu Yönetimi, Bilgi Belge Yönetimi, Mimarlık ve Tasarım, Psikoloji, Sanat, Sanat Tarihi, Nörobilimler, Siyaset Bilimi, Sosyoloji, Şehir ve Bölge Planlama, Tarım Ekonomisi, Tarih, Turizm, Uluslararası İlişkiler alanlarında Türkiye'de yayımlanan süreli yayınlarda bulunan Türkçe ve diğer dillerdeki özgün araştırma, derleme makaleleri ve olgu sunumları Hukuk Veri Tabanı (2010-) Hukuk alanındaTürkiye'de yayımlanan süreli yayınlarda bulunan Türkçe ve diğer dillerdeki özgün araştırma, derleme makaleleri ve olgu sunumları

Veri Tabanları neden yapılıyor? ‏ Araştırma makalelerinin bibliyografik verilerini depolayarak gelecek nesillere aktarmak. Bibliyografik denetimi gerçekleştirmek ve tekrar çalışmalarını engellemek Ulusal kavramsal dizin oluşturmak En çok kullanılma amacı Akademik yükseltmeler

Bilgi Erişim Sistemi Arama İlgi alanı/profil ve sorgular Belgeler ve Veriler Oyunun kuralları = Konu dizinlemesi için gerekli kurallar Thesaurus Göndermeler (Bkz, ayr. Bkz.,..) ve Dizinleme dili Depolama Potansiyel İlgili Belgeler Kıyaslama / Eşleştirme Depo1: Profiller/ Sorgu istekleri Depo2: Belge Gösterimi Dizinleme (Tanımlayıcı – Konu) Belirteçler aracılığı ile sorgu fomülasyonu Profillerin depolanması Belgelerin depolanması Bilgi Depolama ve Erişim Sistemi

Veri Tabanlarında İndeksleme (Dizinleme) Bilgi kullanıcıları sürekli olarak aradıkları belgelere/bilgilere erişmeye çalışırken bunların arasında istemedikleri bilgileri de süzgeçten geçirmenin yollarını aramaktadırlar. Bunun da çözümü belgeler ve her türlü ortamda kayıtlı bilgilerin dizinlerinin hazırlanarak, erişimi sağlamak amacıyla araştırıcı ve okurların kullanımına sunmaktır.* İndeksleme entelektüel bir sanattır. * Alakuş, M., 2007, Belge Yönetiminde Dizinler ve Dizinleme, Inet-tr 2007.

Veri Tabanlarında İndeksleme (Dizinleme) Konu uzmanlarınca yapılır Tarım->Ziraat Mühendisi Biyoloji-> Biyolog Tesarus* kullanılır Kontrollü ve serbest terimler *Tesarus kısaca Hiyerarşik Terimler Dizini olarak adlandırılabilir. Antik Yunan'daki θησαυρός thesauros ’tan“depo” ya da “hazine” anlamında türemiştir. Kavramlar eş, zıt, dar, geniş kavramlarıyla ilişkilendirilmiştir.

İçerik Analizi Konu kodu verilmesi -Konu alanlarına dağıtılmasını sağlar -İstatistiksel analiz yapabilmeyi sağlar -İndekslenen terimleri tesarusta guruplandırmaya yardımcı olur İndeksleme Belgeyi veri tabanında erişilebilir hale getirmek için yapılır Konu sınıflandırması farklı amaçlara yönelikken, indekslemenin tek amacı vardır: BİLGİYE ERİŞEBİLMEK

İndeksleme Belgeyi anlamak Konu uzmanı olmak Belgeyi inceleme yöntemini bilmek Kavramları anlamak ve seçmek Belge türü dikkate alınmalı Kavramlar varsayım, işlemler, özellikler, yöntemler vs. ile ilişkili olmalı Kavramlar indeksleme diline çevrilmeli İndeksleme niteliği Tesarus veya kontrollü terim listesinin işleyişine hakim olmak Kullanıcılarla çalışma ilişkisi

Teşekkürler A. Nuray DEMİRKOL Başuzman 12 Nisan 2013 Ankara