CUSTOMER TO CUSTOMER (TÜKETİCİDEN TÜKETİCİYE) E-TİCARET
C2C NEDİR? C2C tipi elektronik ticaret, bilgisayar ağları aracılığıyla tüketicilerin birbirlerine satış yapmaları şeklinde ifade edilebilir. Kullanıcılar, satışa sundukları ürünlerin teklif alma süresini, rezerve fiyatını, fiyat arttırma miktarını belirleyerek satışı başlatırlar. Ürünü almak isteyenler de tekliflerini minimum arttırma miktarına göre veya istedikleri miktarda arttırarak satışa katılabilirler. Ayrıca kullanıcılar satış yapanlar hakkında yorumlara ulaşabilir ve yorum ekleyebilirler.
C2C NEDİR? C2C’ye en iyi örnek, ikinci el ürünlerin satıldığı siteler ya da açık arttırma siteleridir. Bu tür portal sitelerde üyeler hem satış yapabilir hem de ürün satın alabilirler.
GİTTİGİDİYOR.COM 43 ülkede faaliyet gösteren, dünyanın en büyük online pazaryeri eBay'in Türkiye iştiraki 6.8 milyon kayıtlı üye 500 binden fazla günlük ziyaretçi 2,7 milyonu aşkın anlık satış fırsatı Kurulduğu günden (2001) bu yana 4 bin farklı kategoride, 12 milyonun üzerinde satış gerçekleşmiştir.
C2C’NİN ÖZELLİKLERİ C2C modelinde tek oyuncu tüketicidir. Üretici ve dağıtıcı gibi diğer geleneksel üyeler bu modelde saf dışı bırakılmıştır. Üçüncü bir tarafın katılımına gerek yoktur. Bu da maliyetlerde azalma sağlar. Ürün ve bilginin değişimi, web teknolojileri aracılığıyla direkt olarak kullanıcılar arasında gerçekleşmektedir. C2C’nin bazı türlerinde ise ödeme veya teslim hizmetlerini gerçekleştirmek üzere üçüncü bir taraf modele dahil olabilir. E-müzayedeler bunun güzel bir örneğidir.
CUSTOMER TO BUSINESS (TÜKETİCİDEN İŞLETMEYE) E-TİCARET
C2B NEDİR? Bu e-ticaret modelinde, aynı ürün talebinde bulunan tüketiciler fiyat avantajı sağlamak maksadıyla bir araya gelerek ortak sipariş verirler. Bireylerin büyük firmalara satış yaptıkları durumlar C2B kapsamındadır. Örneğin, kişi kendine ait web sitesinde ‘amazon.com’ un reklamını yapıp bu siteye tıklanılmasını sağlayarak kazanç elde edebilir.
PRICELINE.COM
DİĞER MODELLER C2G (tüketiciden devlete elektronik ticaret), vatandaşların bir birey olmalarının dışında aynı zamanda tüketici olmalarına dayanmaktadır. Vatandaşların ihtiyaç duydukları mal ve hizmetleri devletten talep edebilme imkanına sahip olmalarını ifade eder. Devlet de bunu elektronik ortamlara yerleştireceği talep formları ile değerlendirip gerekli hizmetin sağlanmasını gerçekleştirebilir. Örneğin, bu model sayesinde mahallelerine çocuk parkı yaptırmak isteyen kişiler belirli bir talep toplayarak internet üzerinden bu taleplerini devlete iletebilirler.
DİĞER MODELLER B2G (işletmeden devlete e- ticaret), çeşitli ihalelere işletmelerin sanal ortamlar üzerinden başvurmaları, teklif vermeleri ya da vergi, ceza ve harçlar gibi ödemelerin yapılabilmesini sağlayan işlemleri kapsamaktadır. Bu modelin yararı, hükümetlerin etkinlik ve maliyetlerde tasarruf sağlamalarıdır.