«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
Advertisements

BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
OKULLARDA UYGULANAN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ uygulamaları
Sunuyu Hazırlayan:Belgin Topal
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİNDE EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA SÜRECİ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Hazırlayan: Kemal GÜLLÜ Çağlayan Ortaokulu.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
2012/07 özel eğitim yönetmeliği değişiklikleri
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
Kaynaştırma ve bep bilgilendirme toplantısı
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ UYGULAMALARI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
Ş AH İ NBEY REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ. KAYNAŞTIRMA Kaynaştırma yoluyla eğitim nedir? Kaynaştırma yoluyla eğitim; özel eğitime ihtiyacı olan.
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
eğitim programı ve özel eğitim hizmetleri 2015
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
KAYNAŞTIRMA VE DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
1. Destek Eğitim Odası nedir? Okul ve kurumlarda, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel eğitime ihtiyacı.
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
Yöneltme/Yerleştirme
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI - 2
Leonardo da Vinci Ortaklık Projesi ÖĞRETMEN EĞİTİMİ ENGELLİ ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ EĞİTİMİ.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
TANILAMA.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Hazırlayan:.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
Necmettin GÜNEY.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
AHMET KELEŞOĞLU İLKOKULU
REHBERLİK DERS II.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan ÖZCAN, Nedim ÖZDEMİR, Şenol DEMİRHAN, Ahmet ÜNLÜ, Hamza YILMAZ, Oya GÜNGÖR, Ferit TOPRAK, Hakan KARAGÖZ

Giriş: Eğitsel değerlendirme ve tanılama, özel eğitim gerektiren bireyin, eğitsel amaçla tüm gelişim alanlarındaki özellikleri ve akademik disiplin alanlarındaki yeterlilikleriyle eğitim ihtiyaçlarının belirlenerek, en az sınırlandırılmış eğitim ortamına ve özel eğitim hizmetine karar verme süreci olarak tanımlanmaktadır. Süreç olarak ise, birey hakkında karar vermek için yapılan bilgi toplama sürecidir ve engelli ya da risk durumunda olduğu düşünülen öğrencileri belirleme, sınıflama ve programa yerleştirme, bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama, uygun hedef ve amaçları seçme, öğrenme stratejilerini belirleme ve uygulanan program sonucunda gelişmenin değerlendirilmesi amaçlarıyla yapılmaktadır.

Özel eğitim gerektiren bireylerin inceleme, tanılama ve yerleştirilecekleri uygun eğitim ortamları için öneride bulunma görevi Rehberlik ve Araştırma Merkezleri’nindir (RAM). RAM’lar tarafından değerlendirme yapılırken, Eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecinde veli, okul ve uzmanlar iş birliği içinde çalışırlar. Okullarla yapılan işbirliğinin en çok kullanılan ve değerlendirme sürecinde zorunlu olarak kullanılması gereken araçlarından birisi, değerlendirme ve tanılama amacıyla RAM’a yönlendirilen bireyle ilgili olarak doldurulan eğitsel inceleme isteği formlarıdır. Bu formlarda değerlendirme öncesi (gönderme öncesi) süreçte yapılan çalışmalar anlatılmaktadır.

Gönderme öncesi süreçte öğrencinin genel eğitim sınıfına akademik ve sosyal yönden katılımı beklenenin altında ise başka bir deyişle öğrenci gönderme öncesi süreçte planlanan hedefler doğrultusunda gelişme gösteremiyorsa ayrıntılı değerlendirme için gönderme süreci başlatılmaktadır (Kirk & ark., 2006, Kargın, 2007). Öğrencinin ayrıntılı değerlendirmeye gönderilmesi kararı, sınıf öğretmeni ile birlikte okul rehberlik servisi ve öğrencinin ailesinin birlikte vermesi gereken bir karardır. Gönderme sürecinde öğrenci için alınan tüm önlemler, yapılan tüm uyarlamalar, uyarlama sonuçları ve öğrenci hakkında toplanan tüm bilgiler rapor haline getirilir (Kargın, 2007).

Raporda, Veli görüşmesi, Sağlık kuruluşuna gönderme, Rehberlik servisi ile işbirliği, Sınıfın fiziki ortamında düzenlemeler, Öğretim yöntem ve tekniklerinde düzenlemeler, Öğretim materyallerinde düzenlemeler, gibi alanlarda neler yapıldığı belirtilmektedir. Böylece ayrıntılı değerlendirme sürecine öğrenci daha fazla bilgi ile gönderilmiş olur.

Amaç: Bu çalışmada, eğitsel değerlendirme ve tanılama amacıyla RAM’a yönlendirilen okulöncesi ve ilköğretim öğrencilerinin gönderme öncesinde okulları tarafından yapılan çalışmaların bir değerlendirmesi yapılmaktadır. Değerlendirme sonucunda, 1. Okul tarafından yapılan çalışmaların niteliğinin değerlendirilmesi; 2. Yeterlik düzeyleri; 3. Hangi çalışmalara daha fazla yer verildiği; 4. Ailelerin bu çalışmalara katılma düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır.

Amaç: Çalışma, kurumsal bir araştırma (Altındağ RAM) özelliği taşıdığından, araştırma sonuçları evrendeki okullar ve öğretmenler tarafından paylaşılacak; kurum tarafından verilen öğretmen eğitimlerinde de kullanılacaktır.

Yöntem: Çalışmada tarama yöntemi kullanılmaktadır. Veri toplama aracı olarak, eğitsel değerlendirme ve tanılama amacıyla RAM’a yönlendirilen okulöncesi ve ilköğretim öğrencileriyle ilgili olarak doldurulan Eğitsel İnceleme İsteği Formları kullanılmıştır. Okul tarafından yapılan çalışmaların türü ve düzeyini belirlemek üzere, formlardan elde edilecek olan veriler üzerinde frekans ve yüzde hesapları yapılmıştır.

Eğitsel İnceleme İsteği Nedeni

Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler

Yöntem: Çalışmanın evreni Ankara İli Altındağ İlçesidir. Altındağ ilçesindeki tüm vakalar üzerinde çalışıldığından, örneklem seçilmemiştir.

Bulgular:

Yüzde Eğitim Kademeleri Açısından Öğrenci Sayıları ve Yüzdeleri Grafik 1. Eğitim Kademeleri Açısından Öğrenci Sayıları ve Yüzdeleri Yüzde

Grafik 2. Sınıflara Göre Öğrenci Sayıları ve Yüzdeleri Yüzde

Anne ve Babanın Eğitim Düzeyi Grafik 3. Anne ve Babanın Eğitim Düzeyi Yüzde

Anne ve Babanın Meslek Dağılımları Grafik 4. Anne ve Babanın Meslek Dağılımları Yüzde

Anne ve Babanın Gelir Grubu Grafik 5. Anne ve Babanın Gelir Grubu Yüzde

Sınıf Düzeyleri Açısından Engel Türleri Grafik 6. Sınıf Düzeyleri Açısından Engel Türleri Birey Sayısı

Sınıf Düzeyleri Açısından Engel Düzeyleri Grafik 7. Sınıf Düzeyleri Açısından Engel Düzeyleri Birey Sayısı

Sınıf Düzeyleri Açısından Engel Düzeyleri (%) Grafik 8. Sınıf Düzeyleri Açısından Engel Düzeyleri (%) Yüzde

İkinci Engel Türlerinin Dağılımı Grafik 9. İkinci Engel Türlerinin Dağılımı Yüzde

Yüzde Eğitim Kademeleri Açısından Grafik 10. Eğitim Kademeleri Açısından İnceleme Öncesi Tıbbi Tanılama Durumu Yüzde

Sınıf Düzeyleri Açısından Eğitsel Değerlendirme İsteği Nedeni Grafik 11. Birey Sayısı

Sınıf Düzeyleri Açısından Eğitsel Değerlendirme İsteği Nedeni (%) Grafik 12. Yüzde

Eğitim Kademeleri Açısından Eğitsel Değerlendirme İsteği Nedeni Grafik 13. Birey Sayısı

Eğitim Kademeleri Açısından Eğitsel Değerlendirme İsteği Nedeni (%) Grafik 14. Yüzde

İnceleme Formunu Dolduranların Eğitim Kademelerine Göre Dağılımı Grafik 15. İnceleme Formunu Dolduranların Eğitim Kademelerine Göre Dağılımı Birey Sayısı

İnceleme Formunu Dolduranların Eğitim Kademelerine Göre Dağılımı (%) Grafik 16. İnceleme Formunu Dolduranların Eğitim Kademelerine Göre Dağılımı (%) Yüzde

İnceleme Formunu Dolduranların Dağılımı Engel Türüne Göre İnceleme Formunu Dolduranların Dağılımı Grafik 17. Birey Sayısı

İnceleme Formunu Dolduranların Dağılımı (%) Grafik 18. Engel Türüne Göre İnceleme Formunu Dolduranların Dağılımı (%) Yüzde

İnceleme Formunu Dolduranların Dağılımı Engel Düzeyine Göre İnceleme Formunu Dolduranların Dağılımı Grafik 19. Birey Sayısı

İnceleme Formunu Dolduranların Dağılımı (%) Engel Düzeyine Göre İnceleme Formunu Dolduranların Dağılımı (%) Grafik 20. Yüzde

Sınıf Düzeyleri Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler Grafik 21. Sınıf Düzeyleri Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler Birey Sayısı

Sınıf Düzeyleri Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler (%) Grafik 22. Sınıf Düzeyleri Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler (%) Yüzde

Eğitim Kademeleri Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler Grafik 23. Eğitim Kademeleri Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler Birey Sayısı

Eğitim Kademeleri Açısından Grafik 24. Eğitim Kademeleri Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler (%) Yüzde

Birincil Engel Türü Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler Grafik 25. Birey Sayısı

Birincil Engel Türü Açısından Probleme Yönelik Okulda Alınan Önlemler (%) Grafik 26. Yüzde

Sonuçlar: Zihinsel yetersizlik alanında tanılama sürecinde gecikme olduğu görülmektedir. Bireylerin tıbbi tanılamalarında da geç kalındığı görülmektedir. Eğitsel inceleme isteği açısından, okulöncesi dönemde en çok dil ve konuşma güçlüğü eğitsel inceleme isteği nedeni olurken, ilkokulun başlamasıyla birlikte akademik başarısızlık nedeni ön plana çıkmakta ve ilköğretim süresince birincil inceleme isteği nedeni olmaktadır. Dikkat problemi ilkokulun başlamasıyla birlikte artış göstermekte ve ilköğretim süresince ikincil değerlendirme isteği nedeni olarak karşımıza çıkmaktadır. Akademik başarı endişesi, öğretmenlerin öncelikli alanı gibi görünmektedir.

Sonuçlar: Gönderme öncesi süreç çoğunlukla sınıf öğretmeni+rehber öğretmen tarafından çalıştırılmaktadır. İdeal olan sınıf öğretmeni+rehber öğretmen+veli %20 düzeyindedir. Yalnızca sınıf öğretmeni tarafından incelemeye gönderilme oranı, ideal olanın oranıyla aynıdır. Engel türüne göre ise, otizmde sınıf öğretmeni+rehber öğretmen oranı artarken, sınıf öğretmeni+veli oranı neredeyse sıfıra yaklaşmaktadır.

Sonuçlar: Problem durumunu önleme çalışması olarak, genelde veliyle görüşme yöntemi hakimdir. Eğitsel düzenlemeler ve uzman desteği alma düzeyi, çok düşüktür. Özellikle öğretim materyallerinde düzenlemeler yapma, öğretmenlerin çok başvurduğu bir yöntem değildir. Okulöncesinde ilkokula kadar rehber öğretmenin desteğini alma düzeyi sürekli bir düşüş seyrinde iken, bu seyir ilkokulla birlikte tekrar yükselişe geçmektedir.

Öneriler: Eğitsel ve tıbbi tanılamayı hızlandırıcı önlemler alınmalıdır. Özellikle akademik başarısızlık durumunda, okul personelinin eğitsel tanılama konusunda ipuçları elde edebileceği ölçme araçlarını kullanmayla ilgili bilgi, deneyim ve yetkisi arttırılmalıdır. İşitme ve görme yetersizliklerini yakalayabilecek testlerin okul ortamında daha çok kullanılması sağlanmalıdır. Gönderme öncesi süreçte velinin de aktif olarak katılımı sağlanmalıdır. Önleyici çalışmalar olarak eğitsel düzenlemelere daha fazla ağırlık verilmelidir. Belirtilen önlemlerin alınmasında, RAM’ların daha aktif olmaları gerekir.

«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan ÖZCAN, Nedim ÖZDEMİR, Şenol DEMİRHAN, Ahmet ÜNLÜ, Hamza YILMAZ, Oya GÜNGÖR, Ferit TOPRAK, Hakan KARAGÖZ