YÖNETENLER PROF. DR. ÇINAR ATAY YR. DOÇ. DR. YILDIRIM ORAL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İlkim Yiğit Gen.Mdr.Yrd..
Advertisements

Arıcılığın Tarihi Arıcılığa ait ilk bulgular yıl öncesine dayanır.
5084 SAYILI YATIRIMLARIN VE İSTİHDAMIN TEŞVİK EDİLMESİNE DAİR KANUNUN ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASINA DAİR PROJENİN SONUÇLARI Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
EKONOMİK GÖSTERGELER Gayri Safi Milli Hasıla(2007): 658 Milyar ABD Doları İthalat(2008) : 201,8 Milyar ABD Doları İhracat(2008) : 132 Milyar ABD Doları.
AB TÜRKİYE ODA FORUMU TOBB ODA/BORSA AKREDİTASYONU Dr. Mustafa LALE Sanayi Dairesi Başkanı 16 Kasım 2009, İSTANBUL.
Türkiye’nin Coğrafi Bölgeleri
Portekiz.
Bodrum Yat İmalatı İş Kümesi Yol Haritası Tanıtım Toplantısı
ADI: ÜLKEMİZİ GELİŞTİRELİM
TÜRKİYE’DE SANAYİ SEKTÖRÜ
HAZIRLAYAN ÇİĞDEM ÇOLAK
Bütünleşik Kıyı Alanları Yönetimi/BKAY
Arıcılığın Yeri ve Önemi
TERSANELER VE KIYI YAPILARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Elektrik Enerjisi Üretimi
İsveç.
TÜRKİYE’DE ULAŞIM.
Bodrum Yarımadasında yer alan turistik işletmelerin çalışma süreleri ortalama olarak 6 aylık bir dönemde sıkışmış kalmıştır. Bu sürenin uzatılması için.
Şubat Ayı İhracat Verileri Basın Toplantısı Erzurum - 1 Mart 2015.
Prof. Dr. Yusuf ZEREN, Yrd. Doç. Dr. Mehmet MİMAN,
İstanbul’da hizmetler sektörü
Arıcılığın Yeri ve Önemi
SON VERİLERLE TÜRKİYE ve ESKİŞEHİR HARUN KARACAN ESKİŞEHİR TİCARET ODASI YÖNETİM KURULU BAŞKANI Ağustos 2010.
2013 – 2014 GAYRİMENKUL SEKTÖR ANALİZİ Hazırlayan : Y. Müh.Murat ERGİN.
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
DERNEK Kamu Kurumları Denizcilik Müsteşarlığı Sahil Güvenlik
Türkiye ve Güneş enerjisi Türkiye'de güneş enerjisi ticari faaliyetler göz önüne alındığında daha çok düzlemsel güneş kolektörleri alanında gelişmiştir.
BİLECİK ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ İMAR VE PLANLAMA ŞUBESİ
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
İTALYA.
 Genel Olarak Dış Ticaret  İhracatın İthalatı Karşılama Oranı.
I. Evsel atıklar Günlük hayatta ve sanayide kullanılan milyonlarca çeşit madde vardır. Bu maddelerin büyük çoğunluğu bir süre kullanıldıktan sonra fiziksel.
TÜRKİYEDE SANAYİ ERCE Mola 11-f 768.
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ. Mega Yatlar ve geleneksel yelkenli tekneler aynı denizlerde farklı iki oluşumdur. EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ.
Bir devletin kalkınmasında ticaret yapılan yollara ve denizlere yakın olmasının rolü nedir?
Manufacturing Planning and Control – İmalat/Üretim Planlama ve Kontrol
EKONOMİK FAALİYETLERİN SINIFLANDIRILMASI
CAM NASIL ÜRETİLİR? ÜRETİLİRKEN HANGİ AŞAMALARDAN GEÇER?
KÜRESEL TİCARET.
BATMAN İL EKONOMİK RAPORU. İÇİNDEKİLER 1.Türkiye Ekonomisi Genel Değerlendirme 1.1.Büyüme 1.2.İstihdam 1.3.İhracat 1.4.Enflasyon 2.Batman İli Ekonomik.
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
Buharla Çalışan Su Pompaları
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
İSVEÇ KRALLIĞI (2017 YILI SUNUMU)
2017 OCAK-NİSAN AYLARI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
SON VERİLERLE TÜRKİYE ve ESKİŞEHİR
ÖZVAN ÖZBEK HÜSEYİN AK ORTAOKULU
GEMİ ÇEŞİTLERİ GEMİ SİCİLİ GEMİ BANDIRASI BATUHAN TÜRK 25 11/B.
Dünya’da ve Türkiye’de Halı Üretimi
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
ÜLKEMİZDE EKONOMİK FAALİYETLER
ÖZET GİRİŞ MATERYAL VE METOT BULGULAR TARTIŞMA VE SONUÇ KAYNAKLAR
Portekiz.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
ANKARA YATIRIM TEŞVİKLERİ
TÜRKİYENİN SU VARLIĞI.
KOCAELİ SANAYİ ODASI VE SANAYİ GELİŞİMİ
Uluslararası İşletme Yönetimi
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Hollanda Yüz ölçümü: km 2 Nüfusu: İdare şekli:Meşruti Krallık Başkenti:Amsterdam Önemli şehirleri :Rotterdam, Groningen, Eindhoven Dili:Hollandaca.
4. ÜNİTE : ÜRETTİKLERİMİZ
KİMYA PROJE ÖDEVİ
BOR MİNERALİ AD:ŞEVAL SOYAD :BAZ SINIF :11/A NO :509.
SEPA Üye Envanter Araştırması Raporu
TÜİK MAYIS İHRACAT RAKAMLARI
TÜİK NİSAN İHRACAT RAKAMLARI
BODRUM YAT İMALATI KÜMESİ
Sunum transkripti:

KENTLEŞMİŞ ALANLARDA TEKNE-YAT İMALATININ EKONOMİK VE MEKANSAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ YÖNETENLER PROF. DR. ÇINAR ATAY YR. DOÇ. DR. YILDIRIM ORAL YR. DOÇ. DR. SİBEL ECEMİŞ KILIÇ DR. MUHAMMED AYDOĞAN ARAŞ. GÖR. İREM AYHAN ARAŞ. GÖR. MERCAN EFE HAZIRLAYAN Nurettin Doğan

1. BÖLÜM 1.1 TEKNE VE YAT İMALAT SEKTÖRÜNÜN GENEL ÖZELLİKLERİ 1.2 SEKTÖRÜN DÜNYADA VE ÜLKEMİZDEKİ DURUMU

TEKNE VE YAT İMALAT SEKTÖRÜNÜN GENEL ÖZELLİKLERİ Gemi inşa sanayinin bir alt koludur ve aynı özelliklere sahiptir, Beraberinde yan sanayiyi sürükler, Yabancı sermayeyi davet eder, Teknoloji transferi, gelişimi ve birikimi sağlar, Diğer sektörlere nazaran yan sanayi ve hizmeti ile 1’e 6 oranında istihdam sağlar,

Ürününün daha düşük tonajlı olması, Tekne ve Yat İmalatının Gemi İnşa Sanayi İçinde Farklılık Gösteren Başlıca Özellikleri Ürününün daha düşük tonajlı olması, İşlevleri açısından genellikle balıkçılık ve yatçılık gibi sektörlere hizmet vermesi, Daha küçük mekanlarda ve daha az ekipmanlarla üretilebilmesi,

Ürün ve Üretim Çeşitleri Kullanım amaçlarına göre; Ticari ve Özel Yatlar, Balıkçı ve Yük Tekneleri, Eğlence ve Spor Tekneleri, Boylarına göre; Mega Yat, Normal Yat Yat ve tekneler üretimlerinde kullanılan malzemelere göre; Ahşap Yat ve Tekneler, Kompozit Yat ve Tekneler, Metal Yat ve Tekneler,

Yan Sanayi Ağaç mamulleri sanayi Mobilya sanayi Dekorasyon ve döşeme sanayi Demir çelik sanayi Torna ve döküm sanayi Plastik sanayi Makine imalat sanayi Elektrik elektronik sanayi Tekstil ve iplik sanayi Deri sanayi Boru sanayi Boya sanayi

DÜNYADA YAT ve TEKNE İMALATI Dünya’da toplam inşa kapasitesinin %31’i Japonya’ya, %17’si Güney Kore’ye, %22’si Batı Avrupa’ya, % 3,6’sı Çin’e aittir. Dünyada Mega Yat Siparişi Alan Ülkelerin Sıralaması Sıra No 2005 2006 Ülke Adet 1 İtalya 147 138 2 Amerika 56 102 3 Hollanda 48 Türkiye 61 4 24 28 5 Almanya 15 İngiltere 17 6 13 9 7 Avustralya 10 Fransa 14

Türkiye’de Tekne ve Yat İmalatı Türkiye’deki Tersanelerin Dağılımı ZONGULDAK RİZE İSTANBUL TUZLA KASTAMONU İZMİT SAMSUN BALIKESİR SAKARYA ORDU TRABZON YALOVA ÇANAKKALE İZMİR MUĞLA ANTALYA ADANA MERSİN

Türkiye’de Gemi İnşa Sanayinde İstihdam Edilen Nüfus (2001-2006)

Yıl Deniz Araçları ($) Toplam ($) Payı (%) 1996 62.729.625 Fasıllara Göre Deniz Araçlarının İhracat Değerleri ve Türkiye’nin Toplam İhracat Değerleri İçerisindeki Payı 1996-2006(Ağustos)  Yıl Deniz Araçları ($) Toplam ($) Payı (%) 1996 62.729.625 23.224.464.973 0,27 1997 132.217.041 26.261.071.786 0,50 1998 152.384.564 26.973.951.738 0,56 1999 166.587.643 26.587.224.962 0,63 2000 121.316.609 27.774.906.045 0,44 2001 308.647.245 31.334.216.356 0,99 2002 290.222.077 36.059.089.029 0,80 2003 440.510.520 47.252.836.302 0,93 2004 686.334.184 63.167.152.820 1,09 2005 1.251.572.997 73.476.408.143 1,70 2006 1.009.049.453 53.276.294.122 1,89

Türkiye’de Sektörün Rekabet Gücü İşçilik Ücretleri: Özellikle Avrupa ülkelerinden oldukça düşük rekabette avantaj sağlamaktadır. Yan Sanayi: Ortalama % 57 oranında yerli katkı kullanılmakta ve bu rakam her yıl artmaktadır. Finans: Devlet desteği azdır fakat özel bankaların risk görmediği dönemlerde sorunsuz kredi imkanı bulunmaktadır. İnşa Kapasitesi: İç piyasa talebini karşılamakta ve ihracatta payını sürekli artırmaktadır.

Türkiye’de Üretip İhraç Edilen Bir Mega Yat MALTA ŞAHİNİ Tuzla Tersanesi - 30.06.2006

2. BÖLÜM 2.1 TEKNE YAPIMININ TARİHSEL SÜRECİ 2.2 BODRUMDA TEKNE YAPIMININ TARİHSEL SÜREÇ İÇİNDE GELİŞİMİ

TEKNE YAPIMININ TARİHSEL SÜRECİ Denizciliğin gelişme ve ilerlemesine katkıda bulunmuş medeniyetlerin en eskileri Mısırlılar ve Fenikelilerdir. Ahşap tekne yapım tarihi günümüzden 4500 yıl öncesine kadar uzanmaktadır. Ortaçağ ve yeniçağda Romalılar, Venedikliler ve Cenevizliler daha sonraları Türkler bu alanda gelişme göstermiştir. Akdeniz ve Ege Mısır’lılardan bugüne kadar tekne yapımcılığı konusunda önemli bölgeler olarak tarihe kaydolmuştur.

BODRUMDA TEKNE YAPIMININ TARİHSEL SÜREÇ İÇİNDE GELİŞİMİ Geçen yüzyılın en önemli keşiflerinden biri olarak kabul edilen Uluburun batığı Bodrum’da denizcilik faaliyetlerinin M.Ö. 13. Y.Y.’a uzadığını göstermektedir. Uluburun teknesinin yapım tekniğide bölgede yapılmış tarihi teknelerle benzemektedir. Pers kralı Mausolous'tan bu yana Bodrum önemli bir yerel gemi yapım merkezi haline gelmiştir. Mısır kralı Kral Ptolemy M.Ö. 3. Y.Y.’da savaş gemilerini yaptırdığı yer Bodrum sahilleri olarak bilinmektedir.

Bodrum tersaneleri Karya ve Likyalılara, daha sonraları Roma ve Osmanlılara gemi ve tekne üretmiştir. Bodrum Limanı’nın kuzey batısında bulunan Osmanlı tersanesi 1800’lü yıllara kadar donanma için hizmet vermiştir. Balıkçılık ve süngercilik faliyetlerinin Bodrum’da gelişmesiyle tersaneler 1970’li yıllara bu alanlara yönelik tekne imalat etmiştir. Turizminin gelişmesiyle birlikte Bodrum’da yat turizmine yönelik ticari ve özel yatlar, ihracata yönelik normal ve mega yatlar ile her tür tekne günümüzde üretilmektedir.

3. BÖLÜM 3.1 İÇMELER TERSANE ALANININ MEVCUT DURUMU 3.2 BODRUM’DA TEKNE VE YAT İMALATINA YÖNELİK SORUN ANALİZİ

TERSANELERİN BUGÜNKÜ DURUMU Tarihten bugüne Bodrum yarımadasının pek çok koyu, Bodrum’lu ustaların ahşap tekne yapım yeri olarak tersanelere ev sahipliği yapmıştır. İçmeler, Yalıçiftlik, Tavşan Burnu, Gümbet, Gündoğan, Gümüşlük, İslamhaneleri ve Yalıkavak’da halen tekne ve yat imalatı ve çekek ve bakım alanları vardır. Bu tersaneler arasında en yoğun üretim 38 firmanın yer aldığı İÇMELER tersane alanında yapılmaktadır.

İçmeler’de genelde ahşap ve klasik yöntemler ile yat inşa eden; 12'si her tarafı tamamen kapalı hangara sahip, 7'si sundurma şeklinde sadece çatısı kapalı olan ve 19'u da makinelerinin üstünü örtebilen toplam 38 tersane bulunmaktadır.

İçmeler mevkiinde toplam 38 adet tersanede yaklaşık 850 kişi doğrudan ve daimi olarak istihdam edilmektedir. Ayrıca sıra sezonluk işçilerde çalıştırılmaktadır. İmalathane sahipleri ve çalışanlar genellikle çıraklıktan yetişme kişiler olup, yatın inşasında çalışmaktadırlar. 2005 yılı verilerine göre Bodrum ilçesinde toplam 401 adet ticari yatın 302 tanesi yine Bodrum’da üretilmiştir.

Bodrum Limanı Mavi Tur Teknelerinin İnşa Yılları ve Adetleri

2005 Yılında Üretilen Yatların İnşa Tiplerine Göre Dağılımı

2006 Yılında Üretilen Yatların İnşa Tiplerine Göre Dağılımı

BODRUM’DA TEKNE VE YAT İMALATINA YÖNELİK SORUN ANALİZİ Genel çerçevede duruma bakıldığında görülen durum kentin merkezden dışa doğru gelişerek İçmeler üzerinde baskı yaratmaktadır. İçmelerdeki sorunların çözülememesi nedeni ile tersanelerin kötü ve düzensiz görünümü bir dünya kenti olan Bodrum’un kent imajını negatif anlamda etkilemektedir.

Başlıca sorunlar Mevcut arazi kullanışı plansız oluşmuştur. Kent içmeler üzerine baskı yapacak şekilde genişlemiştir. Bölgede otellerin ve kruvaziyer limanının yoğunluk yarattığı görülmektedir. Sağlıksız şekilde işleyen kanalizasyon arıtma tesisi tersane alanında yer almaktadır. Mevcut çekek yolları yetersizdir. Alt ve üst yapı eksiklikleri üretimi olumsuz etkilemektedir. Düzensiz yapı ve kötü görünüm nedeniyle sipariş müşteri kaybı yaşanmaktadır.

Tersane alanı iki farklı belediyenin yönetiminde kalmaktadır. Bodrum belediyesi sınırları içinde imar planı vardır. Yalıçiftlik belediyesi sınırları içinde kalan kısım plansızdır. Yalıçiftlik belediyesinin doğrudan ulaşım bağlantısı yoktur. Yapılan planlar uygulama görmemiştir ve plan gelişme sağlamamaktadır. Tersane alanı üzerindeki yoğunluğu artıracak, baskı yapacak plan kararları alınmıştır. Üretim ve pazarlama ilişkileri, ikamet ilişkileri ve ilçe dışı bağlantı yolları kent merkezi üzerinden geçekleşmekte ve kente yük oluşturmaktadır.

Olası yangınlara karşı düzenli yangın söndürme sistemleri bulunmamaktadır. Acil durumlarda bölgeye ulaşılabilecek ikinci bir yol bağlantısı yoktur. Atıkların depolanabilmesi için katı atık depoları bulunmamaktadır. Tersane alanı düzenli bir otoparka sahip değildir. Malzeme taşıyan kamyon ve tırlar içinde yükleme, boşaltma bekleme yada dönüş eylemlerini rahat gerçekleştirecekleri özel tanımlı bir alan yoktur. İçmeler ve civarında yer alan kullanışların ulaşım bağlantısı tersane alanı içinden geçilerek sağlanmaktadır.