Doç. Dr. Mehmet İsmail YAĞCI Mersin Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Doç. Dr. Ayşe ŞAHİN Mersin Üniversitesi
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Enflasyon Enflasyon, bir ekonomide para miktarının (nominal gelirin) yine o ekonomideki mal ve hizmet miktarına (reel gelire) göre daha fazla artması nedeniyle.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
KRİZ YÖNETİMİ ÖDEVİ HAZIRLAYANLAR: MURAT KOÇ
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Kümelenmelerin Sürekliliğine Dönük Öneriler
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009.
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Bölüm 4 Sektör ve Rekabet Analizi
Bölüm 12 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Bölüm 10 Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri
Yeni Pazarlama Teknikleri
İşletmelerde Kriz Yönetimi
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
RİSK VE YÖNETİMİ.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
Bölüm 6 Pazar Fırsatları Ölçümü ve Pazar Çekiciliği Analizi
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Pazarlama Çevresi Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
STRATEJİK PAZARLAMA YÖNETİMİ
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009.
Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Pazar Fırsatları ve Pazar Çevresi
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bölüm 11 Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri
Bölüm 14 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
11 Rekabetçi Etkileşimler 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 11-2 Bölüm Soruları  Pazar liderleri toplam marketi.
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Şirketlerimizi Büyütürken Temel Finansman Yönetimi…… Firmaların problemli hale gelme nedenleri aşağıdaki biçimde gruplandırılmıştır: GENEL.
Firmaların Problemli Hale Gelme Nedenleri
2008 KÜRESEL FİNANSAL KRİZİ VE TÜRKİYE DIŞ TİCARETİNE ETKİSİ
Pazarlama Kontrolü ve Sosyal Sorumluluk
Bölüm 13 Kriz Dönemlerinde Pazarlama Stratejileri
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
KRİZ YÖNETİMİ VE SAMSUNG GALAXY NOTE 7 ÖRNEKLEMESİ
Bölüm 12 Düşüş Dönemi İçin Pazarlama Stratejileri
ULUSLAR ARASI PAZARLAMA
Blog: E-posta: BİLANÇO RİSKLERİ Web: Blog: E-posta:
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
REKABET STRATEJİLERİ Rekabet Stratejileri.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
BCG Pazarın Büyüme Oranı/Göreli Pazar Payı Matrisi
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Reel Sektörde Ekonomik Kriz ve Kalite Yaklaşımları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Mehmet İsmail YAĞCI Mersin Üniversitesi Bölüm 11 Gerileyen Pazarlar ve Kriz Dönemlerinde Pazarlama Stratejileri Doç. Dr. Mehmet İsmail YAĞCI Mersin Üniversitesi

Gerileyen Pazarlardaki Değişimin İpuçları ve Özellikleri Ürün yaşam döngüsünün son evresinde ürün kategorisinin satışları ve kârlılığı devamlı bir biçimde düşmeye başlar. Ancak, gerileme evresi ürünü üreten her firma için kârlılığın düşmesini gerektirmeyebilir. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Gerileyen Pazarlarda Talebin Azalmasının Temel Sebepleri Teknolojik gelişmeler sayesinde bağımlı ürünlere olan talebi azaltması (elektronik hesap makinelerinin kağıt şerit talebini azaltması gibi) Daha kaliteli ürünlerin daha düşük maliyetlerle üretilmesi Demografik değişimin bazı ürün taleplerini azaltması (doğum oranının azalmasıyla bazı bebek gıdalarına talebin azalması gibi) Tüketici ihtiyaç ve hayat tarzlarının değişmesine bağlı talep azalmaları (kolesterol konusunda artan tüketici bilinci karşısında et ürünlerine olan talebin azalması gibi) Girdi maliyetlerindeki artışa bağlı olarak azalan talep (örneğin, akaryakıt fiyatlarındaki artışın bu ürünlere olan talebi düşürmesi) Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Zaman Satışlar Ürün Kategorisi Kârı Satışları Giriş Büyüme Olgunluk Düşüş Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Firmanın Karşılaşabileceği Pazardan Çıkış Engelleri Ürünün üretiminde kullanılan dayanıklı ve özel üretim varlıklarının sektörden çıkıldığında herhangi bir değerinin kalmaması Üretimin durdurulması ile yüksek işçilik tazminatları ve diğer tazminatlarla karşılaşılması Yönetimin sektörden çıkmaya karşı ikna olmayıp direnmesi Çıkılacak olan pazarda faaliyet göstermenin finansal pazarlara ulaşmada kolaylık sağlaması Bu pazardan çıkmanın firmanın faaliyet gösterdiği diğer pazarlardaki başarısını olumsuz yönde etkilemesi Özellikle gelişmekte olan ülkelerde hükümetin firmanın çıkmayı düşündüğü pazarda faaliyet göstermeye devam etmesi yönünde baskı yapması Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Gerileyen Pazarlarda Rekabetçi Konuma Göre Pazarlama Stratejileri Belirleyici Güçlü Elverişli Savunulabilir Zayıf Geri çekilmeye odaklı savunma pozisyonu alma Hasat toplama Geri çekilme Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Gerileyen Ürün/Pazarlar İçin Alınabilecek Üç Temel Karar Ürünü olduğu gibi tutmak (rakiplerin alanı bir gün terk etmelerini bekleme kararı) Üründe bazı budamalara gitmek (çeşitli üretim ve pazarlama maliyetlerini kısmak) Ürünü diziden çıkarmak (bunun için ürün bir başka firmaya satılabilir) Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Daralan Pazarlardaki Farklı Stratejiler İçin Uygun Olan Olası Pazarlama Faaliyetleri Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Daralan Pazarlardaki Farklı Stratejiler İçin Uygun Olan Olası Pazarlama Faaliyetleri Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Daralan Pazarlardaki Farklı Stratejiler İçin Uygun Olan Olası Pazarlama Faaliyetleri Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Daralan Pazarlardaki Farklı Stratejiler İçin Uygun Olan Olası Pazarlama Faaliyetleri Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Kriz Önceden beklenmeyen ve sezilmeyen, örgüt tarafından acele cevap verilmesi gereken, cevap verilmediği takdirde örgüt içerisinde önleme ve uyum mekanizmalarının yetersiz hale gelmesine neden olan, belirsizlik ve zaman baskısı nedeniyle örgüt üyeleri arasında gerilim yaratan; örgütün varlığını, amaçlarını, değerlerini tehdit eden ve sınırlı zamanı kapsayan plansız bir değişim sürecidir Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Krizlerin Özellikleri Kriz, örgütün önceden tahmin edemediği ve beklemediği birtakım gelişmeler sonucu ortaya çıkar Kriz nedeniyle ortaya çıkan durum örgütün varlığını ve devamlılığını tehdit eder Kriz durumunda örgütün tahmin ve kriz önleme mekanizmaları yetersiz kalır Örgütlerin varlığını ve devamlılığını tehdit ettiğinden krize acil cevap verilmesi gerekir Kriz, karar vericilerde stres ve baskı yaratır. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Kriz Türleri Doğal krizler ve insan kaynaklı krizler Ani krizler ve sürekli krizler Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Krizin Nedenleri Örgüt içi nedenler Örgütün yapısı Yönetimin niteliğidir Örgüt dışı nedenler Teknolojik Sosyal, Ekonomik, Politik veya Güvenlik Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Krizlerin Oluşum Süreçleri Körlük Atalet Yanlış karar ve faaliyetler KRİZ Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Kriz Yönetimi Kriz yönetiminin amacı krizleri önceden tahmin etme, krizlere karşı tedbir alma, krizlerden ders çıkararak yeniden yapılanan örgütler yaratmaktır. Krizlerin önlenmesindeki başarı, krizi yönetenlerin algılarına bağlıdır. Krizler tehdit olarak algılandıklarında önlenme olasılıkları da artmaktadır. Kriz yönetimi süreklilik arz eder. Krizler kendilerine özgü özelliklere sahip olduğundan kriz yönetimi krizlerin türüne göre belirlenmelidir. Kriz güç, karmaşık ve belirsizlik içeren bir süreç olduğundan kriz yönetimi esnek, yaratıcı, grup çalışmasını destekleyen, yenilikçi, beklenmedik durumlara hazırlıklı olmayı gerektirir. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Kriz Yönetiminde Gelişen Süreç Krizden Kaçınma Evresi Kriz Yönetimi Hazırlık Evresi Krizi Saptama Evresi Krizi Dondurma Evresi Krizi Çözme Evresi Krizden Yararlanma Evresi Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Krizlerin Oluşum Aşamaları, Krizlere Verilen Tepkiler ve Krizleri Ortadan Kaldırmaya Yönelik Stratejiler Krizden Kaçınma Kriz Yönetimine Hazırlık Krizi Saptama Krizi Dondurma Krizi Çözme Krizden Yararlanma Gözden Geçirme Harekete Geçme Hazır Olma Hazırlık Kriz Yönetimi Planları Kriz Meydana Gelmeden Önce Kriz Meydana Geldikten Sonra Riski Değerlendirme Aşamalar Tepkiler Stratejiler Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Genel Ekonomik Kriz Durumu Fiyatlar genel seviyesinde ani düşüşler İşsizlik oranlarındaki ani artışlar Borsada yaşanan çöküşler Hiper enflasyon Depresyon Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Ekonomik Krizlerin Nedenleri Reel ve finansal sektörlerde yaşanan arz fazlası, Talep daralması, İşsizlik, Hiper enflasyon Siyasal, teknolojik, ekolojik alanlarda yaşanan değişimler Hükümet krizleri, Askeri darbeler, Doğal afetler, Bilgi teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler Küreselleşme Dış ticarette serbestleşme Uluslararası ve bölgesel bütünleşmelerin önem kazanması Yeni pazar potansiyelleri Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Ekonomik Krizler ve Pazarlama Stratejileri Yeni pazarlara girerek büyüme için olanaklar araştırılabilir. Yeni ürünlerle veya yeni ürün tasarımlarıyla örgüt için büyüme fırsatları yaratılabilir. Büyüme aşamasındaki yeni pazarlara giriş için araştırmalar yapılabilir. Pazardaki karlı firma olarak diğer firmaların da pazara girmesi sağlanarak rekabet avantajından faydalanılabilir. Rakip firmalar kriz ortamlarında cazip fiyatlarla satın alınabilir. Pazardan çıkılabilir ya da varlıklar nakde çevrilebilir. Durgunluk dönemi gibi ekonomik kriz durumlarında ise örgütte çalışan pazarlamacılar gelir düzeyi ve dağılımını özellikle göz önünde bulundurulmalıdır. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009