Yrd. Doç. Dr. Tuğba KILIÇER. Yrd. Doç. Dr. Elif BOYRAZ. Yrd. Doç. Dr

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

ANOVA.
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İSTANBUL BARIŞ ÇALIŞMALARI ve UYGULAMALI ETİK ENSTİTÜSÜ KURULUŞ ÖNERİSİ Doç. Dr. Havva Kök Arslan.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
Cinsiyete Göre Sınav Dönemi Kaygı Düzeyi
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
Anket Hazırlama.
Yard. Doç. Dr. Oğuzhan Aygören İTÜ İşletme Fakültesi
Ömer TORLAK & M. Ali TİLTAY
FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
BÜYÜK BEŞ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ, E-WOM’A GÜVEN VE E-WOM’DAN ETKİLENME ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ Ar. Gör. Mehmet Selami ALGUR - İstanbul Üniversitesi.
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Hazırlayan: Uzm. Nazan TORUN
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
TABAKALAŞMA VE SINIF.
TÜKETİCİ KİMLİĞİNİN KÜRESEL TÜKETİME ETKİSİ
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
İZİNLİ PAZARLAMA.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
Cinsiyet kimliğine göre cevaplama eğilimi var mıdır?
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Uygulama I.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
7.Hafta 2 Faktörlü ANOVA Two Way ANOVA
Sunum transkripti:

KADIN, ERKEK, YA DA? HEDİYE SATIN ALMA DAVRANIŞINDA CİNSİYET KİMLİĞİ ROLÜNÜN ETKİSİ Yrd.Doç.Dr. Tuğba KILIÇER Yrd.Doç.Dr. Elif BOYRAZ Yrd.Doç.Dr. Adem TÜZEMEN Gaziosmanpaşa Üniversitesi Gaziosmanpaşa Üniversitesi Gaziosmanpaşa Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü İİBF İşletme Bölümü İİBF İşletme Bölümü

Giriş Sosyalleşmenin bir yolu olarak tüketim Sosyal bağları kuvvetlendirmenin bir yolu olarak hediyeleşme Hediyeleşmede karşılıklılık ilkesi Duyguların ve kültürün aktarıcısı olarak hediye Hediyenin ekonomik, sosyal ve fonksiyonel boyutu

Giriş (2) Cinsiyet ve pazar bölümlendirme Cinsiyet kimliği rolü ve pazar bölümlendirme Maskulen ve feminen cinsiyet kimliği rolleri Cinsiyet ve cinsiyet kimliği rolü arasındaki fark ve tüketim kararları Hediyeleşme motivasyonları ve cinsiyet kimliği rolü

Literatür Taraması Yerli yazında hediye satın alma davranışına pazarlama perspektifinden yaklaşan çalışmaya rastlanamamıştır. Yabancı literatürde hediye alma ve verme davranışı üzerine yapılmış çok sayıda çalışma Alma ve verme fiillerinin yabancı ve yerli yazında kullanım farklılıkları

Literatür Taraması (2) Webster ve Nottingham (2000) Hediye satın alma motivasyonunda cinsiyet ve cinsiyet kimliği rolü Kadınlar, feminenler ve belirsizler; maskulen ve androjenlerden daha çok hediye almaktadır. Feminenler pozitif motivasyonlarla, maskulenler pratik motivasyonlarla, hem feminen hem maskulenler zorlayıcı motivasyonlarla hediye satın almaktadır. Klein, Lowrey ve Otnes (2015) Nazi kamplarından kurtulanların hatıratlarında hediye verme davranışının kimlik temelli motivasyonları Toplama kamplarının cinsiyet kimliğini ortadan kaldıran katı kurallarıyla baş etmede hediyeleşmenin bir yol olduğu ortaya konmaktadır. Feminen yanları üniformalar, saç tıraşları ve kurallarla törpülenen kadınlar feminen kimliklerini ifade etmek için hediye verme davranışını bir araç olarak kullanmaktadır. Fischer ve Arnold (1990) Christmas alışverişleri ve cinsiyet kimliği rolü Eşitlikçi erkekler geleneksel erkeklerden ve aynı düzeyde eşitlikçi kadınlardan daha çok hediye almakta, daha çok zaman harcamaktadır. Eşitlikçi kadınlar geleneksel kadınlardan ve aynı düzeyde eşitlikçi erkeklerden daha az vakit harcamakta ve hediye başına daha çok para harcamaktadır. Feminenler ise daha çok hediye almaktadır. Palan, Areni ve Kiecker (2001) Hediye alışverişlerinde cinsiyet kimliği rolü Erkekler kadınlardan daha çok hediye verme anılarını hatırlamaktadır. Maskulenler de feminenlerden daha çok hediye verme anılarını hatırlamaktadır. Kadınlar hediye vermede birey odaklı iken, erkekler amaç odaklıdır. Feminen kadınlar maskulen kadınlardan daha çok birey odaklı iken, maskulen erkekler feminen erkeklerden daha çok amaç odaklıdır.

Araştırmanın amacı Araştırmanın genel amacı; tüketicilerin cinsiyet, cinsiyet kimliği rolleri ve hediye satın alma davranışı açısından profillerini ve genel olarak hediye satın alma davranışlarını ortaya çıkarmaktır. Tanımlayıcı araştırma Genel amaç doğrultusunda cevap aranan sorular; 1. Tüketicilerin hediye satın alma davranışları cinsiyet ve cinsiyet kimliği rolleri açısından farklılaşmakta mıdır? 2.Tüketiciler hafızalarındaki hediye alma ve verme hatıraları açısından nasıl bir görünüm sergilemektedir?

Evren ve örneklem Evren, bir devlet üniversitesinin merkez yerleşkesinde görev yapan 1547 akademik ve idari personel Kolayda örnekleme yöntemi Yüzyüze anket tekniği 10 Şubat 2015 - 17 Şubat 2015 tarihleri arasında gerçekleştirilen yedi günlük saha çalışması 320 kullanılabilir anket

Veri toplama aracı Genel olarak hediye satın alma davranışı ile ilgili 27 adet açık ve kapalı uçlu soru Hediye satın alma davranışı ile ilgili 7 madde (Beatty, Kahle ve Homer, 1991) Cinsiyet kimliği rolü ile ilgili 20 madde (Schertzer vd., 2008)

Veri Toplama Süreci ve Analizi Veri toplama aracı Kapsam Geçerliği Uzman görüşü Yapı Geçerliği Açıklayıcı Faktör Analizi (20 ifade 16 ifadeye indirgenmiştir.) Güvenirlik Cronbach Alpha (α) Kullanılan Analizler Kümeleme analizi Frekans ve yüzde Aritmetik Ortalama ve Standart Sapma Tek yönlü varyans analizi (ANOVA)

Katılımcılar ve Özellikleri Bir devlet üniversitesinde çalışan 320 akademik ve idari personel; Kadın %34 Erkek %66 Kadro - İdari %31 Akademik %66 Gelir düzeyi 3001-4000 TL (%41) Medeni hal Evli (%68) Yaş 26 - 35 (%43) Eğitim Doktora (%43)

Yapı geçerliği Açıklayıcı faktör analizi sonuçları 1. faktör: Sevecenlik Faktör yükü Sevimli 0,805 Sempatik 0,799 Sıcak 0,771 Sıcakkanlı 0,759 Özdeğer 6,24 Açıklanan varyans 39,00 Cronbach α 0,862 2. faktör: Nezaket Faktör yükü Başkalarının ihtiyaçlarına duyarlı 0,797 Şefkatli 0,689 Nazik 0,672 İradeli 0,658 Sadık 0,625 Özdeğer 1,93 Açıklanan varyans 12,06 Cronbach α 0,819

Yapı geçerliği Açıklayıcı faktör analizi sonuçları Faktör yükü 3. faktör: Güçlülük Faktör yükü Lider ruhlu 0,781 Liderlik yeteneğine sahip 0,780 Güçlü kişiliğe sahip 0,625 Depresif duyguların üstesinden gelme 0,587 Fikrini rahatlıkla açıklama 0,580 Özdeğer 1,26 Açıklanan varyans 7,91 Cronbach α 0,795 4. faktör: Rekabet Faktör yükü Hırslı 0,882 Rekabetçi 0,857 Özdeğer 1,83 Açıklanan varyans 7,39 Cronbach α 0,778

Bulgular Bulgular Hatıranın türü Hediye alma (n=70) Hediye verme

Bulgular n % Hediye verenin odağı Birey odaklı kadın 17 5,3 Birey odaklı erkek 42 13,1 Amaç odaklı kadın 37 11,6 Amaç odaklı erkek 79 24,7 Birey odaklı cinsiyet belirsiz 13 4,1 Amaç odaklı cinsiyet belirsiz 20 6,3 Odağı belirsiz kadın 1 0,3 Odağı belirsiz erkek 7 2,2 Cevapsız 104 32,5 Toplam 320 100

Bulgular Hediye satın alma tutum ve davranışına ilişkin önermeler (α=,782) S Bana göre hediye vermek insanlara sevgini ve dostluğunu göstermenin önemli bir yoludur 3,87 1,20 Kendimi başkaları için çok hediye alan biri olarak görüyorum 2,76 1,10 Dostluğumu göstermek için insanlara zaman zaman özel hediyeler alırım 3,22 1,16 Özel bir gün ya da gerekçe olmadıkça başkalarına hemen hemen hiç hediye almam 2,78 1,29 Genellikle çok yakın aile üyelerine satın alacağım ya da kendim yapacağım hediyeler için çok çaba sarf ederim 3,52 1,09 Genellikle hediye vereceğim kişinin benim için önemli olduğu mesajını verecek hediyeler seçmeye gayret ederim. 3,69 1,13 Özenle hediye seçmek ve vermek benim için önemli bir ritüeldir 3,44

Bulgular Bulgular Cinsiyet kimliği rolü, cinsiyet ve hediye satın alma davranışı açısından kümeler Androjenler (n=199) Feminenler (n=64) Belirsizler (n=54)

Bulgular Cinsiyet kimliği rolü, cinsiyet ve hediye satın alma davranışı açısından kümeler Androjenler Çoğunluğu erkek (%70) Hem maskulen hem de feminen kimlik özelliklerini yüksek düzeyde taşıyorlar Sevecenlik ( =4,07) Nezaket ( =4,19) Güçlülük ( =3,90) Rekabet ( =3,78) Hediye satın alma davranışına önem veriyorlar ( =3,47)

Bulgular Cinsiyet kimliği rolü, cinsiyet ve hediye satın alma davranışı açısından kümeler Feminenler Kadın ve erkekler arasında sayıca belirgin bir farklılık yok Feminen kimlik özelliklerini yüksek düzeyde taşıyorlar Sevecenlik ( =4,25) Nezaket ( =4,24) Güçlülük ( =3,63) Rekabet ( =1,95) Hediye satın alma davranışına önem veriyorlar ( =3,44)

Bulgular Cinsiyet kimliği rolü, cinsiyet ve hediye satın alma davranışı açısından kümeler Belirsizler Ağırlıklı olarak erkeklerden oluşuyor (%65) Feminen ve maskulen kimlik özelliklerini belirgin biçimde taşımıyorlar Sevecenlik ( =2,84) Nezaket ( =3,52) Güçlülük ( =3,03) Rekabet ( =2,62) Hediye satın alma davranışına daha az önem veriyorlar ( =3,05)

Bulgular Androjenler: 3,47 Feminenler: 3,44 Belirsizler: 3,05 Tukey test sonuçlarına göre androjenler ile belirsizler ve feminenlerle belirsizler arasında hediye satın alma davranışı açısından fark vardır. Feminenler de androjenler de belirsizlerden daha çok hediye satın almaktadır.

Sonuç ve Öneriler Pazar bölümlendirmede cinsiyet mi cinsiyet kimliği rolü mü? Kadın ya da erkek? Feminen ya da maskulen? Hediyeleşme ile ilgili fiillerde gözlenen kültürel farklılık Hediye sunma ritüelleri arasındaki farklılık Hediye satın alma ve verme hatıralarının hafızada daha çok yer etmesi

Sonuç ve Öneriler Kadınlar erkeklerden daha çok hediye alıyorlar ancak her ikisi de amaç odaklı Hediyeleşme motivasyonu ve kültür Yabancı yazındaki dört farklı cinsiyet kimliği rolüne karşılık elde edilen üç küme Yabancı yazında en çok hediye alan grup feminenler iken bu çalışmada androjenler Androjen ve feminen kümelerindeki erkek katılımcılar ve hediye satın alma davranışları O halde cinsiyet kimliği rolü mü cinsiyet mi?

Sonuç ve Öneriler Feminen, maskulen ve androjen kelimeleri nasıl Türkçeleştirilmeli? Kadınsı, erkeksi, çift cinsiyetli? Biyolojik cinsiyete karşılık psikolojik cinsiyet

Kısıtlar Zaman ve maliyet kısıtı nedeniyle kolayda örnekleme Androjenler kümesindeki yoğunluk ve maskulen cinsiyet kimliği rolünün hiç gözlenememesi Feminen ve maskulen kimliklerin rahatlıkla gözlenebileceği örneklemlerde ve farklı satın alma kararları üzerine yapılacak çalışmaların araştırma sonuçlarını zenginleştireceği düşünülmektedir.

Sabırla dinlediğiniz için teşekkür ederiz… tugba.kilicer@gop.edu.tr elif.boyraz@gop.edu.tr adem.tuzemen@gop.edu.tr