FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Advertisements

TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
İleri Düzey Eğitim Başbakanlık Çalışma Grubu Mart-2010.
Eşleştirilmiş Örnekleme T-testi
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Ömer TORLAK & M. Ali TİLTAY
FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yrd. Doç. Dr. HALİL SEMİH KİMZAN
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
Pazarlama Ve Perakende Bölümü Alan Tanımı
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
ELEKRİK SEKTÖRÜNDE EĞİTİM DÜZEYİ İLE İŞ KAZALARININ İLİŞKİSİ GÜTF HALK SAĞLIĞI ABD EPİDEMİYOLOJİ PROJE ÖDEVİ.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
Ömer Sezai AYKAÇ Öğr. Gör. Aykut YILMAZ SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
İstatistiksel Analizler
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Aycan KÜLAHLI
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Araş. Gör. Emine ŞENBABAOĞLU Doç. Dr. Emre Şahin DÖLARSLAN 2016
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Türkiye’de Şirketlerin
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
UPK-2015, Eskişehir SATIŞ PERSONELİNİN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK ALGISININ BELİRLENMESİ: SİVAS İLİNDE BİR ARAŞTIRMA *Murat Fatih TUNA *Arş.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Anket ve Likert Ölçekler
Sunum transkripti:

FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir Üniversitesi, Burhaniye Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Doç. Dr. Ümit ALNIAÇIK Kocaeli Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi

SUNUŞ PLANI 1- Giriş 2- Kavramsal Çerçeve - Tüketici Güveni - Kurumsal İtibar - Reklama Yönelik Tutum 3- Tasarım ve Yöntem - Yöntem - Araştırmanın Modeli ve Hipotezleri 4- Bulgular ve Tartışma - Demografik bulgular - Geçerlilik ve Güvenilirlik Analizleri - Hipotezlerin Testi 5- Sonuç ve Öneriler

GİRİŞ Türk sigortacılık sektöründe, geçmişten günümüze yerli ve yabancı sermayeli birçok firma arasında yoğun bir rekabet yaşanmaktadır. Mayıs 2014 tarihi itibariyle, 68’i sigorta, ve 2’si reasürans olmak üzere toplam 70 yabancı ve yerli sermayeli şirket bulunmaktadır. Oldukça fazla firmanın faaliyette bulunduğu bu sektörde rekabet avantajı sağlamada itibar ve tüketici güveni önem arz etmektedir.

GİRİŞ Literatürde yapılan çalışmalar incelendiğinde, sigortacılık sektöründe tüketici güveni ve onun belirleyicilerini inceleyen bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Ayrıca, sigorta şirketlerinin yaptığı reklamların kurumsal itibar ve tüketici güveni üzerindeki etkilerini inceleyen bir çalışma literatürde tespit edilememiştir. Bu çalışmanın temel varsayımı, sigorta şirketlerinin yapmış olduğu reklamların, firma itibarını olumlu yönde etkileyeceği ve bunun sonucunda yüksek itibarlı firmalara daha fazla güven duyulacağı şeklindedir. Bu bilgiler ışığında bu çalışmanın temel amacı, bir sigorta firmasının reklamlarına yönelik tüketici tutumu ile tüketici güveni arasındaki ilişkide, kurumsal itibarın aracı rol oynayıp oynamadığının tespit edilmesidir.

Kavramsal Çerçeve 1- Tüketici Güveni Güven, bir ilişkinin var olması/ihtimalinin olması ile ortaya çıkar. Güven, ilişkideki diğer tarafa (davranışlarına, sözlerine, özelliklerine) yönelik bireyin sahip olduğu itimat olarak tanımlanabilir. Güven, karar verme sürecinde ikilemde olan bireyin yaşadığı sıkıntının azalmasında etkilidir. Güven, bağlılık, tüketicinin elde tutulması, pozitif ağızdan ağıza iletişim ve satın alma niyeti gibi birçok pozitif çıktıya neden olmaktadır.

Kavramsal Çerçeve 2- Kurumsal İtibar Kurumsal itibar, firmaya ilişkin paydaşların yaptığı genel bir değerlendirmedir . Firmanın ürünleri, pazarlama faaliyetleri ve sosyal faaliyetler gibi eylemler bir bütün olarak tüketici tarafından değerlendirilir. İyi bir kurumsal itibarın başlıca faydaları, firmanın ürünlerinin aynı koşullardaki rakip ürünlere tercih edilmesi, firmanın ürünlerine daha fazla fiyat koyabilmesi, kriz dönemlerinde paydaşların firmaya destek olması firmanın pazardaki finansal değerinin yükselmesi şeklinde sıralanabilir. Tüketici düzeyinde itibarın sonuçları ele alındığında, müşteri bağlılığı, tüketici güveni, ağızdan ağıza pozitif iletişim ve risk algısında azalma gibi pozitif sonuçlar doğurur.

Kavramsal Çerçeve 3- Firmanın Yapmış Olduğu Reklamlara Yönelik Tutum İşletmeler ürünlerinin satışını ve müşterilerine sundukları hizmetleri artırabilmek, mevcut ve gelecekteki potansiyel müşterileriyle iletişim kurabilmek için, onların davranışlarını etkilemeye yönelik olarak pazarlamada etkili bir tutundurma politikası ve iletişim aracı olan reklâmları kullanır. Reklamı yapılan ürüne , markaya veya firmaya yönelik tutum; ürün, marka veya firma adının tüketicinin zihnindeki durumunu belirleyen tüketicinin bir ürün ya da marka ile ilgili genel değerlendirmesidir. Bir firmanın ya da markanın reklamına yönelik tutum ile reklamdaki ürünü/markayı satın alma niyeti yahut davranışı arasında güçlü bir ilişki vardır.

Tasarım ve Yöntem Balıkesir iline bağlı Burhaniye, Edremit ve Havran ilçelerinde kamu kurumlarında çalışan ve daha önce herhangi bir firmadan sigortacılık hizmeti satın almış olan bireyler araştırmanın ana kitlesi olarak seçilmiştir. Bu kitlenin seçilme nedenleri, sigorta hizmeti satın alabilecek ekonomik güce sahip olmaları ve kolay ulaşılabilir olmalarıdır. Araştırma kapsamında ele alınan sigorta hizmetleri bireysel satın alınabilecek türde olan araç, yangın ve doğal afet, hayat ve özel sağlık sigortalarıdır. Bunların dışındaki diğer sigorta türleri ve devletin sağladığı sigorta hizmetleri kapsam dışında tutulmuştur.

Tasarım ve Yöntem Veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın uygulanma aşamasında, öncelikli olarak kurum yetkilileri ile yüz yüze görüşerek veya yazılı olarak gerekli izinler alınmıştır. Anketörler aracılığıyla ve kolayda örnekleme yoluyla seçilen bireylerle yüz yüze görüşülmüştür. Uygulama sorucunda 374 anket geri dönmüştür. Hatalı ve eksik doldurulmuş olan ile uç değer gösteren anketler çıkarıldıktan sonra, 348 anket ile analizler gerçekleştirilmiştir.

Tasarım ve Yöntem Ölçekler Araştırmada kullanılan tüketici güveni ve kurumsal itibar ölçekleri Casalo, Flavian ve Guinaliu 2007’ deki çalışmasından alınmıştır. Söz konusu çalışmada tüketici güveni ölçeği 5, kurumsal itibar ölçeği 4 soru ile ölçülmüştür. Reklama yönelik tutum ölçeği ise Kim, Haley ve Koo 2009’daki çalışmasından alınan 3 ve Brackett ve Carr’in 2001’deki çalışmasında alınan 2 sorudan oluşmaktadır. Ölçekler 5’li Likert ölçeği (1- Kesinlikle Katılmıyorum, 5-Kesinlikle Katılıyorum) şeklinde hazırlanmıştır.

Tasarım ve Yöntem Araştırmanın Modeli ve Hipotezleri H1: Firmanın reklamlarına yönelik tutum kurumsal itibarı pozitif yönde etkilemektedir. H2: Kurumsal itibarın tüketici güveni üzerinde pozitif bir etkisi vardır. H3: Firmanın reklamlarına yönelik tutum tüketici güvenini pozitif yönde etkilemektedir. H4: Firmanın reklamlarına yönelik tutum ile tüketici güveni arasında kurumsal itibarın aracı etkisi vardır.

Tasarım ve Yöntem Araştırmanın Modeli ve Hipotezleri Aracı etkiyi tespit etmek için, bu araştırmada Baron ve Kenny’nin (1986) geliştirdiği aracı etki analizi temel alınmıştır. Aracı etki analizi SPSS uyumlu PROCESS isimli bir makro kullanılarak yapılmıştır. Bu makro Andrew Hayes tarafından geliştirilmiştir. Ayrıca, nihai olarak aracı etkinin varlığından söz etmek için SOBEL testi kullanılmıştır.

Bulgular ve Tartışma Demografik Bulgular Araştırmaya katılanların yaşları ortalaması 37,59 dur. Gelir ortalaması ise 2588,67 TL’dir. Cevaplayıcıların % 77’si erkek iken, kadınların oranı, % 19,8 dir. Bu soruya cevap vermeyenlerin oranı % 3,2 dir. Eğitim durumu incelediğinde, % 52,9 ile üniversite mezunları önde gelmektedir. Lise mezunları % 30,5 iken, ilköğretim mezunları 12,6 şeklinde tespit edilmiştir. Lisans üstü düzeyde eğitime sahip olanların oranı % 2,6 dır. Bu soruya cevap vermeyenlerin oranı % 1,4 dür. Evli olanların oranı %79,9 dur. Bekârların oranı ise %19 dur. Bu soruya cevap vermeyenlerin oranı %1,1 dir. Hizmet satın alınan sigorta şirketleri, Güneş Sigorta % 25,3, Anadolu Sigorta %14,7, Başak Grupama Sigorta % 14,1 ve Axa Oyak Sigorta %12,6 şeklinde sıralanmaktadır.

Bulgular ve Tartışma Geçerlilik ve Güvenilirlik Analizleri Bu çalışmada geçerlilik için açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Güvenilirlik için Cronbach’s Alpha katsayısı kullanılmıştır.

Hipotezlerin Testi Aracı etki analizinde, öncelikli olarak, Baron ve Kenny’in yöntemindeki üç koşulun (a, b ve c yolları) gerçekleşip gerçekleşmediği tespit edilmelidir. Bunun yanı sıra, aracı değişken ile bağımsız değişken birlikte modele dâhil olduğunda (c) yolunun anlamsız duruma gelmesi veya etkisinin düşmesi gerekmektedir. Bu durumun tespiti ise, (cı) yolunun incelenmesi ile mümkündür. (cı) yolunun sıfır olması veya azalması aracı etkinin var olduğunun bir göstergesidir. Tam anlamıyla aracı etkiden söz edebilmek için c ve cı yolları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığı tespit edilmelidir. Bunun için, bu çalışmada, Sobel Testi kullanılmıştır.

Hipotezlerin Testi

Hipotezlerin Testi Modelde “a” yolu ile temsil edilen firmanın reklamlarına yönelik tutumun kurumsal itibar üzerindeki etkisinin tespiti için yapılan analiz sonuçları incelendiğinde (R2= 0,2503; F= 115,5412 ve P= 0,001), sigorta firmalarının yapmış olduğu reklamların firmaların tüketici nazarındaki itibarlarını artırdıkları (β= 0,437; P= 0,001) bulgusuna ulaşılmıştır. Bu sonuç H1 hipotezinin kabul edildiğini göstermektedir.

Hipotezlerin Testi H2 hipotezi kurumsal itibar değişkeninin tüketici güvenini pozitif yönde etkileyeceği varsayımı üzerine kurulmuştur (“b” yolu). Yapılan analizler sonucunda (R2= 0, 476; F= 314,419 ve P= 0,001), kurumsal itibarın tüketici güveni üzerinde pozitif etkisinin olduğu tespit edilmiştir (β= 0,690; P= 0,001). Bu bulgu H2 hipotezinin kabul edildiği anlamına gelmektedir.

Hipotezlerin Testi Firmanın reklamlarına yönelik tutum tüketici güvenini pozitif yönde etkileyeceği varsayımı üzerine kurulan H3 hipotezi (“c” yolu), yapılan analizler sonucunda doğrulanmıştır (R2= 0,338; F= 176,905 ve P= 0,001; β= 0,530; P= 0,001). Bu sonuçlara göre, H3 hipotezleri kabul edilmiştir.

Hipotezlerin Testi Modeldeki analiz sonuçları incelendiğinde a, b ve c yollarının gerçekleştiği görülmektedir. Bundan sonraki aşamada ise, modele bağımsız ve aracı değişken birlikte dahil edildiğinde c yolundaki etkinin azalıp azalmadığı veya tamamen ortadan kalkıp kalkmadığı incelenecektir. Bunu belirlemek için ise, cı yoluna bakmak gerekmektedir. cı yolunda aracı ve bağımsız değişken modele birlikte dahil edildiğinde firmanın reklamlarına yönelik tutum değişkeninin tüketici güveni üzerindeki etkisi azalma göstermiştir. (β= 0,287; P= 0,001). Bu bulgu, firmanın reklamlarına yönelik tutum ile tüketici güveni arasında kurumsal itibarın aracı etkisinin olduğuna dair ipucu vermektedir. Bundan sonraki aşamada, aracı etkinin büyüklüğünün (dolaylı etki) belirlenmesi gerekmektedir.

Hipotezlerin Testi

Hipotezlerin Testi Bundan sonraki aşamada, aracı etkinin anlamlı olup olmadığını belirlemek için Sobel Testi yapılmıştır. Aracı etkinin anlamlılığını tablodaki bootstrap güven aralığı da vermektedir. Z skor katsayısının 1,96’dan büyük olması aracı etkinin varlığını anlamlı olduğunu gösterecektir. Yapılan Sobel Testi sonucunda Z skor katsayısı 8,208 olarak bulunmuştur ve testin anlamlılığı 0,001 olarak gerçekleşmiştir. Hem Sobel Testi hem de bootstrap güven aralığına göre aracı etkinin varlığı anlamlıdır.

Sonuçlar Sigorta firmalarının reklamlarına yönelik tüketici tutumu, firmaların kurumsal itibarını artırıcı etkiye sahiptir. Reklamlar sigorta firmalarına yönelik tüketici güvenini artırıcı etkiye sahiptir. Kurumsal itibar sigorta firmasına duyulan güveni oldukça güçlü bir şekilde ve pozitif etkilemektedir. Sigorta firmalarının yapmış oldukları reklamların tüketici güvenini kurumsal itibar üzerinden kısmi olarak etkilediği bulgusu elde edilmiştir. Sigorta firmalarının yapmış olduğu reklamlar tüketicinin firmaya güven duyması gibi olumlu bir etki ortaya çıkaracak, ancak bu etkinin bir kısmı firma itibarı üzerinden gerçekleşecektir.

Öneriler Reklamlarda itibarı ve güveni artırıcı öğelere yer verilmesi sigorta firmalarına önemli rekabet avantajı sağlayacaktır. Reklamlarda vaat edilenlerin yerine getirilmesi firmaya duyulacak güvenin temel nedenlerindedir. Sigorta firmalarının bu noktaya dikkat etmesi önemlidir. Ayrıca, reklamların ilgi çekici olması ve doğru bilgileri içermesi güven açısından oldukça önemlidir. Sigorta sektöründeki uygulayıcılara kurum itibarını geliştirici faaliyetlerde bulunmaları önerilebilir. Çünkü itibar güvenin çok önemli bir belirleyicisidir.

Kısıtlar ve Araştırmacılara Öneriler Bu çalışma Balıkesir ilinde Burhaniye, Edremit ve Havran ilçelerinde çalışan devlet memurları üzerinde yapılmıştır. Veri toplama yöntemi ankettir ve cevaplayıcılara kolayda örnekleme yoluyla ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar sadece bu kitleyi kapsamaktadır. Eğer başka ana kitleler ile çalışılırsa farklı ve kapsayıcı sonuçlar elde edilebilir. Reklama yönelik tutum ile güven arasında sadece itibar değişkeni bu çalışmada ele alınmış ve kısmi aracı etki tespit edilmiştir. Bu durum, iki değişken arasında, itibar dışında başka değişkenlerin de aracı etkiye sahip olduğunu gösterir. Bu nedenle araştırmacılar farklı aracı değişkenleri bu modele ekleyebilirler.

Teşekkürler…….