Yrd. Doç. Dr. HALİL SEMİH KİMZAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
TÜRKİYE’DE HAVALİMANLARINDA GÖREV YAPAN GÜVENLİK PERSONELLERİ ÜZERİNDE “MESLEĞE BAĞLILIK” ARAŞTIRMASI Yener KARDEŞ, Havalimanları Güvenlik Memurları.
Eşleştirilmiş Örnekleme T-testi
OECD Çok Uluslu Şirketler Rehberi
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
İŞLETME YÖNETİMİ.
Yrd. Doç. Dr. Yaprak Gürsoy İstanbul Bilgi Üniversitesi,
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
İnovasyon Kültürü Hizmet Yenilikçiliği ve İnsan Kaynakları Uygulamaları Arasındaki İlişkilerin Test Edilmesi: Sağlık Çalışanları Üzerine Bir Araştırma.
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Pazarlama Araştırması
Yard. Doç. Dr. Oğuzhan Aygören İTÜ İşletme Fakültesi
FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Etik Pazarlama Eğitiminin Neresinde
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yöneticilerde Sürdürülebilirlik Algısı ve Firma Uygulamalarına Yönelik Değerlendirme Öğr.Gör.Dr. Burcu Mucan Dumlupınar Üniversitesi Hisarcık MYO Doç.Dr.
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİNDE YAŞANAN BİLİŞSEL ÇELİŞKİ VE YENİDEN SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ Yrd.Dç.Dr. Hilal ÖZEN Melike ALTINGÜL.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
Ürünün Görsel Estetiğinin İçsel Referans Fiyatlara Etkisi
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
TÜKETİCİ KİMLİĞİNİN KÜRESEL TÜKETİME ETKİSİ
İstatistik Bilimine Giriş
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
REKABET KURUMU TANITIM SUNUMU Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
Ömer Sezai AYKAÇ Öğr. Gör. Aykut YILMAZ SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
Marka Aşkının Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Markası Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma 21.PAZARLAMA KONGRESİ Dijital Dünyada Pazarlama Yrd.Doç.Dr.
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Aycan KÜLAHLI
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Araş. Gör. Emine ŞENBABAOĞLU Doç. Dr. Emre Şahin DÖLARSLAN 2016
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
UPK-2015, Eskişehir SATIŞ PERSONELİNİN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK ALGISININ BELİRLENMESİ: SİVAS İLİNDE BİR ARAŞTIRMA *Murat Fatih TUNA *Arş.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ADİL TİCARET BİLGİSİ İLE ADİL TİCARET BAĞLILIĞI İLİŞKİSİNDE ADİL TİCARETE DUYULAN GÜVENİN ROLÜ Yrd. Doç. Dr. HALİL SEMİH KİMZAN Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü SEVDENUR KAPUSUZ Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Tezli Yüksek Lisans 20. Ulusal Pazarlama Kongresi 10-13 Haziran 2015, ESKİŞEHİR

Sunum içeriği Giriş ve Amaç Literatür Analizi Tasarım ve Yöntem Bulgular ve Tartışma Sonuç

  Giriş ve Amaç Günümüzde artan rekabet unsuru, küçük ölçekli üreticilerin faaliyetlerini sürdürmesini gittikçe zorlaştırmaktadır. Bu tür işletmeleri ayakta tutabilmek için hayata geçirilen uygulamalar yetersiz kalabilmekte, bu durum ise ülke ekonomilerini olumsuz yönde etkilemektedir.

  Giriş ve Amaç Uluslararası ticarette daha fazla eşitlik arayan diyalog, şeffaflık ve saygıya dayanan bir ticaret ortaklığı olan adil ticaret, dezavantajlı üretici ve çalışanların haklarını güvence altına alarak ve daha iyi ticaret koşulları sunarak sürdürülebilir kalkınmaya katkıda bulunur (FINE, 2001).

  Giriş ve Amaç Adil ticaret literatürü incelendiğinde adil ticaret bilgisi ile adil ticaret bağlılığı arasındaki ilişkide adil ticarete duyulan güvenin aracı etkisine yönelik çalışmaların eksikliği göze çarpmaktadır. Türk tüketicisinin adil ticaret bilgisi ile adil ticaret bağlılığı arasındaki ilişkide adil ticarete duyulan güvenin rolü araştırmanın amacını oluşturmaktadır.

  Giriş ve Amaç Adil ticarete duyulan güven, tüketicilerin adil ticaret bağlılıklarını arttıracaktır. Adil ticaret bağlıkları artan tüketiciler, daha fazla adil ticaret ürünleri satın alacaklar ve dolayısıyla adil ticaretin temel ilkelerinden olan küçük üreticiyi güçlendirmeye yardımcı olacaklardır.

  Literatür Analizi Etik konular hakkındaki bilgi, satın alma davranışını belirlemede önemli bir role sahiptir (Shaw ve Clarke, 1999; Shaw ve Shiu, 2002; 2003). Etik konular genellikle, bilgi yoksunluğu, yanlış bilgi ya da düşük kaliteli bilgi nedeniyle tüketicilerin zihinlerinde karışıklığa ve sonuç olarak da güvensizliğe neden olur (Roberts, 1996; Wessels vd. 1999; Carrigan ve Attalla, 2001; Maignan ve Ferrell, 2004; Nilsson vd. 2004).

  Literatür Analizi Adil ticaret bilgisi, adil ticaretin tam olarak nasıl tanımlandığını bilmek olarak tanımlanmaktadır ve adil ticaretin temel yönlerini vurgulayan öğeleri kapsar (De Pelsmacker vd., 2006; De Pelsmacker & Janssens, 2007). Tüketicilerin adil ticaret konusu ve ürünleri açısından sahip olduğu bilgiyi diğer bir ifadeyle adil ticaret bilgisini, çok az, yeterince ulaşılabilir olmayan, kontrol edilemeyen, profesyonel olmayan ve inanılmaz olarak algıladığı görülmektedir.

  Literatür Analizi Bu da tüketicileri adil ticaret konuları hakkında daha şüpheci ve daha az ilgili hale getirebilmektedir. Organizasyonlar, sertifikalar ve bu rekabetçi etiketleme programlarının karmaşıklığı ve sayısı da, tüketicilerin kafasını karıştırabilmekte, itibarını zayıflatabilmekte ve tüketici güvenini sarsabilmektedir (Salzhauer, 1991; Teisl vd. 1999; Nilsson vd., 2004).

  Literatür Analizi Güven genellikle, “yetki verilen kimsenin yükümlülüklerini yerine getirmek ve sözlerini tutmak için istekliliği” olarak tanımlanmıştır (Rotter, 1971; Barber, 1983). Çok boyutlu bir kavram olan güven, özellikle risk algılandığında önem kazanır (Garbarino ve Johnson, 1999; Schoorman vd., 2007). Bu nedenlerle mevcut çalışma tüketicilerin adil ticarete duydukları güvene odaklanmıştır.

  Literatür Analizi Adil ticaret bilgisi dolayısıyla adil ticarete duyulan güven adil ticaret bağlılığına yol açabilmektedir (Bezençon ve Blili, 2011). Adil ticaret bağlılığı, adil ticaret ilkeleri nedeniyle tüketicilerin adil ticaret ürünlerini satın almayı düşünme ölçüsüdür (Bezençon ve Blili, 2009).

Tasarım ve Yöntem Araştırma verileri internet üzerinden bir anket vasıtasıyla toplanmıştır. Araştırmanın örnekleme yöntemi olarak olasılığa dayalı olmayan tekniklerden biri olan kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemin kullanılma nedeni zaman ve maliyet kısıtıdır. 348 adet cevaplayıcıya ulaşılmıştır.

Tasarım ve Yöntem Çalışmada adil ticaret bilgisi ölçeği (Pelsmacker ve Janssens, 2007), adil ticarete duyulan güven ölçeği (Castaldo vd., 2009) ile adil ticaret bağlılığı ölçeği (Bezençon ve Blili, 2011) kullanılmıştır (5’li Likert).

Şekil 1:Araştırma modeli Adil ticaret bilgisi Adil ticarete duyulan güven Adil ticaret bağlılığı

Tasarım ve Yöntem Adil ticaret ilkelerini bilen tüketicilerin adil ticarete güveni artacak, adil ticarete olan güven ise, adil ticaret ürünleri satın almak için adil ticaret bağlılığını artıracaktır (Salzhauer, 1991; Bezençon ve Blili, 2011). Bu bağlamda araştırmanın hipotezi aşağıda sunulduğu gibi geliştirilmiştir: H1: Adil ticarete duyulan güvenin adil ticaret bilgisi ile adil ticaret bağlılığı arasındaki ilişkide aracı rolü vardır.

  Bulgular ve Tartışma Verilerin analizi için SPSS 18,0 programından yararlanılmıştır. Toplanan veriyi analiz edebilmek üzere güvenilirlik, faktör, korelasyon ve hiyerarşik regresyon analizleri yapılmıştır. Anketi yanıtlayan kişilerin yaklaşık %63,5’i erkek, %36,5’i kadın olup %23’ü lisansüstü, %67,5’i lisans ve yaklaşık %7’si ise lise mezunudur.

  Bulgular ve Tartışma Araştırmaya katılan kişilerin yaklaşık %55’i 19-25 yaş aralığında, yaklaşık %35’i 26-32 yaş aralığında ve yaklaşık %10’u ise 32 yaşından büyüktür. Ayrıca anketi yanıtlayan kişilerin %14,70’si evli, %85,3’ü ise bekârdır. Bu verilere ek olarak, ankete katılan kişilerin %33,6’sı 1000 Türk Lirasından düşük, %24,4’ü 1001-2000 TL aralığında, %18,7’si 2001-3000 TL aralığında, %23,3’ü ise 3001 Türk Lirasından yüksek gelire sahiptir.

    Bulgular ve Tartışma Adil ticaret bilgisi, adil ticarete duyulan güven ve adil ticaret bağlılığı ölçeklerinin Cronbach Alpha değerleri sırasıyla 0,842, 0,872 ve 0,816 bulunmuştur. Bu değerler kabul edilebilir limitler arasında yer almaktadır. Ölçeklere ilişkin tanımlayıcı istatistikler Tablo 1’de verilmiştir.

Tablo 1: Ölçek İfadelerine İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler   Ortalama Std. Sapma Çarpıklık Basıklık İstatistik B 3,6840 ,92157 -1,164 ,131 1,078 ,261 G 3,2801 ,88497 -,273 ,133 ,108 ,265 ATB 3,4852 ,84443 -,712 ,590 Açıklamalar: B: Adil ticaret bilgisi; G: Adil ticarete duyulan güven; ATB: Adil ticaret bağlılığı

  Bulgular ve Tartışma Faktör analizi sonuçlarına göre her bir değişken tek faktör altında toplanmıştır. Adil ticaret bilgisi, adil ticarete duyulan güven, adil ticaret bağlılığı değişkenleri için tek faktör toplam varyansın sırasıyla %76,32, %79,73, %64,51’ini açıklamaktadır.

  Bulgular ve Tartışma Araştırma modelini test etmek için Baron ve Kenny (1986)’nin aracılık etkisini ölçmek için önerdiği yöntem kullanılmıştır. Regresyon analizi sonuçları Tablo 2 ve Tablo 3’te verilmiştir. 1 nolu modelde adil ticaret bilgisinin beta değeri 0,604 iken adil ticarete duyulan güvenin modele dahil edilmesiyle (3 nolu model) beta değeri 0,317’ye düşmektedir. Bu bağlamda adil ticaret bilgisi ve adil ticaret bağlılığı ilişkisinde adil ticarete duyulan güven değişkeninin “kısmi aracılık” etkisine sahip olduğu görülmektedir.

Tablo 2: Regresyon Analizi Sonuçları Model No Regresyon Denk. Uyarlanmış R2 Std. Sapma F Sig. 1 ATB = b0+ b1xB* 0,363 0,673 192,676 0,000 2 ATB = b0+ b1xG* 0,280 0,750 131,973 3 ATB= b0+ b1xB+ b2xG* 0,535 0,575 189,372

Tablo 3: Katsayılar Model No Beta t Sig. 1 (Sabit) B 0,604 9,786   Beta t Sig. 1 (Sabit) B 0,604 9,786 13,881 0,000 2 (Sabit) G 0,532 7,872 11,488 3 (Sabit) 5,550 0,317 0,512 7,071 11,422 Açıklamalar: ATB: Adil ticaret bağlılığı; B: Adil ticaret bilgisi; G: Adil ticarete duyulan güven

Sonuç Günümüzde yaşanan rekabet artışı ile dezavantajlı üreticilerin ve çalışanların uygun şartlarda çalışabilmelerinin sağlanması ekonomik sistem açısından daha önemli bir hale gelmiştir.

Sonuç Küreselleşme, bireyselleşme ve bilinçlenmenin de etkisiyle tüketiciler pazarda sergiledikleri tercihler ile dezavantajlı gördükleri tarafları destekleyebilmektedir.

Sonuç İletişim teknolojilerindeki gelişimle birlikte tüketiciler bilgiye kendileri ulaşabilmekte ve pazarda karşılaştıkları uygulamaları bireysel olarak değerlendirebilmektedir.

Sonuç Bu çalışma adil ticaret bağlılığı oluşumunda adil ticarete duyulan güvenin önemini vurgulamaktadır. Adil ticaret bilgisi adil ticarete olan güveni, adil ticarete olan güven de adil ticaret bağlılığını pozitif yönde etkilemektedir. Bu bağlamda adil ticaret bağlılığı oluşturmayı hedefleyen yöneticilerin adil ticaret bilgisi yanında adil ticarete duyulan güveni de tesis etmeye çalışması gerekecektir.

Sonuç Adil ticaret bilgisi ve adil ticaret bağlığında güvenin aracı rolü, oldukça kilit öneme sahiptir. Adil ticaret bilgisine sahip olan tüketiciler, adil ticarete güvenecek ve güvene dayalı olarak adil ticaret bağlılıklarını artıracaktır.

Sonuç Adil ticaret bağlıkları artan tüketiciler, daha fazla adil ticaret ürünleri satın alacaklar adil ticaretin temel ilkelerinden olan küçük üreticiyi güçlendirmeye yardımcı olacaklardır. Adil ticaret bilgisinin adil ticaret bağlılığına yol açtığını ortaya koyan çalışmalarla paralel bulgulara ulaşan mevcut çalışma ayrıca adil ticarete duyulan güvenin kısmi aracılık etkisini de ortaya koymuştur.

Dinlediğiniz için teşekkür ederim…

EK: Ölçek İfadeleri Adil Ticaret Bilgisi 1. Adil ticaret gelişmekte olan ülkelerdeki çiftçilere ve işçilere daha iyi ticaret şartları yaratmayı amaçlar. 2. Adil ticaret gelişmekte olan ülkelerdeki üreticilere daha dürüst fiyatlar ödetme gayretindedir. 3. Adil ticaret gelişmekte olan ülkelerdeki dışlanan ve/ya da dezavantajlı üreticilerin sürdürülebilir gelişimi için gayret gösterir.

Adil Ticarete Duyulan Güven 4. Adil ticarete daima güvenebilirim. 5. Adil ticarete inanırım. 6. Adil ticaret ürünleri güvenilirdir. 

Adil Ticaret Bağlılığı 7. Uluslararası ticarette küçük ölçekli üreticilere daha fazla güç sağladığı için adil ticaret ürünleri satın alırım. 8. Adil ticaret ürünleri satın alırım çünkü bu ürünlerin üretiminde görev alan kişilerin diğerlerine oranlarına daha iyi çalışma şartlarına sahip olduğunu düşünüyorum. 9. Adil ticaret ürünleri satın alırım çünkü bu ürünlerin diğer ürünlere oranla çevreye daha duyarlı olduğunu düşünüyorum.  10. Adil ticaret ürünleri satın alırım çünkü bunun ticareti adil hale getirmenin bir yolu olduğunu düşünüyorum.