20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU
20.UPK Ürün Türü ve Fiyat Seviyesinin Tüketicilerin Amaca Yönelik Pazarlama Markası Satın Alma İsteği Üzerindeki Rolü
20.UPK Amaca Yönelik Pazarlama (AYP); işletmelerin satış gelirlerinin belli bir yüzdesini sosyal bir olgu ya da organizasyona bağışlayacağını mesajlarında işleyerek rekabette farklılaşma imkânı sağlayan stratejik bir araç
20.UPK Satınalınan ürünle mutluluk arasında bir ilinti söz konusu (Belk;1985) ● AYP mutluluk arayışı temelinde işletmelerin sosyal bir olguya destek vermeye yönelik bir fon sağlama üzerine kurulu bir pazarlama stratejisidir (Erdoğan et. Al 2014)
20.UPK Bu araştırmanın amacını, ürün türleri ve fiyat seviyesinin AYP faaliyetlerinde kullanılan ürünün satın alma isteği üzerinde rolünün incelenmesi oluşturmaktadır.
20.UPK ● Araştırmada; ● Veri toplama aracı: Anket ● Örneklem: Bilecik Şeyh Edebali Ün. Öğrencileri arasından kolayda örneklem yöntemiyle belirlenmiştir. ● Farklı sınıf ve bölümlerdeki 400 öğrenciye sınıf içerisinde uygulanan anketlerin 367 tanesi kullanılabilir niteliklere sahiptir.
20.UPK AYP ilişkin ölçek; Cavill &Co’s and Webb and Mohr’s (1998) ve Öztürk and Oyman'ın (2004) çalışmasından faydalanılarak hazırlanmıştır
20.UPK Araştırma Sonuçları Ürün tipi ve fiyat seviyesinin AYP markası satın alma isteği üzerindeki rolünü Demografik faktörler, Gelir ve Yetişilen yere bağlı olarak karakteristik özellik gösteren gruplar arasındaki farkını ortaya koymak amacıyla, tüketici gruplarının oluşturulması açısından Kümeleme Analizi yöntemine başvurulmuştur.
20.UPK Bu açıdan kümeleme analizi ile farklı sınıf ve bölümlerde öğrenim gören öğrenciler içerisinde doğal kümeler belirlenmiş ve Ki-kare yönetemi ile grupların anlamlılık durumları ölçülmüştür. Ayrıca grupların değişik ürün türleri ve fiyat seviyelerinde satın alma isteklerini ölçmek amacıyla frekans analizi yapılmıştır.
20.UPK ● Araştırmaya katılanların %60' kadın, %40'ı erkektir. ● %41'i yaş, %54'ü yaş aralığındadır. ● Katılımcıların %80'i 500 Lira ve altında gelire sahiptir. ● Kümeleme analizi sonucunda katılımcılar üç grupta toplanmıştır.
20.UPK ● Kümelerin dağılımı Kümelern% 19726, , Toplam367100
20.UPK Yapılan kümeleme analizi neticesinde, farklı özellik gösteren ancak kendi içerisinde benzerlik gösteren 3 alt grubun varlığı ortaya koyulmuştur. Bu gruplar özellikle cinsiyet, yaşanılan yer gibi unsurlar bakımından diğer gruplar ile belirgin farklılıklar göstermektedir. Birinci küme, büyükşehirde yaşayan dar gelirlileri, İkinci küme; çoğunluğu büyük şehirde yaşayan düşük gelirli kadınları, Üçüncü küme ise şehirde yaşayan düşük gelirlileri temsil etmektedir.
20.UPK Bu çalışmada yaşın satın alma isteği üzerinde önemli bir etkisinin bulunmadığı görülmektedir. Ancak çalışmanın üniversite öğrencileri üzerinde yapıldığı gerçeğinden hareketle bir genelleme yapma konusunda dikkatli olunmalıdır. Cinsiyet ve yaşanılan yerin AYP ürünlerinin satınalınmasında etkiye sahip olduğu görülmüştür. Büyükşehirlerde yaşayanların, pahalı olmayan AYP ürünlerine destek verdiği çıkan bir başka sonuçtur.
20.UPK Kümelerin Cevaplarının Frekans Dağılımı Küme NoÜrün Fiyat (TL) Aynı Fiyat (%)Yüksek Fiyat (%) Ekstra Fiyat (%) 1 Çikolata Kalem Pantolon Mobil ,4 2 Çikolata Kalem Pantolon Mobil ,6 3 Çikolata Kalem Pantolon Mobil ,7 Genel Çikolata47 Kalem20 Pantolon6 Mobil Telefon2.7
20.UPK Kümelerin Cevaplarının Grafiksel Dağılımı
20.UPK Kümelerin Profil Dağılımları Küme 1Küme 2Küme 3 OrtalamaStd.OrtalamaStd.OrtalamaStd. Yaş20,71,620,71,520,91,6 GelirFrekans% % % 500 ve altı ve üstü ŞehirFrekans% % % Büyükşehir Şehir Kasaba Köy Cinsiyet Erkek Kadın
20.UPK Teşekkür ederiz...