SINIFTAKİ DİSİPLİN HATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
Sınıfta bazı öğrenciler olumlu davranışlar gösterirken bazıları da istenmeyen davranışlar ( arkadaşları ile konuşma, hayal kurma, dersle ilgili olmayan kitap, dergi okuma.....) gösterebilirler.
Sınıf yönetimi sırasında çıkacak sorunlar, öğrencilerin dikkatlerinin dağılmasına, gereksiz zaman kaybına ve gerginliğe neden olacaktır. Bu nedenle öğretmenlerin sürekli beklenmedik bir sorunla karşılaşmaya hazır olması ve bu sorunları en uygun şekilde çözmeye çalışması gerekir.
ETKİLİ BİR SINIF YÖNETİMİNDE İLKELER
Sınıf Meclisini toplayarak, sınıfta uyulması gereken kuralları belirleyiniz. Öğrenciler kendi koydukları kuralları daha kolay benimseyeceklerdir. Kuralların neden önemli olduğu ve kurallara uymanın kendileri için faydaları anlatılmalıdır.
Öğrencilerin okula devam etmelerindeki amaçları sürekli gündemde tutulmalıdır. Ders saatini dikkatlice planlayınız. ( dersi anlatma, soru sorma, tekrar,değerlendirme..)
Öğretmen gözleri ile tüm sınıfı kontrol altında tutmalı, gezinerek ders anlatmalı ve öğrencilerin tümünü görebilecek yerde durmalıdır. Dikkati dağılmış öğrencilere daha da yaklaşarak rastlantıymış gibi sıra veya masasına dokunarak öğrencinin dikkatini toplamasına yardımcı olunmalıdır.
Sınıfta olup bitenlerden haberdar olduğunuzu gösteriniz. Ders anlatırken, anlatımı bozmadan konuşanları uyarabilmeliyiz. ( o tarafa bakma, öksürme, yakınına gitme, ses tonunu değiştirme.....)
Tehditten kesinlikle kaçınınız. ( seninle sonra görüşürüz, seni idareye göndereceğim, yazılıda görüşürüz.....) Bir öğrenciyi uyarmanız gerekiyorsa bunu herkesin önünde yapmayınız. Öğrencilere dostça yaklaşınız. İletişimde ‘sen dili’ yerine ‘ben dilini’ kullanınız. Arkadaşınla konuşma yerine, ben ders anlatırken kendi aranızda konuşursanız,dikkatim dağılıyor rahatsız oluyorum denilebilir.
Sınıfta öğrencilerin aktif olmaları, derse katılımı sağlanmalıdır. Derste birden çok yöntem kullanılmalıdır. ( anlatım, soru-cevap, gösteri ) Yazı tahtası kullanılacaksa, öğretmen yüzünü tahtaya dönük olarak çalışmamalıdır.
Sınıftan çıkmadan bir sonraki derste işleyeceğiniz konuyu duyurunuz ve derse hazırlıklı gelmelerini isteyiniz. ( konuyu okuma, soru çıkarma, alıştırma çözme..) Bu durum öğrencinin derse ilgisini arttıracaktır.
Yukarıdaki önlemlerin işlemediği durumlarda son çare cezaya başvurulabilir. Fakat ceza kesinlikle fiziksel olmamalıdır.Tatlı sert veya şaka yollu azarlamalar, yalnız bırakmalar şeklinde cezalar uygulanabilir. Cezanın korkutmaya değil, düzeltmeye yönelik olmalıdır.
Unutulmamalıdır ki; öğrencileri yargılamadan, onları olayların nedeni olarak görmeden, anlayarak yaklaşmak, disiplin sorunlarını azaltacak, eğitimsel amaçlara ulaşma oranını yükseltecektir.