Öğretim Tasarımı (Instructional Design) Öğretim Amaçlarını Belirleme İçeriği Seçme ve Düzenleme Eğitsel Stratejileri Geliştirme Ölçme Araçlarını Hazırlama
Öğretim Tasarımı Süreci Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) Değerlendirme (Evaluation)
Bir Yaşantı “Beyazlar gediğinde onların elinde İncil, bizimse topraklarımız vardı. Zamanla bize gözlerimizi kapatarak dua etmesini öğrettiler. Bir süre sonra gözlerimizi açtığımızda baktık ki; İnci bizim elimizdeydi. Topraklarımız ise beyazların olmuştu.” Jomo Kenyatta (Kenya’nın kurucu Devlet Başkanı)
Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel öğrenmeler, zihinsel etkinliklerin ağırlıkta olduğu davranışları kapsar. Duyuşsal öğrenmeler, bir nesne, bir olay, bir konuya karşı ilgi, tutum, tavır ve duygu gibi davranış eğilimlerini içerir. Duyuşsal öğrenme aslında bir bilgi veya beceridir. Psikomotor öğrenmeler, belirli fiziksel hareketlerin belli sıraya göre doğru, hızlı ve otomatik olarak yapılması sonucunda ortaya çıkan davranışları içerir.
Bloom’un Öğrenme Taksonomisi Bilişsel Öğrenme Duyuşsal Öğrenme Psikomotor Öğrenme Değerlendirme Bir değer ya da değerler bütünü ile nitelenmişlik Yaratma Sentez Örgütleme Uyarlama Analiz Değer verme Karmaşık dışa vuruk faaliyetler Uygulama Tepkide bulunma Alışkanlık Kavrama Alma Kılavuz Denetiminde Yapma Bilgi Hazırlanma Algılama
Bilişsel Öğrenme Değerlendirme Sentez Analiz Uygulama Kavrama Bilgi Yargıda bulunmak eleştirmek, savunmak gibi davranışları içerir. Değerlendirme Fikir ya da öğeleri belli ilişki ve kurallara göre birleştirip yeni bir ürün oluşturma yeteneğidir. Sentez Bir problem veya sistemin yapısını tanıma, öğelerine ayırma, öğeler arasındaki ilişkileri belirleme gibi davranışlardır. Analiz Daha önce öğrenilen kuramsal ifadeler ve genellemelerin yeni durumlarda kullanılmasını ile ilişkilidir. Uygulama Öğrenciden,önceden öğrendiklerini yeni bir biçimde, yeni bir düzenlemeyle sunması istenir. Kavrama Ezber öğrenmeyi içerir ve olgular, ilkeler ve terimlerin hatırlanmasını gerektirir. Bilgi
Bir değer ya da değerler bütünü ile nitelenmişlik Duyuşsal Öğrenme Özümsenen değerlerle tutarlı bir yaşam felsefesi ya da dünya görüşü geliştirme. Bir değer ya da değerler bütünü ile nitelenmişlik Farklı değerleri tutarlı bir değerler sistemi oluşturacak şekilde örgütleme. Örgütleme Bir davranış, olay ya da olguya önem verme; bir değeri diğerlerine tercih etme ve bir değere kendini adama. Değer verme Belirli uyarıcılarla ilgilenme, onlara belli biçimlerde tepkilerde bulunma. Aktif katılım da denebilir. Tepkide bulunma Belirli bir fikir, olay ya da uyarıcıya dikkat etme ve belli uyarıcıları diğerlerinden ayırma. Alma
Karmaşık dışa vuruk faaliyetler Kılavuz Denetiminde Yapma Psikomotor Öğrenme Yeni, orijinal bir motor davranış geliştirme. Yaratma Önceden kazanılan becerileri, yeni durumlarda kullanma. Uyarlama Karmaşık bir beceriyi kolayca, en az zaman ve enerji harcayarak yapma. Karmaşık dışa vuruk faaliyetler Bir beceriyi kendi başına, hiç kimseden yardım almadan, istenilen niteliklerde yapma. Alışkanlık Bir beceriyi, önce beceriyi yapan başka bir kişiyi taklit ederek ve daha sonra kendi kendine yaparak öğrenme. Kılavuz Denetiminde Yapma Bir motor hareket için zihinsel, bedensel ve duygusal yönden hazır olma. Hazırlanma Bir becerinin nasıl yapıldığını izleme; hareketlerin farkına varma. Algılama
Amaçlar Öğrenci merkezli Ulaşılabilir Ölçülebilir Yeterliğe dayalı
Amaçlar Nasıl Yazılır? Davranış Şart Standart Planlanan öğrenme-öğretme faaliyetlerini başarıyla tamamlayan bir öğrencinin neyi yapabileceğini gösterir. Davranış Öğrencinin davranışı hangi şartlar altında gerçekleştireceğini tanımlar. Şart Öğrenme-öğretme süreci sonunda öğrencinin ulaşması beklenen davranışın düzeyi veya yeterlilik derecesini tanımlar. Standart
Davranış Lehimlemek Tanımlamak Hesaplamak Anlamak Bilmek İnanmak Planlanan öğrenme-öğretme faaliyetlerini başarıyla tamamlayan bir öğrencinin neyi yapabileceğini gösterir. Lehimlemek Tanımlamak Hesaplamak Anlamak Bilmek İnanmak
Şartlar Öğrencinin davranışı hangi şartlar altında gerçekleştireceğini tanımlar. Şartlar, yardım edici (sağlanan kaynaklar) ya da sınırlayıcı (kısıtlamalar) olabilir. Kullanılabilecek alet, cihaz ve malzemeler Zaman sınırlamaları Davranışın gerçekleşeceği ortam Kullanımı sınırlandırılmış malzemeler
Standartlar Öğrenme-öğretme süreci sonunda öğrencinin ulaşması beklenen davranışın düzeyi veya yeterlilik derecesini tanımlar. Kalite (iyi düzenlenmiş, anlaşılır bir yazılı ödev) Başarı yüzdesi (%95’i doğru) En çok hata miktarı (En fazla bir hata ile) Üretim hızı/zamanı (30 dakikada) Referans gösterme (Sınıfta yapılan açıklamalara göre)
İçerik Türleri Sözel Bilgiler Zihinsel Beceriler Tutumlar Tanımlar Sınıflamalar Olgular Zihinsel Beceriler Ayırt etme Somut kavramlar Soyut kavramlar Kurallar Problem çözme Tutumlar Bilişsel Stratejiler Tekrar Ayrıntılandırma Düzenleme Üstbiliş Duyuşsal stratejiler Devinsel Beceriler
Bilişsel Stratejiler Yineleme Kavramayı izleme (İç denetim) Altını çizme İşaretleme Bellek destekleyici kullanma Kavramayı izleme (İç denetim) Ayrıntılandırma Zihinsel imgeler oluşturma Özetleme Benzetme oluşturma Yeniden ifadelendirme Not tutma Sorular türetme Duyuşsal stratejiler Düzenleme Anahatları çıkarma Kavram haritaları oluşturma Çizelgeler üretme
Öğretim hedefleri Davranış hedefleri Kazanımlar Performans hedefleri Genel durumu içeren bir hedef ifadesi ile bu hedefe nasıl ulaşılacağını açıklayan davranışlar. Kazanımlar Öğretim sonunda ulaşılacak durumların ne olduğunu geniş olarak ve nihai öğrenme ürünü biçiminde ifade edilmesi. Performans hedefleri Öğretim sonunda öğrenenin göstermesi gereken performans, ölçüt ve koşul ifadeleri ile birlikte belirtilir.
Örnekler Öğretim tasarım modellerini temel özelliklerini dikkate alarak gruplandırır. İki farklı veri toplama aracını kullanarak, öğrencilerin uygun iki bireysel farklılığını belirler.
İçerik Analizi Aşamalı (hierarchical) analiz Kümesel (cluster) analiz Kavram öğretimi, kural öğretimi Kümesel (cluster) analiz Sözel bilgilerin öğretimi İşlemsel (procedural) analiz Devinsel becerilerin öğretimi Bütünleşik analiz Tutumlar, değerler ve inançlar
Aşamalı analiz Sorun çözme (11) Kural (6) Kavram (3) (4) Ayırt etme (1) (2) (5) (10) (8) (9) (7)
Kümesel analiz Sözel bilgi (1) (2) (3) (4) (5)
İşlemsel analiz Görev (1) İşlem (1.1) Adım (1.2.1) (1.2.2) (2) (2.1) (1.2) (2.2) (2.3) (3)
İçerik Analizi İçerik – Kazandırılacak yeterlikler Amaçlar yeterliklere dayanmakta, yeterlikler de içeriğe işaret etmektedir. İçerik analizinde kullanılan yöntemler, kazandırılacak yeterliklerin doğasını ve aralarındaki ilişkileri belirginleştirmeye hizmet etmektedir. Öğretimsel analiz yöntemleri = İçerik analiz yöntemleri İçeriğin yapısı ve akışı belirlenir.
İçeriği Düzenleme İlkeleri Bilinenden bilinmeyene Yalından karmaşığa Kolaydan zora Somuttan soyuta Yakından uzağa Öncekilerden sonrakilere
İçeriği Düzenleme İlkeleri Bütünden parçaya Önemliden önemsize Benzerliklerden farklılıklara Süreçlerden ürünlere Sorunlardan çözümlere Kuramdan uygulamaya
Eğitsel Stratejileri Geliştirme Taktik Teknik Yöntem Strateji
Strateji Genel olarak; bir şeyi elde etmek için izlenen yol yada amaca ulaşmak için geliştirilen bir planın uygulanmasıdır. Eğitim açısından strateji; dersin hedeflerine ulaşmasını sağlayan; yöntem, teknik ve araç-gereçlerin belirlenmesine yön veren yaklaşımdır.
Yöntem Öğretim yöntemi, öğrenciyi hedef ulaştırmak için izlenen yoldur. Yöntemle, belli öğretme teknikleri ve araçları kullanılarak öğretmen ve öğrenci etkinliklerinin bir plana göre düzenlenmesi ve yürütülmesi amaçlanır.
Teknik Öğretim yöntemini gerçekleştirmede kullanılan yoldur.
Öğretim Stratejilerinin Sınıflandırılması Yönetim (management) stratejileri Zaman, yer, insan kaynakları, donanım Düzenleme (organization) stratejileri İçeriğin türü, kapsamı, yapılandırılması, akışı, bağlantıları Dağıtım (delivery) stratejileri Öğretimi öğrenene sunma, öğrenenden yanıt alma, öğrenene yanıt verme (öğretmen-öğrenci, öğrenci-materyal, öğrenci-öğrenci etkileşimleri)
Öğretim Stratejilerinin Sınıflandırılması Yerleştirilmiş (embedded) / destekleyici stratejiler Öğrenci pasif Türetilmiş (generative) / üretici stratejiler Öğrenci aktif
Öğretim Stratejilerinin Sınıflandırılması Doğrudan (direct) stratejiler Öğretmen bilgi verme görevini yüz yüze iletişim yoluyla ve konuyu kendisi anlatarak yapması Etkileşimli (interactive) stratejiler Karşılıklı görüş alış-verişi, paylaşım ve alternatif bakış açıları geliştirme Bağımsız (independent) stratejiler Kendi kendine öğrenme Dolaylı (indirect) stratejiler Araştırma, gözlem, incelme Deneyimsel (experiental) stratejiler Öğrenci merkezli ,etkinliklere dayalı, tümevarımcı
Öğretim Stratejilerinin Sınıflandırılması Hedef Strateji Yöntem Teknik Bilgi Sunuş Anlatma Gösteri Beyin fırtınası Kavrama Buluş Tartışma Örnek olay Soru cevap Tartışma çeşitleri Uygulama Analiz Sentez Değerlendirme Araştırma/İnceleme Gösterip yaptırma Problem çöme Proje Benzetin Drama Rol oynama İkili ve grup çalışması
Öğretim Yöntemleri Öğretmen odaklı Öğrenci odaklı Etkileşim odaklı Anlatım Tartışma Örnek olay Gösterip yaptırma Problem çözme Proje Bireysel çalışma
Öğretim/Öğrenme Modeli ? Öğrenme Kuramları Öğretim/Öğrenme Modeli
Ölçme Araçlarını Hazırlama Doğrudan Dolaylı Ölçmede hata Sabit Sistematik Tesadüfi Değerlendirme
Ölçme Araçlarını Hazırlama Nesnel testler Belirli amaçlara ulaşma düzeyini, doğru ve yansız ölçmek Temel düzey / İleri düzey Öğrenme Yeterlikleri Öznel testler Genellikle uzun ve serbest yanıtlar Puanlamada esneklik
Ölçme Araçlarının Türleri Anketler Kişisel özellikler, görüş ve tercihler, beklentiler, bilgiler, eğilimler Başarı testleri Öğrenme çıktıları Serbest yanıtlı testler Klasik, geleneksel, kompozisyon tipi Uzun cevaplı / Kısa cevaplı
Ölçme Araçlarının Türleri Sözlü sınavlar Serbest yanıtlı testler yerine Sorunun algılanması ve yanıtın formüle edilmesi Çelişki ya da çatışmalarla baş edebilme Yaratıcı düşünme Tutum ve genel izlenim Doğru-yanlış testleri Bilişsel alandaki bilgi ve kavrama düzeyindeki yeterlikler Sözel bilgiler, ayırt etme, kavramlar
Ölçme Araçlarının Türleri Çoktan seçmeli testler Sunulan seçenekler Çeldirici Yapılandırılmış – Nesnel Sözel bilgiler ve zihinsel beceriler Eşleştirmeli testler İki sütun
Ölçme Araçlarının Türleri Boşluk doldurmalı testler Bir cümlede eksik bulma Sözel bilgiler ve kurallar Ölçekler Tutum ölçme Mutlak doğru / yanlış yanıt yok
Ölçme Araçlarının Türleri Denetim listeleri Gözlem Evet/Hayır – Puanlama – Sıklık İşlemsel bilgiler ve Devinsel yeterlikler Duyuşsal alandaki eğilim ve yönelimler
Ölçme Araçlarının Özellikleri Geçerlik Görünüş geçerliği Yapı geçerliği İçerik geçerliği Kestirim (yordama) geçerliği
Ölçme Araçlarının Özellikleri Güvenirlik Test-yeniden test güvenirliği Paralel formlar güvenirliği Bölünmüş yarılar güvenirliği Kuder-Richardson güvenirliği Cronbach alpha güvenirliği Puanlayıcı güvenirliği
Ölçme Araçlarının Özellikleri Geçerlik ve Güvenirlik Geçerli değil Güvenilir Güvenilir değil Geçerli Güvenilir
Otantik Değerlendirme Öğrenen Akranlar Öğretmen Öz-değerlendirme Akran değerlendirme Öğretmen değerlendirmesi Gelişim dosyası Kontrol listesi Derecelendirme ölçeği
Hikaye Tahtası (Story Board) Öğretim hedeflerinin nasıl sunulacağını (metin, grafikler, resim, ses, video, ya da bunların birleşimi) gösterir. Etkileşimli çoklu ortamın belgelenmesidir. Hikaye tahtası ile içeriğin genişliği ve derinliği, öğrenenlere bu içeriğin nasıl dağıtılacağı ve hangi öğrenme çıktılarının bekleneceği de belirlenir.
Hikaye Tahtası (Story Board) Hikaye tahtası geliştirme süreci, içerik düzenlendikten ve ortam seçildikten sonra başlar. Kaynak: Yalın, H. İ. (2008). İnternet Temelli Eğitim. Nobel yayıncılık: Ankara.
Özet Tasarım Öğretim Amaçlarını Belirleme İçeriği Seçme ve Düzenleme Eğitsel Stratejileri Geliştirme Ölçme Araçlarını Hazırlama