AKRAN EĞİTİMİ AKRAN ARABULUCULUĞU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
ARABULUCULUK EĞİTİMİ PROGRAMI SONUNDA
Öfke Kontrolü – Öfke Seni Kontrol etmeden Sen Onu Kontrol Et.
“MÜZAKERECİ-ARABULUCU-LİDER” ÖĞRENCİ YETİŞİYOR PROJESİ
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Zor insanla başa çıkma yolları
Tavşanın yarış hikayesi
KONUŞMAYI BAŞLATMA VE SÜRDÜRME AMAÇ: Sözel İletişimi başlatabilme ve sürdürebilme DÜZEY: 2. Sınıf ve üstü SÜRE: 45 Dakika MATERYAL:
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
TERAPİNİN ANAHTAR KAVRAMLARI Peggy Papp –İlk Görüşme - BİREYİN NEYİN DEĞİŞMESİNİ İSTEDİĞİNİ ANLAYIN Bireyin sorunu tanımlamasını, sorunun kendi yaşamı.
İLETİŞİM VE ÇATIŞMA. ÇATIŞMA HER ZAMAN HAYATIMIZDADIR Çocukken hangi oyunu oynayacağımız en büyük sorunumuzdu arkadaşlarımızla… Ailemizle süt içmemek.
21. Yüzyıl becerileri.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
Etkin Çalışma Yöntemleri.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri OSMAN ATİLA.
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Çatışma ve Çatışma Çözme
PEER SUPPORT TEAM.
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
Okul Rehberlik Servisi
İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
ÇOCUKLAR KAVGA ETTİĞİ ZAMAN NE YAPMALISINIZ? Küçük Atışmalarla Nasıl Başaçıkabilirsiniz? Ufak atışmaları duymazdan gelin: Çocuklarınız atışmaya başladığı.
ETKİLİ İLETİŞİM.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALİAĞA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Rehberlik ve.
Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
ÇATIŞMA NEDİR?.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇEVRE DOSTU POŞET TASARLAYALIM
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
Verimli Ders Çalışma Teknikleri MEHMET EKİCİ
Ders Çalışma Teknikleri.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Kazanım 6 Yaptığı çalışmalarda yararlandığı kaynakları gösterir.
İLK OLARAK ÖĞRENCİMİZİ TANIMAYA ÇALIŞALIM.SONUÇTA HER İNSANIN KENDİNE GÖRE BİR TARZI VARDIR. EĞER BİZ ÇOCUĞUMUZUN İLETİŞİM VARDIĞIMIZ ZAMAN ONA DAHA RAHAT.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
Kişisel Rehberlik.
ÇOCUKLARIYLA İLETİŞİMDE AİLELERE ÖNERİLER
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
ÇATIŞMA ÇÖZME.
ARABULUCULUK AŞAMALARINA TEMEL ARABULUCULUK EĞİTİMİ EĞİTİCİMCİ KİTABI DOĞRULTUSUNDA GENEL BAKIŞ A) HAZIRLIK AŞAMASI B) BAŞLANGIÇ AŞAMASI C) İNCELEME AŞAMASI.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
ZORBA MISIN?.
Sunum transkripti:

AKRAN EĞİTİMİ AKRAN ARABULUCULUĞU

İnsanlarla ilişkilerinizde çözümsüz kaldığınız oldu mu? Arabulucu, umut ve yenilenmede yardımcınızdır. AKRAN ARABULUCULUĞU

AKRAN ARABULUCULUĞU Tanımı, Çatışmayı Anlama; kaynakları, Arabuluculuk Sürecindeki 6 Adım, Akran Arabulucular için destek. AKRAN ARABULUCULUĞU

AKRAN ARABULUCULUĞU

Tanımı Arabuluculuk, sorunu olan insanların, üçüncü bir tarafsız kişinin yardımıyla birlikte çalıştıkları, çatışmalarını barışcıl bir biçimde çözmek için işbirliği yaptıkları bir iletişim sürecidir. Arabulucu; tarafsız bir üçüncü kişidir. Öğrenciler arabulucu olarak diğer öğrencilere yardım hizmeti verdiklerinde akran arabulucu olarak adlandırılırlar. AKRAN ARABULUCULUĞU

Arabuluculuk, anlaşmazlığa düşen tarafların çatışmalarını çözmek için yüz yüze oturarak, sözleri kesilmeden konuşma fırsatı buldukları bir yaklaşımdır. Böylece her iki tarafın görüşü de dinlenir. Sorun tanımlandıktan sonra, taraflar her iki tarafın da kazanacağı seçenekler üretirler ve bir kazan-kazan çözümü seçerler. İlerideki davranışlarıyla ilgili bir sözleşme yaparlar. AKRAN ARABULUCULUĞU

Neden Akran Arabuluculuğu? Öğrenciler kendi akranlarıyla daha kolay ilişki kurabilmektedirler, AKRAN ARABULUCULUĞU

Neden Akran Arabuluculuğu? Öğrenciler akran arabuluculuğunu, davranış, düşünce ve duyguların yetişkin tarafından yargılanma korkusu olmadan, konuşabileceği bir süreç olarak algılamaktadır. AKRAN ARABULUCULUĞU

Neden Akran Arabuluculuğu? Arabuluculuk süreci bireyin kendisini güçlendirmesine fırsat vererek, kendilerini disipline etmelerine yol açmaktadır. AKRAN ARABULUCULUĞU

Neden Akran Arabuluculuğu? Öğrenciler kendi çözümlerine ulaştıklarında, yaşamlarının kontrolünün kendilerinde olduğu ve çözüme kendi yaptıkları planlarla ulaştıklarının farkına varırlar. AKRAN ARABULUCULUĞU

Unutmayalım, Çatışmalar, çatışanların kendileri tarafından çözülmedikçe gerçekten çözülmüş olmaz. AKRAN ARABULUCULUĞU

Unutmayalım, Çatışanlar, çatışmayı neyin çözeceğine en iyi karar veren kişilerdir. AKRAN ARABULUCULUĞU

Unutmayalım, Çatışanlar kendi kararları doğrultusundaki anlaşmayı en iyi uygulayabilirler. AKRAN ARABULUCULUĞU

Unutmayalım, Özetle, çatışanlar çözüm bulmakla, arabulucu ise bu süreçte onların birlikte çalışmasına yardım etmekle sorumludur. AKRAN ARABULUCULUĞU

Bölgemizden bir örnek; Çatışma çözmek, işbirliği yapmayı ve anlamayı gerektirir. Akran arabuluculuğu, çatışmaları yapıcı olarak çözme inancına dayanır. Bölgemizden bir örnek; 500’e yakın kan davasını sona erdirdiği için “Barış Elçisi” olarak adlandırılan Diyarbakır Kasaplar Odası Başkanı Sait ŞANLI, Fransız Haber Ajansı tarafından Nobel Barış Ödülü’ne aday gösterildi. AKRAN ARABULUCULUĞU

Arabulucu, aşağıdakileri yapma konusunda istekli olmalıdır. Soğukkanlı olmalı, öfke, sinir ya da yoğun duyguları kontrol etmeli, Probleme odaklanmalı, diğer kişiyi suçlamamalı, Tarafların duygu ve isteklerini doğru olarak ifade etmeli, Farklı bakış açılarına saygı göstermeli ve anlamaya çalışmalı, İşbirliği yapmalı ve herkesin gereksinimlerini karşılayan çözümler yaratmalı. AKRAN ARABULUCULUĞU

Çatışmayı Anlama İnsanlar birlikte yaşar, birlikte çalışır ve birlikte eğlenirler. Onlar için anlaşmak çok önemlidir. Bunu gerçekleştirmek için, insanların çatışmayla ilgili aşağıdaki fikirleri anlamaları gerekir. AKRAN ARABULUCULUĞU

Çatışma günlük yaşamın bir parçasıdır. AKRAN ARABULUCULUĞU

Çatışma olumlu ya da olumsuz olarak ele alınabilir. AKRAN ARABULUCULUĞU

Çatışmanın hem yapıcı hem de yıkıcı sonuçları olabilir. AKRAN ARABULUCULUĞU

sosyal değişim ve kişisel büyüme için olumlu bir güç olabilir. Çatışma, sosyal değişim ve kişisel büyüme için olumlu bir güç olabilir. AKRAN ARABULUCULUĞU

Bu nedenle… Çatışma olacaktır; önemli olan şiddetin olmamasıdır. AKRAN ARABULUCULUĞU

Çatışmamızın olup olmaması bizim seçimimiz değildir, ancak; Bu nedenle… Çatışmamızın olup olmaması bizim seçimimiz değildir, ancak; AKRAN ARABULUCULUĞU

Çatışmamız olduğunda ne yapacağımız bizim seçimimizdir. Bu nedenle… Çatışmamız olduğunda ne yapacağımız bizim seçimimizdir. AKRAN ARABULUCULUĞU

AKRAN ARABULUCULUĞU

Yumuşak Tepkiler (Kaçınma) Çatışmanın biteceğini umarak, çatışmayı görmezden gelmek, İnkar etmek, Durumdan uzaklaşarak, duyguların paylaşılmaması, İyi görünmek için susmak. AKRAN ARABULUCULUĞU

Yumuşak Tepkiler (Kaçınma) Çatışmadan kaçınmak kısa süreli işe yarayabilir, genellikle kendine güvensizliğe ve gelecekle ilgili endişeye neden olabilir. Ayrıca; Çatışma ortaya çıkmayacağı için, hiçbir zaman çözülemez. AKRAN ARABULUCULUĞU

Sert Tepkiler (Kavga) Tehdit etmek, Engellemek, ittirmek, Gerçekte söylenmek istenilmeyen kelimelerin bağırılarak söylenmesi, Vurmak, bir şeye öfkeyle zarar vermek AKRAN ARABULUCULUĞU

Sert Tepkiler (Kavga) Çatışmaya kavgayla tepki göstermek bir kişinin öfkesini açığa çıkarması, sözel ya da fiziksel saldırganlık anlamına gelir. (Kazan-Kaybet yöntemi). Bu tutum işbirliğini engeller ve insanları bir çözüm bulmaktan uzaklaştırır. AKRAN ARABULUCULUĞU

İlkeli Tepkiler (İletişim kurmak) Diğer kişinin bakış açısını anlamak için onu dinlemeye çalışmak, Birine teslim olmadan onunla işbirliği yapmak, Kişinin kendisi ile diğer kişi arasındaki farklılıklara saygı duymak, AKRAN ARABULUCULUĞU

İlkeli Tepkiler (İletişim kurmak) Birlikte problemi çözmek için yollar aramak. İnsanların işbirliği yapmaları için öncelikle iletişim kurmaları gerekmektedir. Önce diğer tarafın bakış açısını anlamaya çalışan, daha sonra anlaşılan, çatışması olan kişiler kazan-kazan çözümleri üretir. AKRAN ARABULUCULUĞU

AKRAN ARABULUCULUĞU

Arabulucu, neden anlaşamadığını anlayamayanlara, anlaşma zemini h a z ı r l a r. AKRAN ARABULUCULUĞU

ARABULUCULUK ADIMLARI 1.Adım: Arabuluculuğu kabul etme, 2.Adım: Bakış açılarını anlamak, 3.Adım: İsteklere, ihtiyaçlara odaklanmak, 4.Adım: Kazan-kazan seçenekleri yaratma, 5.Adım: Seçenekleri değerlendirmek, 6.Adım: Anlaşma yapma. AKRAN ARABULUCULUĞU

1. Adım: Arabuluculuğu Kabul Etmek Giriş yapınız ve arabuluculuğu tanımlayınız. Kuralları belirtiniz; Arabulucular nötr kalır, taraf tutmazlar. Arabuluculuk özeldir. Sırasıyla konuşacaksınız ve dinleyeceksiniz. Sorunu çözmek için işbirliği yapınız. Kurallara uyulması ve arabuluculuk için her iki taraftan söz alınız. AKRAN ARABULUCULUĞU

2. Adım: Bakış Açılarını Anlamak Her iki tarafa da (her seferinde birine) sorunla ilgili kendi görüşünü anlatmasını isteyiniz. Her bir tarafı dinleyiniz ve kişi ifade ettikten sonra özetleyiniz. Her iki tarafa da aşağıdaki soruları sorarak açıklama fırsatı veriniz. Eklemek istediğiniz başka bir şey var mı? Olay olduğu zaman ne hissettiniz? Dinleyiniz ve özetleyiniz. AKRAN ARABULUCULUĞU

3. Adım: İsteklere Odaklanma Her iki tarafın da isteklerini belirleyiniz, sorunuz; Ne istiyorsunuz? Niçin istiyorsunuz? Dinleyiniz ve özetleyiniz. Açıklığa kavuşturmak için aşağıdaki soruları sorunuz. Eğer anlaşmaya varamazsanız ne olur? Eğer diğer tarafın yerinde olsaydınız ne düşünürdünüz? Gerçekten istediğiniz nedir? İstekleri özetleyiniz. “Sizin istekleriniz ……….” deyiniz. AKRAN ARABULUCULUĞU

4. Adım: Kazan-Kazan Seçenekleri Yaratmak Taraflara beyin fırtınasını açıklayınız ve kurallarını belirtiniz. Aklınıza gelen her fikri söyleyiniz. Fikirleri eleştirmeyiniz ve tartışmayınız. Mümkün olduğunca çok sayıda fikir ortaya atınız. Alışılmadık fikirler bulmaya çalışınız. AKRAN ARABULUCULUĞU

5. Adım: Seçenekleri Değerlendirme ve Bir Çözüm Seçme Taraflardan en iyi fikirleri ya da fikir parçalarını belirtmelerini isteyiniz. Daha sonra değerlendiriniz. Bu seçenek iyi bir çözüm mü? Yapabilir misiniz? Bu çözümün işe yarayacağını düşünüyor musunuz? AKRAN ARABULUCULUĞU

6. Adım: Anlaşma Yapma Tarafların bir eylem planı yapmalarına yardım ediniz. Her iki tarafa da şu soruları sorarak ayrıntıları öğreniniz; Kim, ne, ne zaman, nerede, nasıl? Akran Arabuluculuk Sözleşmesi’ni yazın. Anlaşmayı tamamlamak için her iki tarafa da, “Hangi konuda anlaştınız? diye sorarak anlaşmayı özetlemelerini sağlayınız. Arabuluculuk oturumunu kapatınız. AKRAN ARABULUCULUĞU

AKRAN ARABULUCULAR İÇİN DESTEK “Hatırlayacağınız Şeyler” Akran arabulucu olmak her zaman kolay değildir, ancak her zaman için geliştirici bir mücadeledir. AKRAN ARABULUCULUĞU

AKRAN ARABULUCULAR İÇİN DESTEK “Hatırlayacağınız Şeyler” Arabulma zor olsa da ya da sonucu beklediğimiz gibi olmasa da olumlu ve iyimser olmamız önemlidir. AKRAN ARABULUCULUĞU

AKRAN ARABULUCULAR İÇİN DESTEK “Hatırlayacağınız Şeyler” Unutmayınız, siz sadece yardım için gerekli becerilerinizi sunuyorsunuz. AKRAN ARABULUCULUĞU

Sorun taraflara aittir Sorun taraflara aittir. Sorunun sahibi de, sorunu çözebilecek kişiler de yalnızca onlardır. AKRAN ARABULUCULUĞU

Arabuluculuğun zor ve engelleyici olduğu zamanlar, herkesin büyümesi ve değişmesine yol açan süreler haline dönüşebilir. Diğer akran arabulucularla ya da yetişkin personelle konuşmak için fırsat yaratınız ve duygu/düşüncelerinizi paylaşınız. “ Cesaretimi kaybetmiyorum, çünkü vazgeçilen her yanlış girişim, ileri doğru atılmış yeni bir adımdır.” Thomas EDISON AKRAN ARABULUCULUĞU

Dürüst bir iletişim varsa, düşünceler gelişir ve sınırlar kırılır. AKRAN ARABULUCULUĞU

Diğerlerinin çabalarını desteklemek, bakış açılarını paylaşmak ve insan sorunlarını çözmek için işbirliği yapmak yaşam boyunca süren bir mücadeledir. AKRAN ARABULUCULUĞU

Karşılıklı destek ve saygı ile herkes daha güçlü olacak ve ortak amaçlara daha fazla ulaşabilecektir. AKRAN ARABULUCULUĞU

BECERİLERİNE SAHİPSİNİZ SİZ, BAŞKALARINA BARIŞI ÖĞRETME BİLGİ VE BECERİLERİNE SAHİPSİNİZ AKRAN ARABULUCULUĞU

AKRAN ARABULUCULUĞU

KAYNAKÇA Akbalık, G., F. (2007). OKULDA ÇATIŞMA ÇÖZME VE AKRAN ARABULUCULUK. Öğrenci El Kitabı. (ÇEV.) Ankara : İmge Kitabevi. Akbalık, G., F. (2007). OKULDA ÇATIŞMA ÇÖZME VE AKRAN ARABULUCULUK. Program Rehberi. (ÇEV.) Ankara : İmge Kitabevi AKRAN ARABULUCULUĞU