YNT/YNTZ 514 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ YNT514-Hafta5 : Strateji ve Yenilik Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5141
Konular Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT 5142 Hafta Detaylı İ çerik Önerilen Kaynak Hafta 1 Derse giriş. Yenilik, Teknolojik Yenilik 1:1, 2: s9-40 Hafta 2 Yenilik Süreci1:2, 2:s Hafta 3 Yenilik Teorileri1:5, 2:s44-64 Hafta 4 Yenilik Planlaması1:3, 1:8, 2:s Hafta 5 Strateji ve Yenilik1:4, 2:s2:s173-8, Hafta 6 Ar-Ge Yönetimi1:6, 2:s Hafta 7 Yenili ğ in İ ktisadi Boyutu1:11, 2:s , 2:s Hafta 8 Ara Sınav Hafta 9 Ürün ve Süreç Yenilikçili ğ i Yeni Ürünler 1:2, 2:s40-41, 4:4.5 1:9, 2:s , 2:s31-43 Hafta 10 Faaliyet Stratejileri ve Yenilik1:7, 2:s Hafta 11 Kamu Politikaları ve Yenilik Küresel De ğ işim 1, 2:s , 2:s , 3 Hafta 12 Teknoloji Yönetimi5:3 Hafta 13 Bilişim ve İ letişim Teknolojilerindeki Gelişmeler5:4 Hafta 14 Bilişim Sistemleri ve Uygulamaları5:5 Hafta 15 Etik De ğ erler Açısından Yenilik ve Teknoloji3:XI Hafta 16 Dönem Sonu Sınavı
Özet İçerik: Strateji ve Yenilik Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5143 Yenilik ve strateji ilişkisi Başarılı bir yenilik için strateji ne olmalıdır?
Yenilik Stratejileri ve işletme: Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5144 Strateji yenilikçi işletmenin köşe taşıdır. Kullandı ğ ı yenilik stratejisine göre işletmelerin yenilikçi yapısı biçimlenir. Örne ğ in: Lider: Pazara yeni ürün ve hizmeti hep ilk sunar; böylece di ğ er işletmeleri yönlendirir Ar-Ge’ye çok önem verir Yenilik a ğ ları ve dışsal yenilik kaynakları ile sürekli ve devingen bir iletişim a ğ ı kurar. Yenilikçi yapı ve kültürdedir. Savunmacı Taklitçi: Yeniliklerin ilk üreticisi de ğ ildir; liderin yeniliklerini taklit eder Yenilik süreçlerinde daima dışa ba ğ ımlıdır Pazardan zaman zaman önemli pay alabilir Taklit ve patent ihlali gibi riskler alırlar. Geleneksel
Yeni ürün stratejileri Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5145 İ şletmelerde dört yenilik (yeni ürün) stratejisinin uygulandı ğ ı anlaşılmaktadır: Lider (/hücum) stratejisi: İ şletme niteli ğ i: tekelci, güçlü Amaç: yeni ürünlerin rekabet oluşmadan pazara sürülmesi, yüksek pazar payı yakalama İ şletmenin güçlü yanı: Ar-Ge ve pazardaki hakim konumu. (Hızlı takipçi /) Savunma stratejisi: İ şletme niteli ğ i: güçlü teknolojik altyapı; rekabetçi pazarda lider işletme Amaç: pazara ilk kez yeni bir ürünle giren bir işletmeye hızlı yanıt verebilmek İ şletmenin güçlü yanı: Ar-Ge ve hızlı ürün geliştirme (taklit, iyileştirme, seçenek oluşturma) (Maliyet küçültme/) Taklitçi strateji İ şletme niteli ğ i: başarılı ölçek ekonomisi uygulayıcı Amaç: pazardaki yeni ürünlerin benzerini daha düşük maliyetle üretebilmek İ şletmenin güçlü yanı: güçlü üretim ve süreç eniyileme mühendisli ğ i (Pazar bölümleme/) Geleneksel strateji İ şletme niteli ğ i: niş pazar işletmesi Amaç: belirli bir pazar bölümünün gereksinmesini karşılama İ şletmenin güçlü yanı: mevcut ürünlerde de ğ işiklik yaparak küçük pazar kesimlerinin gereksinmesini karşılama
Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5146 Bu sınıflama özellikle teknoloji a ğ ırlıklı etkinlik yapan işletmeler için söylenmektedir. İ şletmeler bunların bir kaçını birlikte uyguluyor olabilir.
Niş pazar örneği Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5147 Kimi havayolu şirketlerinin uçuşlarında bulunan alış-veriş dergisi: SkyMallSkyMall
Yenilik stratejileri Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5148 İ şletmelerin uygulayabilece ğ i yenilik stratejileri genel nitelikleri ile şöyle sınıflanmaktadır: Yakalama stratejisi: İ şletme niteli ğ i: problem çözme yetene ğ i, ö ğ renen işletme; geliştirme yerine teknoloji transferi Amaç: rakip tarafından geliştirilmiş yenili ğ i benimseme / taklit etme İ şletmenin güçlü yanı: mühendislik ve yönetim yetenekleri Uygun ortam: artımsal yenili ğ e uygun, yenilik için gereken yetenek ve beceriler kolay tanımlanır ve ulaşılabilir Sürdürme stratejisi: İ şletme niteli ğ i: güçlü bilimsel ve teknolojik altyapı Amaç: rekabeti sürdürme İ şletmenin güçlü yanı: Ar-Ge Uygun ortam: yüksek rekabet, de ğ işken teknoloji, hızlı yenilik İ lerleme stratejisi: İ şletme niteli ğ i: yenilikte öncü Amaç: yeni ürünlerin rekabet oluşmadan pazara sürülmesi, yüksek pazar payı yakalama İ şletmenin güçlü yanı: kapsamlı teknoloji, Ar-Ge, yenilik a ğ ı işbirli ğ i Uygun ortam: hızlı yenilik de ğ işimi, yüksek pazar belirsizlikleri
Süreçte başarı için gerekli davranışlar Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z 5149 Başarılı bir yenilik strateji temellidir; ancak standart olacak bir strateji yoktur. Üç etken yüksek önemdedir: 1. İ şletmenin yenilik sistemi içindeki konumu 2. İ şletmenin teknolojik deneyimi /kültürü 3. Açılımlar ve işlevler arasında ö ğ renmeye dayalı sürecin işletmede varlı ğ ı.
Strateji ve yenilik ilişkisi Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z Örne ğ in: Yenilik konusunda başarılı pazar odaklı bir strateji şu bileşenlerden oluşur: Devingen bir müşteri odaklılık stratejisi: Müşteri gereksinimlerinin belirlenmesi Yenilikçi çözümler Kaliteli ürünlerle yüksek müşteri memnuniyeti Uzun soluklu bakış Etkili bir örgüt sistemi: Temel süreçlerin inşası İ şlevsel takımların çapraz işbirli ğ i A ğ kurma ve işbirlikleri oluşturma Güçlü markalar yaratma Örgütsel ba ğ lılı ğ ı yüksek ve yetenekli çalışanlar: Vizyon sahibi lider Yenilik: personel odaklı Beceri: e ğ itim ve geliştirme Motivasyon: örgüte ba ğ lılık Yetkilendirme: süreç odaklı
Ders Projesi: Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z TÜB İ TAK 2238 Üniversite Düzeyi Girişimcilik ve Yenilikçilik Yarışması’na katılmak üzere TÜB İ TAK 2238Üniversite Düzeyi İ stekliler: bana yazılı öneri verin: konu, hedef, takım (ad, e- posta) İ stekli olanların ortak çalışma ve iletişimlerini kolaylaştırmak için altında bir site açtım. Proje önerisi getirenlere erişim hakkı verece ğ im. Önerilen projeleri ve adresinde bulacaksınız.
Bağlantılar Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, YNT/Z International Research Journal of Engineering Science, Technology and Innovation (IRJESTI) (ISSN ) Son sayısını okuyabilirsiniz Son sayısını okuyabilirsiniz 2013 International Conference on Economic, Business Management and Education Innovation (EBMEI 2013) in Beijing, China in May 22-23, 2013.EBMEI 2013 The Twenty-Second World Business Congress of The International Management Development Association (IMDA):World Business Congress Ana teması: "Flexibility, Innovation and Adding Value as Drivers of Global Competitiveness: Private and Public Sector Challenges« Taipei, Taiwan 25 – 29 Haziran, 2013 Düzenleyenler: National Taipei University, Taiwan Bureau of Foreign Trade, Ministry of Economic Affairs (Taiwan MICE Advancement Program), Ministry of Education, National Science Council, Taipei City Government, New Taipei City Government, Chinese Management Association, Business Management Consultant Association, ve International Financial Planning Association. Önemli İ ngiliz yenilikleri: