MOTİVASYON
MOTİVASYON Biliş ve davranış boyutunda harekete geçiren, öğrenmeyi sağlayan itici bir güçtür.
Motivasyon Harekete geçiren itici güç, güdü, istek, dürtüdür. Tek boyutlu bir kavram değildir.
Motivasyon 1. İçsel Motivasyon 2. Dışsal Motivasyon
İçsel Motivasyon: En iyi harekete geçirici motivasyon olduğu kabul edilmektedir. İhtiyaçlar, Arzular, İlgiler, Sevgiler…. Bireyi hareketlendiren, iten en önemli etkenlerdir.
İçsel Motivasyonu Destekleyici Etmenler: Sırtını okşama, Sosyal destekleyiciler, Cesaretlendirici görevler, Muayyen becerilerin üstesinden gelme arzusu, Destekleyici sınıf ortamı, Öğrencinin istekli olması, Eğitim yaşantısından hoşnut olma, Becerilerine inanma, Umutsuzluktan kaçınma, Başarı fırsatları yaratma, Öğrencileri fert olarak değerlendirme, Risk alma davranışını cesaretlendirme, İlgiyi iletişime katma, Kendini değerli algılamasını oluşturma, Güvenle kabul etme, Bilgi edinme arzusu, İçgörü geliştirme, Merak, Otonomi- Faaliyetlerin kendi seçimi olması Özdeşleşme, içselleştirme.
Dışsal Motivasyon Ödüller, Çevreden davranışa yansıyan tüm etkiler, Çevrenin davranışı kontrol etmesi, “Ödül bazen öğrenmeyi ketleyebilir”…
Dışsal Motivasyonu Destekleyici Etmenler: Not, Mükafat, Ödül, Sertifika, Kupa, Madalya, Öğrenci gençlik teşkilatına üyelik, Rekabet, Tasdik edilme arzusu, Öğretmen baskısı, Ebeveyn baskısı, Arkadaş baskısı.
Olumsuz Dış Odaklı Motivasyon Faktörleri: Alay, Aşağılama, Sözlü olarak incitme, Azarlama, Saldırma, Cezalandırma, Haklarını geri alma.
Motivasyon Döngüsü HAZ BAŞARI EYLEM MERAK SİNİR SİSTEMİNİN UYARILMA İHTİYACI
İç odaklı motivasyon insanın doğasında vardır İç odaklı motivasyon insanın doğasında vardır. İlkokul üçüncü sınıfa kadar, okul başarısı için doğal itici güçtür.
Öğrenme ve Başarı Motivasyonunu Etkileyen Değişkenler: Kişisel Değişkenler Çevresel Değişkenler
Kişisel Değişkenler Mizaç, kişilik. Sabırsız, bağımlı, utangaç, Özgüveni düşük, Özsaygısı düşük, Kendi gücüne inanmayan, Kendini kontrol edemeyen, Bedensel uyarılara duyarlı Amaç belirleyemeyen, İstediğini elde edeceğine inanmayan. Çevresel Değişkenler Aşırı koruyucu ana-baba tutumu. Otoriter ana-baba ve öğretmen tutumu, İlgisiz tutum, Not, ödev ve cezalar, Arkadaş baskısı, Rekabet ortamı, Kaygı, stres yaratan durumlar, Fizik çevre (ısı, aydınlatma v.b.)
Çevresel ve kişisel özelliklerin etkileşimi neticesinde, bireyin motivasyon durumu etkilenmektedir. Başarısızlık korkusunun aşırı olduğu durumlar performansı olumsuz yönde etkiler. ÖSS’ye hazırlanan adaylarda bu konu üzerinde çalışılırken temel strateji ve teknikler şunlar olmaktadır:
Her öğrencinin “kişisel gelişim kaydını” kendisinin takip edeceği, bir takip formu hazırlayın.
Aylık amaç belirleme formu ve hedefleri içeren bir defter hazırlayın. Örnek Form: EKİM Uzun dönem amaçlarım…………………………. Orta dönem amaçlarım………………………….. Kısa dönem amaçlarım……………………………
Örnek Form: Nasıl Başa Çıktım? 1.____________________________ 2.____________________________ 3.____________________________ Çözümlemede yetersiz kaldım Not: İki ay üst üste çözümlemede yetersiz kaldıysanız kişisel gelişim destek randevusu alın.
Bireysel görüşmelerde, öğrencinin başarısını “boş sandalye” koyarak, amacına ulaşma noktasında yaşadığı olumsuzlukları tek tek dile getirerek sandalyeye yığmasını hayal ettirin. İçinden geçen her şeyi ifade etmesi yönünde teşvik edin. Olumsuzlukları, karşısında bir yığın halinde canlandırmasını söyleyin. Daha sonra kalkmasını ve bu yığını teker teker odadaki çöp kutusuna atmasını söyleyin. Doldukça bunları ayağıyla tepmesini isteyin. (Odada büyük bir çöp kutusu bulundurmaya dikkat edin.)
İmajinasyon tekniklerinden yararlanın…
TEŞEKKÜRLER…