İÇ VE DIŞ BORÇLAR. Kamu gelirlerinin kamu harcamalarını karşılayamaması,özel tasarrufların da yatırım harcamalarını karşılayamaması durumunda borçlanma.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
Advertisements

BORÇ YÖNETİMİ.
MALİ BORÇLAR Dr. Ergün Kaya
MENKUL KIYMETLER ÜNİTE 7
Menkul Sermaye İradı.
BÜTÇE AÇIKLARI.
SERMAYE PİYASASI Sermaye piyasası basit bir tanımla sermaye arz ve talebinin karşılaştığı bir piyasadır. Sermaye kısaca orta uzun ve sonsuz vadeli fonlar.
Çalışma Sermayesi Yönetimi
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
Nakit bütçesi, gelecek bir dönem içinde, (“genellikle bir yıl” veya “altı ay”) nakit giriş ve çıkışlarını gösteren bir tablodur. Bu tablonun yöneticinin.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2015.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
Gıda ve sigara devi RJR Nabisco’nun 1988 yılında A dereceli 5 milyar $ borcu vardı. O yıl şirket el değiştirdi ve 19 milyar $ borç ihraç edilerek hisse.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
YATIRIM KARARLARINDA PARANIN ZAMAN DEĞERİ
Nakit Bütçesi Uygulaması- 3
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.
Çalışma Soruları.
MUHASEBE 2 11-MENKUL KIYMETLER
Bölüm 4 Faiz Oranları . Ersin Saltık.
2 Mart 2005 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU. İÇİNDEKİLER - SANAYİ ÜRETİMİ - İSTİHDAM - İSTİHDAM - DIŞ TİCARET - CARİ İŞLEMLER DENGESİ - KAMU MALİYESİ.
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
MALİ VE TİCARİ BORÇLARA İLİŞKİN DÖNEMSONU İŞLEMLERİ
PARANIN ZAMAN DEĞERİ Zaman tercihinden dolayı paranın zaman değeri her zaman söz konusudur. Parayı şimdi yada gelecekte almanın tercihi hangisi daha avantajlı.
3. Bölüm: Devlet Borçları
BANKALAR Bankalar para ve kredi alanında önemli fonksiyonları olan mali kuruluşlardır.Bankaların işlevi kredi ticareti yapmaktır.
GENEL MUHASEBE 1 Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan KBÜ İşletme Fakültesi
Sıcak Para Nedir? Sıcak para, yurtdışından gelen taze paradır, daha dogrusu kısa vadeli yabancı sermaye olarak da adlandırılabilir. (Portföy Yatırımları)
Tahviller ve Değerlemesi
DEVLET BORÇLARI.
Bu hesap grubunda, kredi kurumlarına olan kısa vadeli borçlar ile kısa vadeli para ve sermaye piyasası araçları ile sağlanan krediler ve vadesine bir.
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
Karşılaştırmalı Tablolar Tekniği. Analizi yapan kişi analiz tekniklerini uyguladıktan sonra, mali tablolardaki değişimleri ve nedenlerini ortaya koymalıdır.
BONOLAR Cemil GÖKTAŞ.
GENEL MUHASEBE ıı YRD. DOÇ. DR. SERHAN GÜRKAN Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
YATIRIM FONLARI - Menkul Kıymet Yatırım FonlarıMenkul Kıymet Yatırım Fonları - Borsa Yatırım FonlarıBorsa Yatırım Fonları - Serbest Yatırım FonlarıSerbest.
FİNANSÇI OLMAYANLARA FİNANS
BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi. BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi.
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
PARANIN MAKROEKONOMİDEKİ ROLÜ
ŞEMSİYE FON Katılma payları tek bir içtüzük kapsamında ihraç edilen tüm fonları kapsayan yatırım fonudur.
MAKRO İKTİSAT PARASAL SİSTEM
FİNANSAL SİSTEM VE FİNANSAL PİYASALAR
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇALIŞMA SORULARI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Menkul Kıymetler ve Mali Duran Varlıklar
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Finansallaşma ve sektöre bakış 2018
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Faiz Oranları Hakkında
HESAP PLANI.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ BÜROSU
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

İÇ VE DIŞ BORÇLAR

Kamu gelirlerinin kamu harcamalarını karşılayamaması,özel tasarrufların da yatırım harcamalarını karşılayamaması durumunda borçlanma yöntemiyle kaynak akışı sağlanır.Burada yurt içi tasarruflar kullanılabileceği gibi hem kamu hem de özel sektör dış borçlanma yoluyla yurt dışındaki tasarrufları da kullanabilir.

Gelirleriyle giderlerini karşılamayan ekonomik birimler borçlanma yolunu seçebilirler.Hükümetler de kamu gelirleriyle finanse edemedikleri harcamalar için borçlanma yolunu sıkça kullanmaktadır.Günümüzde para ve sermaye piyasalarındaki gelişmeler borçlanma işlemini çok kolay ve hızlı hale gelmesine yol açmıştır. Gelirleriyle giderlerini karşılamayan ekonomik birimler borçlanma yolunu seçebilirler.Hükümetler de kamu gelirleriyle finanse edemedikleri harcamalar için borçlanma yolunu sıkça kullanmaktadır.Günümüzde para ve sermaye piyasalarındaki gelişmeler borçlanma işlemini çok kolay ve hızlı hale gelmesine yol açmıştır.

Borçlanmaya kamu sektörü açısından bakarsak,bütçe kapsamında vergi gelirlerinin yanında borçlanma yoluyla ilave bir kaynak elde edilmiş olur.Dolayısıyla özel kesimin elindeki tasarruflar geçici bir süre için ve bir bedel karşılığında kamuya aktarılmış olur.Kamu yurt içi tasarrufları kullanılabileceği gibi yurt dışındaki tasarrufları da kullanabilir.

İÇ BORÇLAR Hükümetin ülke sınırları içinde kişi ve kurumlara ulusal para cinsinden borçlanmasıdır. Bu borçlanmanın iktisadi niteliği, satın alma gücünün özel ve kamusal kesimler arasında el değiştirmesidir. İç borçlanmada ülkenin kullanabileceği kaynaklara bir ek söz konusu değildir. Devlet, en yaygın yöntemle halka ve kurumlara sattığı kağıda +bağlı bono, tahvil ve kağıda bağlı olmayan yöntemlerle borçlanabilir. Hükümetin ülke sınırları içinde kişi ve kurumlara ulusal para cinsinden borçlanmasıdır. Bu borçlanmanın iktisadi niteliği, satın alma gücünün özel ve kamusal kesimler arasında el değiştirmesidir. İç borçlanmada ülkenin kullanabileceği kaynaklara bir ek söz konusu değildir. Devlet, en yaygın yöntemle halka ve kurumlara sattığı kağıda +bağlı bono, tahvil ve kağıda bağlı olmayan yöntemlerle borçlanabilir.

İç borç stoğunu oluşturan kalemler şunlardır: İç borç stoğunu oluşturan kalemler şunlardır: Devlet Tahvili: Vadesi 1 yıl ya da daha fazla olan kamu menkul değerleridir. Bir yıldan uzun vadeli devlet tahvillerinde, nominal faiz oranları ihale ile belirlenmektedir. Devlet Tahvili: Vadesi 1 yıl ya da daha fazla olan kamu menkul değerleridir. Bir yıldan uzun vadeli devlet tahvillerinde, nominal faiz oranları ihale ile belirlenmektedir. - Hazine Bonosu: Vadesi 12 aydan az olan, faiz ödemelerinin bulunmadığı kamu menkul değerleridir. İhraç anında iskonto ile satılıp, vade sonunda nominal değerle satın alınmaları nedeniyle; vade sonundaki ödeme, anapara artı faizi kapsar. - Hazine Bonosu: Vadesi 12 aydan az olan, faiz ödemelerinin bulunmadığı kamu menkul değerleridir. İhraç anında iskonto ile satılıp, vade sonunda nominal değerle satın alınmaları nedeniyle; vade sonundaki ödeme, anapara artı faizi kapsar. Hazine bonolarına yönelen talep, gecelik faizlerin yükseldiği dönemlerde, repo ve ters repo işlemlerindeki artışa paralel olarak artmaktadır. Hazine bonolarına yönelen talep, gecelik faizlerin yükseldiği dönemlerde, repo ve ters repo işlemlerindeki artışa paralel olarak artmaktadır.

- Kısa Vadeli Avans: Avans kullanma maliyeti; hükümetler tarafından, iç borçlanmaya kıyasla, daha uygun görüldüğü için tercih edilmektedir. Hazine’nin Merkez Bankası’ndan çektiği kısa vadeli avansın net bakiyesi de iç borç kalemleri arasında yer almaktadır ve avans kullanımının olumsuz etkileri, iç borçlanmaya göre daha kısa bir sürede ortaya çıkmaktadır. - Kısa Vadeli Avans: Avans kullanma maliyeti; hükümetler tarafından, iç borçlanmaya kıyasla, daha uygun görüldüğü için tercih edilmektedir. Hazine’nin Merkez Bankası’ndan çektiği kısa vadeli avansın net bakiyesi de iç borç kalemleri arasında yer almaktadır ve avans kullanımının olumsuz etkileri, iç borçlanmaya göre daha kısa bir sürede ortaya çıkmaktadır. Kamunun gerçekleştireceği maaş ve benzeri ödemeler, kamu gelirleri ile karşılanmadığında; hazine bu kaynağa başvurmaktadır. Ancak, bu kaynağın sıklıkla kullanılması, dolaşımdaki para tutarının artışına yol açmaktadır. Kamunun gerçekleştireceği maaş ve benzeri ödemeler, kamu gelirleri ile karşılanmadığında; hazine bu kaynağa başvurmaktadır. Ancak, bu kaynağın sıklıkla kullanılması, dolaşımdaki para tutarının artışına yol açmaktadır.

- Konsolide Borç : Konsolide borçların bir bölümü, Merkez Bankası’nın Hazine’ye döviz ve altın işlemlerinden ortaya çıkan zararlarının Hazine tarafından üstlenmesiyle ortaya çıkmaktadır. Hazine’nin ödemek zorunda olmadığı ve genellikle faiz tahakkuk ettirilmeyen bir borç kalemi olup, bir bölümü KİT’lere finansman sağlamak için çıkarılan tahvillerin konsolidasyonundan kalmıştır. - Konsolide Borç : Konsolide borçların bir bölümü, Merkez Bankası’nın Hazine’ye döviz ve altın işlemlerinden ortaya çıkan zararlarının Hazine tarafından üstlenmesiyle ortaya çıkmaktadır. Hazine’nin ödemek zorunda olmadığı ve genellikle faiz tahakkuk ettirilmeyen bir borç kalemi olup, bir bölümü KİT’lere finansman sağlamak için çıkarılan tahvillerin konsolidasyonundan kalmıştır.

2013 yılının on aylık do ̈ neminde merkezi yo ̈ netim bu ̈ tc ̧ e dengesi milyon TL’lik ac ̧ ık vermistir. Bu du ̈ zey 2012 yılının Ocak-Ekim aralıgında milyon TL’dir. Bu ̈ tc ̧ e emanetleri ve avanslar dikkate alınarak hesaplanan merkezi yo ̈ netim nakit dengesi, 2013 yılının ilk on ayında milyon TL olarak gerc ̧ eklesirken aynı zamanda bu tutar, merkezi yo ̈ netim finansmanını olusturmustur yılına kıyasla azalan finansman ihtiyacına ragmen 2013 yılı Ekim ayına kadar kamu finansmanına yo ̈ nelik net borc ̧ lanma tutarı, milyon TL olup, 2012 Ocak- Ekim do ̈ nemindeki net borc ̧ lanma tutarı olan milyon TL’ye yaklasmıstır..

milyon TL’lik net borc ̧ lanmanın ic ̧ erisinde dıs borc ̧ lanmanın kullanım tutarı, Ocak, Nisan ve Ekim aylarında milyon TL seviyelerini asarak milyon TL’ye ulasmıstır. Yıl boyunca gerc ̧ eklestirilen o ̈ demeler dikkate alındıgında net kullanım milyon TL du ̈ zeyine inmistir. Ancak dıs borc ̧ lanmada Ocak-Ekim 2013 aralıgında ulasılan bu seviye, Ocak-Ekim 2012 aralıgındaki milyon TL.’lik seviyenin yu ̈ zde 30 fazlasına isaret etmektedir.

İlk olarak 1788 yılında Cezayirli Hasan Paşa’dan kuruşluk borç alınmış,arkasından sarraflardan ve zenginlerden borç istenmiştir.1840 yılında,Galata bankerlerinden Alleon ve Baltacı’nın kurdukları İstanbul Bankası’ndan yapıldıgına dair bilgiler mevcuttur. İlk olarak 1788 yılında Cezayirli Hasan Paşa’dan kuruşluk borç alınmış,arkasından sarraflardan ve zenginlerden borç istenmiştir.1840 yılında,Galata bankerlerinden Alleon ve Baltacı’nın kurdukları İstanbul Bankası’ndan yapıldıgına dair bilgiler mevcuttur.

Bankanın kaynagının yabancı sermaye piyasalarından olmaması nedeniyle iç borç niteliği taşımaktadır. Bankanın kaynagının yabancı sermaye piyasalarından olmaması nedeniyle iç borç niteliği taşımaktadır. Bütçe açıkları: Bütçe açıkları: 1841’de kuruşa, 1841’de kuruşa, 1847’de kuruşa, 1847’de kuruşa, 1848’de kuruşa 1848’de kuruşa 1849’da da kuruş 1849’da da kuruş 1854 yılında iç borç toplamı 15 Milyon Sterlin’e ulaşmıştır yılında iç borç toplamı 15 Milyon Sterlin’e ulaşmıştır.

DIŞ BORÇLAR Ülkenin kaynaklarına ek bir kaynak sağlamak, döviz olarak yeni ödeme gücü elde etmek gibi amaçlarla ülke dışındaki yabancı hükümet ya da finans kuruluşlarından karşılıklı ya da karşılıksız geri ödemeli kaynak bulunmasıdır. Türkiye’de dış borç kavramı içinde kamu sektörünün yanısıra, özel kesimin dış borçları da birlikte anılır.

1854 yılına kadar borç istemenin onur kırıcı olduğu düşünüldüğünden ve borç istenen ülkelerin Osmanlı yanlısı görünmek istememesinden borç alınamamıştır. Bu dönemde 1783'de Fas, 1788'de ise Cezayir ve Tunus borç vermeyi kabul etmemiştir yılına kadar borç istemenin onur kırıcı olduğu düşünüldüğünden ve borç istenen ülkelerin Osmanlı yanlısı görünmek istememesinden borç alınamamıştır. Bu dönemde 1783'de Fas, 1788'de ise Cezayir ve Tunus borç vermeyi kabul etmemiştir yılında Kırım Savaşı başlangıcında İngiltere'den Sterlin alınmıştır. Bu Osmanlı İmparatorluğu'nun bilinen ilk borcudur yılında Kırım Savaşı başlangıcında İngiltere'den Sterlin alınmıştır. Bu Osmanlı İmparatorluğu'nun bilinen ilk borcudur döneminde 15 sözleşme ile 127 Milyon Lira borç almıştır. Toplam Borç 239 Milyon Lira olmuştur döneminde 15 sözleşme ile 127 Milyon Lira borç almıştır. Toplam Borç 239 Milyon Lira olmuştur yılına dek almış olduğu borçları ödemede sıkıntıya düşen Osmanlı İmparatorluğu borç ve faizlerinin ödemesine, 1876 Nisan ayında son vermiştir yılına dek almış olduğu borçları ödemede sıkıntıya düşen Osmanlı İmparatorluğu borç ve faizlerinin ödemesine, 1876 Nisan ayında son vermiştir.

Cumhuriyet sonrası Cumhuriyet sonrası Türkiye Cumhuriyeti ilk dış borcunu 1930 yılında ABD'den 10 milyon dolar olarak almıştı. Borcu İnönü hükümeti Türk Parasının Kıymetini koruma kanununu çıkardığı dönemde almıştı. Aynı yılın ağustos ayında muhalefet partisi Serbest Fırka'nın kurdurulmasındaki amaçlardan biri liberal gözükerek dış yardım almaktı Türkiye Cumhuriyeti ilk dış borcunu 1930 yılında ABD'den 10 milyon dolar olarak almıştı. Borcu İnönü hükümeti Türk Parasının Kıymetini koruma kanununu çıkardığı dönemde almıştı. Aynı yılın ağustos ayında muhalefet partisi Serbest Fırka'nın kurdurulmasındaki amaçlardan biri liberal gözükerek dış yardım almaktı

Dönemi Dönemi Türkiye, 24 Ocak 1980 tarihinde Ekonomik İstikrar Programı’nı uygulamaya koyarak, bu tarihe kadar izlediği temel ekonomi politikalarını tamamen değiştirmiş, daha liberal ve dışa açık politikaları yürürlüğe koymuştur. Bu politikalardan birisi, dış borçlanma ile genel olarak yatırımların arttırılmış olmasıdır. Türkiye, 24 Ocak 1980 tarihinde Ekonomik İstikrar Programı’nı uygulamaya koyarak, bu tarihe kadar izlediği temel ekonomi politikalarını tamamen değiştirmiş, daha liberal ve dışa açık politikaları yürürlüğe koymuştur. Bu politikalardan birisi, dış borçlanma ile genel olarak yatırımların arttırılmış olmasıdır.

Türkiye dış borcu, , milyar dolar cinsinden. Türkiye dış borcu, , milyar dolar cinsinden. 21 Şubat 2001'deki 2001 Türkiye ekonomik krizinde Cumhuriyet tarihinin en büyük ekonomik krizinin yaşanmasının ardından ülke yavaş yavaş ilerlemeye geçmiştir Ekonomik Krizi'ni dahi dünyada en az zarar görerek atlatan ülkelerden birisi olan Türkiye günümüzde gerek ekonomik gerekse başka yönlerden sürekli ilerleyen bir ülkedir. IMF'ye olan borçlar 21 Şubat 2001'de 25.6 Milyar Dolar iken 10 yıl içerisinde yani 21 Şubat 2011'de 5.5 Milyar Dolar'a inmiş durumdadır. 21 Şubat 2001'deki 2001 Türkiye ekonomik krizinde Cumhuriyet tarihinin en büyük ekonomik krizinin yaşanmasının ardından ülke yavaş yavaş ilerlemeye geçmiştir Ekonomik Krizi'ni dahi dünyada en az zarar görerek atlatan ülkelerden birisi olan Türkiye günümüzde gerek ekonomik gerekse başka yönlerden sürekli ilerleyen bir ülkedir. IMF'ye olan borçlar 21 Şubat 2001'de 25.6 Milyar Dolar iken 10 yıl içerisinde yani 21 Şubat 2011'de 5.5 Milyar Dolar'a inmiş durumdadır.

Dünyada Dış Borçlanma Durumu Dünyada Dış Borçlanma Durumu Űlkelere Gőre Dış Borçlanma ($) Űlkelere Gőre Dış Borçlanma ($) 2010 yılı ilk çeyrek itibarıyla: 2010 yılı ilk çeyrek itibarıyla: ABD : 13 trilyon 917 milyar dolar ABD : 13 trilyon 917 milyar dolar Ingiltere : 9 trilyon 123 milyar dolar Ingiltere : 9 trilyon 123 milyar dolar Fransa : 5 trilyon 123 milyar dolar Fransa : 5 trilyon 123 milyar dolar Almanya : 4 trilyon 969 milyar dolar Almanya : 4 trilyon 969 milyar dolar Italya : 2 trilyon 456 milyar dolar Italya : 2 trilyon 456 milyar dolar

Yunanistan : 557 milyar Yunanistan : 557 milyar Portekiz : 537 milyar dolar Portekiz : 537 milyar dolar Rusya : 469 milyar dolar Rusya : 469 milyar dolar Güney Kore : 409 milyar dolar Güney Kore : 409 milyar dolar Finlandiya : 383 milyar dolar Finlandiya : 383 milyar dolar Brezilya : 293 milyar dolar Brezilya : 293 milyar dolar Türkiye : 291 milyar dolar Türkiye : 291 milyar dolar Polonya: 276 milyar dolar Polonya: 276 milyar dolar Hindistan: 261 milyar dolar Hindistan: 261 milyar dolar

BENİ DİNLEDİGİNİZ İÇİN BENİ DİNLEDİGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM………… TEŞEKKÜR EDERİM…………. BÜŞRA AKPINAR…….. BÜŞRA AKPINAR…….