2015 YILINDA ÜNİVERSİTELERİMİZ Prof. Dr. Recep AKDUR TÜMÖD Genel başkanı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

KORUMAK KORUMAK Aslı DİNÇMAN İzmir, 31 Ocak 2008
Nurcan CİVELEK Yeter ALTUNTAŞ
TEVHİD-İ TEDRİSAT (ÖĞRETİMİN BİRLEŞTİRİLMESİ) ve LAİK EĞİTİM
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük T.B.M.M.’nin Açılması
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
1926’ da Türk Medeni Kanunu çıkarılarak kadın-erkek eşitliği sağlandı.
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı
LOZAN BARIŞ KONFERANSI VE ANTLAŞMASI
.. HASTANEMİZE HOŞ GELDİNİZ. .. EGE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ HASTANESİNİN TARİHÇESİ 20 Mayıs 1955 günü Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilen.
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ
MUSTAFA KEMAL’ E SUİKAST GİRİŞİMİ BİR DEVRİN ANALİZİ: NUTUK
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
OSMANLIDA EĞİTİM MEDRESELER
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
CUMHURİYET ÖNCESİ YÜKSEK ÖĞRETİM REFORMLARI
Eğitim Alanındaki Yenilikler
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
ATATÜRK İLKELERİ Atatürkçülük, Türkiye’nin gerçeklerinden doğmuş bir düşünce sistemidir. Türk milletinin iradesiyle oluşmuş, tarihi bir gelişmenin ürünüdür.
  Egemenlik yönetme yetkisidir. Ulusal egemenlik; yönetme yetkisinin ulusta olmasıdır. Osmanlı imparatorluğu döneminde egemenlik padişahta idi. Padişah.
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ.
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
TC İNKİLAP TARİH.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
SINIF GEÇME VE DERS SEÇİMİ
T.C.İNKİLAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK
TOPLUMSAL ALANDA YAPILAN İNKILAPLAR
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
ATATÜRK İNKILAPLARI.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
OSMANLI İMPARATORLUĞU GERİLEME DÖNEMİ ISLAHATLARI SORU PROĞRAMI
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI (24 TEMMUZ 1923)
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
KURŞUNLU ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ TANITIMI
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN TARİHİ
BAŞÖĞRETMEN ATATÜRK.
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
ŞEHİT KEMAL EKŞİ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ (FEN BİLİMLERİ VE SOSYAL BİLİMLERİ PROGRAMI/PROJESİ OKULU)
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Darülfünundan Üniversiteye
GÖLCÜK ADNAN MENDERES ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 2015
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli ğ i 4-a ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli.
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
KAZANIMLAR 20. Soyadı Kanunu'nun kabulünün gerekçelerini ve Mustafa Kemal'e "Atatürk" soyadı verilmesini millî kimlik kazanma ve çağdaşlaşma çerçevesinde.
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Sunum transkripti:

2015 YILINDA ÜNİVERSİTELERİMİZ Prof. Dr. Recep AKDUR TÜMÖD Genel başkanı

KITA AVRUPASINDAKİ ÜNİVERSİTE MİRASI  Üniversite kavramı Latince kökenlidir. “özerk ve tüzel kişiliğe sahip kuruluş” anlamına geliyor  Bu kavramın doğduğu kıta Avrupa’sında üniversitelerin başlangıcı 12 YY dek gidiyor Bunlar Bologna, Paris, Oxfort, Venedik, Canbridge, Padaua gibi bugün de varlığını sürdüren ve ünlü olan üniversiteler AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

KITA AVRUPASINDAKİ ÜNİVERSİTE MİRASI  15.YY gelindiğinde üniversite sayısı 58’e dolayında. Bunlar üç tipten oluşuyor: 1) Dini otoriteye bağlı olanlar 2) Siyasi otoriteye (imparatorluklara) bağlı olanlar 3) laik sivil ve öğrenci merkezli olanlar  Rönesans’tan (15.YY ) başlayarak 18.YY dek hepsi laik ve özerk üniversiteler haline gelmiş. 18.YY sonu ve 19.YY’daki bilimdeki şıçrama da buna bağlı AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

CUMHURİYETE KALAN ÜNİVERSİTE MİRASI  Selçukludan Osmanlı’ya oradan da Türkiye’ye üniversite mirası kaldığını genel bir söylemdir  Bu anlamda da başlangıcı 11.YY kadar giden medreselerden söz edilir  Medreselerde eğitim, hazırlık ve medrese eğitimi olmak üzere iki aşamalıdır.  Yoğunlukla Arapça okuma yazma ve gramer öğretiliyor. Bunun üstüne; Kuran, Tefsir ve Şerh, Fıkıh, Kelam ve Hadis dersleri veriliyor AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

CUMHURİYETE KALAN ÜNİVERSİTE MİRASI  Bazı büyük medreselerde standart müfredata ek olarak felsefe, hukuk, tıp, matematik, astronomi gibi derslere de yer veriliyordu. Bu bağlamda Bağdat, İsfahan, Basra, Musul medreseleri çok ünlü  Yer yer bu derslere karşı çıkışlar var. Bağdat Medresesi’nde Gazali’nin ( ) felsefe derslerine karşı çıkışı bir örnek,  15.YY’dan sonra pozitif bilim derslerine karşı tavır sertleşiyor. 1577’de kurulan rasathanenin Şeyhülislam fetvası ile yakılmıştır AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

CUMHURİYETE KALAN ÜNİVERSİTE MİRASI  17.YY’dan sonra pozitif bilimlere ilişkin derslerin tümü müfredattan atılmış.  Bu nedenle de Medreseler 17.YY kapatıldığı 1924’de yılına dek körü körüne dini dogmaların tekrarlandığı ve aktarıldığı odaklar haline gelmiş  Bunu Osmanlı idaresi de kabul ederek çareler aramaya başlamış AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

DARÜLFÜNUN  1845 yılında Sultan Abdülmecid zamanında kurulması kararlaştırılıyor  Binasının inşaatı18 yıl sürüyor  13 Ocak 1863 Kimyager Derviş Paşa ilk olarak fizik dersi veriyor  1864 tutucu çevrelerin baskısı nedeniyle bina Maliye Nezaretine veriliyor.  Dersler için Nuri Efendi Konağı tahsis ediliyor  Eylül 1865 Nuri Efendi Konağı yanıyor AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

DARÜLFÜNUN  1869 "Maarif-i Umumiye Nizamnamesi" ile "Darülfünun-u Osmanî" adı ile yeniden açılıyor  20 Şubat 1870'de bakanların da katıldığı resmi bir törenle yeniden açılıyor  1872 dine aykırı öğretim yapıldığı gerekçesi ile tekrar kapatılıyor  1874 “Darülfünun-u Sultani” adıyla yeniden açılıyor  1877’den sonra tasarruf gerekçesi ile fen, hukuk, mühendislik ve edebiyat bölümleri kapatılıyor AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

DARÜLFÜNUN  1912 adı “İstanbul Darülfünunu” olarak değişti. Bazı bütçe imkanları sağlandı  12 Eylül 1914 ayrı bir bina’da kızlar da eğitime kabul ediliyor. Tıp Fakültesi'ne ise 1917’de kabul ediliyor  1918 ilk defa kız ve erkek öğrencilerin birlikte katıldığı konferanslar verildi.  Nisan 1924 “şahsiyet-i hükmiye” tüzel bir kişilik ve özerklik kazandı AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

DARÜLFÜNUN  1924 bir grup öğrenci bahçesinde fotoğraf çektirdi- günah işledi diye okuldan atılma cezası ile sorgulanıyor.  Mustafa Kemal, “asıl cezalandırılması gerekenlerin hocalardır” diyor reform çalışmalarını başlatıyor  1933 Temmuz çıkarılan 2252 Sayılı Yasa ile kapatılıyor AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

CUMHURİYETE KALAN ÜNİVERSİTE MİRASI  eğitim yılında İmparatorlukta herhangi bir okula kayıtlı çocuk sayısı 600 bin nüfusa oranı ise %3’tür  Milli Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi (14 Aralık 1920 – 20 Kasım 1921), Anadolu bize yabancıdır. Anadolu bizim için bilinmeyen bir ülkedir  Tokat Milletvekili Mustafa bey, benim livamın nüfusu 100 bin. burada aydın olarak iki kişi bile yoktur  1924 yılında Medreseler kapatıldığında, medrese sayısı 479 kayıtlı öğrenci sayısı devam eden 6000 yani Nüfusun %003 geri kalan asker kaçağı her medreseye 1-2 hoca düşüyordu AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

CUMHURİYETE KALAN ÜNİVERSİTE MİRASI  1924 yılında Darülfünun’da bir grup öğrenci okul bahçesinde fotoğraf çektirir. Okul idaresince cezalandırılırlar  Mustafa Kemal çok şiddetli tepki verir “esas cezalandırılması gerekenler hocalardır” der ve Üniversite reformunun kaçınılmaz olduğuna karar verir AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

CUMHURİYETE KALAN ÜNİVERSİTE MİRASI 1933 Dr. REŞİT GALİP ÜNİVERSİTENİN AÇILIŞINDA YAPTIĞI KONUŞMADA  Memlekette büyük politik ve toplumsal dalgalanmalar olmakta Üniversite (Darülfünun) seyirci rolünü oynamaktadır  Hukukta köktenci değişiklikler yapıldı. Darülfünun yalnızca yeni kanunları ders programına almakla yetindi.  Yazı reformu yapıldı, dilin özleştirilmesi hareketi başladı. Darülfünun hiçbir surette bununla ilgilenmedi 1933 REFORMU  evrensel üniversitelere benzeme çabasında üniversiteler haline geldi  Kara,cübbeliler söylemi ile başlayan karşı devrim YÖK ile tepe yaptı AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

YÖK’TEN GÜNÜMÜZE  35 yıl sonra, YÖK 12 Eylül YÖK’ü olmaya devam ediyor  1982 yılında oluşturulan YÖK Disiplin Yönetmeliği 29 Ocak 2014’te tekrar yürürlüğe sokuldu.  Anayasa Mahkemesi ve Danıştay kararları ile elde edilen kazanımları yok etmeye / hükümsüz kılmaya çalışıyor.  Üniversitelerde düşünce özgürlüğünü yok.  Üniversiteler ve akademisyenler toplumsal yarardan uzaklaştırarak piyasa egemenliğine teslim edilmiştir  YÖK-MEB işbirliği ile oluşturulan girdap içinde başı dönmektedir  İktidarın kendi ideolojisine göre biçimlendirdiği suç ve ceza anlayışı içinde sıkışmış kalmıştır AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

DARÜLFUNUN KOPYASI ÜNİVERSİTELER SUSKUN ÜNİVERSİTELERDE  Laiklik, demokrasi ve özgür bilim ortamı yok ediliyor  Üniversiteler ticarethaneye öğretim elemanları tacire dönüştürülüyor  Cumhuriyet ve bilim karşıtlığı olağanlaştırılıyor ÜLKEDE  Üniter devlet, demokrasi, kuvvetler ayırdı Anayasa askıya alınıyor, hukuk sistemi yerle bir ediliyor  Sosyal devlet sadaka devletine, yurttaş ümmete dönüştürülüyor AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

ÜNİVERSİTELER ENDİŞELİ 2015’deki ÜNİVERSİTE MANZARASI 1933’deki Dr. REŞİT GALİB’İN TESPİTLERİ İLE NE KADAR ÇOK BENZİYOR  Büyük bir reform gereksinimi tartışılamaz  Bunu söylemekten çekiniyor. Çünkü reform adı altında üniversitelerin medreselere dönüştürülmesinden korkuyor  Çare örgütlenmede- özgür üniversite için sesimizi -aydınlık ülke için sesimizi yükseltmekte AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz

TEŞEKKÜR EDERİM AnkaraAKDUR Üniversitelerimiz