Uluslar Arası Deniz Taşımacılığı 12 Haziran 2015 Deniz Ticaret Odası
Gündem Uluslar arası denizyolu taşımacılığı Temel kavramlar ve operasyon Denizyolu satış faaliyetleri SDV Horoz’da denizyolu taşımacılığı Ana başlıklar aşağıda önerilmekle birlikte arzu edilen seviyede detaylandırılabilir. 1. İlgili modun tanımı: genel tanım, süreç adımları, dünyadaki durum, yakın coğrafyadaki durum, business driver'ları. Dünyadan ve TR den bazı istatistikler eklenebilir. 2. İlgili modun operasyon detayları: kavramlar, işlemler, araçlar,ekipman, evrak, maliyet driver'ları. Burada kısa akış şemaları, veri tabloları, evrak örnekleri, fotoğraflar ve görseller kullanmak iyi olabilir. 3. İlgili modun satış faaliyetleri: rekabetin durumu, rakip firmalar, fiyatlama modeli, incelikler ve sorulması gerekenler kritik konular. Burada satış/maliyet şablonları, RFQ larda dikkate değer noktaları veya dışarıdan excel dosyalarına referans vermek iyi olabilir. 4. İlgili modun şirketteki konumu: gerekli görülürse organizasyon yapısı, genel ciromuz, ana müşterilerimiz ve verdiğimiz hizmetler, hizmet verdiğimiz/tercih ettiğimiz coğrafya ile sektörler, stratejiler
Tarihçe
Tarihçe 1956: SS Ideal X, New Jersey’den Houstan’a ilk sefer 1960: Sea-Land, Nakliyecilikten armatörlüğe geçiş 1966: SS Fairland, New York’tan Rotterdam’a ilk uluslararası sefer 1968-1970: ISO konteyner ve standardizasyon
Dünyada başlıca konteyner taşıyıcıları Şirket Hacim MAERSK 2,690,822 TEU MSC 2,435,853 TEU CMA 1,520,761 TEU EVERGREEN 876,858 TEU COSCO 788,223 TEU HAPAG 770,974 TEU APL 620,397 TEU CSCL 615,572 TEU MOL 597,433 TEU HANJİN 583,717 TEU
Avantajlar Konsolidasyon Koruma Ekonomi Intermodalism Güvenlik Kolay elleçleme
Konteyner tipleri 20’ DC 40’ DC 40’ HC 45’ HC Uzunluk (iç) 5.90 m Genişlik 2.35 m Yükseklik 2.39 m 2.69 m Kapasite (ton) 28.2 ton 28.8 ton 28.6 ton 27.6 ton Kapasite (m3) 28 cbm 58 cbm 68 cbm 77 cbm
Konteyner tipleri 20’ OT 40’ OT 20’ FR 40’ FR Uzunluk (iç) 5.90 m Genişlik 2.35 m 2.40 m 2.37 m Yükseklik 2.29 m 1.96 m Kapasite (ton) 28.2 ton 26.7 ton 37 ton 44.7 ton
Deniz taşımacılığı – genel terimler Armatör : Gemi sahibi, taşıyıcı Acente : Armatör temsilcisi Freight forwarder : Taşımacılık, gümrükleme ve sigorta hizmetleri organizatörü NVOCC : Gemi ve konteyner sahibi olmadan taşımacılık yapan firma Co-loader : Diğer forwarder’ların yüklerini kendi yükleriyle konsolide eden firma Bill of Lading (B/L) : Konşimento Master B/L : Ana konşimento House B/L : Ara konşimento
Yükleme boşaltma terimleri Free in: Yükleme masrafı Free out: Tahliye masrafı Stuffing: Konteyner içi yükleme Unstuffing: Konteyner içi tahliye Stevedoring: Gemiyi yükleme ve boşaltma hizmeti
Liman terimleri Storage: Limanda depolama, ardiye Free time: Konteynerin boşaltılması için verilen serbest süre Demuraj: Konteynerin serbest süre içinde boşaltılmaması THC: Limandaki elleçleme ücreti Geçici kabul: Konteynerin gümrüklü saha dışına çıkması
Navlunla ilgili terimler CAF: Döviz kurundaki dalgalanmalar için alınan ücret BAF: Petrol fiyatlarındaki dalgalanmalar için alınan ücret WRS: Savaş riski olan limanlara yapılan taşımalar için alınan ücret High cube surcharge: High cube konteyner için alınan ücret IMCO surcharge: Tehlikeli madde taşımaları için alınan ücret
Deniz ithalat süreci - 1 Sipariş Rezervasyon Yük Kabul Satış Müşteri Acente Rezervasyon Yük bilgileri Gemi bilgileri Teyit Yük Kabul Teslim şekli Yükleme Evraklar
Deniz ithalat süreci - 2 Konşimento Yük Takip Özet beyan ve tescil Talimat Pre-alert Ön ihbar Yük Takip Konteyner Varış ihbarı Özet beyan ve tescil SOFT Gümrük Ambar onay
Deniz ithalat süreci - 3 Ordino Faturalama Tahsilat Tahliye Konşimento Masraflar Faturalama Vade Ödeme şekli Döviz cinsi Tahsilat Coface Yasal takip
Deniz ihracat süreci - 1 Sipariş Rezervasyon Ön Taşıma Satış Müşteri Acente Rezervasyon Yük bilgileri Gemi bilgileri Teyit Ön Taşıma Depo Fabrika Talimat
Deniz ihracat süreci - 2 Konteyner dolum Gemiye yükleme Konşimento Liman/depo Ön taşıma Cut off Gemiye yükleme Gümrükleme Beyanname Konşimento talimatı Konşimento Talimat Pre-alert Teslim
Deniz ihracat süreci - 3 Faturalama Yük Takip Tahsilat Kalkış Teklif Konşimento Yük Takip Konteyner Tahsilat Vade Coface Yasal takip
Bill of Lading - örnek Yükleyici Alıcı İhbar adresi Gemi adı / seferi Yükleme limanı Tahliye limanı Adet, mal cinsi, brüt kilo Navlun ödeme şekli Yükleme tarihi
Organizasyon şeması Oktay KURUMLU Deniz Operasyon İstanbul İhracat İthalat İzmir Mersin İhracat/ithalat Vestel Konteyner Saha Manisa Karayolu Operasyon İzmir Liman Aliağa Liman Oğuz KÜPELİ
Kilit performans göstergeleri Gemi programı güvenilirliği Konşimentonun zamanında basımı (SI, 3 gün) Yükün zamanında sevki (ETD uygunluğu) Gerçekleşen transit süre (TT uygunluğu) Gerçekleşen varış zamanı (ETA uygunluğu) Liman bekleme süresi (ATA & ATD)
Başarı faktörleri Bilgili ve samimi personel Esnek operasyon Hizmet sunumunda doğruluk Rekabetçi fiyatlama
Taşıma süreci
Asya – Kuzey Amerika
Asya – Kuzey Avrupa
Asya - Akdeniz
Aktarma nedir? Basitçe, bir konteynerin A gemisinden B gemisine yüklenmesi işidir. Dünya üzerinde tek bir servis ile tüm limanlara uğrak yapacak bir armatör yok. MSC, Maersk gibi büyük armatörler bir limandan diğerine aktarma bağlantıları ile dünyanın her köşesine hizmet sunabiliyorlar. Her armatör farklı bir aktarma merkezini (HUB) kullanarak dünyanın farklı bölgelerine bağlantı kuruyorlar. Maersk: Tanjung Pelapas, MSC: Antwerp
Konteyner takibi
Liner vs tramp taşımacılık Sabit limanlar arasında sabit tarihli seferler (yükler gemiyi takip eder) Gemi yükleri takip eder Tarife navlunları Piyasa durumu, arz/talebe göre değişken Genel yük Kuru ve sıvı dökme yükler Küçük miktarlar Büyük hacimler
Konteyner elleçleme ekipmanları Dolu konteyner elleçleyici 36-45 ton kapasite 5 kata kadar istifleme Boş konteyner elleçleyici 7-10 ton kapasite 9 kata kadar istifleme Reach stacker 10-45 ton kapasite
Konteyner elleçleme ekipmanları Straddle carrier 40-50 ton kapasite 4 kata kadar istifleme Lastik tekerlekli vinç (RTG) 40 ton kapasite 8 kata kadar istifleme Rıhtım vinci 65 ton kapasite
Incoterms
Yurt içi konteyner taşımacılığı İzmir, 20 adet özmal araç İstanbul Mersin Bursa ve diğer illerde tedarikçiler kanalı ile Türkiye’nin tüm limanlarına dahili konteyner taşıma hizmeti sunuyoruz.
Yurt içi konteyner taşımacılığı Yarı römork Bir kısmı motorlu taşıt veya araç üzerine oturan, taşıdığı yükün ve kendi ağırlığının bir kısmı motorlu araç (çekici) tarafından taşınan römorktur.
Yurt içi konteyner taşımacılığı Ölçü ve ağırlıklar Araç yüksekliği : 4 metre Genişlik : 2,55 metre Uzunluk : 16,50 metre Azami yüklü ağırlık : 44 ton