ÜNİTE 9: DUYUŞSAL VE PSİKOMOTOR HEDEFLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Advertisements

EĞİTİM HEDEFLERİNİN YAZILMASI VE ÖLÇÜLMESİ
MERHABA.
Öğretim Etkinlikleri Modeli
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Öğretimde Planlama BENGÜ IŞIK VAHİDE YAKAR ÜMMÜHAN AKPINAR
Eğitim Öğretimde Planlama
Program Geliştirme Süreci PLANLAMA UYGULAMA DEĞERLENDİRME
EĞİTİM PROGRAMININ ÖĞELERİ
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
DUYUŞSAL TAKSONOMİ Said SABANCI Bekir KÖSE.
Eğitimde Program Geliştirme Hedef
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
DUYUŞSAL TAKSONOMİ MUHAMMED KÜRŞAD BİRDANE VETERİNER FAKÜLTESİ
Öğretim Hedeflerinin Sınıflandırılması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Program geliştirmede içerik seçimi ve düzenlenmesi
Eğitimde Program Geliştirme İçerik
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Program Geliştirmede Hedef
Devinişsel Hedeflerin Sınıflandırılması
MERHABA.
Program Geliştimede İçerik
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
MERHABA.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
PROGRAM GELİŞTİRMENİN TEMEL KAVRAMLARI
PROGRAM TASARISI HAZIRLAMA VE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ - YAZIMI
HEDEF TAKSONOMİLERİ Oktay YILMAZ. 2 İnsan Eğitim TOPLUM İstendik özellikli İstendik Toplum insanlar.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
Eğitimde Program Geliştirme
HEDEF TAKSONOMİLERİ AHMET TEVFİK KARAASLAN. İnsan Eğitim TOPLUM İstendik özellikli İstendik Toplum insanlar.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını açıklayabilme, Strateji, yöntem ve teknik kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme,
Davranış yazımında dikkat edilecek bazı hususlar
Öğretim içeriğinin seçimi ve düzenlenmesi
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME- ÖĞRENME YAŞANTILARI)
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
EĞİTİM PROGRAMININ TEMEL ÖZELLİKLERİ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Probleme Dayalı Öğrenme
FEN ÖĞRETİMİNİN NİTELİĞİ VE AMAÇLARI
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Betimsel içerik Normatif içerik
Öğretimde Planlama Geliştirme Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ Değerlendirme.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretimin Planlanması
Duyuşsal Alan.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
EĞİTİM HEDEFLERİNİN YAZILMASI VE ÖLÇÜLMESİ Yrd.Doç.Dr.Serap EMİR İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Üstün Zekalılar.
Öğretimde Planlama Geliştirme Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ Değerlendirme.
İçerİk Belİrtke Tablosu Ünİte Analİzİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Sunum transkripti:

ÜNİTE 9: DUYUŞSAL VE PSİKOMOTOR HEDEFLER Ünitenin hedefleri Duyuşsal hedeflerini açıklayabilme Duyuşsal alana ilişkin hedefler yazabilme Psikomotor hedeflerini açıklayabilme Psikomotor alana ilişkin hedefler yazabilme

KONULAR Duyuşsal alanın özellikleri Duyuşsal alana ilişkin taksonomi Psikomotor alanın özellikleri Psikomotor alana ilişkin taksonomi

DUYUŞSAL HEDEFLERİN SINIFLANDIRILMASI Duyuşsal alan davranışları, öğrencide uzun süre sonunda gerçekleştirilebilen tutumlar, değerler, ilgiler ve duyguları içerir. Duyuşsal davranışların aşamalı sınıflaması David Krathwohl, Benjamin Bloom ve Bertram Masia tarafından geliştirilmiştir.

Duyuşsal özelliklerin doğası ve gelişimi iyi bilinmediğinden, bunlarla ilgili hedeflere okul koşullarında nasıl ulaşılabileceği ve bu tür hedeflere ulaşmanın nasıl garanti altına alınabileceği pek iyi bilinmemektedir. Aslında kişinin duyuşsal özelliklerinin laboratuvar koşullarında nasıl değiştirilebileceği konusunda önemli bir bilgi birikimi vardır. Ancak bu bilgi birikiminin büyük bir kısmı okul koşullarında işe yaramamakta veya kullanılmamaktadır. Bu nedenledir ki, duyuşsal özellikler de eğitimin hedefleri arasında önemli bir yer tutmakla birlikte, öğretme-öğrenme süreçlerinden bunların geliştirilmesi için ne yapılabileceği, diğer hedeflere erişmek için yapılabilecek işler kadar açık değildir (Özçelik, 1992: 89).

1. ALMA Farkındalık Almaya İsteklilik Kontrollü Seçici Dikkatlilik Hedef: Fen Bilgisi dersini dikkatlice dinlemeye dönüklük 2. TEPKİDE BULUNMA Uysal Davranma Karşılık Verme İsteği Gösterme Karşılık Vermekten Tatmin Olma Hedef: Fen Bilgisi dersinde cevap vermeye ve soru sormaya istekli oluş 3. DEĞER VERME Bir Değeri Kabullenmişlik Bir Değere Düşkünlük Adanmışlık Hedef: Fen Bilgisi dersinde kitapta verilen bölümü okumaya isteklilik Boş zamanlarda Fen Bilgisi ile ilgili deneyler yapmayı kendine iş ediniş

4. ÖRGÜTLEME Değerleriyle Uyumlulaştırma Değer Sistemine Katma   Hedef: Fen Bilimlerine duyulan ilgi nedeniyle lisede fen kolunu seçmede kararlı oluş 5. KİŞİLİK HALİNE GETİRME Davranış Ölçütü Haline Getirme Karakterlenme Hedef: Meslek alanı olarak fen bilimlerini seçen bir kişiliğe sahip oluş

DEVİNİŞSEL (PSİKOMOTOR) ALAN HEDEFLERİNİN SINIFLANDIRILMASI Psikomotor davranışlar, günlük yaşayışımızın her safhasında işimizi kolaylaştıran, uyumumuzu güçlendiren ve başarılarımızda önemli rolü olan zihin ve kaslarımızın birlikte çalışması sonucu öğrenilmiş karmaşık fakat bir bütünlük gösteren davranış örüntüleridir.

Psikomotor davranışların önemli bir kısmı çocuklar okula gelmeden önce, bir kısmı ise okulda kazandırılır (Fidan, 1986: 198). Psikomotor alana ilişkin davranışlar iki boyuttan oluşmaktadır. Psikomotor kelimesi içindeki psiko, zihin boyutunu; motor ise bedensel boyutunu kapsamaktadır.

1. UYARILMA Algılama Bedensel Kurulma   Bu basamakta becerinin nasıl yapıldığı, öğrenci tarafından dikkatlice izlenir ve vücut hareketi yapmak için uygun hale getirilir. Bu basamağın öğretiminde, önce ilgili davranış öğretmen tarafından gösterilir. Bu nedenle psikomotor davranışların öğretiminde demonstrasyon yöntemi en uygun yöntemdir. 2.KILAVUZ DENETİMİNDE YAPMA Kılavuzlayanla Yapma Kendi Kendine Yapma Bu basamakta, becerinin, kılavuzlayanla birlikte ve daha sonra kendi kendine işlem basamaklarına uygun olarak öğrenci tarafından yapılması gerekmektedir.

3. BECERİ HALİNE GETİRME İstenilen Nitelikte Yapma İstenilen Nitelik ve Sürede Yapma İstenilen Nitelik, Süre ve Yeterlikte Yapma   Kişi, bu basamakta becerili insan durumuna gelir. Hedef davranışları kendi başına, hiç kimseden yardım almadan, o işin gerektirdiği nitelikte yapar. Daha sonra hem gereken nitelikte, hem de belirtilen zamanda işi yapıp ortaya koyar. 4. DURUMA UYDURMA Kişi, beceri haline getirme basamağında kazandığı davranışları, psikomotor özellikleri ağır basan yeni bir problem durumuna kolayca uygular. Bu düzeyde, önceden kazanılan becerilerin alana genellenmesi söz konusudur. 5. YARATMA Bu basamak, özellikle bilşsel alanın sentez, bir derceye kadar da duyuşsal alanın nitelenmişlik basamaklarıyla iç içedir; fakat burada psikomotor alanla ilgili nitelikler taşır. Yaratma, yeniden ortaya koyma, benzeri olmayanı yapma, psikomotor özellikleri ağır basan orjinal, benzersiz, yeni davranış örüntüsü oluşturma işidir (Sönmez, 1994: 81).

ÜNİTE 10: EĞİTİM DURUMLARI Ünitenin hedefleri Eğitim durumlarının öğelerini söyleyebilme İçerik düzenleme yaklaşımlarını kavrayabilme Öğretim faaliyetlerine ilişkin basamakları kavrayabilme

KONULAR EĞİTİM DURUMLARI 1.1. İÇERİK   EĞİTİM DURUMLARI 1.1. İÇERİK 1.2. STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER 1.3. ARAÇ-GEREÇ VE KAYNAKLAR 1.4. ÖĞRETİM FAALİYETLERİ

EĞİTİM DURUMLARI Eğitim durumları “Hedefler öğrenciye nasıl kazandırılabilir?” sorusuna yanıt aramaktadır. Bu soruya yanıt aranırken “bu öğrenci nasıl öğrenir?” sorusu daha öncelikli bir sorudur. Eğitim durumlarının öğeleri içerik, araç-gereç ve kaynaklar strateji ve yöntem-teknik, öğretim faaliyetleri

İÇERİK 1.1. İÇERİK hedef davranışları kazandıracak biçimde ünite ve konuların düzenlenmesi olarak ele alınabilir (Sönmez, 1994: 84). Bu boyutta ise “Ne?” sorusuna yanıt bulmaya çalışılır. “Ne öğretelim ki, programda yer alan hedefleri gerçekleştirelim?” Bu noktada hedef-içerik ilişkisinin kurulması gerekmektedir.

İÇERİĞİN SEÇİMİ Toplumsal Fayda Bireysel Fayda Öğrenme ve Öğretim Bilgi yapısında içeriğin aldığı yer

İÇERİK DÜZENLEME YAKLAŞIMLARI Doğrusal programlama yaklaşımı Modüler programlama yaklaşımı Sarmal programlama yaklaşımı Piramitsel programlama yaklaşımı Çekirdek programlama yaklaşımı Konu Ağı-Proje merkezli yaklaşım

Doğrusal programlama yaklaşımı Tyler tarafından geliştirilmiştir. Birbiri ile ardışık sıralı, yakın ilişkili, zorunlu ve önkoşul öğrenmelerin ağırlıklı olduğu konuların düzenlenmesinde kullanılır. Matematik, Tarih, Fen ve Teknoloji dersi gibi aşamalılık özelliği taşıyan dersler için kullanılır.

Sarmal programlama yaklaşımı Bruner tarafından önerilmiştir. İçerik, doğrusal bir sıra izlemez. Daha önce öğrenilmiş konular gerektikçe tekrar edilir. İçerikler daha esnek olup, yeni konular ön öğrenmelerin üzerine inşa edilir Her konunun kendi içindeki konuları arasında bir ardışıklık söz konusu olabilir. Öğrenme süresi ve öğrenilecek konular kontrollüdür. Özellikle yabancı dil öğretiminde kullanılır.

Modüler programlama yaklaşımı Vygotsky tarafından geliştirilmiştir. Konular modüller (öbek-öbek ) halinde düzenlenir. Modüllerin birbirleriyle ilişkisi yoktur. Önemli olan modüllerin anlamlı bir bütün oluşturmasıdır. Konuların hangi sırayla öğretileceği açısından esnektir. Öğretim sonunda alınacak sonuçlar bellidir. Her modül kendi içinde doğrusal, sarmal gibi yaklaşımlarla düzenlenebilir. Meslek ve beceri eğitimi gerektiren derslerde kullanılır.

Piramitsel programlama yaklaşımı İlk yıllarda geniş tabanlı konuların yer aldığı ileriki yıllarda konuların gittikçe daraldığı ve uzmanlaşmanın olduğu bir yaklaşımdır. Program esnek değildir. Öğrencinin programın sonunda durumu bellidir. Alanın uzmanı olur. Mühendislikte, öğretmenlikte vs. kullanılır Eğitim fakültesinde kullanılan programdır

Konu Ağı-Proje merkezli yaklaşım Öğrencilere konuların ağı bir harita gibi çıkarılır. Belirli zamanlarda nerelerde olmaları gerektiği söylenir. Konular küçük projeler olarak da belirlenebilir. Konuların içeriğine öğrenciler grup ya da bireysel olarak kendileri karar verir.

ARAÇ-GEREÇLER VE KAYNAKLAR Öğretim etkinliklerini planlarken, öğrencilere kazandıracağımız hedef ve davranışları hangi öğrenme ortamında kazandıracağımız ve öğrenme ortamının nasıl düzenleneceği çok önem kazanır. Öğrenmelerin kalıcı olması için çok duyu organına hitap eden bir ortamın düzenlenmesi, bunun da çoklu ortamda sağlanabileceği gözlenmektedir. Görsel ve işitsel araçlarla oluşturulacak öğrenme ortamın, önceden iyi planlanmış olması öğretimin daha etkili olmasını sağlayacaktır (Demirel, 2000:49). Eğitim yaşantılarını seçme ve eğitim durumlarını düzenlemeye yardımcı olan en iyi model Edgar Dale’nin geliştirmiş olduğu yaşantı konisidir(Çilenti,1988:55-56).

ÖĞRETİM STRATEJİ YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Öğretim stratejileri Buluş Sunuş İşbirlikli Araştırma Soruşturma Öğretim Yöntem ve Teknikleri Düz anlatım Soru-cevap Tartışma Beyin fırtınası vb

DİKKAT ÇEKME