YETERSİZLİK Zedelenmelerin sonucu organın işlevini yerine getirememesi durumudur. Kulağında zedelenme olan bireyin işitememesi o bireyin yetersizliğidir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

HAZIRLAYAN : FATİME ÖNEL
HER ÇOCUK SPOR YAPABİLİR
KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ FARMAKOLOJİ TOKSİKOLOJİ A.B.D.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
OTİZM (AUTISM).
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
Özel Eğitim Dersi Ayşegül KORKMAZ.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
Öğrenmeye Hazır Bulunuşluluk
MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİME İHTİYACI OLAN BİREYLER VE ÖZELLİKLERİ
DİSLEKSİ(ÖZEL ÖĞRENME VE ALGILAMA BOZUKLUĞU)
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MUSTAFA ABAK KASTAMONU R.A.M
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
Yazdırma: Yazıcınız bizim yazıcılarımız gibi yazdırmayabilir; bu nedenle birkaç deneme baskısı yaptığınızdan emin olun. Hizalama yeterince doğru olmuyorsa,
2014/2015 Eğitim Öğretim Yılı 1. Dönem BEP Toplantısı.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
KUMLUCA RAM’DA TANILANAN ENGEL TÜRLERİ VE YÖNLENDİRME
OTİZM.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
DİSLEKSİ NEDİR? Disleksi ilk kez 1881 yılında tanımlanmıştır.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ. ZİHİNSEL ENGELİ OLAN ÖĞRENCİLER  Bir kısmı okula başlamadan, bir kısmı okula başladıktan sonra tespit edilir.  18 yaşından.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
GÖRME ENGELLİLER.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar

SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

YETERSİZLİK Zedelenmelerin sonucu organın işlevini yerine getirememesi durumudur. Kulağında zedelenme olan bireyin işitememesi o bireyin yetersizliğidir.

ENGEL Yetersizlikten dolayı toplumsal ve duygusal davranışlarında görülen sapmalardır. Eğer çevrenin beklentileri bireyin becerilerinin üzerinde olursa birey bu beklentileri karşılayamayacak duruma gelebilecek, bu yüzden özür durumuyla karşı karşıya gelebilecektir.

BURADAKİ ÖNEMLİ NOKTA BİREYİN GELİŞİM ALANLARINDA YAŞITLARINDAN ANLAMLI FARKLILIK GÖSTERMESİDİR.

ZİHİNSEL YETERSİZLİK TANIMI : Zihinsel işlevler ve kavramsal, sosyal ve pratik uyumsal becerilerde kendini gösteren uyumsal davranışların her ikisinde görülen anlamlı sınırlılıklar olarak karakterize edilen bir yetersizliktir. Bu yetersizlik genellikle 18 yaşından önce başlar.

Zeka Geriliği Gösteren Çocukların Zeka Bölümü Puanlarına Göre Sınıflaması

ZİHİN ENGELLİLERİN ÖZELLİKLERİ

Zihinsel Öğrenme Yetersizliği Olan Bireyler Ve Özellikleri ve Öneriler  -Bu çocuklar akademik kavramları geç ve güç öğrenirler,öğrendiklerini çabuk unuturlar.   Öğretilecek konular anlamlı şekilde bölünmeli ve basitten karmaşığa,somuttan soyuta doğru öğrenme sırası izlenmeli ve aralıklı sık tekrar yaptırılmalı.

Dikkat süreleri kısa ve dikkatleri dağınıktır. Öğrencinin ön sıralarda, öğretmene yakın, uyarıcılardan uzak bir sıraya oturtulması, dikkati yoğun , başarılı ve uyumlu bir çocuğun yanına alınması, Kısa,basit ve net talimatların verilmesi,

Öğrenci ile konuşurken sakin olunmalı. İlgileri kısa sürelidir. Bu nedenle; değişik öğrenme yöntemleri ve materyaller kullanılmalı, düzenli aralıklarla sık tekrar yapılmalıdır. Kullanılan materyaller ilgi çekici olmalıdır.

Bu çocuklar genellikle güvensizdirler. Karşılaştıkları yeni durumlara uyma ve kabul etmede zorlanır,direnme ve kaçma eylemi gösterebilirler.

Çocuk teşvik edilmeli. Çocuğa başarabileceği ve yapabileceği görev ve sorumluluklar verilmelidir. Kolay yorulur ve sabırsızdırlar. Konuşmaya geç başlarlar ve konuşma gelişimi yavaştır. Bu nedenle akranları ile iletişimde güçlük yaşarlar. Kendinden yaşça küçüklerle daha iyi ilişki kurarlar.

Sosyal gelişimi için her fırsatta normal ve akranı olan çocuklarla ilişki kurmaları sağlanmalı, sınıfta rencide edilmemesi, dışlanmaması, azarlanmaması gerekekmektedir. Dil gelişimi için resimli kitaplardan, parmak oyunlarından, bilmece bulmacalardan yararlanmalıdır.

Konuşurken olumsuz ifadeler yerine olumlu ifade kullanılmalı. Okumada yaşanan güçlük daha çok okuduklarını anlama boyutundadır.

Öz bakım becerilerini gerçekleştirmede zorluklar yaşayabilirler. Örneğin düğme ilikleme, ayakkabı bağcığı bağlama, giysilerinin ters-düzünü ayırt etme gibi becerilerde sınırlılık yaşayabilirler.

YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR TÜRLERİ: OTİZM ASPERGER SENDROMU RETT SENDROMU ATİPİK OTİZM

Otizm, sosyal ve iletişim becerilerinin oluşmasını etkileyen bir gelişim bozukluğudur. Genellikle yaşamın ilk 3 yılında ortaya çıkar. Otizmli çocuklar genelde öğrenme zorluğu çekerler. Otizmli çocukların büyük bir kısmında farklı seviyelerde zeka geriliği görülse de, zeka seviyeleri normal otizimli çocuklar da vardır.

Otistik çocuklar dünyayı algılamakta genellikle zorluk çekerler.  Otizm erkek çocuklarda kız çocuklarından 4 kat daha fazla görülmektedir. Her çocuktaki otistik belirtiler ve bunların seviyesi farklılık gösterebilir, bu nedenle otizmin seviyelerini kategorize etmek güçtür.

ÖZELLİKLERİ Başkalarına karşı ilgisizdir.     Göz temasından kaçınır.      Diğer çocuklarla oynamaz.      Sürekli bir konu üzerinde konuşur. Sebepsiz şekilde ağlar, güler ve sebepsiz davranışlarda bulunur.   Anlamsız sözleri üst üste tekrarlar.  

Nesneleri tutup sürekli döndürmekten hoşlanır Nesneleri tutup sürekli döndürmekten hoşlanır. Değişikliklerden hoşlanmaz. Yaratıcılık gerektiren oyunları oynayamaz.

Konuşulanları anlamada güçlük yaşarlar Konuşulanları anlamada güçlük yaşarlar.( deyimler ve atasözlerini algılama, kendine has espri anlayışı) Ekolali (yankı konuşması) geliştirebilirler. Gramer bozuklukları olabilir. Telaffuz güçlükleri yaşanabilir.

Otizm nedeni bilinmemekte ve tedavisi yoktur. Ancak uygun bir eğitim planı ve bazı durumlarda buna destek olacağı düşünülen ilaç tedavisi ile kişi kendi kapasitesi içinde mümkün olan en üst düzeye gelebilir.

Yaygın Gelişimsel Bozukluklarda Hangi Davranış Sorunları Görülebilir ? Hiperaktivite Öfke Nöbetleri Stereotipi Psikiyatrik Ek Bozukluklar Obsesif-Kompulsif Belirtiler

Duyu Sorunları Yeme Sorunları Uyku Sorunları Cinsel Sorunlar

Sosyal ortamlardan uzak durma Az sayıda arkadaş edinme Değişime açık olmama Tek düzelik

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ GÖSTEREN ÇOCUKLAR Bilişsel süreçlerden birinde yada bir kaçında dinleme, düşünme, konuşma, okuma yazma yada matematik problemlerini çözme, anlama yada yazılı ve sözlü dili kullanmada güçlüğü olan çocuklardır.

ÖZELLİKLERİ Geç Konuşmak Sözcük bulmada isimlendirmede güçlük Yetersiz sözcük dağarcığı Telaffuz sorunları

Sözlü yönergeleri dinleme ve izlemede güçlük Harf ses ilişkisi öğrenmede güçlük Kafiyeli sözcüklerde güçlük Sayı, renk, harf öğrenmede güçlük Geometrik şekilleri çizmede güçlük

Dikkat ve konsantrasyon güçlükleri Yön karıştırmak (Kitabı ters tutmak gibi) Yaşıtlarıyla ilişkilerde güçlük Zaman ve mekân sorunları Koordinasyon güçlüğü (Bisiklet sürmek, ip atlamak)

Bu belirtilerden birkaçını gösteren çocuğa yaşıtları düzeyine erişmesi için destek eğitim verilmelidir. Erken tanı konulduğu ve yardım aldığı oranda çocuklar yaşıtlarına yetişebilmekte ve gerçek potansiyellerini gösterebilmektedirler.

Özel öğrenme bozukluğunun çeşitleri: Disleksi(okuma sorunları): Dil ve sözlü ifadelerde güçlük çekerler. Zihinde canlandırma yeteneği sınırlıdır. Harflerin sıralanışı karıştırır, ters çevirir. Günleri, ayları sırayla söyleyemez.

Disgrafi(yazma ): P,d,b,c,h gibi harfleri yazarken karıştırmaları, ters yazmaları. Harfleri unutması, yazmamaları.

Diskalkül(matematik sorunları): Sayıları bozuk yazma Sıklıkla yer değiştirme İşlemleri yaparken adımları takip etmeme Geometrik işlemlerdeki kavramları anlamada sınırlılığa sahip olma Sembolleri tanımada zorlanma gibi özellikler gösterirler

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ GÖSTEREN ÜNLÜLER Albert Einstein Thomas Edison Jhon F. Kennedy Robin Williams Tom Cruise John Lennon Not: Resmen Tanı Konulmamakla birlikte davranış olarak bu özellikleri sergilemektedirler.

ÜSTÜN ZEKALILAR Zihinsel yeteneklerinin ya da zekalarının bir çoğunda akranlarına göre üst performans gösteren, yaratıcılık yanı güçlü olan ve bir işe başladığında asla vazgeçmeyene üstün zekalı denmektedir.

Normal okul programları Üstün Yetenekli ve Üstün Zekalı Çocukların potansiyellerini ortaya çıkaramaktadır.

ÜSTÜN ZEKALILARIN ÖZELLİKLERİ Sonu gelmeyen sorular sorarlar.(Yıldızlar nereye gider? Niçin üstümüze düşmezler?) Çok etkin ve hareketlidirler.(Çok meraklıdırlar) Kusursuz bir belleğe sahiptirler.(Verilen sözleri unutmazlar.) Daha erken öğrenirler. Dili daha iyi kullanırlar.

Kendinden büyük çocuklarla oynamaya meyillidirler. Zihinsel olarak üstün oldukları halde sosyal ve duygusal olarak geri olabilirler.(Duygusal, fiziksel ya da zihinsel yaşlarının farklı zamanlarda gelişebildiği görülmektedir.)

BEDENSEL YETERSİZLİK İskelet , kas ve eklemlerdeki hastalık, bozukluk ve yetersizlikten dolayı organların işlevini yerine getirememesidir.

ÖZELLİKLERİ: Bağımsız hareket etmeleri sınırlıdır. Hareketlerden kaçınırlar,pasif kalmayı tercih ederler. Yorgunluktan şikayet ederler. Yetersizliklerinden dolayı uyum ,konuşma ve öğrenme güçlükleri de görülür. Düşük benlik algısı görülebilir.

Bedensel Tetersizlik Türleri : Merkezi sinir sisteminin zedelenmesi: Kas iskelet sisteminin zedelenmesi: Düztabanlılık Adale erimesi Kalça çıkığı

Kazalar ve hastalıklar sonucunda oluşan yetersizlikler: Düşme Yanma Zehirlenme Kanser Ateşli romatizma Şeker hastalığı