Avrupa’da hız algısı Bugün Avrupa trafiğinde aşırı hız yaptığınız zaman polis sizi kanunlardan kaçıyorsunuz diye değerlendiriyor. Bu kadar hızlı gittiğine göre kanun dışı bir şey yapmıştır diyor ve müdahale ediyor. Hiç düşünmeden yere yatırıp kelepçe takıyor. Daha sonra 15 gün psikologa yolluyor, bir ay kamu görevi veriyor. Hastane ya da morgda görevlendiriyor ki, insan hayatını tehlikeye atan sürücü yaptıklarının sonuçlarını görsün. Üstelik kanunları çiğneyen kim olursa olsun cezayı yiyor. Diğer insanların yaşam hakkına saygı duyulmazsa, toplumsal yaşam içinde bireylerin uyacağı kuralları belirleyen kanunlar caydırıcı olmazsa, trafik ihlalleri yüzünden hayatını kaybedenlerin sayısı her geçen gün daha da artar.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ Sürücü ile Yolcuların Ölüm ve Yaralanmalarında Hızın Etkisi Araştırmalar 30 km/s hızla çarpmanın araç içerisinde bulunanların vücuduna etkisi 1.kattan düşmeye, 90 km/s hızla çarpmanın ise 10.kattan düşmeye eşdeğer olduğunu göstermektedir. Yine araştırmalar bırakın yüksek hızları, 80 km/s hızla giden bir araçta yolculuk yapanların olası bir kazada ölme ihtimalleri, 30 km/s hızla giden araçtakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu göstermektedir.
Hız Sınırlarına Uyma Hızlı araç kullanmak ustalık ve yetenek gösterisi değildir. İyi sürücü aşırı hız yapan değil; güvenli araç kullanan sürücüdür.
Hız Sınırlarına Uymak Niçin Önemlidir Saatte 30 km hızla giden bir aracın çarptığı yaya büyük ihtimalle YAŞAR. Saatte 50 km hızla giden bir aracın çarptığı yaya büyük ihtimalle ÖLÜR. 4.4
İntikal (Reaksiyon) Mesafesi 90 km/s Reaksiyon mesafesi 25 m Tehlikeyi farketti, fren yapmaya karar verdi Sürücü 90 km/s hızda Fren pedalına bastı
Durma Mesafesi = İntikal Mesafesi + Fren Mesafesi 30 km/s hızla giderken 27 m. mesafede bir yaya gördüğünüzde 13m’de durabilirsiniz Eğer hızınız 50 km/s ise çarparsınız.
Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Durma Mesafesi 4.1.9 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı
Tünel Görüşü Hız 120 km/s Hız 35 km/s Durma Mesafesi: 120 metre (yaklaşık) Hız 35 km/s Durma Mesafesi: 15 metre (yaklaşık)
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ HIZDAKİ İKİ KAT ARTIŞ FREN MESAFEMİZİ 4 KAT ARTIRIR
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ
HIZ Sürücünün Görme Yeteneği ile Hız Arasındaki İlişki Hız arttıkça sürücünün trafik çevresini algılama düzeyi yavaşlar. Göz 190 ile 200 derecelik bir alanı algılar. Ancak araç kullanırken görme açısı hız ile ters orantılıdır. Örneğin 35 km/s hızla görme açısı 104 derece iken, hızı 130 km/s te çıkardığımızda bu açı 30 dereceye düşer
Hız Körlüğü ve Tünel Görüşü Hız arttıkça görüş açısı daralır.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ Hız Körlüğü Artan hız sonucunda sürücünün yol ve çevresine yönelik görsel verileri, yani eşya ve olayları tam olarak algılayamamasıdır. Bunun en önemli ve riskli sonucu, sürücünün aracın hızını olduğundan daha az hissetmesidir.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ Tünel Görüşü Hızlı araç kullanırken görme alanının daralması sonucu ortaya çıkan bir durumdur. Aracın hızı ne kadar artarsa sürücünün bakışları da o oranda uzağa odaklanır ve sürücü çevresindeki olayları zamanında algılayamaz.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ TAKİP MESAFESİ Takip mesafesi önümüzdeki araçla aramızdaki 2 saniyelik fark olmalıdır. Takip mesafemizin hesaplanması en basit şekilde öndeki araç sabit bir cismi geçtiği esnada 1001-1002 şeklinde saydığımızda aynı nesneyi geçiyorsak uygundur. Nesneyi erken geçiyorsak takip mesafemiz kısadır.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ ARAÇ KULLANIRKEN BİR OLAY VEYA NESNEYE 2 SANİYEDEN FAZLA ODAKLANMAYIN
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ ARAÇ KULLANIRKEN BAŞKA ŞEYLE MEŞGUL OLUNMAZ Araç kullanırken gözlerimiz daima yolun 3-4 araç ilerisinde olmalıdır. Trafik işaretlerini ve yolun trafik durumunu sürekli gözlemlemeliyiz. Araç kullanırken Cep telefonu ile konuşmak Kaza riskimizi 4 kat artırır.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ Yolda sizi zor durumda bırakacak haller arasında tabii ki kabin içindeki olaylar da yer alır. Aracınızın düzenli bakımını yaptırmış, trafikte kurallara uymuş dahi olsanız, araç içindeki basit dikkatsizlikler sizi zorlayabilir.
TELEFONLA KONUŞMA ABD'de Taylor Sauer (18) isimli üniversite öğrencisi, arabada mesaj yazarken kaza yapıp öldü. Taylor Sauer, 14 Ocak'ta Utah Devlet Üniversitesi'nden anne-babasını ziyarete gelirken, direksiyon koltuğunda olmasına rağmen 4 saatlik yolda her 90 saniyede bir mesaj yazdı. Sauer'in ölmeden önceki son mesajı, "Araba kullanırken Facebook'ta mesaj yazmak tehlikelidir. Ha ha ha!" oldu. Sauer bu mesajı yazdıktan birkaç saniye sonra 130 kilometre hızla bir kamyonun altına girerek feci şekilde can verdi.
BAŞKA ŞEYLE MEŞGUL OLMA Navigasyon Sigara Çay Cd çalar El şakaları
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ Araca binmeden önce eğer hava yağmurluysa ayaklarınızı silmelisiniz. Pedal ıslaksa pedalı kurulamalısınız. Böylece ani hareketlerde pedalı tam kavrayabilirsiniz. Ayağınızın kayması aracın kontrolünü tam sağlayamamanıza neden olabilir.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ Pedal altlarına sıkışan paspaslar da mutlaka düzeltilmeli. Bu tip hatalar pedalın basılı kalmasına neden olabileceği gibi tam tersi bir etki yaparak pedala basamamanıza ve özellikle frenlemelerde başarısız olmanıza neden olur. Bu da kaza demektir.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ Araç içinde, özellikle ön konsolda kesinlikle sabitlenmemiş eşya bırakmayın. Bu hem dikkatinizin dağılmasına yol açar hem de panik fren durumunda hızla yer değiştirerek yaralanmalara sebep olur.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ Araç içindeki diğer püf noktaları ise başlığınızı yola çıkmadan önce ayarlamanız, aynaları size uygun konuma getirmeniz ve gündüzleri de dahil olmak üzere kısa farlarınızı açık tutmanızdır. Trafik kuralları içinde olsa da emniyet kemerinizi mutlaka takmanız gerektiğini, cep telefonunuzla kesinlikle konuşmamanız gerektiğini de not olarak hatırlatmakta fayda var.
GÜVENLİ ŞÜRÜŞ TEKNİKLERİ SON OLARAK ARAÇ KULLANIRKEN 3-4 araç ilerisini kontrol edin