İÇİNDEKİLER: -ÇOCUK VE SPOR -ÇOCUK 5 YAŞINA GELDİĞİNDE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
ORİJİNAL YOGA SİSTEMİ İLE BAŞARIYA GİDEN YOL
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJESİ
ÇOCUK VE SPOR.
ERGENLİK DÖNEMİ BESLENME.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
İLKÖĞRETİM DÖNEMİ ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
EĞLENCELİ ATLETİZM.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
11-12 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
REHBERLİK.
FİZİKSEL AKTİVİTE VE HAREKETLİ YAŞAM
Gelişime Giriş.
FİZİKSEL AKTİVİTE VE SAĞLIĞIMIZ KASTAMONU TSM. Sağlık: Sağlık, yalnızca hasta veya sakat olmak değil bedenen, ruhen ve sosyal yönlerden tam bir iyilik.
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Vücudun iskelet kasları tarafından oluşturulan her türlü hareketi sonucu enerji harcamasıdır. FİZİKSEL AKTİVİTE.
B OŞ Z AMANLARı D EĞERLENDIRME. Çaba, enerji ve zamanı en ekonomik şekilde kullanmak istiyorsak bir programa bağlanmalıyız. Zamanı boşa geçirmek,yaşamı.
Okul Rehberlik Servisi
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
FİZİKSEL AKTİVİTE VE HAREKETLİ YAŞAM
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
MADDE BAĞIMLILIĞI.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
OLİMPİYATLAR.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Çocuk ve Spor Bahadır Özdilek.
BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAREKET EĞİTİMİ HAZIRLAYAN YRD. DOÇ. DR. FATMA ÇELİK KAYAPINAR.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
ENGELLİLER VE SPOR  Bilindiği gibi spor, sağlıklı ve mutlu bir yaşam için gerekli bir uğraştır ve tüm insanlar için önemlidir. Ancak sporun, engelli bireyler.
ERGENLİK.
TED SAMSUN KOLEJİ SPOR OKULLARI. SPOR NEDİR Spor, önceden belirlenmiş kurallara göre bireysel veya takım halinde yapılan, genellikle rekabete dayalı yarışma.
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
Sizce beden eğitimi ve sporun amaçları nelerdir?
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

İÇİNDEKİLER: -ÇOCUK VE SPOR -ÇOCUK 5 YAŞINA GELDİĞİNDE -OKULA BAŞLARKEN -ERGENLİK YILLARI -ERKEN YAŞTA SPORA BAŞLAMA -SPORA BAŞLAMA YAŞLARI -SPORUN ÇOCUKLAR İÇİN ÖNEMİ -SPORA KATILMANIN OLUMLU ETKİLERİ

ÇOCUĞUN SPORA BAŞLAMA YAŞI:4 yaş civarıdır Çocuğun spora ve düzenli egzersizlere, özellikle cimnastik ve yüzme gibi sporlara en erken başlama yaşı 4 yaş civarıdır. Bu dönemde çocuk önce çevrenin farkına varmaya başlar, kıskançtır, olaylar arasındaki ilişkileri anlayamaz, büyüsel düşünce belirgindir, nedensellik, niyet gibi kavramlar gelişmektedir. Abartılı öyküler anlatır, abartılı davranışlar dener, hareketlilik ileri derecededir. Aşırı baskılı tutum istenmeyen davranışın sürmesine neden olur ve çok konuşur. Bu nedenle kontrolünü kazanabilmesi ve coşkusunu yaşabilmesi için büyük oyun alanlarına gereksinimi vardır. Hareket etme isteğinin güçlü olması nedeniyle davranışlarında belirsizlikler bulunur ve atak davranışları zaman zaman sorunlara yol açabilir. ÇOCUK 5 YAŞINA GELDİĞİNDE Yön kavramı gelişir, desteklenmelidir.Bu dönemde çocuk çevresine uyum sağlamaya başlar. Kendisini biraz daha tanımaya başlar, tutarlılık ve kararlılık kavramlarını anlayarak bunlara gereksinim duyar. Ancak dünyası hala bulunduğu yer ve zamanla sınırlıdır. Evine, anne ve babasına bağlılığı ve bağımlılığı sürmektedir, buna karşılık çevresini de genişletmek ister. Yine bu dönemde yön kavramı gelişmeye başladığı için desteklenmelidir. Tutarlı davranışlar onu güvenli kılar, oyunsa en temel gereksinimidir. 5 yaş, spora başlamak için oldukça uygun bir dönemdir. Ancak bu dönemde çocuğun oyuna olan gereksinimi üst seviyelerde olduğu için oyun ağırlığı daha belirgin spor faaliyetleri seçilmelidir. Aşırı yorgunluk ve bitkinliğe neden olacak çalışmalar, bedensel gelişim kadar ruhsal ve zihinsel gelişimi de olumsuz etkileyecektir. Öğrenmeye en açık olunan 5 yaş döneminde tek yönlü yoğun uğraşlardan da kaçınmak gerekir çünkü, bu tür uğraşlar kişiliğin çarpık gelişmesine neden olabilir. Yoğun yarışmalarsa çocuğun dengesini bozar, gelişimini aksatır. Herkesin bir nedenle kazanacağı yarışma türleri destekleyici ve yüreklendirici olmaktadır. Bu yaşlardaki kırgınlıkların kalıntıları ileri yaşlara taşınır

Sporun olumlu katkılarının en yoğun yaşandığı dönem OKULA BAŞLARKEN: Sporun olumlu katkılarının en yoğun yaşandığı dönem Somut işlemler dönemi de başlar. Çocuğun cinsel kimliği oluştuğu için kendi cinsiyetinden arkadaşlarıyla bir arada bulunur. Bedensel ve ruhsal olarak dengeli bir dönemdedir. Sporun olumlu katkılarının en yoğun yaşandığı dönemdir bu nedenle de antrenör ve sporcular özdeşim nesnesi olmaya başlar. Yine bu dönemde somut yargılama olmadığı için dövüş sporlarının felsefesini kavramakta zorluk çekerler. Gruba ve arkadaşlara olan bağımlılık ağırlık kazanmaya başlar, farklı yeteneklerini sınama ve farklı uğraşlara kayma sık görülür. Bu bir tanıma sürecidir. Kendi fikirlerini sınama ve paylaşma yolunda büyük istek duyar, merak ve macera dürtüsü gelişir. ERGENLİK YILLARI: Spor, bu dönem gençlerinin temel gereksinimlerine doyum sağlayacak önemli bir etkinlik alanıdır. Kendisini tanıma yolunda büyük istek duyduğu dönemlerdir. Bu dönemdeki hızlı bedensel, ruhsal ve zihinsel değişimlere uyum sağlamakta güçlük çeker. Bir gruba ait olma duygusu çok güçlüdür. Özdeşimi anne ve babası dışındaki tüm popüler kişi ve gruplar olabilir. İlgisi karşı cinste yoğunlaşır. Yoğun çelişki ve ikilemlerin yaşandığı bir dönemdir. Bunlar arasında, güven-güvensizlik, aşırı hareket-aşırı durgunluk, başarı-başırısızlık, bağımlılık-bağımsızlık, aşırı dikkat-aşırı dikkatsizlik, kırılganlı k-aldırmazlık, özverili-acımasızlık gibi kavramlar sayılabilir.  Spor, bu dönem gençlerinin temel gereksinimlerine doyum sağlayacak önemli bir etkinlik alanıdır. Kendisini, gücünü, yeteneklerini tanıyacak, sınayacak ve geliştirecektir. Yarışma, kazanma, kaybetme gibi konularda baş etme yolları arayacaktır. Bir gruba aitt olma ve paylaşma duygularını yaşayabileceği sağlıklı bir ortam bulacak, sağlıklı özdeşim nesneleri bulma olasılığı artacaktır. 

ERKEN YAŞTA SPORA BAŞLAMAK: Sporun yararları ve gerekliliği konusunda önemli ölçüde fikir birliği sağlanmaktadır. Özellikle erken yaşlarda spora başlamanın getireceği alışkanlık, ileride yaşam boyu spora katılımın temellerini atacak, sağlıklı ve zinde bir organizma kazanılmasına yardımcı olacak, üretken ve mutlu bireyler olmayı sağlayacaktır. Öte yandan, erken yaşlarda katılımla ilgili olarak, bazı bilgilerin her kesim tarafından bilinmesi ve hatırlanması yararlı olacaktır. Özen gösterilmediğinde, yararlı olması hedeflenen uygulamalar, küçük yaştaki bireyleri hem bedensel hem de zihinsel olarak olumsuz yönde etkileyebilmektedir.  Her çocuğun fiziksel, ruhsal, zihinsel ve toplumsal gelişimi birbirinden farklıdır ancak, belli gelişim dönemleri, eğilimler ve belirli davranış kalıpları hemen her çocukta ortaktır. Çocuğun gelişme dönemleri birbirinden kesin sınırlarla ayrılmaz. Gökkuşağının renkleri gibi bir önceki dönemin özelliklerinin geçişleri ve izleri bir sonraki dönemde de kendisini gösterebilir. Bu dönemlerin özellikleri anne ve babalar, antrenör ve eğiticiler hatta çocukların kendileri tarafından bilindiğinde, hazırlanacak programlar daha başarılı ve sağlıklı olacaktır. Böylece katılım ve paylaşım artacaktır. Bu bağlamda spor, çocukluk ve ergenlik döneminde sağlıklı büyüme ve gelişmeyi destekler, çok yönlü gelişmeye olanak sağlar. Gelişim, özelliklerini bilen niteliklerinin olması, bu olanakların tüm gençlere ulaşabilir yaygınlıkta bulunması gerekmektedir. Hatalı yaklaşımlar en kırılgan dönemlerini yaşayan gençler için çok örseleyici yaşantılara neden olabilmektedir. Çocukluk ve ergenlik döneminde bedensel etkinliklere katılım büyüme ve gelişmeyi desteklemektedir. Her çocuğun günde en az bir saat kadar fiziksel olarak aktif olması gerekmektedir. Bu şekilde, kalp ve damar, hareket, solunum sistemi sorunlarrı ile diyabet gibi daha ileri yaşlarda ortaya çıkma olasılığı olan hastalıklara yakalanma riskinin azaltılması mümkündür. Uygun ve bilinçli bir şekilde planlanmış fiziksel etkinlikler ve sporla bu sistemlerin işlevleri daha verimli düzeye getirilebilir.

SPOR DALI İlk başlama Yaşı Yarışmalara katılma yaşı ·       Cimnastik    6-8 yaş 9 -14 yaş ·       Yüzme    7-8 yaş 11-14 yaş ·       Dans   8-12 yaş   9-10 yaş ·       Artistik Buz Pateni     7-9 yaş 11-13 yaş ·       Basketbol 10-12 yaş 14-16 yaş ·       Tenis ·       Okçuluk 12-14 yaş 16-18 yaş ·       Futbol ·       Atletizm 10-16 yaş 14-18 yaş ·       Voleybol 15-16 yaş ·       Su Topu 16-17 yaş ·       Kayak 12 (alp) 16 (kuzey) yaş ·       Kürek ·       Hentbol ·       Eskrim 16-16 yaş  8 -10 yaş ·       Savunma sporları   8-10 yaş ·       Güreş ·       Bisiklet 12-15 yaş ·       Halter 14-15 yaş 17-18 yaş ·       Boks 13-15 yaş ·       Yelken ·       Havacılık sporları ·       Binicilik

SPORUN ÇOCUKLAR İÇİN ÖNEMİ: Bugün milyonlarca insanı tek bir amaç için bir araya toplayan “ SPOR “ sadece dört harften oluşan bir sözcük değildir. Spor denilince, özellikle çocuklar üzerindeki birçok yararından bahsetmemiz gerekiyor.  Ben de bu yazımda sizlere “Çocuklarda Sporun Önemi “ isimli önceden okuduğum bir makaleyi paylaşmak istiyorum: “ Spor büyüme çağındaki çocuklar için bedensel sağlık ve fiziksel gelişme yönünden, ayrıca iyi bir kişilik oluşması ve ruh sağlığı bakımından yararlı ve gereklidir.Spor çocuklardaki fiziksel gelişimin yanı sıra onun sosyalleşmesi açısından çok önemlidir. • Çocuk spor yoluyla çevresiyle daha iyi ve rahat iletişim kurar. • Kendine olan öz güveni artar • Toplum içerisindeki saygınlığını artırır. • Psikolojik açıdan kendini kontrol etmeyi öğrenir. • Bir konuya odaklanmayı ve iradesini kullanmayı öğrenir. Sağlıklı bir çocuk fiziksel etkinliklerden yoksun bırakılırsa ve gelişme çağında yeterli hareket etmesi engellenirse fiziksel gelişimi zarara uğradığı gibi bu engelleme ve hareketsiz yaşam tarzı ergenlik çağında çocuğa olumsuz olarak yansır. Spora erken yaşlarda başlamak çok önemlidir. Çünkü ilerleyen yaşlarda düzenli spor yapma alışkanlığı kazanmak zordur. Sporun çocuklardaki fiziksel ve psikolojik açıdan sağladığı yararlar onun ilerideki yaşantısının da şekillenmesine, iyi alışkanlıklar edinmesine, kaliteli bir yaşam sürmesine ve kötü alışkanlıklardan uzak kalmasını sağlar. 

SPORA KATILMANIN OLUMLU ETKİLERİ: 1  Büyüme ve gelişmenin daha iyi olması ·     2  Aktif yaşam biçimi kazandırılması ·     3  İleride oluşabilecek hastalık risklerini azaltma ·     4  Vücut sağlığının olumlu etkilenmesi ·      5 Fiziksel uygunluk (fitnes)  sağlanması ·      6 Aşırı kilo alımının önlenmesi ·      7 Kemik yoğunluğunun artırılması ·      8 Fiziksel yeteneklerin gelişimi ·      9 Vücudun hareket kabiliyetini anlama ve değerlendirme ·      10 Entelektüel gelişime katkı sağlama ·     11  Kişisel ve sosyal gelişime katkı sağlama ·        12 Kendine güveni geliştirme ·        13 Yaratıcı doğal yetenekleri geliştirme ·        14 Stresle baş edebilme yeteneğini kazanma 15 Kötü alışkanlıklar edinilmesini önlemek