5. İzmir İktisat Kongresi, 31 Ekim 2013 İçerici Kalkınma Politikaları Kritik bir müdahale olarak Erken Çocukluk Eğitimi William Wiseman Dünya Bankası Finansman.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Advertisements

Okuldan İşe Geçiş – Son Eğilimler
Türkiye'deki Okullarda Mükemmelliği Artırmak Dünya Bankası Haziran
Yeniden Yerleşim Planlaması
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI03 Performans yönetimi ve bütçelemede.
SBS 2013 YENİ SEVİYE BELİRLEME SINAVI BİLGİLENDİRME SUNUMU.
Prof. Dr. Seyfettin Gürsel
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
İzmir İktisat Kongresi 30 Ekim – 1 Kasım Ekonomik büyüme tek başına kadınları da kapsayıcı kalkınma için yeterli değil Örnek: Türkiye Ekonomik.
UNICEF Türkiye Ülke Programı
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Türkiye’de Kayıt Dışılık
Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik
Economic Policy Research Foundation of Turkey DERYA SEVİNÇ DIŞ İLİŞKİLER KOORDİNATÖRÜ Ankara, 2009.
Ekonomi Nedir ? İnsan ihtiyaçlarını sonsuz bu ihtiyaçlar için gerekli olan kaynaklar sınırlıdır. Sınırsız ihtiyaçlar ile sınırlı kaynak arasındaki dengeyi.
Toplumsal Cinsiyet: GÜNDEM
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
MİHRİ HATUN ANAOKULU HAZİRAN 2013
BÜYÜME DİNAMİKLERİ Fulya GÜZEL Kaynak: TÜİK GSYH Büyüme Oranları (%, Çeyrekler İtibarıyla)
PISA 2015 UYGULAMASI.
T. C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ÇAĞDAŞ YAŞAMI DESTEKLEME DERNEĞİ
NÜFUS VE İŞGÜCÜ PİYASALARI
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
YENİ SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
SINAVSIZ GEÇİŞ ve OBP.
AYDIN İNCİRLİOVA SPOR LİSESİ BESYO GİRİŞ SINAVLARI.
Sbs 2013 Yeni Seviye Belirleme Sınavı Bilgilendirme Sunusu.
EKONOMİK GELİŞMELER Fon Yönetimi Sunumu 20/06/2013.
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
SBS 2013 YENİ SEVİYE BELİRLEME SINAVI BİLGİLENDİRME SEMİNERİ KASIM 2012.
Misyon :Akkuş İlçesinde Eğitim- Öğretim hizmetinden yararlananlara nitelikli, kaliteli eğitim hizmeti sunmak. -Akkuş İlçesindeki tüm okulları tam donanımlı.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (OGES) YEŞİLGİRESUN İLKÖĞRETİM OKULU PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ Psikolojik Danışman FİDAN YILDIZ.
“Ideal” eÖğrenme Ortamı… Ulaşmak için Neler yapılabilir?
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
Bölgesel Yatırım Ortamı Değerlendirmesi 21 Ocak 2015 Ankara, Türkiye Finansman ve Küresel Bilgi: Türkiye’ye En İyiyi Getirmek ve Türkiye’nin En İyilerini.
KAMU MALİYESİ.
NÜFUS ÖZELLİKLERİ VE NÜFUSUN ÖNEMİ
AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI
Dünya Ekonomik Forumu Küresel Cinsiyet Eşitsizliği Raporu 2015 ÇALIŞMA HAYATINDA 100 KADINDAN 37’si ÇALIŞIYOR Bu veri ile 125 ülke arasında Türkiye.
Eğitim Politikası HAKKıNDA. EĞİTİM POLİTİKASI GENEL GÖRÜNÜMÜ  Türkiye’nin eğitim politikası profili hakkındaki bu çalışma, OECD ülkeleri genelindeki.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. ÖZELLİKLE KIZ ÇOCUKLARININ OKULA DEVAM ORANLARININ ARTTIRILMASI HİBE PROGRAMI.
KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMASI İÇİN YAPABİLECEKLERİMİZ VAR !
TC SAKARYA ÜNİVERSİTESİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
CUMHURİYET ANADOLU LİSESİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
Adem Göleç Doç.Dr. Katılımcılar: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Senato Üyeleri 2015 KTMÜ ÖSYM Sınavı Aday Değerlendirme Anketi Sonuçları.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Ü CRETSIZ AILE IŞÇISI Aile fertlerinden bir ya da bir kaçının sahip olduğu işletmelerde herhangi bir ücret almaksızın çalışan aile fertleridir. Bu kişiler.
KÜRESEL E Şİ TS İ ZL İ K. KÜRESEL E Şİ TS İ ZL İĞİ N B İ Ç İ M İ Dünya Bankası ülkeleri ki ş i ba ş ına dü ş en gayri safi milli gelirlerine (GSMH) göre.
TÜRKİYE’NİN NÜFUS YAPISI VE BEKLENTİSİ Ak Parti Sosyal İşler Başkanlığı Prof. Dr. Nükhet HOTAR
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YENİ SEVİYE BELİRLEME SINAVI BİLGİLENDİRME SUNUMU
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
FOTOĞRAFLARLA GÜZEL TÜRKİYE'MİZ.
SİVAS (AA) - Şarkışla Fen Lisesi idarecileri ve öğrencileri, Kaymakam Akif Pektaş ile Belediye Başkanı Ahmet Turgay Oğuz'u makamında ziyaret etti. Pektaş,
SHB-221 TÜRKİYENİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
T.C. Yükseköğretim Kurulu
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Sunum transkripti:

5. İzmir İktisat Kongresi, 31 Ekim 2013 İçerici Kalkınma Politikaları Kritik bir müdahale olarak Erken Çocukluk Eğitimi William Wiseman Dünya Bankası Finansman ve Küresel Bilgi: Türkiye’ye En İyileri Getirmek ve Türkiye’nin En İyilerini Dünya ile Paylaşmak

İçerici Kalkınma Politikaları Dönüşümsel bir müdahale olarak Erken Çocukluk Eğitimi 1. Türkiye’deki Son Gelişmeler Yoksulluk Sağlık Eğitim 2. Aile geçmişinin gelecekteki refah üzerindeki etkisi Varlık Fırsatları Eşitsizliğinin Etkileri Eğitim Sonuçları ve Gelir üzerindeki Etki 3. Erken bir müdahale olarak Erken Çocukluk Eğitimi (EÇE) EÇE’nin çocuklar üzerindeki olumlu etkileri Türkiye’de EÇE okullaşma oranı EÇE’nin kadın istihdamı üzerindeki olası etkileri 2

I. 1. Türkiye’deki son gelişmeler Gelir, sağlık ve eğitimde etkileyici gelişmeler Yoksulluk ve eğitim bakımından önemli eşitsizlikler devam ediyor

Türkiye’de son beş yıldaki ekonomik büyüme geniş bir şekilde paylaşıldı 4 Kaynak: Azevedo ve Atamanov (2013, GEÇİCİ); Küresel Yoksulluk Çalışma Grubu Ortak Refah veri tabanı kullanılmıştır. Refah toplamı tüketim artı dayanıklı tüketim malları ve sağlıktan oluşmaktadır. Ortalama büyüme oranının hesaplanması için geometrik ortalama kullanılmıştır. En Alt 40Toplam

Türkiye sağlık güvencesi bakımından etkileyici sonuçlar elde etti … 5 Kaynak: Türkiye: Aile Hekimliğinde Performansa Dayalı Sözleşme Sistemi – Tasarım ve Başarılar, DB 2013 (WHO ve OECD verilerine dayalı). Üst Orta Gelirli Ülkeler Türkiye

… ve sağlık çıktılarında çarpıcı sonuçlar elde etti 6 5 yaş altı ölüm oranı (bin kişide) Kaynak: WDI (Dünya Kalkınma Göstergeleri) Cinsiyet Farkı, 5 yaş altı ölüm oranı (bin kişide) Türkiye Üst Orta Gelirli OECD Üyeleri Üst Orta Gelirli Türkiye

Aynı durum eğitim sektörü için de geçerli …. 7 Ortaöğretimde Net Okullaşma Oranı (%) Kaynak: TÜİK, Milli Eğitim İstatistikleri FarkToplamErkek Kız

Eğitim sonuçlarında da buna bağlı ilerleme kaydedildi 8 Türkiye’nin Disiplinlere göre PISA Puanları Ortalama PISA Puanı, tüm disiplinler (1/5’lik dilime göre) Kaynak: Türkiye’nin Okullarında Mükemmeliyeti Sağlamak, DB 2013 (OECD’nin PISA verilerine dayalı) Okuma Matematik Fen

… Ancak erişimde halen önemli eşitsizlikler mevcut. 9 Ortaö ğ retimde Net Okullaşma Oranları, bölgelere göre (%) İ stanbul Batı Marmara Ege Do ğ u Marmara Batı Anadolu Akdeniz İ ç Anadolu Batı Karadeniz Do ğ u Karadeniz Kuzeydo ğ u An. İ ç Do ğ u Anadolu Güneydo ğ u An. Kaynak: TÜİK

…..ve aynı zamanda ülke genelindeki yoksullukta da.. 10 Kaynak: TÜİK Gelire göre Yoksulların Yüzdesi (Milli Gelirin %50’sinin Altında)) Do ğ u Karadeniz Batı Marmara İ stanbul Batı Anadolu Do ğ u Marmara Batı Karadeniz İ ç Anadolu Ege K.Do ğ u Anadolu İ ç Do ğ u Anadolu Akdeniz Güneydo ğ u An.

II. 2. Geçmiş önemlidir Aile geçmişi yaşam şanslarını etkiler Etkiler çok erken yaşlarda başlar ve devam ederek eğitimle birlikte artar

Aile geçmişi zenginlik fırsatlarını ağır bir şekilde etkiliyor … 12 Zenginlik Fırsatlarında Eşitsizli ğ in Faktörleri Fırsat Profilleri Kaynak: Türkiye: Gelecek Nesiller için Fırsatları Çoğaltmak (Dünya Bankası, TDHS Verileri, 2003) Koşullar: Alt sınır tahmin Çaba, şans ve ölçülmeyen koşullar 3’ten az kardeş Do ğ um yeri kentsel En dezavantajlı Daha az dezavantajlı Do ğ um bölgesi Batı/ İ ç Anadolu Anadili Türkçe Baba en az ilkö ğ retim mezunu Anne en az ilkö ğ retim mezunu

…ve etkisi çok erken yaşlarda başlıyor … 13 Bilişsel Gelişim GirdileriBilişsel Gelişim Puanları Kaynak: Erken Çocukluk Gelişimi Ekolojileri Çalışması (Koç Üniversitesi), 2008 Notlar: -Testler aylık çocuklara uygulanmıştır. -Corsi testi uluslararası ölçekte standartlaştırılmış bir kısa süreli hafıza testidir. -Tifaldi dil testi spesifik olarak Türkçe anlama için tasarlanmıştır. Düşük SES için Ortalama Orta SES için Ortalama Yüksek SES için Ortalama Duyarlılık puanı (annenin çocu ğ a karşı) Dil uyarım puanı (annenin çocu ğ a karşı) Ö ğ renme materyalleri puanı (çocu ğ un evde ulaşabilece ğ i) Düşük SES için Ortalama Orta SES için Ortalama Yüksek SES için Ortalama Tifaldi Testi – alıcı dil puanı Corsi Testi – kısa süreli hafıza puanı

devam ediyor ve … eğitim sistemi yoluyla... daha da yoğunlaşıyor 14 Kaynak: Türkiye’nin Okullarında Mükemmeliyeti Sağlamak, DB 2013 (OECD PISA verilerine dayalı) Fen Liseleri Anadolu Liseleri Anadolu Teknik Meslek Liseleri Di ğ er Genel Liseler Meslek Teknik Liseleri 1.Beşte Birlik Dilim 2. Beşte Birlik Dilim 3. Beşte Birlik Dilim 4. Beşte Birlik Dilim 5. Beşte Birlik Dilim Ortalama okuma puanı

…ve eğitim sonuçlarını da etkiliyor 15 Sosyoekonomik statüye göre PISA puanları Sosyoekonomik geçiş grubuna (1/5’lik dilim) göre PISA 2009 puanları Kaynak: Türkiye’nin Okullarında Mükemmeliyeti Sağlamak, DB 2013 (OECD PISA verilerine dayalı) 1.Beşte Birlik Dilim 2. Beşte Birlik Dilim 3. Beşte Birlik Dilim 4. Beşte Birlik Dilim 5. Beşte Birlik Dilim OkumaMat.Fen

III. 3. Ne yapılabilir?: Erken bir müdahale olarak Erken Çocukluk Eğitimi EÇE aşağıdakiler üzerinde önemli olumlu etkilere sahiptir Eğitim sonuçları Ekonomik sonuçlar Sosyal sonuçlar Yoksul çocuklar EÇE’ne katılamıyor EÇE annelerin istihdamı üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olabilir

EÇE gelecekteki refah üzerinde önemli uzun vadeli olumlu etkilere sahiptir 17 CPC KatılımcılarıCPC’ye Katılmayanlar Tamamlanan En Yüksek Sınıf (Yıl) Ortalama Yıllık Gelir (bin $)11,58210,796 Madde Bağımlılığı (Alkol hariç, %) Ağır Suç sebebiyle tutuklanma (%) ABD’de Çocuk-Ebeveyn Merkezi (CPC) E ğ itim Girişiminin Etkisi (28 yaşında) Kaynak: Reynolds ve ark. (2011). CPC: Çocuk-Ebeveyn Merkezi “Sağlam kanıtlar ve araştırmalar kaliteli erken öğrenme programlarının çocukların anaokuluna okulda ve yaşamda başarılı olmaya hazır bir şekilde gelmelerine yardımcı olduğunu göstermektedir. Başarı farkını kapatmanın en iyi yolu erken başlayarak fırsat boşluğunu kapatmaktır. Kesinlikle okulların geride kalanları yetiştirme işiyle uğraşmalarına son vermek istiyorum.” Arne Duncan, ABD Eğitim Bakanı Uluslararası kanıtlar EÇE’ne katılımın daha sonraki okul performansı ile doğrusal bir ilişkisi olduğunu göstermektedir. (PISA puanları ile ölçüldüğü gibi). EÇE uzun vadeli olumlu ekonomik ve sosyal etkilere sahiptir

EÇE Yatırımı Tüm Eğitim Düzeyleri Arasında En Yüksek Getiri Oranına Sahiptir 18 Kaynak: Carneiro ve Heckman (2003) Okul öncesi programları Okul e ğ itimi İ ş e ğ itimi Kaynakların fırsat maliyeti İ nsan Sermayesine Yatırım için Getiri Oranı Okul öncesi OkulOkul sonrası Yaş İ nsan Sermayesine Yatırım için Getiri Oranları; Başlangıçtaki Yatırım Tüm Yaşlar için Eşit İ nsan Sermayesine Yatırım için Getiri Oranları Başlangıçtaki Yatırım Tüm Yaşlar için Eşit

Ancak Türkiye’de EÇE okullaşma oranı uluslararası standartlara göre çok düşük … 19 Kaynak : WDI EÇE Okullaşma Oranı (3-5 yaş, %) Türkiye OECD Üyeleri Üst Orta Gelirli

… ve EÇE’ne erişebilenler büyük ölçüde daha varlıklı kesimler… 20 Kaynak: Türkiye’de Temel Eüğitimde Kjalitenin ve Eşitliğin Arttırılması : Zorluklar ve Seçenekler, DB 2010, Hanehalkı Bütçe Ankeri (2003) verilerine dayalı olarak (En Yoksul) Onda Birlik Dilimdeki çocuk sayısı (4-6 yaş) En az bir çocu ğ un kreşe veya anaokuluna devam etti ğ i hanehalkı sayısı

Çocuk bakım maliyetleri kadınların işgücüne katılımının sınırlanmasına katkıda bulunuyor 21 Kadınların Çalışmamasının Temel Sebepleri (%) Kaynak: Türkiye’de Kadınların İşgücüne Katılımı : Eğilimler, Belirleyiciler ve Politika, Dünya Bankası, 2009 (TDHS anketine dayalı, 2003 ) Kaynak: TÜİK, HFLS (2010) Çalışmayan evli kadınların çocuklarına kendilerinin bakmalarının sebepleri (%) Ev kadını/çocuk bakıyor Di ğ er Engelli/hasta/çok yaşlı İ ş arıyor Eşi/ailesi istemiyor Ö ğ renci E ğ itimsiz İ lkokul Temel/Orta Ö ğ r. Yüksek İ mkansızlık Çok pahalı Güvensizlik Bireysel tercih

Kadın istihdamına daha fazla destek verilebilir 22 İşgücüne Katılım (%) Kaynak: TÜ İ K, 2012 Genel Erkek Kadın Okuryazar de ğ il Lise altıLise Meslek Lisesi Yüksek Ö ğ retim

Çok Teşekkürler 23