Slide 1 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Web 2.0’a Genel Bakış ve Kütüphanelerde Uygulanışı Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/
Slide 2 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Plan Dijital yerliler, dijital göçmenler, “dijital insanlar” Web 2.0 Library 2.0 “Yakınsama” ve kütüphanelere etkisi Gelecek
Slide 3 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara 3 Küresel Yönelimler Başarı = Ölçek Yukarıdan aşağıya – Merkezileşmiş Geleneksel hiyerarşik örgüt Bilgi saklama Yerel farkındalık Yakın ilişkiler Başarı = Ölçek ve Karmaşıklık “Uçları” Güçlendirme Karma örgüt Bilgi paylaşımı Paylaşılan farkındalık İşbirliği ve Eşanlılık Sanayi Çağı Bilgi Çağı Yeni Davranışlar Yeni İlişkiler Yeni Yetenekler Yeni Teknolojiler Case # Approved for Public Release; Distribution Unlimited.
Slide 4 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara 4 Case # Approved for Public Release; Distribution Unlimited. Cep telefonu kamerası Doğru Format Ağa bağlı Cep telefonu kamerası Doğru Format Ağa bağlı Film Kamerası Yanlış Format Ağa bağlı değil Film Kamerası Yanlış Format Ağa bağlı değil Dijital kamera Doğru Format Ağa bağlı değil Dijital kamera Doğru Format Ağa bağlı değil Kişisel eğitmen Video gösterici Ses arşivi Personel takip Ebeveyn denetim aracı?? Diğer….
Slide 5 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Growing / Grown Up Digital
Slide 6 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Dijital Yerliler, Dijital Göçmenler %20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf Farkı türlerdeki deneyimler farklı beyin yapılarına yol açıyor. -Dr. Bruce D. Berry, Baylor Tıp Fakültesi “Bilgisayarla büyüyen çocuklar bizden farklı düşünüyorlar. Hipermetin akıllar geliştiriyorlar. Oradan oraya atlıyorlar. Sanki bilişsel yapıları sıralı değil paralel.”... “Eğitim sistemlerimizdeki halihazırdaki baskın doğrusal düşünme süreçleri oyun ve bilgisayardaki web sörf süreçleriyle gelişmiş beyinlerin öğrenmesini gerçekte yavaşlatabilir.”
Slide 7 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Dijital Yerliler Bilgiye hızlı erişim Paralel işlem Metin yerine grafik Rastgele erişim (hipermetin) Sürekli bağlantılı Oyunlar
Slide 8 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Dijital İnsan “Teknoloji tek başına sezgi, iyi muhakeme, sorun çözme yetenekleri ve berrak bir ahlaki pusulanın yerini alamaz. Ama hayal edilemeyecek kadar karmaşık bir gelecekte, ne kadar akıllı olursa olsun dijital olarak güçlendirilmemiş bir insan, en akılsız ama dijital olarak güçlendirilmiş bir insanın sahip olduğu bilgelik araçlarına bile erişemeyebilir.”
Slide 9 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Yeni Web Portalları olarak Sosyal Ağlar Sosyal ağlar: web içinde web’ler Sosyal ağlar Web 2.0 kullanarak çeşitli hizmetlere tek noktadan erişim sağlıyor Facebook farklı uygulama sunuyor Facebook kullanıcıları GÜNDE 6 milyar dakika (4 milyon gün) harcıyorlar Google’ın misyonu “dünyanın içeriğini düzenlemek”, sosyal ağların misyonu “dünyanın insanlarını düzenlemek” Misyon sanal güzergahlar yaratmak değil bağlantılılık, iletişim ve içeriği birleştirerek takımyıldızı kümeleri yaratmak
Slide 10 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Sosyal Medya Devrimi YouTube - Sosyal Medya Devrimi –
Slide 11 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara
Slide 12 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Blog’lar
Slide 13 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Wiki’ler > Wikipedia Info
Slide 14 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Ekşi Sözlük
Slide 15 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara.. CNN görüntüyü görür görmez Hollandalı resmi makamları arayarak uçağın düştüğünü doğrulattı. “Birkaç dakikada haberi vermeye başladık. Daha sonra görüntünün Twitter kullanıcısına ait olduğunu doğrulattık ve yayımladık. Barnett “Bu, sosyal ağ sitelerinin yeni haberleri duyurma ve görgü tanıklarının ifadelerine ulaşma açısından gerçek bir değer olduğunu ispatlıyor ama web her zaman büyük dikkatle ele alınmalıdır" dedi. “You are what you tweet”!
Slide 16 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Twitter
Slide 17 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Kütüphane nerede? D. Kohl, Where's the library? (Editorial), The Journal of Academic Librarianship 32 (2) (2006), pp. 117–118.
Slide 18 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara45. Kütüphane Haftası, 3 Nisan 2009, İstanbul Second Life “Bilgi Adası” (Info Island)
Slide 19 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Web 2.0 nedir? “...Web’de iletişimi, güvenli bilgi paylaşımını, birlikte çalışabilirliği ve işbirliğini kolaylaştıran ikinci kuşak web geliştirme ve tasarımı. Web 2.0 kavramları sosyal ağ siteleri, video paylaşım siteleri, wiki’ler, blog’lar ve folksonomiler gibi web tabanlı toplulukların ve uygulamaların gelişmesine ve evrilmesine yol açtı.” Kaynak:
Slide 20 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Web 2.0 özellikleri Zengin kullanıcı deneyimi Kullanıcı katılımı dinamik içerik metadata web standartları ve ölçeklenebilirlik açıklık özgürlük Kullanıcı katılımı yoluyla ortak akıl Kaynak:
Slide 21 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Web Library = Library 2.0 (Miller, 2005) Library 2.0 modern kütüphane hizmeti için gevşek tanımlanmış bir model: hizmetlerin kullanıcılara iletim biçimi açısından kütüphane dünyasında bir geçişi yansıtıyor. Odak noktası içerik ve topluluk yaratmada kullanıcı merkezli değişim ve katılım. Kaynak:
Slide 22 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Library 2.0’ın dört özelliği Kaynak: Xu, C., Ouyang, F.F., & Chu, H.T. (2009). The academic library meets Web 2.0: Applications and implications. J. of Acad. Librarianship, 35, , s. 328.
Slide 23 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Web 2.0 ve kütüphaneler Kaynak: Xu, C., Ouyang, F.F., & Chu, H.T. (2009). The academic library meets Web 2.0: Applications and implications. J. of Acad. Librarianship, 35, , s. 328.
Slide 24 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Her zaman hizmete hazır kütüphaneler...
Slide 25 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Konu etiketleri bulutu, AquaBrowser, Şikago Üniv. Kütüphanesi ön ucu
Slide 26 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Huddersfield Üniv. Kütüphanesi Kataloğu
Slide 27 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara HÜK kataloğunun “Amazoogle” benzeri özellikleri
Slide 28 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Gezgin kütüphaneler
Slide 29 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara M-NYPL Info
Slide 30 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Text a Librarian
Slide 31 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara 31 Case # Approved for Public Release; Distribution Unlimited. Cep telefonu kamerası Doğru Format Ağa bağlı Cep telefonu kamerası Doğru Format Ağa bağlı Film Kamerası Yanlış Format Ağa bağlı değil Film Kamerası Yanlış Format Ağa bağlı değil Dijital kamera Doğru Format Ağa bağlı değil Dijital kamera Doğru Format Ağa bağlı değil Kişisel eğitmen Video gösterici Ses arşivi Personel takip Ebeveyn denetim aracı?? Diğer….
Slide 32 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara QR (Quick Response) Kodu
Slide 33 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara
Slide 34 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Yakınsama olgusu “teknolojilerin birbirinin içine geçmesi, fingirdeşmesi” Cep telefonu artık sadece bir iletişim aracı değil Kullanıcıların iş, öğrenme ve özel yaşamları yakınsıyor
Slide 35 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Kütüphanelerde yakınsama “Yer olarak kütüphane”nin azalan önemi Bilgi kaynaklarına uzaktan erişim Kütüphane ve bilgi hizmetlerinde artan rekabet Kütüphane türlerinin yakınsaması Yakınsayan teknolojiler aracılığıyla bilgi hizmetleri sağlama Bilgi hizmetlerini kullanıcıların olduğu yerlere taşıma (iş, öğrenme, ev ve seyahat çevreleri) Dış bilgi kaynakları ve hizmetlerini kütüphaneninkilerle bütünleştirme Kullanıcı tarafından sağlanan içerikle standart içeriği bütünleştirme
Slide 36 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Kütüphaneleri gelecekte neler bekliyor? Dijital yerliler bilgi kaynaklarının ve hizmetlerinin iş, çalışma ve sosyal çevrelerine iliştirilmesini talep edecekler Bilgi kaynakları ve hizmetleri kullanıcılara Web 2.0, Web 3.0 ve Semantik Web aracılığıyla sunulacak Bilgi hizmetleri kaynak merkezli olmaktan çok ilişki merkezli olacak (Lagoze, 2000) Gerçek ve sanal kütüphane hizmetleri birlikte sunulacak
Slide 37 III. Ulusal Okul Kütüphanecileri Konferansı, 3 Temmuz 2010, Ankara Web 2.0 Teknolojilerine ve Uygulamalarına Genel Bakış Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/