SUÇ VE ŞİDDET
SUÇ, bireyin toplumda yürürlükte olan kurallara aykırı düşmesidir. Suç içeren davranışın öğrenilmesinde birincil etken kişiler arası yakın ilişkilerdir.
Çocukların davranışlarını ve dürtülerini kontrol etmekte zorluk yaşaması ve düşünmeden hareket etmeleri Hayal kırıklığına karşı toleranslarının düşük olması ve bir engellenmeyle karşılaştıkları zaman bununla nasıl başa çıkacaklarını bilememeleri Sosyal becerilerinin zayıf olması; sorunları ve çatışmaları çözmede , öfkelerini kontrol etmede ve iletişim kurmada problem yaşamaları Ailelerin çocukların eğitim yaşamını ihmal etmesi
Ailenin çocuğa olan ilgisinin zayıflığı ve çocuğun yaşamını takip etmekte başarısız olması Ailenin tutarsız ve sert disiplin uygulamalarında bulunması Ailede iç çatışma olması, ev içinde şiddetin ve istismarın varlığı Çocuklarda madde kullanımı ve depresyon belirtilerinin olması, bunların fiziksel ve ruhsal sağlıkları üzerinde kötü etkileri
Ailelerin ve Çocukların Davranışlarında Şiddet Güneydoğu Anadolu % 42.2 Karadeniz % 26.7 Marmara bölgesi % 24.4 Fiziksel şiddetin en az olduğu bölge ; % 11.8'le Ege bölgesi
Ceza ve infaz kurumlarında bulunan çocukların bu kurumlara girmeden önceki son üç ay içerisinde fiziksel şiddet ile karşılaşma sıklığı % 69.2 ve fiziksel şiddet uygulama sıklığı % 69.3 olarak tespit edilmiştir.
Öğrencilerin En Çok Şiddet Olarak Algıladığı On Davranış; 1.Sert Davranma %71,0 2.Kaba Söz ve Davranış %53,7 3.Tartaklanma %48,6 4.El Şakası (Tekme, tokat, yumruk v.b.) %42,4 5.Azarlanma %40,5 6.Başkası Tarafından Yaralanma %38,8 7.Küfür Edilme %38,6 8.Baskı Kurulması %37,0 9.Kişilerin Duygularını İncitecek Söz Ya da Davranış %35,6 10.Öğretmenin Tehdit Etmesi %34,1
Öğrencilerin En Az Şiddet Olarak Algıladığı On Davranış 1. Öğretmenin Küçük Düşüren Sözleri %26,8 2. Eksiklerin Yüzüne Vurulması %24,1 3. Manevi Değerlere Hakaret %23,1 4. Öğretmenin Kızması %22,9 5. İğneleyici Şekilde Konuşma %21,6 6. Alay Edilme %21,4 7. Anne ve Babanın Tehdit Etmesi %21,1 8. Laf Atılma %19,5 9. Her Türlü Engelleme %18,6 10. Ağız Dalaşı %18,4
Şiddet Davranışının Nedenleri Çevresel Faktörler Toplumsal Faktörler Ailesel Faktörler Bireysel Faktörler
Şiddet Davranışı İçin Risk Faktörleri Evde ve/veya okulda sosyal olarak aşırı içine kapanık olmak Yoğun bir izolasyon içinde olmak Şiddete maruz kalmak Başkaları tarafından çabucak kızdırılabilir olmak Aşırı alınganlık Kendine rahat verilmediği duygusunu sık yaşamak Okul başarısının düşük olması
Öfke kontrolü yetersizliğinin olması ve sık öfke patlamaları yaşamak Geçmişinde şiddet içeren davranışlarının bulunması Bireysel farklılıklara toleransının olmaması Madde kullanmak Dürtüsel olmak Çok çabuk hayal kırıklığı yaşamak ve bunu tolere edememek
Suç ve şiddet eğilimli ergenlerin karşılaştıkları sorunlar Etiketlenme Beceri Eksikliği Yalnızlık, dışlanma Okuldan atılma Sağlık sorunları Yasal sorunlar Sokakta yaşama Ruhsal sorunlar Davranış sorunları
ERGENLİKTE DAVRANIM BOZUKLUĞU DSM IV tanı ölçütleri; 1. İnsanlarda ve hayvanlarda fiziksel zarara neden olacak davranışlar, 2.Taşınır ve taşınmaz mallarda zararlara veya kayıplara neden olacak davranışlar, 3.Dolandırıcılık ve hırsızlık, 4.Kuralları çiğneme veya bozma
Erken Uyarı İşaretleri Sosyal Olarak İçe Kapanma Aşırı izolasyon ve yalnızlık duyguları Aşırı reddedilme duyguları Şiddet mağduru olmak Dalga geçilme ve tacize uğrama duyguları Okula ilginin ve akademik başarının düşük olması Şiddeti yazılar ve resimler ile anlatmak
Kontrol edilemeyen öfke Fevrilik ve sürekli olarak vurma, sindirme, zorlayıcı davranışları gösterme Disiplin öyküsü Önce yaşanmış şiddet ve agresif davranış hikayesi Farklılıklara toleransının olmaması ve ön yargılı olmak Madde ve alkol kullanımı Çetelere bağlı olma Silaha yasal olmayan yollardan ulaşma ve kullanma Ciddi şiddet tehdidi
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ SUÇLULARIN İYİLEŞTİRİLMESİ 1.Önleyicilik ve erken tanıma 2.Yeniden eğitim 3.İzleme çalışmaları
Güvenli bir sınıf ortamı Kuralları öğrencilerle birlikte belirleyin Öğretmenler neler yapabilirler? Güvenli bir sınıf ortamı Kuralları öğrencilerle birlikte belirleyin Okul yönetimi bilgilendirin Öğrencilerinizi tanıyın Şiddet konusunda öğrencileri bilgilendirin Velileri tanıyın onlarla iş birliği yapın Model olun Başkalarına saygılı olmayı teşvik edin Şiddete sıfır tolerans tanıyın Ödül ve yaptırımları belirleyin
"Wild Web Woods" (Vahşi Web Ormanı) www.wildwebwoods.org
“Çocuğunuza hikâye okuyor musunuz/anlatıyor musunuz “Çocuğunuza hikâye okuyor musunuz/anlatıyor musunuz?” sorusuna illere göre verilen yanıtlar Kaynak: UNICEF Türkiye: Okul Öncesi Eğitimde Bilgi, Tutum ve Uygulama Araştırması, 2008