20. YY MIMARISI MODERN MIMARLAR WALTER GROPIUS
WALTER GROPIUS 1883 Berlin’de doğar. 1903-07 Münih’te Technische Hochschule’de sonra Berlin’de öğrenim görür. 1908 Peter Behrens tarafından AEG Turbine Hall için işe alınır. 1910 Adolf Meyer ile birlikte Berlin yakınlarında bir büro açar. 1919-28 Weimar’da ve sonra 1925’ten itibaren Dessau’da Bauhaus’un yöneticisi olur. 1938 Harvard Üniversitesi Mimarlık Bölüm Başkanı olur. 1969 Boston, Massachusetts’te ölür.
Tasarım felsefesi Modern cagın devrimci mimari Endüstriyel tasasrım Deutscher werkbund modernizm Uluslar arası modernizm islevselcilik
BASIT PLAN – MAXIMUM VERIMLILIK Malzemenin özüne dönüS: ÇELIK, BETON, CAM Saf geometrik form soyutluk ANA ILKE: BASIT PLAN – MAXIMUM VERIMLILIK
Gropius ekıp calısmasının en onemlı ısmıdır Gropius ekıp calısmasının en onemlı ısmıdır. Atölyelerinde her zaman grupsal calısmıs tasarım asamalarını proje ekıbıyle bırlıkte yurutmustur. İne Görsel sanatlar ile mimarlıgın birligıne ınandı. Yapılarında rengı kullandı.
ESERLERİ 1945-1959 Michael Reese Hastanesi ; USA 1911 Fagus Fabrikası ; ALMANYA 1914 Werkbund Pavyonu ; ALMANYA 1921 Summerfeld Konutu ; ALMANYA 1922 Chicago Tribune Tower 1925-1932 Bauhaus Binası ve Usta Evleri ; ALMANYA 1929-1930 Siemensstadt Yapım Konutu 1936 Köy Koleji ; İNGİLTERE 1936 66 Old Church Street ; ALMANYA 1937 Gropius Evi ; USA 1942-1944 Alüminyum Şehir Teras Konut Projesi ; USA 1945-1959 Michael Reese Hastanesi ; USA 1948 Peter Thacher Ortaokulu
1948-1950 Graduate Center 19555 – 1957 İnterbaü 1957 – 1959 Dr. and Mrs. Carl Murchison House 1957-1960 Bağdat Üniversitesi ; IRAK 1958-1963 Pan Am Binası ; NEWYORK 1958-1961 ABD Büyük Elçiliği ; ATİNA 1960 Gropiusstadt Komplex Binası ; USA 1961 Wayland Lisesi ; USA 1963 Oheb Shalom Tapınağı 1963-1966 John F. Kennedy Federal Ofis Binası ; USA 1967-1969 Doğu Shaker Heights Kulesi ; OHİO 1968 Cam Katedrali ; AMBERG 1960-1979 Bauhaus Arşiv Müzesi ; BERLİN
FAGUS FABRİKASI
1911 de Adolf Meyer ile birlikte Erken modern mimari örneklerinden FAGUS HAKKINDA: 1911 de Adolf Meyer ile birlikte Erken modern mimari örneklerinden Behrens’in etkilerini tasır. Çelik tugla ve cam bütünlesmesi Cephede zamanın önemini vurgular
WERKBUND SERGI SALONU
Adolf Meyer ile 1914 yılında werkbund fuarı icin yapılmış bir binadır. Deutscher Werkbund felsefesinin somutlaştırılmış hali Şeffaf merdivenleri ile döneminden sıyrılır, modernist harekete esin kaynagı olur. Aksiyal planlı yapının cephelerindeki agırlık etkısı ile merdivenlerindeki saydamlık kontrast uyandırmaktadır.
CHICAGO TRIBUNE TOWER 1922 Chicago tribune tower yarısması icin hazırladıgı öneridir. Kazanamadıgı ıcın proje taslakta kalmstır buna ragmen oldukca ses getirmistir. Chicago penceresi üzerine kurulmus yapısal ızgara, birbiryle cakısmayan kademeli düseylıkler ve keskin yatay cizgileri ile modernist egilimlerin sentezidir.
Sommerfeld haus 1920-21 Berlin
Adolf Meyer ile birlikte Gropius’un erken donem eserlerinden Dışavurumcul etkiler
Gropiusun mimari çizgileri kendini göstermeye baslamıstır Gropiusun mimari çizgileri kendini göstermeye baslamıstır. Bauhaus’un gelisimini hazırlamstır bu acıdan onemlı bır yapıdır fakat savas esnasında büyük hasar gören bina gunumuze ulasamamıstır.
BAUHAUS ENDÜSTRI (MAKINE) + SANAT (BICIM) ZANAAT (ÜRÜN) = TASARIM
Usta evleri
SIEMENSSTADT BÖLGESI TOPLU KONUTLAR 1929-30 BERLIN
IMPINGTON VILLAGE COLLAGE 1936 INGILTERE
66 OLD CHURCH STREET
GROPIUS HAUS 1937 USA
ALÜMINYUM SEHIR TERAS KONUT PROJESI 1942-44 ABD
MICHEAL REESE HOSPITAL 1945-59 USA
GRADUTE CENTER 1948-50
Interbau 1955-57 berlın
BAGDAT ÜNIVERSITESI 1957-60 IRAK
METLIFE PAN AM BINASI 1958-1963 NEW YORK
ABD BUYUK ELCILIGI ATINA 1958-1961
GROPIUSSTADT KOMLEKS BINASI USA/1960
OHEB SHALOM TAPINAGI 1963
JOHN F. KENNEDY FEDERAL OFIS BINASI 1963-66 USA
DOGU SHAKER HEIGHTS 1967-69 OHIO
MART ÖLÜM ANITI
Mimarlar, heykeltraslar, ressamlar, hep birlikte zanaatlara geri dönmeliyiz! Çünkü sanat bir meslek degildir. Sanatcı ve zanaatcı arasında önemli bir ayırım yoktur. Sanatçı yüceltilmis bir zanaatçıdır. Istencin bilincini asan o ender esinlenme anlarında, ilahi bir güc yaptıklarının sanata dönüsmesine neden olabilir. Öte yandan her sanatcının bir zanaatta becerisi olması zorunludur. Yaratıcı hayal gücünün temel kaynagı burada yatar . O halde , zanaatcı ve sanatcı arasında kibir engelleri yükselten sınıf ayrımının olmadıgı yeni bir zanaatcı loncası kuralım! Mimarlık, heykel ve resmi tek bir bütün olarak kucaklayacakve birgün bir milyon iscinin ellerınde yeni bir inancın kristal simgesi gibi göge dogru uzanacak olan, gelecegin yeni yapısını hep birlikte arzulayalım, kavrayalım ve yaratalım.