ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Advertisements

GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
BAĞIMLILIĞIN ETİYOLOJİSİ
TİKLER.
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
REHBERLİK.
TİK BOZUKLUKLARI.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
OBEZİTE İLE MÜCADELE.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
Mesane kontrolü gündüz 2-3 yaş gece 3-4 yaş civarında kazanılmaktadır.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
DIŞKI KAÇIRMA(ENKOPRESİS)
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
PATOLOJİK PSİKOLOJİ DERSİ
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Cinsel Uyum Sorunları Cinsel Kimlik; Bireyin kendi bedeni ve benliğini belli bir eşeylik içinde algılayışı, kabullenişidir. Cinsel Yönelim; Bireyde duygu,
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
 AYLIK DÖNEMDE ÇOCUKLARIMIZIN;  ÖZBAKIM BECERİLERİ  KÜÇÜK VE BÜYÜK KAS GELİŞİMİ  İFADE EDİCİ DİL BECERİLERİ  SOSYAL VE PSİKOLOJİK GELİŞİMİ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
HAZIRLAYAN MİRAC ULUDAĞ SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Kekemelik.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ERGENLİK.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES YÖNETİMİ
Sınıf yönetimi ve disiplin
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Tikler motor ya da vokal kasların istemsiz kasılmaları sonucu ortaya çıkan ani aralıklı ritmik olmayan istemsiz hareketlerdir.

Motor tikler göz kırpma, baş sallama omuz silkme gibi basit hareketler olabileceği gibi birçok istemsiz hareketin aynı anda ortaya çıktığı kompleks tikler de olabilir. Vokal tiklerde basit boğaz temizleme sesinden karmaşık sesler çıkarmaya, çeşitli konuşma bozukluklarından koprolaliye(istemsiz şekilde küfretme) kadar değişkenlik gösterebilir.

TİK BOZUKLUĞU TÜRLERİ 1. Gelip Geçici Tik Bozukluğu: Gelip geçici tikler, tekil veya çoğul motor ve/veya vokal tiklerden oluşur. Bir yıldan uzun sürmeyen, her gün artmalar ve azalmalarla gözlenebilen basit tiklerdir. Birçok olguda, stres ve çevresel faktörler etkilidir. 2.Kronik Motor/Vokal Tik Bozukluğu: Kronik motor ya da vokal tikler, bir yıldan daha uzun sürmektedir. Tiklerin olmadığı dönem üç aydan daha azdır. Vokal tikler, burun çekme, boğaz temizleme gibi duyulabilen tikler iken, motor tikler kaş kaldırma, göz kırpma, baş sallama, omuz silkme gibi görülebilen tiklerdir.

3.Tourette Sendromu: Tourette Bozukluğu, çocukluk çağlarında (ortalama olarak 7-10 yaşlarında) başlayan bir bozukluktur. Artmalar ve azalmalar gösterir. Motor (hareketle ilgili )ve vokal tikler (ses çıkarma) birlikte görülebilir. Nedenleri arasında, genetik, nörobiyolojik ve çevresel etkenler sayılabilir 4.Başka türlü adlandırılamayan tik bozukluğu: Tanı ölçütü karşılamayan tiklerle devam eden bozukluklar için kullanılmaktadır. 18 yaşından sonra başlamakta veya dört haftadan daha kısa sürmektedir.

NEDENLER Nedeni tam olarak anlaşılamamış olmakla birlikte tiklerin oluşumunda genetik ve çevresel etkenlerin rol oynadığı düşünülmektedir. Basit tikler genellikle çocuğun öfke ve duygularını ifade edebilme becerisi geliştirmesiyle hızla sönmektedir. Genetik faktörler ( Beyin kimyasallarından biri olan dopaminin anormal metabolizmasından kaynaklandığına dair görüşler bulunmaktadır) Stres (Tik belirtileri gerginlik veren bir ortam sonrasında artar)

Aşırı kontrolcü, titiz, otoriter ve baskıcı tutum Çocuğa yönelik ilgi ve sevgi azlığı Çocuğun davranışlarının eleştirilmesi Çocuktan performansının, yeteneklerinin üstünde bir şeyler beklenmesi Akranları veya kardeşleri ile kıyaslanması Aile içinde sorunlar, geçimsizlikler Kardeş kıskançlığı

Güvensiz ve kaygı veren ortam Ortaya çıktığı bölgenin veya organın rahatsızlığı Ebeveynin sürekli olarak çocuğun tiklerine dikkat çekmesi Kişilik özellikleri olarak, ürkek, titiz, aşırı duygusal, endişeli çocuklarda tikler daha uzun devam etmektedir.

TİKLER VE SOSYAL ÇEVRE Tikler, çocuğun alay konusu olmasına veya dışlanmasına neden olabilir. Bu durum, çocuğun özgüvenini etkiler, çocuk üzerinde bir stres yaratır. Alay edilme veya dışlanma durumuna maruz kalan çocuğun tiklerinin sıklığı ve şiddeti artabilir. Bu durumda, çocuğun sosyalleşmesini, arkadaş edinmesini, sosyal uyumunu olumsuz etkiler. Çocuğun sosyalleşmesi, olumlu sosyal ilişkiler içerisine girmesi konusunda destek olunması önemlidir.

TEDAVİ Destekleyici Tedavi: Gelip geçici tikler bir yıldan daha az sürerek genellikle kendiliğinden geçerler. Ancak aile okul ve arkadaşların çocuğun tiklerinin istemli olduğuna ait şüpheleri vardır. Tikler zaman zaman kısa süreler için hasta tarafından denetlenebilir. Ama bu durumun yaratacağı stres nedeniyle denetimi takiben tiklerde artış olabilir.

Çevreye ve aileye bunun bir hastalık olduğu denetimin olanaklı olmadığı anlatılmalıdır. Ayrıca yapılacak uyarıların, cezalandırmaların tiklerde artışa neden olacağı da söylenmelidir. Okulla bağlantı kurulması özellikle vokal tikleri olan çocuklarda okul uyumu ve başarısı için çok önemlidir.

Öte yandan üzerinde pek çok araştırma yapılan davranışçı psikoterapiler önemli bir tedavi seçeneği olarak belirmektedir. Gevşeme eğitimi, yoğun tersine uygulama, biyogeribildirim, alıştırma ve tepki önleme davranışın sonuçlarına göre düzenlenmesi ve alışkanlığı tersine çevirme eğitimi, tiklerin tedavisinde yararlanılan başlıca davranışçı psikoterapi yaklaşımlarıdır.

İlaç tedavisi: Haloperidol, Pimozid, Klonidin vb. ilaçlar tik bozuklukları tedavisinde kullanılan ilaçlardır.

Sonuç olarak tik bozuklukları çocukluk çağında sık rastlanan etiyolojisinde genetik, psikolojik, nörobiyolojik ve kimyasal faktörlerin rol oynadığı, tedavi konusunda da gelişmelerin ve olumlu sonuçların gözlendiği ritmik olmayan istemsiz bir hareket bozukluğudur.