HALK ŞAİRLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Advertisements

DOSTLAR BENİ HATIRLASIN
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Hazırlayanın: Adı:Tuğçe Soyadı:KRANDA Sınıfı:6/A Numarası:31
Nedim’in Hayatı.
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mevlana Celaleddin-i Rumi
Aşık Erzurumlu Emrah (Erzurum)?-(Nİksar) yy Aşık Edebiyatı.
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
, ÖĞRETMEN.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
HAZIRLAYAN:KÜBRA MEDİK 10\C 416
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
AŞIK VEYSEL ŞATIROĞLU
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
HALK EDEBİYATI.
TASAVVUF NEDİR? İslamiyet'in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla Allah'a ulaşma düşüncesine tasavvuf.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
SILA ŞULE TAŞDEMİR NAZİK HAZAL KILIÇ SEVGİ AKBAŞ 7-B.
Aşık Veysel Şatıroğlu. Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın Düğün olur bayram gelir Dostlar beni hatırlasın Can bedenden ayrılacak Tütmez baca,
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Ahmet Kutsi Tecer.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
VEYSEL ŞATIROĞLU (AŞIK VEYSEL)
10.SINIF KONU:AŞIK VEYSEL HAZIRLAYAN:Enes İnal
COŞKU ve HEYECANI DİLE GETİREN METİNLER(ŞİİR)
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
Pir Sultan Abdal.
KARACAOĞLAN.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.
ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI (d. 1904, Uşak - ö. 23 Şubat 1946, İstanbul)

Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Aşık Veysel ( ).
1929'da Burdur'un Yeşilova ilçesi Akçaköy'de doğdu 1929'da Burdur'un Yeşilova ilçesi Akçaköy'de doğdu. Az topraklı köylü bir ailenin çocuğu. 1948'de Gönen.
ZIYA GÖKALP (23 MART EKIM 1924). Ziya Gökalp, özellikle Milliyetçilik ve Türkçülük üzerine kaleme aldı ğ ı eserleri ile ünlenmiştir. 18 yaşında.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
 Aşık Veysel Şatıroğlu, 1894 yılında Sivas'ın Şarkışla ilçesine bağlı Sivrialan köyünde dünyaya geldi. Annesi Gülizar, babası "Karaca" lakaplı Ahmet.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Aşık Veysel Şatıroğlu.
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
AŞIK VEYSEL İ N HAYATI. Aşık Veysel, hayatini anlattı ğ ı bir şiirinde "Ücyüz-onda gelmiş idim cihana" diyor. Yıl 1894 oluyor hesapça. Sivas'a ba ğ lı.
KARACAOĞLAN
Sunum transkripti:

HALK ŞAİRLERİ

HALK ŞAİRLERİNİN SINIFLANDIRILMASI 1.Göçebe ( Gezgin ) Şairler Bir yere bağlı kalmadan gezerler. Genellikle eğitim görmedikleri için, Divan Edebiyatı'ndan etkilenmezler. Dilleri sadedir. Hece ölçüsüne bağlıdırlar. Geleneksel şiir anlayışını sürdürürler.

2.) Yeniçeri şaiRLer.. Osmanlılar zamanında askerlik, hayat boyu süren bir meslekti. Orduda görev arasında şairler yetişmiştir. Bunlar, katıldıkları savaşlarla ilgili yiğitlik şiirleriyle dikkati çekerler. Dil, anlatım, ölçü bakımından, göçebe şairler gibi geleneksel şiir anlayışına bağlıdırlar.

3.) Köylü Şaİrler Hayatları köylerde, kasabalarda geçer. Büyük kentlerle ilgileri olmadığı için, kent kültüründen, Divan Edebiyatı'ndan etkilenmeden, halk şiiri geleneklerine bağlı kalmışlardır.

4.Kentlİ ŞaİrLer Genellikle Divan Edebiyatı'nın etkisinde kalırlar. Hem Halk, hem de Divan Edebiyatı tarzında şiirler söylerler. Dillerinde Arapça ve Farsça sözcüklerin oranı yüksektir. Hece ölçüsüyle birlikte aruza da yer verirler.

5.Tasavvuf (Tekke) Şaİrlerİ Tekkelerde yetiştikleri, din ve tasavvuf konusunda eğitim gördükleri için, dilleri, göçebe, yeniçeri ve köylü şairlere göre bazen daha ağırdır. Zaman zaman Divan Edebiyatı'nın dil, anlatım, biçim, ölçü özelliklerini taşıyan şiirler söylerler. Örneğin Yunus Emre bile, aruz ölçüsü ve mesnevi düzeniyle Risaletü'n-Nushiyye adlı bir eser vermiştir.

ßaŞLıca haLk şaİRLerİ YUNUS EMRE (1250-1320) HACI BAYRAM VELİ (1352-1429) KAYGUSUZ ABDAL ( ?- ? ) EŞREFOĞLU RUMİ (? - 1409) PİR SULTAN ABDAL ( ?- ? ) KÖROĞLU ( ?- ? ) KARACAOĞLAN (1606? -1697) KAYIKÇI KUL MUSTAFA (? - 1658) AŞIK ÖMER (? - 1707) GEVHERİ (? - 1737?) DERTLİ (1772 -1845) ERZURUMLU EMRAH ( ? - 1860) SEYRANİ (1807 -1866) DADALOĞLU (1785? -1868?) BAYBURTLU ZİHNİ (1802 -1859) AŞIK VEYSEL (1894 -1973)

kaLem ŞaİrLerİ

Kalem şaİrİ nedİr Aşıklık geleneğinde şiirlerini kalem ve kağıt kullanarak yazan aşıklara "kalem şairi" denmektedir. Kalem şairleri eğitim görmüş, okuma yazma bilen şairlerdir.

Kalem şairleri üzerinde dil, anlatım,konu bakımından divan şiirinin türlü etkileri görülür. Onların şiirleri arasında koşma, varsağı, destan gibi özgün halk edebiyatı türleri yanında aruzla divan, müstezat, gazel gibi ürünler de yer alır.

baŞLıca kaLem şaİrLerİ.. Áşık Ömer.. Gevheri Dertli Erzurumlu Emrah Bayburtlu Zihni

aŞık veyseL ŞAtIrOğlu

hayaTı.) Aşıklık geleneğinin unutulmaya yüz tuttuğu bir zamanda ortaya çıkan ve 20. yüzyıl Türk Halk Şiirinin önde gelen siması olarak kendini kabul ettiren Aşık Veysel Şatıroğlu, 1894 yılında Sivas İli Şarkışla İlçesinin Sivrialan Köyünde Dünyaya gelmiştir. Babası Karaca Ahmet, Annesi Gülizar Hatundur. Yedi yaşına kadar akranları gibi sağlam ve gürbüz olan Veysel bu yaşta yakalandığı çiçek hastalığı sonucu sol gözünü kaybeder. Hastalıktan etkilenen sağ gözüne perde iner. Bu gözü ile nisbeten görebilirken, sağım esnasında annesini beklemekteyken ineğin vurması sonucu sağ gözünü de tamamen kaybeder.

Karanlık ve ızdırapla tanışan Veyseli düştüğü boşluktan kurtarmaya çalışan Baba Karaca Ahmet, oğlunu 10 yaşında bağlama ile tanıştırır. İlk dersini köylüleri Molla Hüseyinden daha sonra da baba dostu Çamşıhlı Ali Ağadan alan Veysel 1933 yılına kadar Pirsultan Abdal, Aşık Kerem, Karacaoğlan, Yunus Emre ve Emrah gibi tanınmış ustaların eserlerini çalıp söyler. Yıllar geçmektedir. 1919 yılında 25 aşında ilk evliliğini yapar. İki yıl aradan sonra annesi ve babasını kısa aralıklarla kaybetmesi onu derin acılara ve çaresizliğe sürükler. Sonrasında eşinin de kendisini terketmesiyle Veysel daha da yıkılır. 1921 yılında hayatını ikinci eşi Gülizar Hanımla birleştiren genç Veyselin bu evliliğinden ikisi erkek altı çocuğu olur..

Ömrü yoksulluk ve çilelerle geçen Veysel, köyünden ilk defa ayrıldığı 1933 yılında Sivas Aşıklar Bayramına katılır. "Türkiyenin İhyası Hazreti Gazi" Şiiriyle dikkat çeker. Ahmet Kutsi Tecerin ilgisine mazhar olan Veysel, Köy Enstitülerinde bir süre saz öğretmenliği yapar. Bu yıllar hasret şiirlerinin birikimini oluşturur.

Şiirlerinde birlik ve bütünlük mesajları veren, bilim ve teknolojiy önemseyip benimseyen Veysel, özünde ve sözünde samimidir. Karanlıklar dünyasından aydınlıklar çıkarırken sevecendir. Sadık yarim dediği kara toprakta yeşerttikleriyle murada eren Veysel, bilinçli bir ziraatçidir. Yarım yüzyıldan fazla sanatına gönül vermiş olması karşılıksız bırakılmamıştır. 1965 yılında TBMM Ana Dilimiz ve Milli Birliğimize katkılarından dolayı özel kanunla Vatan Hizmet tertibinden Ona maaş bağlamıştır. Aşık Veysel 21 Mart 1973 tarihinde sadık yari kara toprakla kucaklaşarak aramızdan ayrılmıştır…

HAZIRLAYAN Adı Soyadı: Asiye YILMAZ SınıFı:10 Fen –A No:48