18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YENİ BİYOLOJİ ÖĞRETİM PROGRAMININ TEMEL ÖZELLİKLERİ
Advertisements

KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Eğitim Psikolojisi ve Öğretmen
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ YÖNTEM SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
POZANTI ATATÜRK ORTAOKULU
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
REHBERLİK.
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
MİKRO ÖĞRETİM İlk kez yılında öğretmen eğitiminde kaliteyi artırmak amacıyla yapılan deneysel bir programın bir parçası olarak ABD de Stanford üniversitesinde.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
ÖLÇME TÜRLERİ Feyza DEREKÖY. Ölçme doğa bilimlerinde çok eskiden beri yapılmakta, fakat sosyal bilimlerde bu oldukça yenidir Ölçme doğa bilimlerinde çok.
FESKOM AKADEMİ CANLI ONLINE EĞİTİM
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Son yıllarda yapılan bilimsel araştırmalar ve dünyadaki gelişmeler, çocukların yetenek alanlarının saptanması ve desteklenmesinin önemini ortaya koymuştur.
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
DİĞER TUTUMLAR.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Öğretim İlkeleri Kim Öğrenecek? – Ön bilgilerini ölçmek – Öğrenme seviyesini tespit etmek – Duyuşsal tepkilerini anlamak – Psikomotor becerilerini görmek.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PSİKOLOJİK TESTLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme ve Değerlendirme
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretim Tasarımı Analiz.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 12
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
İlköğretime Hazır Bulunuşluğun Değerlendirilmesi
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
Psikolojik yapılar ve özellikler
YÖNTEM SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Sunum transkripti:

18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ

GİRİŞ Eğitim yoluyla öğrencilere kazandırılması gereken en önemli özelliklerin duyuşsal davranışlar olduğu söylenebilir (Erkuş, 2006). Belki de bunun sonucu olarak günümüz çağdaş öğretim programlarında sadece sosyal bilgiler, hayat bilgisi ve Türkçe gibi derslerde değil fen ve teknoloji ve matematik gibi derslerde de -genel amaçlar düzeyinde de olsa- duyuşsal özellikler öğrencilere kazandırılmaya çalışılmaktadır. Okulların hedefleri arasında görülen duyuşsal özellikler, belli objelere karşı ilgi ya da ilgisizlik; bu objelere karşı olumlu ya da olumsuz tutumlar olarak ifade edilebilir (Özçelik, 2010).

Her ne kadar duyuşsal kazanımlar ile bilişsel kazanımların önceliği arasında süregelen bir tartışma olsa da duyuş ile biliş arasındaki ayrımı kesin çizgilerle ortaya koymanın oldukça güç olduğu düşünülmektedir. Kimi durumlarda duyuşsal davranışlar bilişsel öğrenmelerin üzerine inşa edilirken kimi durumlarda ise bilişsel davranışlar duyuşsal öğrenmelerin üzerine inşa edilebilir.

Duyuşsal özelliklerin doğası ve gelişimi yeterince anlaşılamadığından, bu alandaki amaçlara eğitsel ortamlarda nasıl ulaşılabileceği ya da ulaşmanın garanti altına alınabileceği bilinmemektedir. Öte yandan, duyuşsal özelliklerin nasıl değiştirilebileceğine ilişkin laboratuvar koşullarında yapılmış araştırmalardan elde edilmiş önemli sonuçlar bulunmaktadır. Ancak bu bilgilerin büyük kısmı eğitsel ortamlarda işe yaramamakta ya da kullanılamamaktadır (Özçelik, 2010). Çünkü bu sonuçlar kontrollü deney sonuçları olup gerçek yaşam koşullarının ve insan doğasının çok yönlülüğü ve karmaşıklığını deneysel işlemlerde göz önüne alamamaktadır. Bu nedenle öğretme-öğrenme süreçlerinde duyuşsal davranışları öğrencilere kazandırmak için ne yapılabileceği bilişsel davranışlara göre çok belirgin değildir. Bu belirsizlik sadece davranışların nasıl kazandırılacağı ile sınırlı değildir.

Eğitimin hedefleri arasında yer alan duyuşsal nitelikteki davranışların özelliklerinin ölçülmesinde kullanılan ölçme araçları arasında ilgi, tutum, benlik, güdü ve kaygı ölçekleri vardır (Özçelik, 2010; Turgut ve Baykul, 2010). Bu ölçme araçları, erişilmiş olan düzeyi belirlemek amacıyla kullanılmaktadır. Ancak yine bu araçlar, duyuşsal hedefler doğrultusundaki öğrenme eksiklerini ve bu eksikliklere yol açmış olabilecek durumların belirlenmesi amacıyla kullanılamazlar. Dahası, duyuşsal öğrenme eksiklikleri ve bu eksikliklere yol açmış olabilecek durumların belirlenmesine dönük ölçme araçları yoktur (Özçelik, 2010).

TUTUMLAR VE ÖLÇÜLMESİ

Doğrudan Ölçümler

İlkokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları ölçeği eşit görünen aralıklar tekniği ile ölçülmek istendiğini düşünelim. Her bir madde, Şekil 2’deki gibi yapılandırılır.

Guttman ölçekleri (Birikimli ölçekleme tekniği): Duygusal anlam ölçeği Dolaylı Ölçümler

İLGİLER VE ÖLÇÜLMESİ Belirtilen ilgi Gösterilen ilgi ya da manifest ilgi Testler yoluyla ölçülen ilgi Envanterler yoluyla ölçülen ilgi

GÜDÜLER VE ÖLÇÜLMESİ

KAYGILAR VE ÖLÇÜLMESİ

BENLİK TASARIMI VE ÖLÇÜLMESİ

GÖZLEM VE DERECELEME HATALARI Kişisel yanlılık (öznellik hatası) Halo etkisi Dikkatsizlik Cömertlik ve eli sıkılık Hareleme etkisi Zıtlık hatası Merkeze kayma etkisi Karşılaştırma hatası Sabit tepki hatası Bellek etkisi

DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİNDEKİ GÜÇLÜKLER Duyuşsal davranışlar kolaylıkla gözlemlenip ölçülemezler (Turgut ve Baykul, 2010). Öte yandan öğrencilerin duyuşsal alan özelliklerini kazanmasının bilişsel alan özelliklerini kazanmasına bağlı olduğu da söylenebilir. Çünkü birey, bilmediği bir obje ya da kavrama karşı duyuşsal bir özellik geliştiremez. Birey, obje ya da kavrama ilişkin bilişsel bir yapı oluşturduysa ilgili obje ya da kavrama olumlu ya da olumsuz bir duyuşsal davranış geliştirir.

ÖZET Öğrencilere duyuşsal davranışları kazandırılması tek başına eğitsel bir amaç olabildiği gibi özellikle bilişsel alandaki öğrenmelerin gerçekleşmesinde bir araç olarak da kullanılabilmektedir. Bir alana ilgi duymadan o alanda bilgi edinmek oldukça güçtür.

Duyuşsal davranışlar, genellikle doğrudan gözlenemez Duyuşsal davranışlar, genellikle doğrudan gözlenemez. Bu türden davranışlar, bireyin kendi gönlüne göre hareket etme olanağına sahip olduğu zamanlarda, uzun süre ve farklı koşullar altında gözlenmesi sonucu kişide var ya da yok olduğuna karar verilebilecek türden özelliklerdir.

Duyuşsal alan özelliklerinin ölçülmesinde daha çok tutum, kaygı, kişilik, başarı algısı, ilgi gibi davranışları ölçmek için geliştirilmiş psikolojik ölçme araçları kullanılmaktadır.

Duyuşsal nitelikteki davranışların ölçülmesinde kullanılan ilgi, tutum ve özgüven ölçekleri erişilmiş olan düzeyi belirleme amacıyla geliştirilmiş olan ölçme araçlarıdır. Bu araçlar, duyuşsal hedefler doğrultusundaki öğrenme eksiklikleriyle bu eksikliklere yol açmış olabilecek güçlüklerin izlenebilmesi amacıyla kullanılamazlar. İzleme amacıyla kullanılabilecek ölçme araçları da yoktur.