BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tarih Bilimleri.
Advertisements

HİKÂYE (ÖYKÜ) Sevcan ÖZDEN Sultanahmet Anadolu
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
SANAT KURAMLARI.
HazIrlayan:Vecİhe –PInaR AVCI 4/a 138
HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
EDEBİ AKIMLAR
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
Çağdaş Dünya Sanatı.
SANATSIZ KALAN BİR TOPLUMUN HAYAT DAMARLARINDAN BİRİ KOPMUŞ DEMEKTİR.
GARİP AKIMI (BİRİNCİ YENİ AKIMI)
Parnasizm Realizmin şiire yansımış biçimine Parnasizm denir. Fransa'da 1860'ta "Çağdaş Parnas" adlı şiir dergisinin çevresinde toplanan sanatçılara "parnasyen" adı.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
Natüralist eğitim felsefesi
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK (Sosyal Realizm)
Tempietto Kilisesi, Roma
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
ÖZELİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
Sembolizm 19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
Zaman içinde bilim.
1-5 NİSAN GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Tanzimat dönemi öğretici metinler
Italyada Rönesans Giotto di Bondone ( ) Yeni perspektif
SANAT TARİHİ.
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
EDEBİ AKIMLAR.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
Servet-İ fünun edebİyatI
FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
Sanat Felsefesi Sanata felsefi bakış. Sanat nedir?
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Hikaye.
Neoklasizm 18. yüzyılda Barok ve Rokoko'ya tepki olarak çıkmış olan sanat akımıdır. Jacques-Louis_David.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
Soyut sanat ve wasllay kandinsky
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI

İBRAHİM ŞİNASİ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908)'ten sonra memlekette başlayan ve o devirde "Türkçülük" adı verilen milliyet hareketi, "edebiyatta millî kaynaklara.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
 Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte, Roma.
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR İSMET YILMAZ T D E KAHTA ANADOLU LİSESİ.
Sunum transkripti:

BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR Edebiyat, resim, müzik, heykel … gibi değişik sanat dallarıyla ilgili olarak ortaya çıkan , belirli bir görüş ve anlayışı ifade eden sisteme “akım “ denir. Bir edebiyat akımının oluşmasında ; Toplumsal yaşayıştaki gelişme ve değişmeler Siyasal yönetim özellikleri O dönemdeki felsefi anlayışlar Sanatçıların değişiklik istekleri , başlıca etkendir. Her edebiyat akımı ya bir öncekine tepki olarak doğmuştur ya da önceki akımın uzantısı olarak ortaya çıkmıştır.14.yy dan 20.yy kadar ortaya çıkan akımlar şunlardır: HÜMANİZM( İNSANCILLIK) KLASİZM (KURALCILIK) ROMANTİZM( COŞUMCULUK) REALİZM ( GERÇEKÇİLİK) NATURALİZM( DOĞALCILIK) PARNASİZM( ŞİİRDE GERÇEKÇİLİK) SEMBOLİZM ( SİMGECİLİK)

20 YY DA görülen başlıca edebiyat akımları ise şöyledir: EMPRESYONİZM EKSPRESYONİZM KÜBİZM FÜTÜRİZM DADAİZM SÜRREALİZM EGZİTANSİYALİZM

HÜMANİZM Hümanizm bütün insanları kardeş sayan dil, din, ırk farkı gözetmeden herkesi kucaklayan anlayıştır.Edebiyatta hümanizm ise yeniden doğuş anlamına gelir.Hümanizm 14- 16. yy arasında Avrupa’nın geniş kesiminde kabul görmüş olan edebiyat akımıdır.Önce İtalya’da beliren , sonra ispanya ,Portekiz, Fransa , İngiltere , Almanya’da görülen hümanizm , birbirine benzeyen edebiyatların doğmasına yol açmıştır.

KLASİZM 17. YY DA Fransa ‘da ortaya çıkmıştır. KLASİZMİN ÖZELLİKLERİ: Eski Yunan ve Latin edebiyatları örnek alınmıştır. Klasik eserlerde “AKIL “ VE “SAGDUYU” önemsenmiştir. “Akıl” yoluyla gerçeğin ve insanlığın doğası , yaratılışı, incelemesine önem verilmiştir. İnsan her yönüyle değil değişmeyen yönleriyle ele alınmıştır.Eski YUNAN ve LATİN eserlerinden yola çıkılmıştır. Eserlerinde asil ve seçkin kişileri konu edinmişlerdir.( KRAL, KRALİÇE, KOMUTAN VB) bunların dış görünüşlerini değil ruhsal durumlarını incelemişlerdir. Klasik eserlerde AHLAK ve ERDEM gibi değerlere önem verilmiştir. İnsan dışındaki herşey ihmal edilmiştir. Eserler soylu tabakanın konuşma diliyle yazılmıştır.Anlatımda KABA sözcükler ve deyimler yoktur. Üslup yapmacıktan uzak süssüz, açık ve sadedir. “Sanat için sanat” ilkesine uyulmuştur.

ROMANTİZM 19. YY DA klasizme TEPKİ olarak ortaya çıkmıştır.Romantizmin ortaya çıkmasında Fransız İhtilalinin etkisiyle oluşan sosyo- ekonomik yapının , siyasal yönetimin ve felsefi alandaki değişmelerin büyük etkisi vardır. ROMANTİZMİN ÖZELLİKLERİ Kasik edebiyatın kuralları ortadan kaldırılmış edebiyat ortamına özgürlük gelmiştir. Yunan ve Latin edebiyatı yerine çağdaş edebiyatlar örnek alınmıştır. Romantizm DUYGUYA VE HAYALE önem vermiştir. Her türlü sosyal çevreden insan eserlerin konusu olmuştur. Eserlerin anlatılışında olaganüstülüklere ve tesadüflere geniş yer verilmiştir. Üslup kapalı ve süslüdür.

REALİZM REALİZMİN ÖZELLİKLERİ 19. YY YARISINDA Romantizme tepki olarak ortaya çıkmıştır.Bu akım gerçeği olduğu gibi anlatmayı ilke edinmiştir. REALİZMİN ÖZELLİKLERİ Bu akımda gözlem ve araştırma ön plandadır. Realizmde gerçekler olduğu gibi anlatılmıştır.Sanatçılar eserlerinde nesnel davranmışlardır. Olağanüstü kişilere ya da tesadüflere yer verilmemiştir. Realist eserlerde üslup açık ,sağlam ve yapmacıksızdır. Realist yöntemle yazılan şiir akımına PARNASİZM denir.

NATURALİZM 1870 de ortaya çıkan ve Realizmin ileri bir aşaması olan bir edebiyat akımıdır. NATURALİZMİN ÖZELLİKLERİ: Naturalizme göre insanın her türlü duygu , düşünce ve eylemi ,soya çekim özelliklerinin ve yetiştiği sosyal çevrenin etkisiyle açıklanabilir. Naturalist yazar bir gözlemci gibi davranır. Naturalimde yazar oldukça nesneldir. Argo sözcüklere bolca yer verilmiştir. Naturalizm herhangi bir akıma tepki olarak doğmamıştır.Realizmin ileri bir aşamasıdır. Deney önemli yer tutar.

PARNASİZM Realizmin şiire yansımış biçimine PARNASİZM denir. PARNASİZMİN ÖZELLİKLERİ: Dış dünyayı nesnel bir bakışla anlatan şiire önem vermişlerdir. Şiirde ölçü, kafiye, ses uyumu çok önemsenmiş ,şiirin biçimsel yönden kusursuz olmasına önem verilmiştir. Parnasizm seçkin kişilere seslenen edebiyat akımıdır.

SEMBOLİZM Parnasizm akımına tepki olarak doğmuştur. SEMBOLİZM ÖZELLİKLERİ: Sembolistlere göre gerçek olduğu gibi anlatılmaz.Her sanatçının dış dünyadan edindiği izlenim birbirinden farklıdır. Sembolizimde şair duygularını sembollerle anlatır. Sembolistler dış dünyada gördüklerini değil sezdiklerini yazmışlardır. Sararmış yapraklar, kızıl gün batımı, durgun göller, ay ışığı altındaki doğa, loş karanlıklar … sembolist şairlerin başlıca konusu olmuştur. Sembolistler şiirde MUSİKİ’Yİ önemsemişlerdir. Klasik nazım biçimlerini bırakmışlardır.müstezat, sone, terza-rima biçimlerini kullanmışlardır.Sembolizmde dil süslüdür, semboller ve mecazlar vardır. Sanat sanat içiğn yapılır. Kapalılık , anlaşılmazlık esastır.

www.edebiyatogretmeni.net