MÜHENDİSLİK ETİĞİ DERS IV

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
HUKUK VE PSİKİYATRİ-PSİKOLOJİ
AHLAK FELSEFESİ.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILINÇ BAŞAK KARAMAN ZEYNEP BİLİROĞLU
İŞYERİNDE ETİK (AHLAK)
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
GRUP ETİK SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILIÇ BAŞAK KARAMAN
Vaka Örneği: Başkanlık seçimi Mühendis arkadaşınızla birlikte küçük bir şehirde yeni bir çevre mühendisliği şirketinde çalışmaya başladınız. Firma yeni.
MESLEKİ ETİK Çevre Etiği Prof.Dr. Fatih M. Botsalı MK MK
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
HÜTF Asistan Etik Eğitimi
İstanbul Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ DERS V
ESKİ ÇAĞDA ETİK.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
AHLAK NEDİR?.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
İŞ ETİĞİ VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ETİK ALGILARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI
6.1. İşletmelerde Meslek Etiği Kategorileri:
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
H.L.A. HART.
NESNELLİK KONUSU.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Karşılaştırmalı Eğitim
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
ETİK DEĞERLER SUNUMU
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
Test 1.
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
TEST 1.
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
HUKUK BAŞLANGICI 1.
İş ve Meslek Sosyolojisi
Sunum transkripti:

MÜHENDİSLİK ETİĞİ DERS IV 26.04.2011 MÜHENDİSLİK ETİĞİ DERS IV Yrd. Doç. Dr. Çağlar Çelik Bayar BEÜ Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü

12. İnsan Pratiğinde Etiğin Önemi 26.04.2011 12. İnsan Pratiğinde Etiğin Önemi Etik yazılı olmayan ve evrensel anlamda geçerli kılınmak istenen norm bütünleridir. Etiğin kendisi, belli bir anda ve yerde ne yapılacağı hakkında ahlaki yargılara varmaz. Daha çok eylemin ahlaki kabul edilebilmesi için nasıl davranılması gerektiğinin bilgisini aktarır, ahlaki açıdan uygun eylemin nasıl belirleneceği hakkında bilgi verir. Pusula doğrudan yolu göstermez, yolun nasıl belirlenebileceğini gösterir.

12.1. Etiğin Ampirik Bilimlerle İlişkisi 26.04.2011 Etik, insan pratiği bağlamında ahlak ve ahlakilik ilişkisi üzerinde düşündürür. Bu bakımdan, diğer pratikle ilişkili bilimlerle yakın ilişki içindedir. Ampririk bilimler içinde özellikle psikoloji ve sosyoloji somut olarak insan pratiğini konu alır. Psikoloji, özellikle de psikoterapi, hastanın ruhsal sağlığına (akıl sağlığına) yeniden kavuşabilmesi için hastalıklı davranışları ve davranış bozukluklarını iyileştirme çareleri geliştirir. 12.1. Etiğin Ampirik Bilimlerle İlişkisi

26.04.2011 Burada amaç, hastanın, hastalığına yol açan temel nedenleri kavrayıp, bunalımının çözümüne bizzat katkıda bulunacak konuma getirilmesidir. Tedavinin hedefi, hastayı kendi gelişim sürecinin bilincine vardırmaktır. Buradaki anlama edimi, hastanın kendi üzerine düşünümüdür. Tedavi ancak hastanın, bir özgürlük edimi ile kendisini bağımlı kılan, kısıtlayan her şey ile kendisi arasına bir mesafe koyarak, gerçekten olmak istediği ve olması gereken (kişi) olarak kendisini yeniden tanımlaması ile başarıya ulaşmış sayılır. Psikanaliz, etik ile bağını kopartırsa ve sadece iyileştirme unsurunu ön plana çıkartırsa kötüyü masumlaştırma riski taşır.

Sosyoloji, insan toplumunun örgütlenmesinin bilimidir. Sosyal eylemi yorumlamak, anlamak ve onun işleyişinin ve sonuçlarının nedenlerine inerek onu açıklamak isteyen bir bilimdir. Sosyal eylemi ve kültürel arka planı önemli derecede belirleyen norm ve değerleri araştırma kapsamına alır, fakat bunu normatif-eleştirel değil öncelikle betimleyici-çözümleyici tarzda yapar. Bu anlamda etikle ilintili bir bilimdir. İnsan eylemini, olguların olgularla ilişkilendirilmesi modeline göre açıklar. Birinin öyle ya da böyle davranması olgusu, belli olgusal durumlara dayandırılarak (örneğin erken çocukluk yaşantılarına, sosyal ilişkilerine, genetik faktörlere, siyasal, iktisadi koşullara vs.) yorumlar ve kavrar. 26.04.2011

12.2. Etiğin Normatif Bilimlerle İlişkisi 26.04.2011 12.2. Etiğin Normatif Bilimlerle İlişkisi Normatif bilimler, insan eylemlerini betimlemekten çok, belli eylem biçimlerini emreden, bunlara izin veren ya da bunları yasaklayan ve böylesi yasaklar için bir açıklama getiren ilkeleri geliştiren bilimlerdir. İnsanın pratik eylemlerini inceleyen normatif bilimlerin başında teoloji ve hukuk gelir.

Teoloji, tanrısal bir etiği savunur, diğer bir deyişle tüm bağlayıcı eylem normlarını sonuçta tanrının iradesinden türetir. Bu bağlamda din olgusu üzerine temellendirilmiş bir etikteki yapmalısın ya da yapmamalısın biçimindeki ahlaki gereklilik buyruğunda Tanrı insana hitap etmektedir. Bu nedenle ahlaki teolojide, kişinin ahlaki sorumluluğu Tanrı’ya bir tür cevap niteliği taşır. Teolojiden farklı olarak etik, tüm ahlaki normların kaynağını tanrısal bir irade yerine, diğer insanlarla birlikte özgür iradesiyle kendisi olmaya yönelen insanın akılcı iradesinde bulur. 26.04.2011

Sosyal eylemin sadece hukuksal çerçevede taşıdığı önemle ilgilenir. Hukuk bilimi de insan eylemlerini konu alır, ama incelemelerini ahlakilik açısından değil, yasalara uygunluk açısından yapar. Sosyal eylemin sadece hukuksal çerçevede taşıdığı önemle ilgilenir. Hukuk normları, ahlaki normlar değildir, ama bağlayıcı olmayı ahlaki normlarla sağlamaya çalışır. Hukuk normları, ahlakla doğrudan doğruya hiçbir ilişkisi olmayan ahlakiliğin dolaylı bir ifadesidir. Kişi hukuksal açıdan tümüyle doğru, ama yine de ahlaksız davranabilir. Hukuk biliminde, kişinin yanlızca hukuku çiğnediği zaman cezalandırılması öngörülür, yoksa ahlaki normların çiğnemesine ceza verilmesi sözkonusu değildir. 26.04.2011

12.3. Etiğin Eğitimle İlişkisi 26.04.2011 12.3. Etiğin Eğitimle İlişkisi Ahlakilik ve eğitim birbirlerini karşılıklı olarak tanımlayan kavramlardır. Doğada ahlak kavramı yoktur ve insan doğası gereği ahlaki bir varlık değildir. Dolayısıyla ahlaki olarak eğitilmesi, yetiştirilmesi gerekir. Doğal insan davranışları benmerkezcidir ve bencilcedir. Bu durum, salt ihtiyaçların giderilmesi, kişinin kendi yararı ya da çıkarı için eylem yapması anlamındaki bir bencilliktir.

26.04.2011 Bu bakış açısının karşısına, diğer insanların ihtiyaçlarının da aynı ölçüde haklı bencillikler olarak kabul edilmesi talebi konmazsa, en güçlünün ve hileleri en iyi bilenin iktidarı ele geçirmeye uğraştığı, herkesin herkesle çatıştığı doğal durum ortaya çıkar. Bireylerin amaçlarına ulaşmak için etik dışı yollara başvurmalarının nedenleri arasında yer alan önemli etmenlerden birisi bilgisizliktir. İyi düzenlenmiş eğitim çalışmaları ile bireylerin etik değerler ve ilkeler konusunda bilgilendirilmesi mümkündür.

Etik eğitimi genel olarak aşağıdaki amaçların gerçekleşmesini sağlar: 26.04.2011 Etik eğitimi genel olarak aşağıdaki amaçların gerçekleşmesini sağlar: 1. İnsanların verecekleri kararlarda, davranışlarında, mesleki faaliyetlerinde etik bir boyut olduğunu kavramalarına yardım eder. 2. Bireylerin kişisel, örgütsel ve başkalarına ait değerleri anlamalarını sağlar, meslek alanında yaşanan etik sorunlara ilişkin duyarlılıklarını geliştirir. 3. İnsanlara özgür yaşamayı öğretir.

26.04.2011 4. İnsanların, verecekleri kararın sonuçlarını hesaba katarak sorgulamalarına yardım eder. 5. Bireyler arasındaki görüş ve anlayış farklılıklarına karşı hoşgörü geliştirir, çıkar çatışmaları, örgütsel normlar, etik ilkeler ve standartlar hakkında bilgilendirir. 6. Mesleki örgütsel kültürü besler, etik davranışlar sergilemenin önemi ve etik sorunların çözümü konusunda beceri kazandırır. Özellikle kamu hizmetlerinde görev alacak bireyleri, kişisel sorumluluk ve ahlaki yükümlülüklerin üstlenilmesi konusunda aydınlatır.

IV. DERSİN SONU DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER… 13